DNA test(ontheffing van de chip)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

smiley

Re: DNA test(ontheffing van de chip)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 10:47

Het is alleen lekker onduidelijk wat nu precies rond moet zijn voor 1 februari. Heel de procedure of alleen de aanvraag? maar zo te zien weten jullie dat ook niet. Ik zal het PVE eens bellen.

Er zijn idd. nog een hoop mensen die nog helemaal niks gedaan hebben, niet gechipt en geen ontheffing aangevraagd.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 10:49

@Smiley:
De aanvraag moet voor 1 feb. binnen zijn, is toch simpel....

PVE schreef:
Ontheffingsmogelijkheid is tijdelijk.
Ontheffing van de chipverplichting kan aangevraagd worden tot 1 februari 2005. Na die datum
kan alleen nog ontheffing worden aangevraagd voor veulens van een merrie waarvoor al
ontheffing is verleend.

bron: www.nl-paardenpaspoort.nl

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 10:52

en hoeven alle paarden nog niet voorzien te zijn van een chip...
je hebt nl nog de overgangsregeling voor paarden geboren voor 1 jan. 2004.

Ook te vinden op www.nl-paardenpaspoort.nl
is heel duidelijk en heel simpel.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 10:55

Dat er veel onduidelijkheid is en dat er mensen zijn die weinig moeite doen om zich echt goed op de hoogte te stellen geldt voor de chippers en de niet-chippers. Dat blijkt wel uit de topics als deze. De laatste dagen verschijnenen er aardig wat topcis van mensen die zich ineens realiseren nog vanalles te moeten regelen voor hun ontheffing.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 11:59

LAATSTE NIEUWS:

27 januari 2005 - Fantastisch nieuws!

Minister Veerman heeft besloten het chippen op te schorten tot een nader te bepalen datum. Eerst zal er onderzocht moeten worden wat de mogelijke risico's zijn die onze paarden lopen. Verder heeft minister Veerman bepaald dat er ook grondig gekeken moet worden naar een acceptabel alternatief, wellicht in de vorm van DNA-vaststelling.
Minister Veerman: dankuwel!!!

www.invisio.nl/antichip

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 12:19

Dat is goed nieuws. Heeft het toch de moeite geloond om zo lang mogelijk te wachten Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 12:38

Hee, heeft die persoonlijke actie dan toch zin gehad? Dat is fijn te horen. Gelukkig wordt er dan toch nog iemand verstandig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 12:51

dus..je paard hoeft nu voor 1 feb nog niet verplicht gechipt te zijn?
Toch zijn er een heleboel paarden waar het wel al bij gebeurt is, die kunnen nu niet meer kiezen voor een alternatief.
Betekend dit dat je nog buiten kunt rijden en vervoeren zonder chip?
Ik ben nog steets benieuwt wat ze rekeken voor die dna test enzo?of eigenlijk het hele koste plaatje rond het ontheffing aan vragen.

Little_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 13:08

Fantastisch nieuws! OK dan! Maar wat is de bron? Waar heeft antichip het nieuws vandaan?

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 13:12

Waar kan ik een officiele aankondiging hiervan zien?
Op de site van het ministerie van landbouw staat hier namelijk niets over.....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 13:18

precies... en op die antichip site staat ook nog een zeer leuke zin:

Citaat:
... dat chippen het enige wettelijke identificatiemiddel zou zijn.

vraag me af wie de wetten ontwerpt en wie de wetten goedkeurd... de overheid of een antichipsite cq persburo?

en dan het stukje over de dressuurhoed.... niet bewezen dat de hoed onveilig is....

omdat men tegen het chippen is moet men bewijzen dat chippen minder risicovol is dan de antichipgroep beweerd en men is voor de dressuurhoed en nu moet de KNHS bewijzen dat die hoed onveilig is.... Verward maar dit even terzijde en off-topic.

