heb je bij de aankoop van je paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxappiexx

Re: heb je bij de aankoop van je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 15:12

Ja ik heb mijn paard laten keuren voordat ik haar kocht. Gewoon om een beetje te weten of ze over het algemeen wel gezond is.
Dus allen klinisch, niet rontgologisch. Je kunt toch nooit 100% weten dat ze niks hebben.

Svdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 15:31

Ja ik heb Homerus ook helemaal laten keuren. Wou achteraf niet voor verrassingen komen staan en er zeker van zijn dat hij helemaal gezond was.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 15:39

Nee, ik heb Dennis niet laten keuren. Ik heb hem voor ik hem kocht eerst een jaar verzorgt en kende zijn achtergrond nog beter dan zijn vorige eigenaar(die hem van de fokker had). Ik heb jaren pony's verzorgt bij de fokker van Dennis, ken zijn moeder, ken zijn oma, zijn broertjes, zusjes, neefje en nichtjes, ken de manier hoe hij is opgevoed en op gegroeid.

Angel en Ukkie heb ik ook niet laten keuren (Angel heb ik voor iemand anders gekocht). Angel liep voor niet goed doordat ze verkeerd bekapt was toen ik haar kocht. Haar benen waren al helemaal op de foto geweest, dus die waren gewoon in orde. Aan Ukkie viel nog weinig te keuren, die was op dat moment 4 maanden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 17:17

Heb mn toen 3-jarige merrie bij aankoop wel laten keuren, klinisch en rontgenologisch. Moest wel voor de verzekering omdat de verzekerde waarde boven een x-bedrag viel.

Daarnaast vond ik het wel prettig om te weten wat ik kocht, maar het is inderdaad een momentopname en geen garantie voor de toekomst. Inmiddel is ze 11 en mankeert nog niks... laten we het afkloppen..

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 17:30

Neeh,Laine heb ik niet laten keuren ten eerste ik kocht er zoiezo wel of ze nou goed gekeurd was of niet Clown.En ik verzorgde er al 4 jaar en toen heeft ze ook nooit wat gehad eigelijk..Behalve dan een pees blesure daarvoor zeg maar ,maar dat wist ik ook.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 17:36

Bij mijn paard zat een klinisch keuringsrapport van amper 2 weken oud. Het was het keuringsrapport van de stal waar ik haar kocht, die hadden haar laten keuren voordat ze haar kochten. Ik vond het toen onzin om haar nog een keer te laten keuren aangezien ze door een hele goede dierenarts was gekeurd. Ik neem aan dat als je als handelsstal een paard laat keuren voor aan- en later verkoop dat je dan niet sjoemelt.
Mijn DA zegt dat alleen een klinische keuring zin heeft omdat je op röntgenfoto's geen spier- of peesproblemen kunt zien. Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar geen duidelijk mening over heb. Als ik een paard zou kopen zou ik het sowieso klinisch laten keuren, misschien ook röntgenologisch. Dat zou ik dan moeten bekijken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 18:47

We hebben ze allebei van de markt vandaan en mijn pa en ik hadden er toen al helemaal geen verstand van. Enigste waar mijn pa op lette was, hoe ze op mensen en herry enzo reageerde. Toen kwam er een stekker met koeien erop aan en alle paarden over de zijk. Alleen Amber en haar broertje bleven rustig. Dat was de druppel en mocht ik haar kopen Haha!

Ook grietje hebben we niet laten keuren. Vind dat we met allebei geluk hebben gehad en ik kan me geen betere maatjes wensen.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 19:52

Ewald is klinisch gekeurd..

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 19:56

Nee. niet gekeurd.
Gelukkig heb ik een hele gezonde pony, in de 3,5 jaar dat ik hem heb heeft hij nooit iets ernstigs gehad.

Maar ik weet wel dat als ik ooit een nieuw paard/pony zou aanschaffen zou ik die zeker wel laten keuren, ik kan niet op het geluk blijven vertrouwen.
Geluk heb ik trouwens zeker gehad, het paardje wat ik bekeek voordat ik de mijne kocht bleek 1,5 jaar later iets aan zijn benen te hebben wat er alleen was uitgekomen met röntgonologisch (zoiets) onderzoek.
Blijk dat ik die heb laten staan hoe leuk ik hem vond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 22:11

het valt me wel op dat veel bokkers die het paard al kende hem niet hebben laten keuren.. Knipoog

Wel intressant om te lezen allemaal!

jockeyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 22:20

ik heb pas een keer een paard gekeurt voor aankoop, dat was de laatst keer dat ik van plan was om een paard te kopen, ben blij dat ik dat had gedaan want ze werd door de DA afgekeurt,
dus ik zou altijd een paard keuren voor aankoop!!

sarahlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 22:44

Het eerste paard dat ik zou kopen, was mijn verzorgpaard. Ik had hem twee jaar gereden en mee gesprongen. Tijdens de keuring heeft de veearts hem maar weer terug gezet. Die keurde hij nooit goed... Ik heb hem nog door twee andere veeartsen laten keuren, en hetzelfde verhaal.... Helaas ging de koop dus niet door. Toen tranen, maar ben er achteraf blij om. Hij had spat en hoefbeenverkalking.
Toen kwam er een ander paard. Die hebben we niet laten keuren. Een gegeven paard kijk je niet in de bek... Knipoog Die hebben we twee jaar geleden weggebracht vanwege artrose. Maar wel zeven jaar plezier van gehad. Toen kwam de volgende. Die hebben we alleen klinisch laten keuren. Na een jaar had hij HKO fase 4. Die staat nu dus op de wei ( met penioen Knipoog )
Toen weer opzoek naar een ander paard voor de sport.
de volgende... Die werd klinisch goedgekeurd maar was op de foto's niet goed. Geen koop dus.

Nu ben ik de gelukkige eigenaar van een super paard! Hij is helemaal binnestebuiten gekeerd, en zelfs twee maal rontgenologisch gekeurd.

Ik heb ook nog twee ponnys. De ene heb ik gekocht toen ze 10 mnd. was, en dus niet gekeurd. De andere heeft een mini keuring gehad. Dus zonder rapport.

Dus keuren, Ja altijd. En afhankelijk van het aankoop bedrag ook rontgenologisch. het kan je een hoop ellende en geld besparen.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 23:08

Ja. Melody wel.

Mijn eerste pony niet...Die liep na een poaar maanden kreupel, en bleek botwoekeringen en spinters en in 1 been arthrose in ernstige mate te hebben. Ze werd afgekeurd ok op te rijden. Nu is ze waarschijnlijk naar de slacht maar dat weet ik niet zeker Huilen

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 23:27

Op het moment is alleen Ozep gekeurd Haha!
Aagje hebben we als jaarling gekocht, Mennelt hebben we zelf gefokt, Jonkvrouw heb ik zonder wat voor keuring dan ook gekocht en 2 jaar later heb ik haar op de foto laten zetten voor het PROK certificaat gelukkig was ze helemaal goed.
Triumph heb ik gekocht toen hij anderhalf was en die heb ik ook zonder keuring gekocht.

shasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 23:28

Ik heb nog nooit één van mijn paarden laten keuren bij aankoop. En heb al veel paarden in mijn bezit gehad.

Ik heb wel bij een hengst achteraf van de fokker te horen gekregen dat hij niet meer geschrikt was voor de sport. Hij had op beide voorbenen botwoekering op de griffelbenen, Hij had zijn griffelbeentje gebroken als jaarling. Heb hem als 3 jarige klinisch en röntgenologisch laten keuren voor de dekdienst en hij werd voor 100% goedgekeurd. Geen beperkingen voor sport. (door behandeling was botwoekering verminderd)

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 23:35

Ik heb een "nieuw" paard !
Die is dus gister zowel klin. als ront. gekeurd met 20 foto's.

Mijn vorige paard heb ik niet laten keuren, ging op vertrouwen.
Dat paard is dus vorige week naar de slacht gegaan wegens ernstige Kissing Spines welke hij al minstens 3 jaar had !
En ik had hem net een half jaar, niet verzekerd, je kent het wel....

Vandaar dat ik bij Luc ( de nieuwe) 2 extra foto's heb laten maken van de rug. geeft geen garantie , maar zegt wel iets hoe het er nu uitziet.
Ook de verzekering wilde een keuring.

Ik heb dus om deze redenen gekozen om te keuren............

LotusT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 23:39

Ik heb mijn paard wel laten keuren toen ik hem kocht, omdat hij er niet echt netjes bijstond (= zachtjes uitgedrukt)

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 23:48

Alles boven een bepaald bedrag gaat bij mij op de foto. Het geeft je geen garantie voor de toerkeomsr maar het voorkomt wel dat je een paard met beginnens artrose HKO OCD o.i.d koopt.

Al ken ik het paard vanaf zijn geboorte en heeft het nog nooit kreupel gelopen .. voor ik er grote bedagen voor uitgeef wil ik alles op de foto hebben, voor minder grote bedragen laat ik klinisch keuren voor de verzekering.

Maar dat is ook de ervaring die je hebt mijn tweede paard was niet zo heel duur en 6 jaar ik heb haar klinisch laten keuren (goed) half jaar later spat op beide achterbenen en wel zo erg dat behalve fok en recreatie niks mogelijk was.
Sindsdien dus alles op de foto.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 12:15

Nee niet laten keuren Bloos
Heb DeeDee bij een goede vriend van mijn ouders weg.
Hij heeft zelf ook wedstrijden gereden en paarden uitgebracht internationaal.
Maar toch hebben we voor DD 3000 euries betaald dus ja...ALS ik ooit een ander paard koop laat ik em wel keuren. Je weet maar nooit.

-=x=- Martine