Wat kan ik doen? Manege heeft geld nodig...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Re: Wat kan ik doen? Manege heeft geld nodig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 10:18

Ik vind een schuld, in tien jaar opgebouwd, van 9000 euro nog heel goed te overzien...
Als je eerst van de schulden af komt, scheelt dat misschien al weer rente die betaald moet worden (als het bij een bank is)

Met sponsoring door bedrijven (reclameborden, advertentie in clubkrant of folder), sponsorlopen, verkoop, organiseren van een gezellige dag waar je gratis, veel reclame voor maakt (plaatselijke krant bellen) kan je ook al een aardig bedrag binnen krijgen.

Hoeveel mensen rijden bij die manege? Kunnen die niet met elkaar iets sponoren of eenmalig een bedrag storten? Of bijvoorbeeld "aandeelhouder" worden van de manege, en dat je op die manier ook wat invloed krijgt op de manier hoe de manege gerunt wordt zodeat de zaken financieel op orde komen? Hoeft allemaal niet officieel volgens regeltjes, gaat om het idee erachter...

Een oefenwedstrijdje organiseren ook voor mensen van buitenaf met prijzen die ter beschikking gesteld zijn door winkels en bedrijven of particulieren en een vrijwillige (wel officiële) jury? (waardebonnen, cadeautjes, zak voer, haarnetje etc?)
Startgeld van zo'n 5 euro per combinatie tikt ook wel aan als je verder geen kosten hebt omdat alles vrijwillig wordt gedaan en ter beschikking wordt gesteld...

Hebben jullie een binnenbak die jullie mogen onderverhuren? of moeten jullie zelf een bak huren per uur voor de lessen?
Als je mag onderverhuren, dan kun je die aanbieden voor vrijrijden (en dan meerderen tegelijk in de bak voor een klein bedrag, of hele bak afhuren voor groter bedrag Knipoog). Als je een jaarbedrag neemt voor een abonnement, wat niet al te groot is, dan heb je vaste inkomsten per jaar. Zorg dat het goedkoper is dan een winterseizoen een aantal keer per week los in de bak komen rijden...

Worden de paarden te weinig gebruikt? Misschien een idee om paarden ter lease aan te bieden voor een bepaald bedrag, desnoods inclusief een bepaald aantal lessen?

Is het lesgeld te laag met daardoor te weinig inkomsten? Of te hoog, waardoor er te weinig klanten zijn?

Ziet de manege er vies en slecht onderhouden uit waardoor klanten weg gaan of nieuwe klanten afgeschrikt worden?
Daar is met veel vrijwilligers en wat steun van(bouw) bedrijven ook wel wat aan te doen!

Is de naam niet bekend? dan kan het helpen om reclame te maken door mee te doen met dorpsactiviteiten en daar een spandoek of bord bij te zetten met naam en adres zodat men jullie weet te vinden!
Met de computer een leuke flyer maken en die ophangen in supermarkten en huis aan huis bezorgen in de omgeving...

Is er een lid of ouder met verstand van financiën die samen met de eigenaar kan kijken naar de boekhouding en organisatie of er financieel dingen anders te regelen zijn of het mogelijk is te bezuinigen op bepaalde posten?

Belangrijkste is denk ik voor jullie dat de eigenaar zelf ook heel graag het probleem op wil lossen, hulp accepteert, en bereid is veranderingen door te voeren...
Van een stel jongedames is het misschien moeilijk iets aan te nemen, dus volwassenen met verstand van zaken, zouden erg welkom zijn om te helpen...

Succes!

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 11:43

geldinzameling, kun je op allerlei manieren doen hier enkele:
rommelmarktje houden,wedsrijd houden, een paard gewone rondjes laten rijden door kinderen die langskomen,lange buitenritten organiseren,springlessen organiseren, privelessen enzo dat soort dingen of gewoon kleine cursusjes die je zelf kunt geven in vlechten of poetsen of knopen ofzoiets
in elk geval veel succes ermee

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 11:51

Is er niet iemand die een extra hypotheek wil of kan afsluiten?

qwinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 12:03

Dit gaat over manege voorst neem ik aan?
Ik wist niet dat de schulden zo hoog waren hoorde dat het maar 3000 euro was wat ook al aardig veel is.
gaat het niet goed met de cake actie dan? dacht toch van wel?
Maar goed hoop dat het goed gaat komen * heb er zelf ste gelopen en het is echt een leuke manege om te rijden ..

Nou suc06

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 12:15

Tijdelijke acties zijn altijd wel leuk maar heeft het effect op de lange termijn?. Wondjes lappen is leuk maar werkt dat?.

Er zal stuctureel wel het nodige misgaan en dat moet aangepakt worden. Zolang je dat niet doet zal de manege nooit uit de problemen komen. Ook met de komende mest verhaal zal de manege voor hoge kosten komen te staan.

