Werkt zo'n bok-riempje ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RanouK

Re: Werkt zo'n bok-riempje ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 15:40

runningkawa schreef:
En z'n knop lijkt me ook wel handig, maar soms ook helemaal niet... Bloos! >;)

Hahaha Haha!

Wanneer ik de bokken echt niet kan houden, houd ik mij oftewel aan de manen, of aan het zadel met een hand langs voor en achter. Haha!
Maar wanneer het heel erg is val ik meestal. Nagelbijten / Gniffelen Haha!

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 15:58

Tja ik vond het wel heel goed helpen... Het gaat niet om de kracht die je erop zet, maar om het feit dat je handen dan op de goede plaats blijven! En als je handen goed blijven, grote kans dat de rest van jou dat ook doet! Daarbij hoef je niet de teugel los te laten om het riempje te kunnen pakken, je kunt deze gewoon vasthouden. Het riempje is beweegbaar dus krijgt je paard geen grote rukken in de mond...
Voor mij was het dus een oplosssing Ja

azriM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 16:39

Bij het zadel waarmee ik op Insley rijd zat er ook zo'n riempje aan. Ins kan vaak lekker bokken }> , maar dat riempje heb ik nog nooit gebruikt, heb er niet eens aan gedacht om het vast te pakken en lijkt me ook niet echt handig.

Toen ik het eraf wilde halen wilde het niet lukken, het is al een ouder zadel en dat riempje was helemaal uitgezet waardoor het niet door de ringetjes terug wilde Haha! .

DraakjeII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 12:43

griebels schreef:
Een beugelriem kan je in het zadel houden, mits je hem te pakken krijgt Haha!
Waarom bokt je paard?

Ze was vrolijk denk ik en ze is nog jong. Ik zat er nog maar net op toen er een paard en wagen in draf langs kwam over de weg. De kletterende hoefjes van het paard wekte een soort explosie op. En toen zat ik ineens op de grond in plaats van in het zadel (had ik dat riempje dus nooit kunnen pakken). Daarna ben ik even da bak rond gewandeld om te kijken of ze nog fris oogde, maar dat leek mee te vallen en toen ben ik weer opgestapt. Even gestapt. Vervolgens gaan draven en toen vloog ze er als een bokkende idioot vandoor van de A naar de C (bak van 60 meter). Bij de 5e bok zat ik op haar nek en ging ze plotseling linksaf.
Toen heb ik haar eerst maar even gelongeerd (ze was erg gek tijdens het longeren) en heb daarna nog prima gereden.
De eerste keer dat ze bokte was al weer 3 maanden geleden en toen was het ook een kwestie van frisheid. Ik moet dus vaker even longeren voor het rijden zodat ze eerst haar ei kwijt kan weet ik nu, maar als er 3 maanden niets is gebeurd denk je dat ze het niet meer zal doen.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 12:48

Ik vind het wel handig, dacht eerst ook dat vastpakken niet hielp, maar ik zat van de week op het paardje van een vriendin (die eraf was geflikkerd en nu met gekneusde poot zit) waar niemand op durfde omdat ie zo zou bokken. Zodra ik m aan voelde spannen greep ik een pluk manen, en réken maar dat dat hielp! Anders was ik er absoluut zonder pardon afgelazerd! Clown (en m'n springzadeltje hielp uiteraard ook; les 1: klim nooit op een rotbok met een dressuurzadel Tong uitsteken )

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 12:53

Ik heb het nog nooit gebruikt en zelfs nog nooit gezien Bloos!
Als je een beugelriem of halstertouw om de hals van je paard doet, kan je deze bij je teugels pakken, dit lijkt mij handiger werken dan een riempje aan je zadel..

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 12:56

Concorde schreef:
Ik vind het wel handig, dacht eerst ook dat vastpakken niet hielp, maar ik zat van de week op het paardje van een vriendin (die eraf was geflikkerd en nu met gekneusde poot zit) waar niemand op durfde omdat ie zo zou bokken. Zodra ik m aan voelde spannen greep ik een pluk manen, en réken maar dat dat hielp! Anders was ik er absoluut zonder pardon afgelazerd! Clown (en m'n springzadeltje hielp uiteraard ook; les 1: klim nooit op een rotbok met een dressuurzadel Tong uitsteken )

Met een goed dressuurzadel heb je daar geen last van Knipoog

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:51

nou, op texel ben ik met een pony voor het eerst naar het strand geweest en ik was dolblij met mijn bokbandje!
Godzijdank heb ik em nie nodig gehad, maar goed, het idee is errug fijn, voel je je zekerder en ga je beter zitten.

Groetjes! Haha!

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 14:45

Zo'n knop is idd niet altijd even handig. Zo sprong mijn paard es een keer weg voor iets engs (vond zij eng iig Clown ), en kreeg ik dus de knop in mijn buik. Niet echt een prettig idee aangezien ik ton nog maar net zwanger was....

