Waar op letten bij kopen shetlander?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anita_D

Re: Waar op letten bij kopen shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 21:26

Leonoor schreef:
dat is een voordeel, dat hij nog niet gedekt heeft. Maar tussen een gevechtje om de rangorde in een kudde of een hengstengevecht zit een giga verschil. Het laatste gaat namelijk op leven en dood.
Hoe je er tussen komt? Zorg voor meerdere mensen aanwezig en een flinke longeerzweep in de buurt.

En hoe herken ik het laatste gevecht Verward
Hoe meer ik erover nadenk, hoe enger ik het ga vinden.
Ik hoop maar dat het allemaal mee valt.
Ik heb niet het idee dat mijn paard zo'n vechter is, ik maak me meer zorgen om het eventuele meppen met zijn voorbenen (omdat de shet zo klein is, raakt hij makkelijk de rug).

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 21:42

hoe je dit herkent? Groot verschil met spelen of een dominant momentje.... dit is niet meer een beetje bijten of slaan, maar gericht bijten naar strottehoofd, om proberen te gooien en gericht slaan naar vitale onderdelen. De geluiden die erbij gemaakt worden zijn vaak ook erg oers, om het zo te noemen...

Ik zou me niet meteen te veel zorgen maken, of je door mij gek laten maken, kijk het even aan.... die paarden onderling kunnen aardig wat hebben. en anders zorg je er gewoon voor dat die shet in zijn hoge nood ergens naar toe kan vluchten.
Blijf zelf rustig en kalm, doe alsof het de normaalste zaak is... vaak kunnen die shetlanders zichzelf prima redden. Ook doordat ze niet zo groot zijn en daarom makkelijker kunnen verstoppen/vluchten. Je hengst zal hem echt wel eens kwijt zijn....

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 03:09

Shetjes van 25,- ben ik nooit tegen gekomen, op geen enkele paardenmarkt.
Hengstveulens zijn een ander verhaal.

Over t op proef hebben van de Shet:
Voor wie is het risico?

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 09:37

Mijn tip is: behandel een shet net als een groot paard. En shet is wel klein, maar daardoor niet minder paard.
Hij moet net zo goed gezond zijn en goed gebouwd. Stel een contractje op voor de koop en proeftijd.

Je kan idd voor geen drol een shetje krijgen, maar dat zijn ook vaak niet de beste, ook een gezelschaps shet moet gewoon in orde zijn. En anders hou je ook alleen maar de fokkerij met misvormde shetjes in stand.

Het verschil tussen een echt gevecht (waarbij het waarschijnlijk niet goed gaat komen) en het uitzoeken in het begin zie je duidelijk. Ze kunnen best wel wat hebben hoor en een schrammetje is ook niet erg, maar als het echt menes wordt zie je dat wel.
Zorg in iedergeval dat ze genoeg ruimte hebben. Ik zet ze ook altijd op de wei zodat het gras wat afleiding geeft.

Verder is er al een heleboel advies gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 09:46

zoiezo kost de onderhoud meer dan de aanschaf dus maakt die paar honderd euro die je er voor geeft niet zo veel uit > dat is mijn mening

ik heb deze zomer ook een shet als stalmaat gekocht en ben toen bij vele shetten wezen kijken > mooie bonte met papier ect voor weinig geld, maar er was er geen 1 waar ik echt op viel totdat ik hansje zag

hansje is een witte minishetruin met n hangbuik en zonder papieren voor best veel geld, maar ik was zo gek op hem dat ik het er voor over had, want uiteindelijk ben je toch meer geld kwijt en ik heb nu een shetlander die onwijs goeie maatje is geworden van mijn pony (ze delen alles samen en taliet laat zelfs een restje biks voor hem liggen), elke ochtend samen met mijn pony naar me hinnikt en heel grappig is omdat hij echt van die shetlanderacties heeft.

en dat voor 250 euro

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 10:09

mijn pony en shet keken de eerste 2 weken niet naar elkaar om
taliet stond dan aan de ene kant van de wei en hans aan de andere kant (grote wei) ze schopten en beten niet naar elkaar, ze bleven alleen op afstand en zijn langzamerhand dichter naar elkaar toe gaan grazen en vanaf t eerste contact was t goed, nu heb ik hansje alweer n halfjaar en ze lopen bijna altijd zij aan zij, kriebelen elkaar en als ik n hoop hooi in de paddock geef gaat hans er midden in staan en eten ze samen hooi. ook een biet eten ze hapje voor hapje. s'avonds geef ik taliet apart haar voer omdat ik weet dat ze t anders met hansje deelt.
en aangezien ze sochtens alles delen krijgt hans alleen savonds een beetje hooi.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 11:20

Het eerste waar ik ook aan dacht is de combi van je hengst met de shet. Zal de hengst het gezelschap wel waarderen en zo niet, wat dan? Over het algemeen trapt een groot paard over een shet heen maar kan een shet wel volle meppen uitdelen aan benen en buik. Wat je wel vaak ziet is dat het ene paard het andere paard wil vloeren door op zijn rug te hangen. Ik weet niet wat een rug van een shetje kan hebben. Let bij aankoop van een shet vooral op de hoeven of deze ook sporen van hoefbevangheid vertonen (ringen). Daarnaast komen bij shetjes nog wel eens patellafixaties (knie op slot) voor. Let er op bij het wegstappen dat hij niet met de achterbenen sleept. Kijk ook goed naar het gebit. Door het doorfokken zijn er wel eens slechte tandstanden waardoor je vaak haken op de kiezen krijgt. Kijk hoe hij eet en pak ook even onder en bovenkaak beet en beweeg deze een beetje naar links en rechts. Dit moet soepel gaan. Daarnaast kan je met je handen uitwendig langs te kiezen gaan en voelen of hier geen knobbels voelbaar zijn en de pony geen pijn aangeeft.
Zomereczeem kan ook een heel vervelend probleem zijn. Als hij inderdaad nu al aan het schuren is dan wordt het in de zomer alleen maar erger en het verslechterd per jaar.
Is de pony wel goed ontwormt voor dat je hem bij je paard neerzet.
Succes.