Denk dat er eerder iemand moet komen die de gehele boekhouding en kostenplaatje moet doorlopen en dan een aktieplan opzetten zodat de manege voor altijd uit de problemen is.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 13:20

Idd, gewoon langs alle deuren gaan, potjes op de bar zetten waar mensen fooi of wisselgeld in kunnen doen. Verhuur de pony's...er zijn genoeg dingen te bedenken. Of organiseer een sponsorloop? 9000 euro is niet het einde...er zullen wel meer schulden zijn...in 10 jaar opgebouwd had dit VEEL meer kunnen zijn...en als dit alleen mij de beheerder is, zullen er veel meer schulden zijn. (lees: DA, Voerleverancier e.d.) Heel maf, maar denk dat het toch het einde is...

Yorghos

Re: Wat kan ik doen??? :( :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 13:25

Stennisje schreef:
Ik wil niet de zwartkijker uithangen, maar het gaat dus slecht met de manege en daardoor is inmiddels een schuld van 9000.- ontstaan.

Stel dat je dat geld voor maart bij elkaar krijgt, wat gaan ze daarna doen om niet weer schulden te maken?

Je moet dan toch dingen gaan ondernemen om kosten te besparen.

Paarden verkopen en misschien inkrimpen tot er betere tijden aanbreken.

Ik hoop dat het jullie lukt, veel succes!!!

Hier ben ik het helemaal mee eens. €9000,- moet op zich wel bij elkaar te brengen zijn, als je met z'n allen er je schouders onder zet. Maar je moet ook zorgen dat er niet direct weer schuld ontstaat. Anders blijf je in een kringetje ronddraaien.
Waar zitten de problemen? Zijn er te weinig lesklanten, is het voer te duur, is er teveel personeel in dienst? Ik noem maar wat zijstraten. Maar die zaken moeten uitgezocht worden om verder oplopen van de schulden te voorkomen...

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 15:41

zorg dat alles tip top in orde is en hou een open dag... verzin zelf een show of iets anders leuks en zorg ervoor dat iedereen het naar zijn zin heeft... je kunt dan bijvoorbeeld entree vragen... en bijvoorbeeld 1 pony als voltigepaard gebruiken en kinderen voor 2 euro een paar rondjes laten rondhobbelen... alle kleine beetjes helpen moet je maar zo denken

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 19:57

heey,
ik ben een ex-manege lid en kijk eens op dit topic
viewtopic.php?f=2&t=364012
het enigste wat je kan doen is al een gek cakes verkopen!!!
wie ben jij?? welke dag rij jij?

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 20:45

organiseer een open dag. laat pony's die voor de kar kunnen een ritje maken voor geld, maak een rommel markt, organiseer een disco in de binnenbak. maak een leuke show. heel veel sucses verder!

qwinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 21:08

Yorghos schreef:
Stennisje schreef:
Ik wil niet de zwartkijker uithangen, maar het gaat dus slecht met de manege en daardoor is inmiddels een schuld van 9000.- ontstaan.

Stel dat je dat geld voor maart bij elkaar krijgt, wat gaan ze daarna doen om niet weer schulden te maken?

Je moet dan toch dingen gaan ondernemen om kosten te besparen.

Paarden verkopen en misschien inkrimpen tot er betere tijden aanbreken.

Ik hoop dat het jullie lukt, veel succes!!!

Hier ben ik het helemaal mee eens. €9000,- moet op zich wel bij elkaar te brengen zijn, als je met z'n allen er je schouders onder zet. Maar je moet ook zorgen dat er niet direct weer schuld ontstaat. Anders blijf je in een kringetje ronddraaien.
Waar zitten de problemen? Zijn er te weinig lesklanten, is het voer te duur, is er teveel personeel in dienst? Ik noem maar wat zijstraten. Maar die zaken moeten uitgezocht worden om verder oplopen van de schulden te voorkomen...

Die schulde is niet zomaar ontstaan ..
Het is zo gegaan:

Er was een penning meester die steeds meer kocht en deed en WIST dat er steed smeer schuld van kwam en niets gezegt heeft , daar zijn ze dus pas achter gekomen enzo is het steeds erger uit de hand gelopen nu is die pennings meester weg en proberen ze het op te lossen.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 21:13

Op mijn oude manege deden ze mee aan de grote club actie, das wel maar één keer in de zoveel tijd. Of wafelactie. Men neme een paar moeders/ouder ruiters en een hoop wafelijzers. Dan ga je wafels bakken en die verkoop je aan de deur in het dorp vlakbij. Zeker als de wafels nog warm zijn willen veel mensen wel wafels kopen.

Hopelijk heb je er wat aan, veel succes ermee.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 21:18

[/quote]

Die schulde is niet zomaar ontstaan ..
Het is zo gegaan:

Er was een penning meester die steeds meer kocht en deed en WIST dat er steed smeer schuld van kwam en niets gezegt heeft , daar zijn ze dus pas achter gekomen enzo is het steeds erger uit de hand gelopen nu is die pennings meester weg en proberen ze het op te lossen.
[/quote]

Hem aansprakelijk stellen voor de geleden schade!! Hij helpt met zoiets wel het bedrijf om zeep!! Hij heeft zaken verborgen gehouden, dit is strafbaar volgens mij (valt onder fraude?)[/quote]

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 21:18

luuntje schreef:
Misschien een loterij of een bingoavond.
Eventueel een sponsorloop of een rommelmarkt.

