Onderhals

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Poohbeer

Re: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 10:10

Unity schreef:
Mijn merrie heeft een onderhals. Ze staat 10 uur per dag op de weide. Gras of hooi te eten. Vervolgens krijgt ze op stal nog een aantal keer een gigantische berg hooi van de grond. En toch heeft het dier een onderhals.
Evenals het veulen wat we dit jaar uit deze merrie gefokt hebben.
Sommige dieren hebben van nature een dusdanige bouw dat deze onderhals spieren gewoon makkelijker ontwikkeld worden.

Vervolgens als ik die zelfde merrie rond diep en laag instel, wordt die onderhals alleen maar erger. Waarom??
Ze gaat zo liggen vechten dat ze continu haar onderhals spieren gebruikt om er onderuit te komen. Waarschijnlijk dat ze dit door de bouw van haar hals gewoon niet af kan.

Rijd ik haar gewoon ontspannen met de neus op de loodlijn, is de onderhals binnen een paar maanden behoorlijk gereduceerd.(daar ben ik nu naar een stop van een paar maanden dan ook weer mee bezig)

Dus verkeerd rijden, daar kan het inderdaad aan liggen. Maar wat is verkeerd rijden? Voor dit paard is dat dus het omstreden laag diep en rond. Voor een ander paard is het het rijden op de loodlijn.
Wat ook belangrijk is aan het hele rijtechnische aspect is ontspanning. Het niet vechten tegen "de houding" waar ze dienen te lopen.

En dan kun je bij veel paarden de onderhals wel reduceren, maar dus niet altijd helemaal weg krijgen.

Zeker, er zijn natuurlijk paarden zat waarbij de kaak-hals lijn makkelijk nageven niet toe laat of dat het voor het paard niet prettig is. En dan krijg je dus wat jij hebt met je paard. Jij weet hoe je ermee om moet gaan, maar hoeveel mensen snappen het niet en gaan wel het gevecht aan met als gevolg dat ze die onderhals spieren alleen maar sterker maken en een verre van ontspannen paard hebben.

zo'n 3 jaar geleden heb ik met mijn paard ook een onderhals gehad. Ik kreeg haar zo en ik kreeg toen les waarin hoofdpunt was....naar voren rijden. Nou zit mijn paard dus niet zo makkelijk in elkaar qua spieren en liep ze over haar tempo waardoor ze de hele boel meer ging spannen en zeker niet meer na wilde geven. Ik heb sinds dien anders leren rijden en ze is nu een jaar helemaal onderhals (en dan bedoel ik het teveel aan spieren daar) weer helemaal kwijt. Maar of dat mogelijk is ligt natuurlijk ook wel aan de bouw van je paard idd.

De ontspanning is iig te alle tijde het belangrijkst. En daarbij wel het paard proberen op de achterhand te laten lopen, anders krijg je weer een berg andere problemen.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 10:15

twist schreef:
hoi schat ik denk dat je het een beetje verkeert begrepen hebt
mijn instructrice dacht dat niet ik dacht dat zelf
en wat mijn instructrice bedoelde dat ik meer moest rijden
voorwaarts /neerwaarts waar ik dus al mee bezich was maar kwam er eigelijk pas uit aan het eind van de les
ik denk ook niet dat het door de les komt want ik heb maar
2 a 3 keer les van der gehad deze winter
en ik dacht dat hij het had gekregen van de tijd dat hij stil stond
dus had ik het fout ben alleen niet blond haha
en ik hoop dat ik weer snel kan lessen om het eruit te rijden

Oeps, ik dacht dat hij nu met rijden pas de onderhals had. Vandaar dat ik het een rare opmerking vond van je instructrice. Zeker omdat ze de Orun heeft.
Valt het weer mee Lachen
Maar ik vind het verder wel eens leuk om zo de discussie hierover te voeren Haha!

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 11:23

Ik ben een klein beetje dom maar wil er geen nieuw topic over beginnen.
kanm iemand me snel uit leggen wat een onderhals is? Bloos

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 12:05

een onderhals is wanneer de hals onderaan bol staat, hij hoort namelijk recht of hol te zijn en de bovenhals moet net bol zijn. hij ontstaat door verkeerd rijden of luchtzuigen. als er namelijk veel weerstand is gaat hij de onderhals opzetten. bij verkeerd rijden is dat door een harde hand van de ruiter waardoor het paard met zijn hoofd in de lucht gaat lopen en zo de onderhals uitdrukt, bij luchtzuigen worden de spieren in de onderhals gebruikt. je kan het wegwerken door met een zachte hand ronder te rijden en zo langzaam aan de spieren bovenin de hals te ontwikkelen.

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 16:37

dank je nu begrijp ik et