Vraag over manege omg Leiden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PhiaBink

Re: Vraag over manege omg Leiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 09:50

Okki ook dood!!!! Istar had veel arabisch bloed en ook zo rug. Istar liep normaal en goed. Okki zal wel naar de ** gereden zijn.
Pfff hier schrik ik van. Ik zag hem laatst ook niet meer op de site staan. Het verloop van de pensionstal is ook groot. Ik zag de laatste keer alleen Melchert staan van Ton van Bemmelen. Dat was de enige nog.

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 11:20

Hoi,

Okki was kreupel maar met jou mening van naar de kl*te gereden ben ik het helemaal eens!
Melcherd is alleen niet meer van Ton van Bemmelen meer.

gr nancy

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 12:56

nancyimka schreef:
Hoi,

Okki was kreupel maar met jou mening van naar de kl*te gereden ben ik het helemaal eens!
Melcherd is alleen niet meer van Ton van Bemmelen meer.

gr nancy

De paarden en pony's daar waren toen ik daar werkte ziek, zwak, misselijk of onderweg. Huilen
Sommige manegepaarden kregen 6 KG !!!!!! biks per dag. Ze hoefde maar 2 uur te lopen en de rest van de tijd grijze muur staren. Ze waren niet echt dik te noemen. Veel kregen koliek, raar he!

Heeft hij Melcherd verkocht?? Aan wie?

missrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 14:21

PhiaBink schreef:
Okki ook dood!!!! Istar had veel arabisch bloed en ook zo rug. Istar liep normaal en goed. Okki zal wel naar de ** gereden zijn.
Pfff hier schrik ik van. Ik zag hem laatst ook niet meer op de site staan.

Ze zat wel ontzettend vast, drukte haar rug helemaal weg. (Is dat op een gegeven moment gaan opspelen?) Heb haar inderdaad met slof gereden en een bijzetteugel van de singel tussen de voorbenen door naar het bit ('stootteugel' en inderdaad, ze stootte er zo hard tegenaan dat ze wondjes kreeg in haar mondhoeken). Verward Op zich had ik wel het idee dat ze me wilden leren hoe ik haar aan de teugel moest rijden, maar doordat de nadruk zo op dat koppie lag heb ik wel van voor naar achter leren rijden, i.p.v. andersom.

Ik vind het alleen wel erg moeilijk zo'n hard oordeel te vellen over deze manege.
In het begin heb ik er veel geleerd. Het begin was er. En ik heb veel met mijn verzorgbeesjes (Droste, Istar en Okki) geteut. Voor mij was dat de eerste mogelijkheid om een band met de beesten op te bouwen en daar heb ik erg van genoten.
Alleen op een gegeven moment wil je meer en dat kon voor mij daar niet. (Plus dat ik zelf erg onzeker werd en de sfeer daar maakte dat heftiger, en dan rij je ook niet meer zo lekker Bloos.)
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik me wel af vraag of dat niet bij negen van de tien maneges het geval is. Manegepaarden en daar één keer in de week op rijden waarbij de aandacht van de instructeur gedeeld moet worden met tien anderen biedt zo weinig mogelijkheden tot het leren voelen van je paard.

Ik heb er als kind een hele leuke tijd gehad, naarmate ik ouder werd werd dat steeds minder. Nu ik meer van paarden af weet kan ik ook wel aardig wat 'fouten' zien, maar daar had ik toen geen last van.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 16:19

Ik heb les van Corolien gehad. Van haar moesten de paarden met hun kop naar beneden lopen. Ging het niet vrijwillig, dan maar onvrijwillig. Geen wonder dat die paarden geen lang leven hadden.

Ik loop al aardig lang mee. Ik heb op maneges gereden waar er misschien 1 of 2 x per jaar 1 weg ging en er 1 bijkwam. Paarden die er jaren lopen zonder problemen. Mij zegt dat wel veel over de manege en de manier van lesgeven, omgang met de paarden en pony's.