Heel veel succes.

Idd zat ik ook al aan te denken. Misschien zou een rommelmarkt helpen en de opbrengst naar de manege gaan. zal niet gelijk 9000 euro op leveren, maar is een begin.

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 21:24

Er zijn veel goede tips gegeven, waar je vast wel wat aan zult hebben... Je kunt natuurlijk ook nog gewoon een potje in de manegekantine en in supermarkten neerzetten voor alle bijdragen.. *wilt u uw wisselgeld doneren aan de manege?* Op de manege waar ik vroeger reed moest er een paard geopereerd worden, maar er was gewoon geen geld voor.. Toen hebben ze op deze manier dus genoeg geld in gezameld voor de operatie.. Het was natuurlijk minder dan de schulden die jullie manege heeft, maar alles helpt.. Veel succes met de cake-actie!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 09:10

ALs een schuld in 10 jaar is opgebouwd dan zit er waarschijnlijk iets mis in de basis.

Hoeveel leden heeft jullie stichting? En wat betalen ze voor contributie?

Zet ook de uitgaven op een rij en je krijgt wat inzicht in waar het geld heen gaat. Maar ik vraag me wel af hoe serieus jullie vergaderingen zijn.
Een schuld kan toch niet 10 jaar ongecontroleerd meekomen in de boeken?

Al deze actie's zijn dweilacties, maar dan moet het lek wel gevonden zijn anders helpt het helemaal niets.

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 09:41

een paar wedstrijden organiseren
een aantal buitenritten
huif kartochten
en dag ponykamp
peuter ritjes
paarden verhuren
noem maar op
en mischien een beetje handelen in de paarden

qwinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 09:49

amondi schreef:
ALs een schuld in 10 jaar is opgebouwd dan zit er waarschijnlijk iets mis in de basis.

Hoeveel leden heeft jullie stichting? En wat betalen ze voor contributie?

Zet ook de uitgaven op een rij en je krijgt wat inzicht in waar het geld heen gaat. Maar ik vraag me wel af hoe serieus jullie vergaderingen zijn.
Een schuld kan toch niet 10 jaar ongecontroleerd meekomen in de boeken?

Al deze actie's zijn dweilacties, maar dan moet het lek wel gevonden zijn anders helpt het helemaal niets.

Lees even een stukej terug naar boven dar heb ik het uitgelegt hoe het gekomen is Knipoog

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 10:13

Ga collecteren voor Jantje Beton. Heeft een grote bekendheid en levert dus flink wat op. De helft van de opbrengst is voor de eigen vereniging.
Dit deden wij ook altijd voor de kinderboerderij. We liepen in 1 wijk en dit leverde toch altijd wel een flink bedrag op voor de kinderboerderij. Grote club actie is ook een idee.
Dit zijn acties die je ook elk jaar weer opnieuw kunt doen, dus die elk jaar weer geld opleveren.

Veel succes.

Het is dat het nogal ver weg is anders had ik graag een cake gekocht.

branco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 11:32

die cake die jullie verkopen kunnen jullie natuurlijk ook goed bij bedrijven aanbieden voor hun werknemers, zodat er in een keer heel veel afgenomen word. pak gewoon de goudengids erbij en bel ze allemaal af. je zult wel vaak nee horen maar er zijn ook vast wel bedrijven die het wel willen doen en je kan bv in ruil ook weer reclame voor ze maken...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 11:35

Als er een penningmeester is is er geen sprake van een bedrijf maar van een vereniging of een stichting..... En hoeveel leden zijn er dan? Kun je ten eerste al de contributie omhoog doen. Verder is er ook nog iets als de Grote Club-actie (of is dat al niet meer?) In het dorp waar mijn rijvereniging gehuisvest is mogen de verenigingen 1 keer per jaar oud papier ophalen. Was ook goed voor bijna 1000 euro.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 08:51

ik snap het niet echt hoor,
toen ik er nog reed (dat is ong. 2 jaar geleden) wisten ze al dat ze schulden hadden vanwege die vorige penningmeester en nu komen ze erop eens achter dat ze het hele bedrag
(geen 9000,- ma 14500,- binne 3 maanden moeten terug belaten, dit is een ander bedrag, ze hebben tegen leden gezet dat het 9000,- is ma een vriendin van mij zit nu in het 'help de manege team' om dingen te organiseren en zij vertelde mij dat ze 14500,- schuld hebben!!! ) binnen 3 maanden moeten terug betalen...:S

ik zou het echt heel jammer vinden als de manege moet stoppen maar sorry dat ik het zeg, het is wel een beetje hun eigen schuld. 2 jaar geleden wisten ze ook al van deze schuld en hebben er nix (noujah lesgeld met 20 euro verhoogd per jaar) aan gedaan.... nu ze het geld meoten hebben binne die 3 maanden (die eind maart af zijn) schrikke ze pas wakker en nemen actie.... niet dat wil dat de manege moet stoppen ofzo, ma wel beetje eigen schuld maarjah das mijn mening