Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

dieneke schreef:als jullie gewone olie geven en je doet het niet voor de vacht zeg maar, waar doen jullie het dan voor? Ik wil dat ook gaan doen , maar weet niet precies waar het goed voor is!!
0ojannekeo0 schreef:ik geef altijd een handje lijnzaad ipv lijnzaad olie..dat vind ik zo´n geknoei!!
, de omega olie van Primeval is dan aan te raden.
tinkersjakie schreef:hoi
nou is olie of het nou lijnzaad of zonnebloemolie is niet alleen goed voor de vacht maar ook goed voor zand in de darmen.
Een poosje geleden op de manege waar ik stond is namelijk de dierenarts geweest en die heeft een koliekavond gedaan daar. Zeer interessant want hij legde alles uit over koliek met dia's en filmpjes, daarbij vertelde dat koliek ook komt door zand in de darmen en dat je daar sand-clear voor moet gebruiken, maar ook olie is een goed middel voor zand uit de darmen tehalen omdat de olie plakkerig is waardoor je zand mee naar buiten neemt.
Nou is het wel zo als je paard heel erg last heeft van zand moet je wel een keur doen met sand-clear want olie haalt het er niet zo goed uit als sand-clear, maar het helpt wel om te verkomen dat je paard veel zand binnen krijgt.
Dus niet alleen voor de vacht maar ook goed voor de darmen.
groetjes Henriette
het heeft echt effect op de darmen en de ontlasting. tinkersjakie schreef:hoi
nou is olie of het nou lijnzaad of zonnebloemolie is niet alleen goed voor de vacht maar ook goed voor zand in de darmen.
Een poosje geleden op de manege waar ik stond is namelijk de dierenarts geweest en die heeft een koliekavond gedaan daar. Zeer interessant want hij legde alles uit over koliek met dia's en filmpjes, daarbij vertelde dat koliek ook komt door zand in de darmen en dat je daar sand-clear voor moet gebruiken, maar ook olie is een goed middel voor zand uit de darmen tehalen omdat de olie plakkerig is waardoor je zand mee naar buiten neemt.
Nou is het wel zo als je paard heel erg last heeft van zand moet je wel een keur doen met sand-clear want olie haalt het er niet zo goed uit als sand-clear, maar het helpt wel om te verkomen dat je paard veel zand binnen krijgt.
Dus niet alleen voor de vacht maar ook goed voor de darmen.
groetjes Henriette
jacqie70 schreef:Nou dan spreken er heel wat dierenartsen elkaar gewoon tegen. Ik heb hier op bokt ook vaak genoeg van mensen gehoord dat hun dierenarts aanraadde om wel (lijnzaad)olie door het voer te doen om zandkoliek te voorkomen....
Neonlight schreef:jacqie70 schreef:Nou dan spreken er heel wat dierenartsen elkaar gewoon tegen. Ik heb hier op bokt ook vaak genoeg van mensen gehoord dat hun dierenarts aanraadde om wel (lijnzaad)olie door het voer te doen om zandkoliek te voorkomen....
Ik heb het niet over het voorkomen van zandkoliek, maar over zand uit de darmen spoelen met olie. Het zand waar mijn merrie vermoedelijk last van heeft is van dat cementzand (zand van de wei of bak poepen ze overigens wel "zonder problemen" uit, het verlaat in ieder geval wel het darmkanaal). Dit type zand wordt een harde brok en komt onderin de darmen te liggen. Olie kan er niet in dringen, en daardoor spoelt het er gewoon overheen.
Mijn merrie heeft nog nooit koliek gehad, en ik hoef me hier ook echt geen zorgen over te maken. Ze heeft alleen een dunne ontlasting en vermoedelijk komt dat dus door zand.