Er is land bij Liethorp, niet veel, maar toch. Nooit mogen de pony's op paarden het land in. Alleen met de jaarlijkse grote schoonmaak. Ik denk als die paarden en pony's 1 uur per dag lekker buiten mogen lopen, dat ze daar heel erg van opknappen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 20:14

PhiaBink schreef:
Ik
Er is land bij Liethorp, niet veel, maar toch. Nooit mogen de pony's op paarden het land in. Alleen met de jaarlijkse grote schoonmaak. Ik denk als die paarden en pony's 1 uur per dag lekker buiten mogen lopen, dat ze daar heel erg van opknappen.

Dat is overigens wel verandert (veel klachten van klanten, die vonden dat de paarden de wei in moesten). Niet dat ze er veel ingaan, maar in de zomer wel eventjes en in de winter los in de binnenbak, nog veel te weinig imo, maar iig iets.

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 20:24

Lieke schreef:
PhiaBink schreef:
Ik

Dat is overigens wel verandert (veel klachten van klanten, die vonden dat de paarden de wei in moesten). Niet dat ze er veel ingaan, maar in de zomer wel eventjes en in de winter los in de binnenbak, nog veel te weinig imo, maar iig iets.

Zo zo dat ze nu eindelijk het land op mogen en ja het is een begin naar het goede...

Ik vind het ook qua lessen geen slechte manege maar qua dag indeling vd pony's en paarden is het slecht geregeld! Die moeten vool meer los in groepjes. Dat is goed voor hun sosiale contacten.

gr nancy

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 22:43

Ik heb er 1 jaar gewerkt en net als zoveel voor me de laan uitgestuurt door Carolien. Als je niet in haar straatje loopt en dan vlieg je eruit.

Ik was wel blij dat ik dat weg was. Nu heb ik een eigen stal en mijn knollies lopen lekker buiten. Ze zijn paard en mogen paard zijn.

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 22:48

PhiaBink schreef:
Bonito was die schimmel die vaak koliek had. Bonito werd vaak met slof gereden. Diego stond naast hem. Diego is later naar het plein gegaan in de container.
Rambo ken ik ook, stoer ding.
Ik bedoel de "hanger" in de ponystal. Als je via de bak naar binnen ging stond hij dan links als een na laaste.
Mijn paard stond in de houten box, de 3de stal naast Guus.

Ik keek een keer naar de site van Liethorp toen ik er 2 jaar weg was. Er waren al zoveel paarden en pony's weg, niet normaal meer.

Je heb ook zeker Misty gekend. Die pony had een gezwel onder haar staart. Daar is volgens mij heel lang mee gedoktert. Te lang als ik het zo zag. Ik werkte er net toen ze werd opgehaald.

Het Okki avontuur ook zeker meegemaakt??? Vrijdag avond zei ik nog tegen Carolien, vanacht komt het veulen. En ja hoor, de volgende dag was Okki er. Die zie ik ook niet meer op de site........

De paarden/ponywissel is daar net zo groot als de personeelswissels. Dit zegt vaak genoeg over de stal en de leiding van de stal.

Nou dan hebben we er zeker wel tegelijk rondgelopen! Die hanger kan ik me niet voor de geest halen. Stond dan zeker naast fjord fiesta ofzo? Misschien buckley? Weet ik niet meer.

Misty heb ik zeker nog gekend. Ik reed er al toen zij kwam en ik heb ook nog meegemaakt toen ze wegging. Dat okki avontuur heb ik ook meegemaakt. Er moest geld ingezameld worden zodat ie kon blijven.... Ik heb niets gegeven vond dat toen zo'n onzin. Uiteindelijk is ook hij weggegaan. Jou paard ken ik nog wel trouwens. Zou hem niet zo herkennen maar kan me nog wel herinneren waar die stond.

