Paard op mijn naam, door ouders betaald, hoe zit dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LPtjuh

Re: Paard op mijn naam, door ouders betaald, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 17:02

probeer het eens bij een bureau van rechshulp ik denk dat ze je heel goed je kansen , rechten en plichten kunnen vertellen!

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 18:36

Ik zou jezelf een keer goed laten informeren bij een rechtswinkel.
Dan weet je zelf precies hoe het zit en blijkt nou dat je vader geen poot heeft om op te staan, dan laat hem maar lekker naar de rechtbank gaan. (klinkt trouwens inderdaad net alsof z'n nieuwe vriendin hem op zit te steuken. Mag ze jou niet ofzo?)
Bij zo'n instantie kunnen ze je het beste informeren en dan kun je jezelf ook een beetje voor gaan bereiden.
Bv. zorgen dat je voldoende geld hebt blijkt nou dat je een bepaald bedrag terug moet betalen.
Succes in ieder geval en laat je ook even weten hoe het is afgelopen.
Ben er wel benieuwd naar hoe zoiets nou werkelijk zit.

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 19:57

Bedankt voor jullie steun! Of zijn vriendin hem 'pusht' weet ik niet, het is nou niet bepaald het meest assertieve meisje dat ik ken. Maar ja, ik heb haar ook maar twee keer ontmoet, op andere punten kan ze meer bereiken bij hem dan ik, dat is wel gebleken. (Misschien moet zij het dan maar vragen Knipoog) Voor zover ik weet heeft ze geen problemen met mij, het zou logischer zijn dat ik problemen met haar heb, toch?
Ik heb zelf genoeg gespaard om haar voor een gedeelte te kunnen kopen, en anders betaalt mijn vriend of moeder het (of lenen dan, om dit soort situaties te voorkomen...), dus dat is niet zo'n probleem. Ik ga er in principe ook geen zaak van maken, dat is niet de opzet, dan betaal ik het gewoon, maar dan is het wel duidelijk waar mijn vader staat. Aan de andere kant, ik denk dat ik best hard kan maken dat het 'mijn' paard is, zoals jullie nu die punten noemen. In de brief van de advocaat (met verzoek tot scheiding oid) wordt mijn paard overigens genoemd als gezamenlijk bezit, ben ik dus niet zo blij mee. Mijn moeder heeft volgende week woensdag een afspraak met haar advocaat, en wil hem dan even om advies vragen wat te doen met het verhaal van mijn paard. Ik wil in ieder geval mijn vader vragen of hij haar toch wil schenken, in het kader van nieuwe week, nieuwe kansen, hij heeft tenslotte even de tijd gehad om er over na te denken.

loveyaliefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 23:37

Neonlight schreef:
Volgens mij maakt het niet uit op wiens naam het paard staat en is dat geen eigendomsrecht. Het gaat er meer om wie de verzorging van het paard betaald heeft.

dit snap ik niet zo goed. want wat dan als je een paard bijrijd en daar de verzorging voor betaald? dit zou dan betekenen dat je 'eigenaar' bent. ik denk dat het logischer is dat het paard eigendom is van degene op wiens naam het staat.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 08:28

Percy schreef:
Eigenlijk denk ik dat je vader heel weinig kans maakt als hij van jou een deel van het aankoopbedrag gaat terugeisen. De rechter zal gaan kijken wie er voor het paard gezorgd heeft en voor wie het paard gekocht is.
Dat hij de stalling betaald heeft is niet echt doorslaggevend, zeker niet omdat je een deel van die periode minderjarig was en het dus niet zo verwonderlijk was dat je ouders dat voor je betaalden.

Dat hij de stalling betaald maakt wel degelijk uit! Bij de Rijdende Rechter ging het toendertijd om een paard die op pensionstalling stond maar waarvan al maanden geen stalling en voer betaald was. Uitslag was dat de pensioneigenaren de eigenaar van het paard waren, omdat zij langdurig de verzorging hadden betaald!
Maar het is misschien wel gusntig dat je vader nu dus niet meer meebetaald. Dan zou hij dus geen rechten meer hebben na enige tijd. (Ligt een beetje aan de verzorigingskosten die jij nu overneemt en de waarde van het paard (deel van je vader), als dat evenhoog is heb je hem betaald en zal ie van jou dus zijn, uitgaande van die zaak van de Rijdende Rechter. Alleen moet je erg oppassen met het deel wat je moeder bijbetaald. Omdat ze nog niet gescheiden zijn kan het dus nog steeds gemeenschap van goederen zijn, dus wat zij betaald is dan ook van hem!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 10:01

Bij de rijdende rechter was er geen familie-relatie. Een vader die de stalling voor zijn dochter betaald heeft is een heel ander iets dan een pensionklant die geen stalling meer betaald heeft gedurende een lange periode.
Een rechter kijkt niet alleen naar de exacte letter van de wet, een rechter kijkt ook naar wat redelijk is, uiteraard wel binnen de regels van de wet.

Op het moment dat twee mensen aanspraak denken te maken op hetzelfde kan er een bodemprocedure gestart worden en dan wordt er niet alleen gekeken naar wie de stalling betaald heeft.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 10:09

Er was geen sprake van familie-relatie, dat klopt, maar in principe moet dat niks uitmaken voor bezitting. En het gaat zo dadelijk over het deel wat de vader en moeder bezitten, die dus wettelijk gezien na de scheiding geen familie meer zijn!