Dat bericht van Veerman komt me enigzins bekend voor... stond dat niet vorig jaar al een keer op een site? toen men wilde dat chippen gelijk verplicht werd het invoeren van een paspoort en dan NL nog even wilde wachten op de uitspraak van de EU in deze? (kan me vergissen)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 14:00

De bron is meneer Oplaat van de VVD. Hij heeft vanmorgen overleg gehad met minister Veerman en de 2e kamer en in dat overleg is besloten in ieder geval een paar weken op te schorten tot duidelijk is wat de eventuele alternatieven zijn (DNA/iris-scan). Veerman is bereid in overweging te nemen het meest voor de hand liggende alternatief definitief toe te staan.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 14:58

Dus ze geven toch lichterlijk toe dat er te weinig onderzoek is gedaan naar de mogelijke risico's van het chippen _/-o_
Het was toch al een beetje vreemd om ineens het dna alternatief zomaar te schrappen, er zijn nog heel veel mensen die nog nooit van chippen of chipverplichting hebben gehoord, die geen internet of paardensport bladen hebben en die dus ook de kans moeten krijgen om hun paard op een verantwoordelijkere manier te laten registreren.
Ik moet trouwens eerlijk bekennen, dat ik er pas op Bokt achter kwam, dat registreren via dna mogelijk is >;)
Hoewel ik op de hoogte was over de chipverplichting, via paardensport bladen en een folder die daar eens inzat, heb ik nooit wat gelezen over een alternatief Verward

Ik vind het in ieder geval een super besluit OK dan!

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 15:01

Ik vond de heisa om de chip een enorm gezeur. en heb mijn paarden(die ik toen had) gelijk laten chippen om van het gezeur af te zijn. gelijk weer laten inschrijven bij de stamboeken. en dat was weer klaar.

nu ik deze discussie weer lees. ben ik blij dat ik die beslissing heb genomen.
want wat is nu jullie bezwaar tegen de chip??? dat er iets in je paard gaat?
wat denk je dat er bij zo'n dna test gebeurd???

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 15:04

Kilian schreef:

Voor een DNA test wordt er een haar gebruikt Knipoog

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 15:06

Citaat:

Voor een DNA test worden slechts wat haren (met haarfollikels) gebruikt om het DNA uit te halen. Wat denk jij dat er bij een DNA test gebeurt?

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 15:16

ik weet dat er een haar voor word gebruikt Haha!
zo bedoelde ik het niet.
dat is toch ook gewoon een proces wat tijd en geregel kost. (en wat meer geld lijkt mij??? )
wat is er dan zo mis met een chip???

over de chip:
de varkensindustrie heeft de chip een hele tijd lang gebruikt. deze zijn nu alleen bezig met een chip die hergebruikt kan worden. vanwege de vleesindustrie.
de maatschappij die de chips maken. zijn al bezig met een chip die de temperatuur van je paard afleest en dergelijke. research is er dus wel degelijk.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 15:32

Is het ook niet zo dat een chip voordelen heeft bij diefstal?

Een paard is sneller gecontroleerd op z'n aanwezige chip, dan door een dna controle... Dus ook makkelijker terug te vinden, lijkt mij toch een belangrijk voordeel van de chip!!

En wat gevaren betreft; ik las een tijdje geleden een artikel over een discotheek waar bezoekers een chip konden laten zetten, waardoor alle consumpties direct in rekening gebracht werden.
En in Amerika bestaat er ook de mogelijkheid om bij mensen een chip in te brengen als ze vaak aan geheugenverlies leiden... dus het zal wel veilig zijn!!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 16:02

blijkt dus volgens Ranna dat Eleonoor het mis heeft en dat de datum van 1 feb. 2005 opgeschort is dus kun je nog na die datum (vooralsnog) een ontheffing aanvragen.
Dus:
Chippen en paspoort blijven verplicht alleen kun je dus nog na 1 feb. een ontheffing aanvragen. Dus niets geen het wiel opnieuw uitvinden etc... Chippen is nog net zo (on)gevaarlijk als gisteren Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 16:06

Javayo schreef:
Is het ook niet zo dat een chip voordelen heeft bij diefstal?