figora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 13:00

Als je hem zou kopen zou ik als ik jou was hem opnieuw de basis enting geven daar je geen zekerheid hebt dat hij al geent is. (ontbrekend boekje)
En waarom moet er een DNA onderzoek gebeuren?

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 18:31

figora schreef:
Als je hem zou kopen zou ik als ik jou was hem opnieuw de basis enting geven daar je geen zekerheid hebt dat hij al geent is. (ontbrekend boekje)
En waarom moet er een DNA onderzoek gebeuren?

Omdat de pony nog geen paspoort heeft, en in plaats van chippen gaan wij voor DNA.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 18:37

Natasha schreef:
Shetjes van 25,- ben ik nooit tegen gekomen, op geen enkele paardenmarkt.
Hengstveulens zijn een ander verhaal.

Over t op proef hebben van de Shet:
Voor wie is het risico?

Goeie vraag Verward
Daar hebben we het ook nog niet over gehad.
Maar het lijkt mij vanzelfsprekend dat ik haar geen gewonde shet terug geef, als het echt fout gaat dan zorg ik eerst wel dat de shet weer net zo gezond is als toen hij kwam, als hij terug gaat.
Zou het echt zo erg zijn dat hij zo toegetakeld wordt dat hij blijvende schade heeft, dan koop ik hem alsnog en zie ik wel verder.

Maar nogmaals, ik zie dit niet snel gebeuren, ik ken mijn paard aardig goed en ook zijn houding naar andere paarden toe, hij is meer nieuwschierig dan dominant.
En zo uitzonderlijk is deze situatie ook weer niet toch, er worden zat shetlanders bij grotere hengsten gezet, en mijn paard is zelf ook maar 1,56m.

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 19:24

Als je een leuke shet zoekt, ik heb er nog een te koop staan.
Staat bij pony's te koop en foto's staan in m'n profiel en op m'n website (staat ook in m'n profiel)
Hij kan erg goed met andere pony's/paarden overweg, heeft altijd bij mijn merens gestaan en staat nu vanwege verhuizing bij een shet.

MissSL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 19:46

heej..

wij hebben op stal ook vanalles bij elkaar staan..
het ligt er gewoon aan hoe het gaat..je moet toch even kijkek of het gaat klikken..
we hebben een wei met 5 hengsten! bij mkaaar staan en dat gaat heel goed.. het is gewoon heel verschillend..

we hebben ook een keer een hengst en een ruin (shetlander en Dpony) bij mkaar gehad.. en die zijn dus ook egt gaan vechten.. dat was ook egt op leven en dood..! was dood eng.. ging zo erg dat ze over de kop vlogen,.. egt heel eng.. en daar kon je egt niet bij in de buurt komen.. want dan gebeurt je zelf wat.. paarden ook de jouwe neit al kent die je nog zo goed, kijken dan niet meer uit,.. weten niet meer goed wat ze doen dus kan jij als je niet uikijkt jezelf ook lelijk verwonden door de tussen te gaan

moet je dus inderdaad een paar longeerzwepen en mensen hebben die kunnen helpen.. en pas vooral goed op voor jezelf! een emmer water erover kan soms ook wel helpen schijnt

ik wil je neit bang maken maar dit is bij ons wle gebeurt..

succes en laat het weten..

90% kans dat het wel gewoon goed gaat hoor!

doewjjj

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 19:59

Bedankt voor de reacties tot nu toe, al die tips daar kan ik wel wat mee, hoop niet dat ik ze nodig heb natuurlijk Lachen
Gelukkig is de eigenaar erbij en zij neemt ook iemand mee.
Ze heeft haar pony al vaak bij andere paarden gezet, dus zij kan precies zeggen wanneer het wel of niet goed gaat.
En ik heb een onder en boven sluiting bij de bak ingangen, dus als ik alleen de bovenste dichtdoe kan de pony er altijd onderdoor vluchten.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 21:20

Als je je vooral bezorgd maakt om de shet (of je hengst die wel heel laat) zou je een gedeelte van de bak kunnen afzetten waar alleen de shet onderdoor kan. De shet zal namelijk niet zo gauw een echt hengstengevecht aangaan.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 21:48

Anita_D schreef:
Bedankt voor de reacties tot nu toe, al die tips daar kan ik wel wat mee, hoop niet dat ik ze nodig heb natuurlijk Lachen
Gelukkig is de eigenaar erbij en zij neemt ook iemand mee.
Ze heeft haar pony al vaak bij andere paarden gezet, dus zij kan precies zeggen wanneer het wel of niet goed gaat.
En ik heb een onder en boven sluiting bij de bak ingangen, dus als ik alleen de bovenste dichtdoe kan de pony er altijd onderdoor vluchten.

Dat is een goed idee!