Ruin met merrie in de wei, iemand ervaring hiermee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

piggeljay

Re: Ruin met merrie in de wei, iemand ervaring hiermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 20:11

als ik het zo lees zou het voor jou ruin juist erg goed zijn om eens tussen merrie's te staan.
meestal moeten merrie's en vooral drachtige merrie's helemaal niets hebben van een kerel in de groep, dus wordt hij waarschijnlijk best wel op zijn plek gezet.
het is alleen wel even op passen de eerste keer, want als ze echt beginnen te meppen kunnen er ook gewonden vallen, dus de eerst keer er wel even bij blijven en het goed in de gaten houden.
maar merries en ruinen kunnen best bij elkaar. maar net als bij alle vreemde paarden die je voor het eerst bij elkaar zet: opletten !

Arsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 20:26

Arsen staat ook met ruinen en merries in de paddok. Hij is op zijn zesde gecastreerd na een paar jaar gedekt te hebben.
Met de ruinen moet hij af en toe nog even vechten om de rangorde te bepalen.
Met de merries gaat het super, al springt hij nog wel eens als ze hengstig zijn. We hebben eens 14 keer springen in een half uur geteld bij 1 merrie.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 20:32

Het is natuurlijk een idee om die twee eerst eens alleen naast elkaar te zetten. Als er dan een flinke meppartij neigt te ontstaan, zit er nog een draad tussen (al zegt dat soms ook niet alles)

Dan weet je dat je het niet hoeft te proberen om ze bij elkaar in te zetten. Maar zoals ik hierboven al typte, weet ik uit ervaring dat het vaak goed gaat.

Kkkaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 23:23

Bedankt voor al jullie (meest positieve) reacties! Ik ga het zeker uitproberen. De merrie in kwestie heeft wat koliekproblemen gehad, dus ze moet nu nog langzaam opbouwen in de wei. Ze staan nu in ieder geval al naast elkaar, kunnen ze vast een beetje wennen. Ik ben nog wel bang dat hij inderdaad zijn oude maatje teveel mist en dus geen enkel paard zal accepteren en ook dat hij er in het voorjaar op zal springen (mag hij van mij natuurlijk wel, maar weet niet of de eigenaresse dat zo leuk vindt). Ik laat het jullie in ieder geval weten hoe het is verlopen dan.....

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 00:54

Mijn ruin staat sinds 6 jaar samen met de merrie van mijn vriendin en daar is vorig jaar ook nog eens mijn merrie bij gekomen. Dat gaat prima zo met z´n drieen; Dikke heeft gewoon absoluut niks te zeggen met die twee meiden Haha! .

Het gekke is wel, dat hij -als de merrie van mijn vriendin hengstig is- nog nooit geprobeerd heeft om er op te klimmen, maar als mijn merrie hengstig is, hij niks anders doet Frusty .

Mijn merrie heeft dan gewoon pech; die zet ik dan een paar dagen in de paddock naast de andere twee Knipoog .

Ik weet niet of de merrie in kwestie ijzers achter heeft? Als wij een nieuw paard in de groep zetten, zorgen wij er altijd voor dat de smid even de ijzers achter er af haalt en als het goed gaat, kunnen de ijzers er met een dag of 5-7 wel weer onder. Het kan iig een hoop ellende schelen als ze elkaar zonder ijzers leren kennen.

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 18:53

shadowflower schreef:
mijn zeer dominante ruin die niet met andere ruinen samen kan staat nu afentoe waneer mogelijk met een merrie in de bak .. nou en een plezier dat ze hebben .. ze zitte vaak een beetje te spelen met elkaar .. 1 nadeel is dat mijn ruin ook wel eens de liefde bedrijft met die merrie Tong uitsteken:P maar ach een paard heeft ook zijn behoeftes
alleen afentoe vraag ik me af of het toch geen klophengst is

Haha als ie dat maar niet doet als je aan het rijden bent Haha! . Dan heb je trio of quartet haha Whoosh!

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 20:42

een aantal jaren terug hadden wij best een boel pony's,zo ongeveer 25 stuks.
Lekker alles door elkaar,ruinen en merrie's en het ging altijd goed.
als er eens eentje of twee bijkwamen werd er wat geduwd en gebokt maar na een poosje keerde de rust weer
en ja over het algemeen maakten de dames de dienst uit.
Ha,girl power.