Wat moet ik hier mee.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lachmar

Re: Wat moet ik hier mee.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 18:41

Oja en wat dacht je dan van die hengsten bij het kwpn die het verichtingsonderzoek moeten lopen? Die zijn ook nog maar net 3 en die worden wel allemaal hard aan het werk gezet. Daar is er ook nog geen 1 dood aangegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 18:46

ik vind ook het verrcihtings onderzoek te vroerg.
10 jaar geleden was dat niet zo intensief als nu.
Dus wat de gevolgen zijn bij oudere paarden, is daarvan nog niet bekend.
Vergeet verder niet dat het daar om kundige mensen gaat, die heel precies weten wat kan.
daar mogen wij ons niet me vergelijken.

En natuurlijk zijn er stallen die het eerder doen, alles om geld
maar dan weet je ook meteen waarom de gem. leeftijd van paarden op ongeveer een jaar of 7 ligt
Laat ik daar niet aan mee willen werken...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 18:48

SANEX schreef:
Je gooit tegen elk tegenargument om het niet te doen een tegenreactie om het wel te doen, vraag me af waarom je dan in godsnaam een topic opent ?

Dat het op meerdere plaatsen gedaan wordt wil toch niet zeggen dat dat goed is ?

En als je nu al de meeste dingen wel gedaan hebt... ben je blijkbaar snel uitgekeken, nog even longeren en rijden en met 3 jaar heb je dus alles wel gedaan.. tijd voor een nieuwe ?

Ik moet zeggen dat ik dit nogal aanvallend vind. Het is niet zo dat ik tegen elke argument een andere aangooi. Ik zeg net zelf dat ik het met een aantal dingen eens ben. Dat het op meerder plaatsen gebeurd wil ik alleen mee zeggen dat die paarden ook gewoon gezond oud geworden zijn. En ik denk neit dat jij me kent en dan kan je denk ik ook niet zeggen dat ik bij het zomaar een nieuwe pony koop omdat ik alles al gedaan heb. Ik geef daar alleen mee aan dat we wel wat afwisseling kunnen gebruiken.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 18:50

ok ik hAd gelijk het gaat over een shet

laat m aub nog een paar jaartjes spelen

over de groei om een voorbeeld te geven

onze shet is tussen zijn 4e en 5e jaar nog bijna 5 cm gegroeid !!!

liep zelfs met groeipijnen in die leeftijd en heeft ook op volledige rust gestaan

shet kan met 3, tuig mak gemaakt worden niet eerder dan 3,5 voor de wagen , en dan dus wel de weg op niet in een (zware) bak en alleen rechte lijnen werk

met 4 op zijn vroegst zadel mak ,met 4,5 evt lichtgewicht werk maar liever niet werk en met 5 pas echt ingereden echt liever niet eerder

echt zoooooo vaak dat mensen een veulen nemen en niet kunnen wachten met , spaar dan nog gewoon een jaar door en neem een oudere pony waar je direct mee aan de slag kunt Boos!

laat je pony lekker eigenwijs in de wei lopen wezen , borstellen , kloten (manen en staart bijhouden) hoefjes goed bijhouden evt wandelen langs de weg (kan die alleen maar buiten handmak direct verkeersmak mee worden ) en voor de rest laat t veulen lekker veulen wezen

je houd er echt een vel lievere en gezondere pony aan over

@lachmar -> ik denk er dus precies andersom over !!!! shetten zijn
net als sommige andere rassen zoals de ijslander LATER rijp
dus JUIST met shetlanders moet er veel langer gewacht worden !!!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 18:53

Anneke schreef:
Hoe weet je dat je paard er aan toe is? Omdat ie dat aangeeft of zo? Verward
Waarom niet gewoon dat ene half jaartje lekker wachten?
Hij kan nog lang zat 'volwassen'zijn en bereden worden. Gun dat dier nog wat 'jeugd'.
En al helemaal omdat ze op 2,5 jarige leeftijd er nog niet aan toe zijn qua groei,mentaal etc.
De enige die er aan toe is, ben jij.
No offence.

Mijn paardje nog wat jeugd gunnen? Weet niet precies wat je daarmee bedoeld maar mijn paardje leeft natuurlijker dan de meeste paarden. Ik heb gelukkig de luxe over een eigen land met een schuilstal te beschikken dus ze staan lekker altijd buiten en als het regent of slecht weer is kunnen ze lekker naar binnen. Aan het werk moeten we toch. Ook nu staat er weer een keuring voor de deur net als van de zomer. Hij vind het helemaal geweldig zo'n dag tussen allemaal paardjes. Als hij het niet leuk zou vinden zou ik ook niet gaan. Misschien begrijp ik je wel verkeerd hoor dat kan ook.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 18:56

mwahhh zit gelukkig niet zo'n groot verschil in tussen keurings klaar maken en zadel mak maken (en inrijden/berijden)

toch Verward

Gestoord

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 18:58

@lachmar -> ik denk er dus precies andersom over !!!! shetten zijn
net als sommige andere rassen zoals de ijslander LATER rijp
dus JUIST met shetlanders moet er veel langer gewacht worden !!![/quote]

Wat ik maar wil zeggen is dat als je denkt dat je paard er klaar voor is (vind echt dat je zoiets per paard/pony moet bekijken)
je er met de 2.5/3 best aan kunt beginnen, MITS je het op een verstandige manier doet. Ik zeg altijd een 3 jarige rij je 3 keer in de week en een 4 jarige 4 keer.
Ik maak jonge paarden ook nooit moe, anders houden ze geen plezier meer in hun werk en dat vind ik nog altijd het belangrijkste.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 19:00

Bedankt ik ben ook van plan om zeker tot de keuring maar 1 x in de week en dan een paar minuten stappen en na de keuring krijgt hij toch eerst rust.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 19:07

karoliena schreef:
SANEX schreef:
Je gooit tegen elk tegenargument om het niet te doen een tegenreactie om het wel te doen, vraag me af waarom je dan in godsnaam een topic opent ?

