Ik heb in 2003 met een hernia gezeten.
Ik heb dus 8 maanden bijna 24 uur op bed gelegen. Uit een mri bleek het om een kleintje te gaan en de arts bregreep niet dat ik zoveel pijn had.
Ik liep zo krom als een hoepel en het enige wat ik kon was zitten en fietsen.
Paardrijden ging tot zekere hoogte goed maar toen ik dus daadwerkelijk in de ZW kwam ben ik daarmee gestopt...als ze je betrappen ben je de banketstaaf.
Dan kun je hoog en laag springen dat het helpt maar ze geloven je niet.
Ik heb een zenuwbehandeling gehad en ben vervolgens naar een manueel therapeut gegaan. Dat laatste had ik nooit moeten doen...of juist wel?
Die vent heeft me het ziekenhuis ingedraaid..toen ik daarkwam kon ik nog net alleen douchen(zitten in een hele kromme houding) en naar de wc.
Maar nog steeds snapte de arts er niks van.
Na 2 mislukte mri's(ik kon niet platliggen, snapte ze ook niet eens)
werden ze toch wakker denk ik want toen heb ik er eentje gehad onder narcose. Raar maar waar maar de volgende dag voelde ik me iets beter...de pijn was wat minder. 3 dagen later verliet ik lopend!!!(ik kwam met de ambulance binnen omdat ik dat dus niet meer kon) het ziekenhuis.
Vanaf die dag ging het met kleine beetjes vooruit, lichamelijk dan...geestelijk niet.
2,5 maand na de scan stapte ik weer voor het eerst te paard.
Dat heb ik langzaam opgebouwd en nu 1,5 jaar later doe ik bijna alles weer.(backpacken in australie bv
).
Het enige wat ik dus niet kan is de hele dag staan. Ik denk zelf dat mijn spieren de hoofdoorzaak waren. Gewoon compleet verkrampt.
Mijn linkerbeen is ook nooit meer 100% geworden, soms loop ik met een plat voet vooral als ik een zware dag heb gehad of wordt ik dagen gepest met krampen. Vooral toen ik in australie was heb ik er heel veel last van gehad en heb ik zelfs tot groot verdriet mijn duikcursus niet kunnen afmaken.
Mijn linkerkuit spier was ook een harde bonk...dat is wel weg maar als je erin knijpt doet ie nog steeds zeer.
Paardrijden doe ik 3 a 4 x per week en ik ben overgestapt op een barefoot zadel. Dat heeft me ook geholpen.
Alhoewel ik ook prima op een westernzadel en een stockzadel kan zitten...maar geef me geen dressuur zadel meer.
Paardrijden met een hernia zou ik niet zo snel doen...je tussenwervelschijf puilt al uit en moet dan ook nog eens een klap opvangen.
Paardrijden na een hernia zou zeker kunnen als je maar naar jezelf luistert...daarom rijd ik ook geen 7 dagen meer. Fitness training is ook een goede aanrader..je spieren moeten en korset gaan maken. Ook conditie opbouw is belangrijk.
Voor degene die hier in nederland nog niet behandelt worden door een tussenwervel schijf te vervangen...in Duitsland doen ze dat al een langere tijd met heel veel succes..ook kijkoperaties voor hernia's...dus geen snijden meer.
Ik ben het alleen even vergeten welk ziekehuis dat was.
Ook is er een heel goed en gezellig forum voor lotgenoten. Ik heb daar in die tijd heel veel aan gehad ..mede vanwege mijn werk en dat vele mij gewoon niet geloofde en niet serieus namen en soms nog steeds niet.
Maar daar wordt je wel harder in. Ik geef daarom wel eens en bot antwoordt terug
Nou dat was en heel verhaal...maar ja 12 maanden ervaring dus heel wat te vertellen .
Nog vragen ? PB gerust.
Anneke ik stuur jou ook ff een pb.