Haflingers: paard/pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Haflingers: paard/pony?

Paard
19 (35%)
Pony
34 (64%)

Totaal aantal stemmen: 53

Idioteque

Re: Haflingers: paard/pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 14:49

Ik vind ze zowel qua stokmaat als qua bouw pony's....

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 16:14

De KNHS kijkt helaas alleen naar stokmaat! Dus onder 1.48 m. pony's en er boven paarden. Ik denk dat het stamboek daar dus maar eens aan de bel moet trekken, zodat er duidelijkheid komt!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 17:04

Dan is mijn haf dus een paard Clown

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 17:17

Sorro schreef:
Przewalskipaard, Fjordenpaard,Haflinger, Ijslander, Arabier en Falabella zijn een aantal voorbeelden van paarden die ongeacht hun stokmaat vallen onder Paard en niet pony

Misschien een rare vraag maar wat zijn dan pony's? En waarom? En wat is eigenlijk het nut van het onderscheid - wat maakt het uit? (Hoe zit het bovendien met kruisingen: een haflo-arabier bv)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 17:25

Volgens mij zijn Haflingers pony's, maar dat weet ik niet zeker.

Fjorden zijn iig paarden!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 17:31

Haflingers ook. Lachen

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 19:13

Sorro schreef:
Przewalskipaard, Fjordenpaard,Haflinger, Ijslander, Arabier en Falabella zijn een aantal voorbeelden van paarden die ongeacht hun stokmaat vallen onder Paard en niet pony

dan blijven er niet veel rassen over die pony's zijn Haha!
waarom wil iedereen toch dat z'n pony een paard genoemd wordt? Clown

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 19:20

halingers zijn officieel paarden
Maarja waarom dat zo is weet ik ook niet Clown

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 14:40

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 08-01-26 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 15:39

Dan is mijn haf een paard Lachen

Murru

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 17:40

Ik wilde als Penny meisje een lieve penny-pony dus kocht ik een Haflinger... en nu blijkt dat ik een paard heb.....

Nou dan wil ik ook geen Penny-meisje meer zijn..... Koe

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 17:47

Het verschil in de benaming tussen paard en pony wordt in de diverse literatuur wisselend beschreven. Meestal gaat men er van uit dat een paard tot en met de schofthoogte van 1.47 ,5 m. een pony is. Alles daarboven heet paard. In dat geval zou een sierlijke Arabier van 1.45 m. ook pony genoemd kunnen worden en dat stoot de ware Arabieren liefhebber toch wel tegen het hoofd.

Onder de robuuste pony's vinden we echter ook rassen die geen pony genoemd worden maar paard. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het IJslandse paard en het Fjordenpaard. Bij het kleine Falabella paardje gaat men zelfs zo ver dat men meent dat het diertje hetzelfde aantal ribben en ruggenwervels heeft als volbloed Arabieren. Pony's zouden enkele ribben en ruggenwervels meer hebben en daardoor een andere bouw. Zelfs middels DNA onderzoek zou aangetoond kunnen worden dat de Falabella een geheel eigen gen heeft.

Dat alles maakt het er niet makkelijker op het verschil in paard en pony weer te geven. Bij pony's wordt heel vaak de term 'robuust' en 'sober' gebruikt. Robuust betekent gewoon 'sterk en krachtig' maar vaak wordt robuustheid beschreven als een kenmerkende eigenschap van primitieve paardenrassen; weinig eisen stellend aan voer, verzorging en onderdak. Robuust geeft ook aan dat een dergelijke pony met gemak een volwassene kan dragen. Sober wil zeggen dat het dier met weinig voedsel toch goede prestaties kan leveren. Robuust gehouden paarden verblijven veelal dagelijks in de weide of in een (open) stal met uitloop. Een teveel aan gras veroorzaakt snel problemen wat vervetting betreft en meestal staan de robuuste rassen in de zomer op rantsoen.

Een ander duidelijk kenmerk van pony's is dat zij dichter bij het oerpaard staan met hun kortere ledematen en hun grovere bouw. Ze zijn vaak, in verhouding tot hun grootte, sterker dan een groot paard. Pony's worden vaak 'koudbloedig' genoemd maar dit geldt niet voor de pony's welke gekruist zijn met Arabische en Engelse Volbloeden. Koudbloeden komen uit koudere streken, zijn meestal zwaar gebouwd en met een rustig flegmatiek karakter. Ze stammen af van het Europese bospaard en het toendra en steppe paard.