Dat het op meerdere plaatsen gedaan wordt wil toch niet zeggen dat dat goed is ?

En als je nu al de meeste dingen wel gedaan hebt... ben je blijkbaar snel uitgekeken, nog even longeren en rijden en met 3 jaar heb je dus alles wel gedaan.. tijd voor een nieuwe ?

Ik moet zeggen dat ik dit nogal aanvallend vind. Het is niet zo dat ik tegen elke argument een andere aangooi. Ik zeg net zelf dat ik het met een aantal dingen eens ben. Dat het op meerder plaatsen gebeurd wil ik alleen mee zeggen dat die paarden ook gewoon gezond oud geworden zijn. En ik denk neit dat jij me kent en dan kan je denk ik ook niet zeggen dat ik bij het zomaar een nieuwe pony koop omdat ik alles al gedaan heb. Ik geef daar alleen mee aan dat we wel wat afwisseling kunnen gebruiken.

Het is maar net hoe je het opvat, als jij het aanvallend vind is dat jouw manier van lezen.

Je komt met argumenten als : we hebben op longeren en rijden na alles al gedaan... dat komt op mij over alsof je er snel op uit gekauwd bent. Beestje is nog maar 2,5 , als j edan alleen nog rijden en longeren als doel hebt ( is dat altijd het belangrijkste ? ) dan vraag ik ma af of je daar ook niet snel op uit gekeken raakt.

Je snapt hopenlijk wel dat ik die laatste zin cynisch bedoelde, en nee ik ken je niet, maar dat neemt niet weg dat ik n.a.v jouw berichten een reactie kan geven.

En nee, paarden gaan er niet dood van, maar paardvriendelijk en goed voor het paard is anders, en dat is wat ik duidelijk wil maken.

Zoals ik al zei: Paarden worden ook in bepaald eoefeningen geslagen door sommige mensen, terwijl het anders kan, gaan ze ook niet dood van, maar is het goed voor een paard ?

Lachmar : Jij onderschat een shetlander blijkbaar, een shet kan dan een sobere robuuste pony zijn, ook zij moeten groeien, en net zo lang of zelfs nog langer dan een paard van 1.80
Schoftmaat heeft geen donder met groei en ontwikkeling te maken

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 19:09

als ik een euro kreeg voor iedere verklote shetlander waar voor zijn/haar 7e jaar al geen land meer mee te bezeilen is
was ik nu erug rijk Knipoog

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 19:11

even n vraagje tussen door

als je m nu zadel mak maakt en er (af en toe) een lichtgewichtje op zet
hoe lang denk je dan te wachten tot dat er een zwaar gewicht op komt?

zou jij dan alsnog wachten tot zijn 5e jaar op zijn minst
als zijn rug dus bijna volgroeid is ??of toch iets eerder?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 19:16

nickyu schreef:
even n vraagje tussen door

als je m nu zadel mak maakt en er (af en toe) een lichtgewichtje op zet
hoe lang denk je dan te wachten tot dat er een zwaar gewicht op komt?

zou jij dan alsnog wachten tot zijn 5e jaar op zijn minst
als zijn rug dus bijna volgroeid is ??of toch iets eerder?

Dat is heel makkelijk niet. Ik kan er zelf niet op. Misschien dat ik er ooit zelf een keer opstap maar dat doe ik dan in ieder geval niet voordat hij een jaar of zeven acht is. Als het ruitertje te groot/zwaar begint te worden ga ik gewoon op zoek naar een andere.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 19:32

waarom maak je niet een mini hindernis baantje ter bevordering van
het niks eng meer vinden

gewoon aan de hand over auto banden heen over zeil heen tussen zeilen door langs een paraplu etc etc puur op vertrouwen

dit kan je nog jaren uitbreiden kan weinig kwaad hoogstens goed
voor het vertrouwen

miss een ideetje?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 19:34

Ja doen we af en toe zoiets. Alleen hij vind het nooit eng hooguit leuk en dan gaat hij lopen showen. Dus dat doen we af en toe gewoon als afwisseling. Bedankt voor het meedenken.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 20:44

ik ben het helemaal eens met alle tegenargumenten maar ik heb niet het idee dat ze gaat rijden en rare dingen gaat doen met het paard. het is een shetlander, geen sportpaard. Niet dat je daar dan vroeg mee kan beginnen maar af en toe wandelen en dan stappen met een klein kind erop kan volgens mij echt geen kwaad. Het levende bewijs staat bij mijn huis

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 21:08

Bedankt