Vandaag heb ik proberen uit te vogelen tot wanneer ik nou precies bij Liethorp heb gereden. Heb oude protocollen op lopen zoeken bij mijn ouders thuis. Ik had er nog een van een ponywedstrijd van maart 1995. Daarna heb ik zeker weten nog een tijdje bij de pony's gereden voordat ik naar de paarden ging. Bij de paarden heb ik het volgens mij maar een half jaar volgehouden. Ben dus ergens in begin 1996 weggegaan daar.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 23:10

Ik ben in september/oktober 1996 daar de laan uitgeschopt door Madam.
De hanger stond naast Buckley, het was een paard.
Ik werkte die zaterdag dat Misty werd opgehaald. Ik moest ook een traantje weg pikken. Ik werkte er net, maar toch...

Wij waren al op huizenjacht in die tijd, het is dat we nog niks hadden anders hadden we Okki gekocht en dan leefde hij nu zeker nog. We hadden al 2 paarden, Hunter en een fries die nog in Zeeland stond bij de opfokker. 3 was een beetje te.

Bij Istar de stoot teugel en een niet passend zadel. Tsja, dan kan je op je vingers natellen wat de gevolgen kunnen zijn.
Dan die bandages. Waarom de pony's die nu moesten dragen, is mij een raadsel. Bij de paarden trouwens ook.

Een 3 steren manege is het in mijn ogen niet. Tenzij er iets veranderd is. Manege paarden en pony's het land in bijv. zal al een hele verandering zijn.

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 23:18

PhiaBink schreef:

Volgens mij verkocht aan Chantal.

Heb ik gehoord van Edith (een van je voorgangers bij Liethorp) staat met haar paard op dezelfde stal als ik.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 23:38

sammetje schreef:
PhiaBink schreef:

Heb ik gehoord van Edith (een van je voorgangers bij Liethorp) staat met haar paard op dezelfde stal als ik.

Tsja, Edith reed een paard van een pensionklant bij Edwin van Egmond, Hazerswoude. Ik heb daar een paar maanden gestaan voor dat we naar Spierdijk gingen verhuizen. Daar hoorde ik dat ze ook 1 van de tig ex medewerksters was. Doe haar maar de groeten van mij. Ik was geloof weer de opvolgster van Bets Verward . Bets kwam ik ook weer bij Edwin tegen. Edwin is weer een oud klasgenootje van mij. Een ettertje vroeger }>

Leuk voor Turf, dat ze Melcheld heeft gekocht. Een super combi die 2.

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 08:52

sammetje schreef:
PhiaBink schreef:

Hij is idd verkocht aan chantal. Die verzorgde hem natuurlijk al voor hij van haar was. Dus voor dat paard is er niks veranderd!

gr nancy

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 22:41

Turf reed toen ik er werkte al op Melcherd. Klein meisje met een groot paard.

missrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 23:01

PhiaBink schreef:
Wij waren al op huizenjacht in die tijd, het is dat we nog niks hadden anders hadden we Okki gekocht en dan leefde hij nu zeker nog. We hadden al 2 paarden, Hunter en een fries die nog in Zeeland stond bij de opfokker. 3 was een beetje te.

Bij Istar de stoot teugel en een niet passend zadel. Tsja, dan kan je op je vingers natellen wat de gevolgen kunnen zijn.

Ik weet dat nog, dat je op zoek was naar je eigen woonruimte met stallen. Ben toen nog eens bij jullie op visite geweest in Voorschoten. Toen waren jullie er al veel mee bezig. Echt super dat het jullie is gelukt!

Tja, dat zadel van Istar was ook wel heeeeeel lastig. Er hebben heel veel zadels op gelegen, zelfs zadels van pensionklanten, maar niets paste goed. Staarriem geprobeerd, maar daar had ze zo'n hekel aan. Toen ze drachtig bleek werd het daar aan geweten, en daarna was het ook wel wat minder. Maar goed, die wondjes bij de singel bleef ze houden, bontje hielp daar ook niets tegen.
Ik heb wel echt heel veel lol met d'r gehad. Een kleine dromer was het, en super arrogant! De pony die ik nu doe doet me veel aan haar denken. Ook zo arrogant, maar niet zo'n dromer.