Kruisingen tussen deze koudbloeden en volbloeden worden 'warmbloed' genoemd. Ze zijn bijzonder geschikt als sportpaard, bezitten een elegante bouw maar zijn minder vurig als de volbloed. Veel rassen die op Ponynet.nl genoemd worden vallen onder de daadwerkelijke noemer 'pony'. De echte Falabella is dan wel het kleinst maar behoort officieel tot een paardenras. Ook de Appaloosa is eigenlijk een paardenras en de kleine uitvoering heet geen pony maar mini paard.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 13:16

Kitty1 schreef:
Hoe kom je daarbij dat haflingers officieel paarden zijn? Men kijkt helaas naar de stokmaat!

Dit is niet waar. Haflingers en Fjorden zijn paarden. Er wordt alleen gekeken naar stokmaat voor categorie-indeling als je bij e pony's start. Als Haflinger-ruiter kun je dan niet zeggen dat je een parcours voor een B-pony wilt springen. Daarom wordt er gekeken naar stokmaat, maar verder is het echt een paard.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 13:19

Vanaf dat de Haflinger er is vallen ze al onder paarden. je mag gewoon starten met je Haflinger tussen de paarden en tussen de pony's. Pony's moeten eerst een startkaart aanvragen om tussen de paarden te mogen rijden...waarom haflingers paarden zijn heb ik geen idee van, feit is dat het zo is.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 13:22

Hermesdeux schreef:
Vanaf dat de Haflinger er is vallen ze al onder paarden. je mag gewoon starten met je Haflinger tussen de paarden en tussen de pony's. Pony's moeten eerst een startkaart aanvragen om tussen de paarden te mogen rijden...waarom haflingers paarden zijn heb ik geen idee van, feit is dat het zo is.

dat is onzin volgensmij, iedereen moet een startkaart aanvragen om bij de paarden te mogen starten en iedereen mag bij de paarden starten! ook al heb je een shetlander.
alleen bij de pony's moet je zelf onder de 18 zijn en je pony moet een pony'stokmaat hebben Knipoog

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 13:38

Iedereen moet een startkaart hebben om te starten, logisch. Maar je mag idd met een shetlander rijden als je boven de 18 bent maarrrr...met een Haflinger mag je al bij de paarden starten ook al ben je onder de 18...verklaar dat eens dan...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 13:52

als je nog geen 18 bent mag je met je pony ook bij de paarden starten, alleen doet dat bijna niemand omdat je dan nog gewoon tussen de pony's mag.

Toen ik 14 was startte ik met mijn papierloze haflinger van 1,30m bij de paarden. maar aangezien zij geen papieren heeft had het net zo goed een ander ras kunnen zijn, niemand kan bewijzen dat het een haflinger is.. op mijn startkaart stond zij gewoon als rijpony.
ik had toen ook met een shetlander of welshje tussen de paarden mogen starten!

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 16:01

Pony en daar mogen we trots op zijn, toch!!!
Als je ouder dan 18 jaar ben mag je wel op deze ponies wedstrijden blijven rijden maar moet je tussen de paarden starten.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 16:13

Haflingers zijn officieel paarden Ja Vraag maar na bij het stamboek Knipoog

Ik noem de mijne wel poonie, maar das om het verschil tussen beide aan te geven.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 16:32

Quellian schreef:
Haflingers zijn officieel paarden Ja Vraag maar na bij het stamboek Knipoog

Ik noem de mijne wel poonie, maar das om het verschil tussen beide aan te geven.

Is zo: voluit heet een Fjord: Fjordenpaard. Dit hoor je vaker...

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 17:05

de maat zegt pony, maar ik heb altijd begrepen dat het paarden waren .
zei de eigenaresse van mijn vorige verzorg paard ook ( haflinger)

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 18:01

Ik vind het pony's en daarmee uit.
Mijn indeling is alles boven de 1.48 is een paard. En de meeste haflingers vallen daar onder. Daarbij hebben ze in mijn ogen het karakter en de bouw van de pony, dus zelfs een haflinger van 1.50 zie ik als pony.

Mérens zijn officieel ook paarden. Ja dag, ik vind het gewoon een pony. Doe niet zo moeilijk van 'dit ras wel en dat ras niet'.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 18:19

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 08-01-26 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 19:14

Hermesdeux: waarschijnlijk heb jij het topic over pony's boven Z2 starten gemist... De KNHS wil waarschijnlijk vanaf 1 april 2006 toestaan dat pony's = paarden boven 1.48 mogen starten boven Z2. Zij hanteren de volgende regel: boven 1.48 is een paard, onder 1.48 is een pony!!! Ongeacht het ras!!!! Hoe verklaar je dit dan??