Lijnzaadolie of gewone olie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Lijnzaadolie of gewone olie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 09:26

Sinds kort voeren wij ook lijnzaadolie (1 lepel per dag) bij. Resultaat kan ik nog niet zien.
Wel ben ik ook erg benieuwd naar meer diarre-verhalen. Mijn merrie is altijd al moeilijk geweest en heel snel aan de diarree, en de laatste tijd is het heel erg. Nu zijn we haar al (weer) anders aan het voeren, maar ik zal nu toch ook die lijnzaadolie eens in de gaten houden. Ik weet niet wanneer ze daar namelijk mee begonnen zijn.
En bij andere olien, zijn daar ook verhoogde kansen op diarree?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 10:24

Sommige manegepony's krijgen bij ons olie door het voer, 2 omdat ze erg veel stro eten en de ene had een paar keer per jaar verstoppingskoliek. Overgaan op zaagsel was geen optie, omdat dat veel moeilijker afvoeren was en omdat ze dat ook gewoon opat en nog veel grotere darmproblemen zou kunnen geven dan. Die pony heeft een jaar lang met een soort muilkorf gestaan, waardoor ze veel minder stro kon eten (ging wel af tijdens voeren, dus biks en kuilgras kon ze wel gewoon eten). Toen kregen ze de tip om olie door het voer te doen, als soort glijmiddel. Inmiddels staat ze al weer 2 jaar op de olie en ze heeft pas 1 keer weer verstoppingskoliek gehad, dus helpen doet het wel. De andere stro etende pony krijgt uit voorzrog olie door het voer.
Verder staat er nog een oude pony met een dusdanig slecht gebit dat er niks meer aan te doen is, de tandarts is er een paar keer bij geweest, maar de kiezen zijn zo goed als helemaal weg, hij doet alles nog met zijn snijtanden. Hij krijgt zoweiso al aangepast voer, slobber van biks. mais en lucerne. Hier krijgt hij ook nog een behoorlijke scheut olie door (ongeveer 100 ml per keer, 2x per dag) om hem een beetje op gewicht te houden. Dit op aanraden van de dierenarts. Wel eerst rustig opgevoerd, niet meteen van die grote scheuten.
Deze pony zit nog vol levenslust en doet het prima met dit menu.
Ze krijgen overigens zonnebloem-olie, lijnzaadolie heeft voor deze gevallen geen toegevoegde waarde en is dan ook wel een beetje te duur.

Wat betreft het aan de schijt gaan: bouw rustig op, eerst een klein scheutje en dan langzaam wat meer, dan valt het waarschijnlijk wel mee. Van deze pony's is er niet een aan de schijterij gegaan.

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 10:27

ik geef lijnzaad in de ruiperiode en zonnebloem olie in de overige periodes

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 11:22

Op dit moment krijgt ze per dag een flinke eetlepel lijnzaadolie, en het bevalt prima. Ze gaat er van glanzen, en verhaard ook prima.

Ik heb het eerst met zonnebloemolie geprobeerd, maar dit voldoet echt beter.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 13:25

Ik sta er verbaast van hoeveel mensen dit wel niet gebruiken, in mijn ogen is het niet echt goed voor je paard om het altijd maar olietjes enz te geven. Het enige wat mijn paard krijgt is extra vitamines maar dat is op advies van de da. Mijn paard glimt als een spiegeltje en zit goed in zn vacht zonder dat ik daar iets voor gebruik.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 18:09

Mijn paard ook Breitling, maar zoals ik al zei, is de vacht momenteel niet super mooi, zoals altijd rond deze periode. Een klein steuntje in de rug in de vorm van wat (lijnzaad)olie kan dan denk ik geen kwaad. Elke dag het hele jaar door lijkt me ook niet super gezond inderdaad.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 18:22

Ligt eraan, die van mij krijgt het als energiebron. Dus verder zeer weinig brokjes erbij.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 20:33

Mijn paarden krijgen in elk geval van ca. maart t/m september een scheutje (lees: ca. 1 1/2 - 2 eetlepels) zonnebloem olie door het voer om het knoflook aan de biks te laten plakken. Ze doen het er prima op, zelfs mijn shet komt vrij snel door de rui heen. Mijn zomer exceem merrie krijgt het nu het hele jaar door omdat ze nu een speciaal poeder door haar voer krijgt dat ook weer aan de biks moet plakken, anders eet ze het niet. Nu is voor mij duidelijk het verschil te zien. De 2 jongsten krijgen nu dus al een paar maanden geen olie meer en hun vacht voelt lang zo zacht niet aan als die van de oudste.
Overigens heb ik ook eens in een engels/amerikaans (?) artikel gelezen, dat het geven van zonnebloem olie heel goed helpt ter preventie van het ontstaan van maagzweren bij paarden.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 20:43

Quentin kreeg geregeld een scheutje zonnebloemolie door zn voer/slobber, werd ie ook ietsjes voller van en ging beter glanzen

sindskort heeft hij glucosamine als supplement(ivm langdurig met scheef bekken rond te hebben gelopen waardoor vanalles scheef stond en zn gewrichten ff ondersteuning nodig hebben)
daarbij moest ik lijnzaadolie gaan geven, ivm de parafine oid wat in de lijnzaadolie zit werd de glucosamine beter opgenomen

merk geen wereld van verschil in zn uiterlijk als je het vergelijkt wanneer ik zonnebloemolie gaf.(alleen betaal ik per liter zonnebloemolie 90 cent en bijna 10 euro voor een liter(of 1,5 liter?) lijnzaadolie, al is het in grootverpakking goedkoper, maar dan nog is zonnebloemolie zoveel goedkoper!!)

op de fles lijnzaadolie staat 2 eetlepels per dag, maar ik geef gewoon een scheutje, net zoals ik met de zonnebloemolie ook altijd deed.