Ik heb ook mijn protocollen er bijgepakt en heb tot '97 gestart. Daarna heb ik nog een jaartje bij de paarden van Carolien les gehad, en toen ben ik weggegaan. De lessen vond ik op zich niet heel slecht (hoewel dressuurmatig de nadruk te veel op de voorkant lag), maar ik had wel het geluk dat ik in de smaak viel bij degenen die les gaven, had je dat niet, dan kreeg je nauwelijks les. Voor de paarden weet ik het niet zo goed (qua voer, e.d. heb ik daar niet zo veel zicht op, kan me dat allemaal niet meer zo goed herinneren). Vond het idd. wel heel vreemd dat de paarden op een gegeven moment ook de stal niet meer uit mochten voor het poetsen, e.d., dat was het enige moment naast het werk dat ze er uit kwamen.

Sammetje--> Volgens mij hebben wij behoorlijk lang bij mekaar in de les gereden en trokken we ook een tijdje wel met elkaar op. Eerst op zaterdagmiddag en toen op zaterdagochtend.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 00:05

missrosa schreef:
PhiaBink schreef:

Ik weet dat nog, dat je op zoek was naar je eigen woonruimte met stallen. Ben toen nog eens bij jullie op visite geweest in Voorschoten. Toen waren jullie er al veel mee bezig. Echt super dat het jullie is gelukt!

Tja, dat zadel van Istar was ook wel heeeeeel lastig. Er hebben heel veel zadels op gelegen, zelfs zadels van pensionklanten, maar niets paste goed. Staarriem geprobeerd, maar daar had ze zo'n hekel aan. Toen ze drachtig bleek werd het daar aan geweten, en daarna was het ook wel wat minder. Maar goed, die wondjes bij de singel bleef ze houden, bontje hielp daar ook niets tegen.
Ik heb wel echt heel veel lol met d'r gehad. Een kleine dromer was het, en super arrogant! De pony die ik nu doe doet me veel aan haar denken. Ook zo arrogant, maar niet zo'n dromer.

Ik heb ook mijn protocollen er bijgepakt en heb tot '97 gestart. Daarna heb ik nog een jaartje bij de paarden van Carolien les gehad, en toen ben ik weggegaan. De lessen vond ik op zich niet heel slecht (hoewel dressuurmatig de nadruk te veel op de voorkant lag), maar ik had wel het geluk dat ik in de smaak viel bij degenen die les gaven, had je dat niet, dan kreeg je nauwelijks les. Voor de paarden weet ik het niet zo goed (qua voer, e.d. heb ik daar niet zo veel zicht op, kan me dat allemaal niet meer zo goed herinneren). Vond het idd. wel heel vreemd dat de paarden op een gegeven moment ook de stal niet meer uit mochten voor het poetsen, e.d., dat was het enige moment naast het werk dat ze er uit kwamen.

Sammetje--> Volgens mij hebben wij behoorlijk lang bij mekaar in de les gereden en trokken we ook een tijdje wel met elkaar op. Eerst op zaterdagmiddag en toen op zaterdagochtend.

Hoe heet jij dan???? Clown Er gaat bij mij nog geen belletje rinkelen.
De toko staat te koop zoals je kan zien in mijn onderschrift. We zijn NL een beetje zat en om gezondheidsredenen willen we hier weg. We gaan naar Belgie. Mijn oude instrukteur, ken ik al een jaar of 18, en zijn gezin wonen er nu 5 jaar. We gaan bij hun in de buurt wonen. We hebben al 2 huizen op het oog, maar eerst moeten we ons eigen huis verkopen. Het is hier een paardenparadijs zoals sommige zeggen. Maar de koper heeft het helaas nog niet gevonden.

