Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
) voor ongeveer 80 paarden tot hun beschikking. 's winters staan ze met zijn allen(wel merries van de hengsten gescheiden uiteraard) in een soort hele grote stal met een lange open zijde. Je praat hier natuurlijk wel over opfok en niet over paarden die dagelijks bereden worden. Ik denk dat die 60m2 ongeveer in verhouding staat met de ruimte die ze daar hebben. Als je wat meer wilt weten kijk dan op www.lafleuterie.com
horselover23 schreef:Het zou mij aanstaan, enkel zou ik niet willen dat er tussendoor nieuwe paarden worden toegevoegd of de hoogste paarden in rang lang uit de kudde wegblijven. Dit om de rust binnen een kudde te bewaren.
En ook kan je helaas zelf niet beslissen welk paard de leider is.
). Maar als ik 4 uur weg wil met mn paard, dan ga ik toch mooi 4 uur weg!
) zou ik het fijn vinden als iedereen zijn eigen paard brok geeft naar behoefte. Dat ze op stal dus alleen kuil/hooi krijgen. Mijn mérens krijgt namelijk maar 1/4 kilo per dag en werkt keihard: toch met haast te veel energie. Als ze in zo'n stal zou staan, zou ze zo brutaal zijn dat ze het rantsoen van anderen ook wel naar binnen zou werken... piggeljay schreef:op wei is dit een ideale oplossing maar op stal zou ik ze mooi gescheiden houden, ooit wel eens van alfa merrie's gehoord?
dat is dus de baas op stal. zij doet niets alleen heeft zij een adjudant die onder haar in de rangorde staat en telkens stuurt de alfa dit paard af op de andere om te zorgen dat de alfa het beste van het beste krijgt de adjudant mag! dan met haar mee eten mits mevrouw het toestaat anders moet dit paard ook op haar beurt wachten en degene die het laagst in de rang staan mogen de restjes op eten.
dus conclussie zet een paard op stal altijd in een eigen box. hengsten zou ik zowiezo niet samen huisvesten en dat geld ook voor ruinen want er zitten altijd nog ruinen tussen die in gedachten nog hengst zijn. bij wie het wel werkt zijn veulens en jaarlingen die hebben dat alfa en hengst gebeuren nog niet zo in hun hoofd, maar zo gauw ze 2 of 3 jaar zijn eigen box op stal
) heeft op 2 verschillende stallen in een kudde gestaan (zomer) en is van een groep van 5 en van een groep van 12 paarden allebij de keren de baas geweest. Ook bij dr vorige eigenaar was ze de baas. Is dit dan de alfamerrie?
)Nu sta ik nog op een standaard pension stal, in de winter op stal en in de zomer in een weitje. Om naar die andere stal te gaan moet ik heel wat opgeven, maar ik dnek dat ze daar veel gelukkiger is.
) hier staan pension paarden, een veel groter stuk (word grote buitenbak) staan de manege paarden. Een ander weiland staan merries met veulens. We hebben looppad en 2 weides open hier staat en kudde van zo'n 35 (weer niet goed in schatten) paarden. Deze paarden staan dag en nacht buiten, alleen snachts kunnen ze eten.
Citaat:Blessures blijven een punt (ook al schijnt het in de practijk weinig
voor te komen
Citaat:Paarden komen en gaan op een pensionstal, dit veroorzaakt onrust in
de kuddes
Citaat:Schade aan andermans eigendommen (Een paard kan altijd het dek
van een ander kapot vreten.)
Citaat:Een loopstal met een fatsoenlijke maat (groter dan 60m2), is duur.
Ruimte is duur, zeker hier in de randstad.
Citaat:Als je wilt gaan rijden moet je je paard zelf uit de kudde gaan vissen,
dat kost tijd.
Citaat:Een loopstal met een fatsoenlijke maat (groter dan 60m2), is duur.
Ruimte is duur, zeker hier in de randstad.
ze moeten wel genoeg ruimte hebben....
. Als ze al voor je los willen gooien dan zal dat zeker niet iedere dag zijn en tegen (absurd hoge)extra bijbetaling. runningkawa schreef:Myra1 schreef:En hoe ging dat bij jullie dan met brok? Dat is namelijk iets wat elk paard héél anders nodig heeft in hoeveelheid.
daar stonden ze wel snacht op stal, dus geen geklooi met brok
maar overdag naar buiten in groepen.