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 20:20

als jullie gewone olie geven en je doet het niet voor de vacht zeg maar, waar doen jullie het dan voor? Ik wil dat ook gaan doen , maar weet niet precies waar het goed voor is!!

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 20:31

Ik gebruik het beide: zonnebloemolie dagelijks (ik geloof iets van 200 ml. per paard) en lijnzaad versgekookt 1x per week (100 gram per paard) Lachen

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 20:32

dieneke schreef:
als jullie gewone olie geven en je doet het niet voor de vacht zeg maar, waar doen jullie het dan voor? Ik wil dat ook gaan doen , maar weet niet precies waar het goed voor is!!

Ik geef het in deze maanden vooral zodat ze beter door de verharing komen.
En de glans uiteraard.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 20:34

0ojannekeo0 schreef:
ik geef altijd een handje lijnzaad ipv lijnzaad olie..dat vind ik zo´n geknoei!!

Ik heb niet de hele topic gelezen maar dit is niet goed! Lijnzaad moet eerst gekookt worden vanwege blauwzuur!! Ik denk wil je geknoei voorkomen je juist lijnzaadolie moet gebruiken...maar aub kook die zooi Bloos

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 20:37

En ik hoef mijn paard geen olie of lijnzaad te geven...hij is inmiddels al wat ouder (15+) en ik heb hem gewoon een deken op, elke dag een poetsbeurt en zie het resultaat: hij heeft gewoon een zomervachtje!

Siempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 20:46

Cornelie als je echt perse een goede combo van omega wilt geven: Afbeelding, de omega olie van Primeval is dan aan te raden.

Mijn verzorgpaard krijgt ook een aardige scheut zonnebloemolie door haar eten, zowel voor de glans, als verharing als voor iets meer vet op haar ribben.

Onze hond krijgt ook dagelijks een aardige scheut door z'n voer ( 's ochtens en 's avonds) en hij zit werkelijk waar zeer goed in zijn vel.
De hond krijgt ongeveer een eetlepel per maaltijd, dus een paard kan dan een aardige scheut hebben.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 20:51

Kun je eigenlijk ook gewone sla-olie geven?
Mijn zonnebloemolie was op en ik had nog wel sla-olie, dus heb ik daar wat van door het voer gedaan... Of kun je dat beter niet doen??

Verder ben ik nu weer even een paar dagen lijnzaad aan het koken.
Mijn paard is een paar maanden ziek geweest en zit helemaal niet goed in het haar, dus ik hoop zo op een mooi zomervachtje! Knipoog

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 22:38

hoi

nou is olie of het nou lijnzaad of zonnebloemolie is niet alleen goed voor de vacht maar ook goed voor zand in de darmen.
Een poosje geleden op de manege waar ik stond is namelijk de dierenarts geweest en die heeft een koliekavond gedaan daar. Zeer interessant want hij legde alles uit over koliek met dia's en filmpjes, daarbij vertelde dat koliek ook komt door zand in de darmen en dat je daar sand-clear voor moet gebruiken, maar ook olie is een goed middel voor zand uit de darmen tehalen omdat de olie plakkerig is waardoor je zand mee naar buiten neemt.
Nou is het wel zo als je paard heel erg last heeft van zand moet je wel een keur doen met sand-clear want olie haalt het er niet zo goed uit als sand-clear, maar het helpt wel om te verkomen dat je paard veel zand binnen krijgt.

Dus niet alleen voor de vacht maar ook goed voor de darmen.

groetjes Henriette

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 23:00

tinkersjakie schreef:
hoi

nou is olie of het nou lijnzaad of zonnebloemolie is niet alleen goed voor de vacht maar ook goed voor zand in de darmen.
Een poosje geleden op de manege waar ik stond is namelijk de dierenarts geweest en die heeft een koliekavond gedaan daar. Zeer interessant want hij legde alles uit over koliek met dia's en filmpjes, daarbij vertelde dat koliek ook komt door zand in de darmen en dat je daar sand-clear voor moet gebruiken, maar ook olie is een goed middel voor zand uit de darmen tehalen omdat de olie plakkerig is waardoor je zand mee naar buiten neemt.
Nou is het wel zo als je paard heel erg last heeft van zand moet je wel een keur doen met sand-clear want olie haalt het er niet zo goed uit als sand-clear, maar het helpt wel om te verkomen dat je paard veel zand binnen krijgt.

groetjes Henriette

Dit is ook 1 van de redenen dat ik mijn tinker olie geef in de herfst/winter. Ze staan bij ons in de wintermaanden buiten op een stukje land dat 's winters kaal en zompig wordt. Maar die van mij blijf ik met gebogen hoofd op het land zien staan zo nu en dan, dus grote kans dat ze zand binnenkrijgt. Moet trouwens binnenkort eigenlijk weer eens even een mestballentest doen Haha!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 00:37

Ik geef ongeveer 30 ml lijnzaadolie per dag .. leuk dat ze er van gaat glimmen en goed verhaart maar ik doe het voornamelijk omdat mijn paard op stro koliekgevoelig is en dus voornamelijk voor de darmen.