Istar en zadels. Istar was een hele leuke pony, een statige dame van stand. Die stootteugel deed meer kwaad dan goeds.
Toen ik er nog werkte mochten ze de pony's nog wel buiten poetsen. Dat was dan 21 uur grijze muur staren Huilen , dus nu 22 uur grijze muur staren.

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 10:38

missrosa schreef:

Wat leuk!!! Maar wat is je echte naam dan? Het is zo jammer dat de profielen nog niet werken! Ik heb inderdaad eerst op de zaterdagmiddag gereden. (Daar ben ik begonnen) en later naar de zaterdagochtend.

PhiaBink schreef:
Tsja, Edith reed een paard van een pensionklant bij Edwin van Egmond, Hazerswoude. Ik heb daar een paar maanden gestaan voor dat we naar Spierdijk gingen verhuizen. Daar hoorde ik dat ze ook 1 van de tig ex medewerksters was. Doe haar maar de groeten van mij. Ik was geloof weer de opvolgster van Bets . Bets kwam ik ook weer bij Edwin tegen. Edwin is weer een oud klasgenootje van mij. Een ettertje vroeger }>

Ik zal haar de groetjes van je doen. Ik denk dat ik haar vanavond wel zie. Ook zij is inderdaad op een hele vreemde manier vertrokken....

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 12:21

Edith ken ik idd ook nog wel. Ze heeft later ook in voorschoten gewerkt of gereden?! Daar ben ik dr een keer tegen gekomen. En toen herkende ze me nog maar ik denk niet dat ze me nu nog zou herkennen. Qua voer vind ik dat die pony's en paarden er niet slecht uit zien. En ze staan er ook redelijk schoon bij. Qua les zijn ze ook allemaal wel op conditie, ( op woensdag liepen die pony's soms wel vier uur achter elkaar) dus dat zat wel goed na het opbouwen ze moesten wel. Maar ik vind idd dat ze naast het werk veel meer paard moeten kunnen zijn. Ik begrijp dat ze niet net als mijn paardje de hele dag in een groep buiten kunnen staan...Maar ze hebben buiten toch een paddock. Dan kunnen ze toch een uurtje per dag lekker buiten lopen en rollen. En dat er weer vaste verzorgsters zijn die ze lekker buiten de stal kunnen borstelen! Sommige pony's waren het manege werk echt zat neem nou baron die vond er echt geen bal meer aan. Die stond alleen nog maar te bokken in het midden zelf met sporen kreeg je die niet meer naar voor. En dat was ook zo met Fury die vond er ook niks meer aan. Dat was mijn lieveling.
En freya die heeft er ruim 14 jr dienst gedaan en zo weg gedaan Verdrietig er staat zelfs niks op hun website van bijv na een lange tijd is helaas overleden ofzo nee niks ze is op dus weg. Ik vind dit echt niet leuk meer voor die pony's. Boos!

Ik vind het qua lessen echt geen slechte manege en heb er jaren met plezier gereden. Maar de keus die mijn moeder 6 jr geleden gaf of een eigen pony en niet meer op de manege of blijven lessen was niet zo moeilijk! Je mocht alleen nog rijden en verder niks. Dat vond ik ook niet echt leuk meer. Ik vind het borstelen enz ook erg leuk!

Groetjes nancy

niekie_luf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 12:31

hoi ik rijd zelf op manege mandy's hoeve het is een klein beetje rommelig maar wel goed georganiseerd. de paarden hebben ruime boxen en ze geven er erg goed les ik heb er zelf een heel hoop geleerd hij staat in valkenburg.

missrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 15:58

PhiaBink schreef:

sammetje schreef:
Wat leuk!!! Maar wat is je echte naam dan? Het is zo jammer dat de profielen nog niet werken! Ik heb inderdaad eerst op de zaterdagmiddag gereden. (Daar ben ik begonnen) en later naar de zaterdagochtend.

Ik heet Chantal, was daar vooral bekend als Chantie P (heb een tijdje bij Turf in de les gereden).

miepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 16:55

Wat betreft de keuze voor een manege Haha!