Verder heb iknog nooit gereden met een bokriempje. Wel eens met een halstertouw om de nek (met name als ik zonder zadel rij), heb je toch net wat meer hulp om je evenwicht te bewaren.

bibi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 15:33

Het lijkt mij wel erg link zo'n bokriempje
Moet je eens voorstellen dat hij als een gek aan het bokken is en jij je daar aan vast moet houden, stel dat je je evenwicht niet meer kan houden en je er toch afvalt.
Let dan wel op dat je op tijd los laat, ik heb op zo'n verglijkbare manier mijn arm op 3 plaatsen gebroken.
Wilde me tijdens een val afzetten op het hek en deze perongeluk te lang vast gehouden, heb geen pijn gehad tijdens het breken maar wel nog lang durig last van gehad.

JudithC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 15:42

Zelfs Anky rijdt met een bokriempje op Salinero.
Ik heb zelf ook zo'n riempje aan m'n zadel zitten.
Het geeft me toch wel wat vertrouwen op mijn 3 jarige paardje, die af en toe het verschil tussen galopperen en bokken niet snapt.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 15:49

Wij deden er ook een oude stijgbeugelriem om of een dik oud halstertouw..

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 18:32

als ik een paard inrij en die begint te bokken dan grijp ik altijd een goeie dike pluk manen.
vind ik zelf net zo handig.

zadel dat doe ik eigenlijk nooit ik weet niet waarom Tong uitsteken

ps. heb trouwens nooit met zo´n ding gereden. heb iemand misschien een duidelijke foto (met paard) hoe zo´n ding zit?

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 18:43

yvotje14 schreef:
als ik een paard inrij en die begint te bokken dan grijp ik altijd een goeie dike pluk manen.
vind ik zelf net zo handig.

zadel dat doe ik eigenlijk nooit ik weet niet waarom Tong uitsteken

ps. heb trouwens nooit met zo´n ding gereden. heb iemand misschien een duidelijke foto (met paard) hoe zo´n ding zit?

Kan, maar dan moet je wel een dikke pluk manen voorhanden hebben, gaat soms wat moeilijk als je de manen netjes kort houdt Knipoog

Dit is zo'n riempje:
Afbeelding

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 18:51

Het lijkt me wel nogal, ,dat als je paard hoog bokt, je dus een voorwaarts beweging maakt. Vlieg je er dan niet als het ware overheen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 18:54

dat riempje ziet er kort uit!
zeer kort
steek de schoft van je paard in dat zadel, dat riempje wijst omhoog, krijg daar maar es je handen tussen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 18:55

Voordeel van een sperriempje is, dat je het wat langer kunt doen als je dat fijn vind

Zelf had ik het ook altijd meer omhoog wijzen.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 18:59

Ik denk op het moment dat je paard gaat bokken je er niet eens meer aan denkt om dat boktriempje te grijpen..Ik ben dan ook van mening dat je dan al te laat bent.. Maar dat is mijn mening

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 19:04

Als ze ineens uit het niets komen, ben je bij de eerste bok te laat, zit je dan nog Tong uitsteken dan heb je hem bij de 2e vast Ja

Maar meestal bokken ze dat je het wel aan voelt komen, dan heb je tijd genoeg dat vast te pakken.

maar het scheelt misschien ook dat je bij dat soort paarden gewend bent dat het eraan zit en dus in een reflex dat vastgrijpt.

Ik kan zeggen dat het mij meerdere malen een val bespaart heeft.

En natuurlijk als je het ook nodig had, het er niet aanzat Bloos

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 19:16

Ik zou er niet aan denken als mijn paard zou gaan bokken om het vast te grijpen.. Heb regelmatig een beugelriem om een nek van het paard moeten hangen omdat het nog jonge paarden waren..Maar heb nooit dat ding vastgepakt..Simpel weg omdat ik er dan gewoon niet aan denk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 20:04

Ik dacht eerst dat die bokriempjes waren om je zadel aan op te tillen, heb ik eens in een catalogus gezien Clown.

Ik heb geen bokriempje, en ik heb er ook geen een nodig. De bokken die mijn ponies geven zijn altijd goed uit te zitten Haha!.

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 20:07

Zo'n bokriempje zou ik ook wel willen hebben. Heb het nog nooit in een winkel zien liggen. Heeft iemand enig idee waar je die kan kopen en wat dat ongeveer kost Geld, geld!???

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 20:08

je kan het ook heel makkelijk zlef maken..neem een sperriem en maak die vast aan je zadel..

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 20:14

Werkt super, ik gebruik het altijd bij het zadelmak maken. Overigens is mijn zadel daar speciaal voor gemaakt en verstevigt. Ik heb dan ook aan die ringetjes (die verstevigt zijn) een bitstukje zitten die je met longeren wel gebruikt. (kan even niet op de naam komen) en het heeft mij in ieder geval uit aardig wat situaties gered Knipoog

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 21:18

Als Adolf bokt ga ik altijd stevig in mijn beugels staan, een bokriempje is misschien ook wel een idee Pling