Een paard is sneller gecontroleerd op z'n aanwezige chip, dan door een dna controle... Dus ook makkelijker terug te vinden, lijkt mij toch een belangrijk voordeel van de chip!!

wat denk je wat paarden dieven doen die snijden een chip er uit.
paard van mijn oom was ooit gestolen chip was er uit gesneden en loop nu ergens rond in belgie (scheind)nooit terug gevonden dus.
bij mijn pony kun je de chip zo voelen en in de zomer zie je hem zitten dus daar hoeven ze dan niet lang nar te zoeken en kunnen ze er zo uit snijden.
Ik heb trouwens ook een keer een verhaal gelezen over een fjord die gestolen was die hebben ze op drie plekken op gesneden om de chip te vinden.

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 16:16

tjah.. dan kunnen we het ook hebben over de liptatoeage van de friezen.
die werder vroeger er afgeschraapt.. en opnieuw gedaan...
ook paardendieven....

zo blijft het kringetje rond gaan..

Svdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 16:19

Mijn pony's hebben nog helemaal geen chip of een ontheffing. Is dat erg? Sorry heb me er eigenlijk nooit echt in verdiept.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 16:22

Mijn Haflinger is zodra bekend werd dat chippen verplicht was, gechipt..Ik vind het niet nodig om allerlei ontheffingen voor de chip aan te vragen, en dna testen te laten doen. Ik zie niet wat er mis is met de chip. Lasagna heeft haar chip nu al redelijk een tijd, en heeft er nooit last van gehad. =)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 17:27

En istie nog af te lezen? Want er zijn ook chips die het gewoon niet doen, zit er wel een ding in je paard, heb je wel een sticker met nummer in je paspoort, maar kun je toch niet aantonen dat dat paard bij dat paspoort hoort Frusty
Alstie leesbaar is, wees blij. Zoniet, dan heb je een puzzel: zit hij op z'n plek kaduuk te zijn of is hij uit wandelen gegaan? En ja, dit komt echt wel voor, ik ken paarden waar dit aan de orde is.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 19:14

nano schreef:
wat denk je wat paarden dieven doen die snijden een chip er uit.
paard van mijn oom was ooit gestolen chip was er uit gesneden en loop nu ergens rond in belgie (scheind)nooit terug gevonden dus.

Hoe weet je dan dat die chip eruit gesneden is?

nano schreef:
bij mijn pony kun je de chip zo voelen en in de zomer zie je hem zitten dus daar hoeven ze dan niet lang nar te zoeken en kunnen ze er zo uit snijden.
Ik heb trouwens ook een keer een verhaal gelezen over een fjord die gestolen was die hebben ze op drie plekken op gesneden om de chip te vinden.

Denk je dat een paard met een giga wond op de hals en zonder paspoort nog te verhandelen is?

@Waratje: en jij kunt aan het DNA nummer zien dat het paard bij dat paspoort hoort?
Zet eens 4 friezen op een rij.... dan zie ik niet aan het papier welk papier bij welke fries hoort. en chips die migreren... een correct ingebrachte chip gaat niet migreren, een verkeerd ingebrachte chip "wandeld" niet van de hals naar het achterbeen. Soms hoor je die verhalen, zijn meestal van horenzeggen-verhalen, of men heeft met een half oor geluisterd, botfragmentjes worden ook chip genoemd, en zo komt het verhaal in de wereld.

@Kilian: een tatoo die weg gehaald is of opnieuw gezet is moeilijk, maar een paard met een enorme wond aan de hals zonder paspoort is mi verdacht.
Heb je nu een paard met DNA is het verhaal anders, chip erin duplikaatpaspoort aanvragen en klaar(want je kunt niet zien of een paard DNA geregistreerd is)..... moet je alleen 6 maand wachten eer je mag slachten voor menselijke consumptie, maar dat zal het probleem niet zijn. Haha!