Ik geef soms ook wel maisolie en mer dan niet echt verschil. Het is puur dat ik lijnzaadolie geef omdat dat de beste olie schijnt te zijn maar of dat een feit of een fabeltje is weet ik ook niet.
Als het je te duur is moet maisolie of zonnebloem olie ook zijn werk werk wel doen

Eet zelf maar eens een eetlepel zonnbloem olie en ik garandeer je datje ruim een kwartier op de pot zit Haha! het heeft echt effect op de darmen en de ontlasting.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 08:43

Die van Primeval kende ik nog niet, maar zo te zien is dat ook de goede verhouding.
Maar ja, een halve liter zonnebloemolie per dag is wel wat goedkoper dan een halve liter van een ander spulletje. Maar ik ga het toch eens proberen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 09:09

tinkersjakie schreef:
hoi

groetjes Henriette

Dat vind ik nu grappig om te horen, want mijn DA legde mij 3 weken geleden juist uit dat dat helemaal niet werkt! Als een paard last van zand in de darmen heeft is dit van cementzand, is van dat hele fijne zand wat hard wordt. Olie glijdt daar dus gewoon overheen!

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 12:14

[/quote]

Dat vind ik nu grappig om te horen, want mijn DA legde mij 3 weken geleden juist uit dat dat helemaal niet werkt! Als een paard last van zand in de darmen heeft is dit van cementzand, is van dat hele fijne zand wat hard wordt. Olie glijdt daar dus gewoon overheen![/quote]

Nou dan spreken er heel wat dierenartsen elkaar gewoon tegen. Ik heb hier op bokt ook vaak genoeg van mensen gehoord dat hun dierenarts aanraadde om wel (lijnzaad)olie door het voer te doen om zandkoliek te voorkomen....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 12:30

ik geef mijn pony om de dag een dikke eetlepel zonnebloem olie.

veel meer dan dat zou ik niet gaan geven, volgens mij werkt dat dan laxerend. als je als mens zijnde een flinke lepel naar binnen werkt zit je ook zo op de wc.

als dat dan bij een paard zo zou werken en dat dagelijks, lijkt het me dat hij zijn voedingsstoffen niet goed uit zijn voeding kan halen omdat alles zo snel doorspoelt....

trouwens als ik hem meer geef, is ie ook vrij snel aan veel dunnere ontlasting.

ook al is en paard groot, de hoeveelheid die je geeft verschilt maar weinig van dat van een mens. tot ongeveer twee dikke eetlepels per dag is echt voldoende..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 12:43

jacqie70 schreef:
Nou dan spreken er heel wat dierenartsen elkaar gewoon tegen. Ik heb hier op bokt ook vaak genoeg van mensen gehoord dat hun dierenarts aanraadde om wel (lijnzaad)olie door het voer te doen om zandkoliek te voorkomen....

Ik heb het niet over het voorkomen van zandkoliek, maar over zand uit de darmen spoelen met olie. Het zand waar mijn merrie vermoedelijk last van heeft is van dat cementzand (zand van de wei of bak poepen ze overigens wel "zonder problemen" uit, het verlaat in ieder geval wel het darmkanaal). Dit type zand wordt een harde brok en komt onderin de darmen te liggen. Olie kan er niet in dringen, en daardoor spoelt het er gewoon overheen.
Mijn merrie heeft nog nooit koliek gehad, en ik hoef me hier ook echt geen zorgen over te maken. Ze heeft alleen een dunne ontlasting en vermoedelijk komt dat dus door zand.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 12:47

Neonlight schreef:
jacqie70 schreef:

Ik heb het niet over het voorkomen van zandkoliek, maar over zand uit de darmen spoelen met olie. Het zand waar mijn merrie vermoedelijk last van heeft is van dat cementzand (zand van de wei of bak poepen ze overigens wel "zonder problemen" uit, het verlaat in ieder geval wel het darmkanaal). Dit type zand wordt een harde brok en komt onderin de darmen te liggen. Olie kan er niet in dringen, en daardoor spoelt het er gewoon overheen.
Mijn merrie heeft nog nooit koliek gehad, en ik hoef me hier ook echt geen zorgen over te maken. Ze heeft alleen een dunne ontlasting en vermoedelijk komt dat dus door zand.

Ow vandaar al die van bokkers in dit topic met dunne ontlasting of te wel RACEPOEPJES!! Als het de darmen bevordert kan dit ook weleens teveel gebeuren Haha!