Misschien kun je eens een (paar) zaterdag(en) een aantal maneges afrijden en bij beginnerslessen kijken? Dan kan je meteen zien hoe het er aan toe gaat, of de instructie aardig en professioneel overkomt. (Er zijn ook van die schreeuwers als er iets fout gaat...)

In ieder geval vind ik het belangrijk dat er buiten het rijden inderdaad ook aandacht besteed wordt aan de verzorging van een paard (vraag hiernaar, dit is zeker niet standaard bij een manege!)

Heeft de manege een veiligheidskeurmerk van de FNRS?

Hoeveel kinderen rijden er in een les?

Hoe wordt er met kinderen die beginnen omgegaan? Eerst priveles, en daarna in de groep, of worden ze meteen in het diepe gegooid?

Zijn er lessen met beginners van jouw dochters leeftijd? Veel kinderen beginnen rond een jaartje of 7, dat lijkt me niet leuk voor een meid van 11.

En uiteraard een blik in de stallen werpen en eens kijken hoe de paarden erbij staan, of er leuk met elkaar omgegaan wordt etc etc...
Er zijn ook maneges waar je heel moeilijk tussen komt als "nieuweling" en waar je erg uit de hoogte behandeld wordt door leeftijdsgenoten, geloof mij!

Ik zou zeggen: Bel eens een rondje en vraag of en wanneer je kunt komen kijken en trek er eens een dag voor uit. Veel plezier!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 17:05

FNRS zegt dus helemaal niks. Ik heb op 2 FNRS maneges gewerkt. Ik snap niet hoe ze aan die sterren zijn gekomen.

Vaak is een prive les bij iemand die thuis een paar paardjes heeft nog beter. Als dat persoon zelf ook nog wat gepresteerd heeft, dan leer je 10 x zoveel in 1 uur daar, dan in 1 uur op een manege.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 17:07

missrosa schreef:
PhiaBink schreef:

Ik heet Chantal, was daar vooral bekend als Chantie P (heb een tijdje bij Turf in de les gereden).

Ik weet nog wel dat er 2 Chantals waren, Turf en jij dan. Ik kan me je gezicht niet herinderen. Kan je een foto PBen Tong uitsteken
Ik ben een kruk in namen onthouden. Clown

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 18:34

missrosa schreef:

Aha nu weet ik het weer! Ik las een stukje terug dat je Droste verzorgd had en toen dacht ik al wel aan jou idd maar was je naam vergeten! Hebben we ook op de middag bij elkaar in de les gereden dan? De ochtend weet ik nog wel. Ik reed toen met maaike, marloes, saoudi (ofzo) simone tamara enzo en die gingen toen allemaal bij de paarden en toen kwam Marielle en jij dan enzo in de les toch? Misschien dat ik er helemaal naast zit hoor. Wel leuk dat je elkaar zo op bokt weer tegenkomt!
Jij hebt ook niet zo lang bij de paarden gereden? Ik vond het toen bij de pony's altijd heel gezellig maar bij de paarden was de lol er snel af. Ik kreeg toen een bijrijdpaardje waar ik lekker mee verder ben gegaan. Wat ben jij gaan doen? Rijd je nog steeds?

@nancyimka, wie ben jij dan??? Op welke dag reed jij? Had je een "verzorgpony" op Liethorp?

missrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 22:01

PhiaBink schreef:
Ik weet nog wel dat er 2 Chantals waren, Turf en jij dan. Ik kan me je gezicht niet herinderen. Kan je een foto PBen Tong uitsteken
Ik ben een kruk in namen onthouden. Clown

Heb ff zitten zoeken, maar heb er nu geen op de pc waar ik duidelijk op sta. Dus helaas. Ik ben een klein donker meisje (maar weet niet of je daar iets aan hebt Bloos ).
Laatst bijgewerkt door missrosa op 08-02-05 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt