Paarden/pony's in kuddes op een pensionstal???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 17:24

Ik heb geen zin om hierover een discussie aan te gaan, dat was mijn bedoeling niet, of mijn mening te verdedigen. Er werd om meningen gevraagd en de mijne heb ik gegeven voor de topicstarter.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 17:28

Je hoeft je mening niet te verdedigen maar ik ben gewoon nieuwsgierig waarom jij het niet zou doen. Ik denk dat het ook zeker interessant is voor de topicstarter.
Ik ben ook zeker niet van plan je te bekeren Knipoog

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 17:28

60 m2 is een stukje van 6 bij 10 meter! Als je daar 7 paarden hele dagen op zet vraag je imo om problemen, want de dieren die lager in rang staan kunnen geen kant op.
Het principe van groepshuisvesting en verdeelder eten lijkt mij wel een goed plan.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 17:56

op wei is dit een ideale oplossing maar op stal zou ik ze mooi gescheiden houden, ooit wel eens van alfa merrie's gehoord?
dat is dus de baas op stal. zij doet niets alleen heeft zij een adjudant die onder haar in de rangorde staat en telkens stuurt de alfa dit paard af op de andere om te zorgen dat de alfa het beste van het beste krijgt de adjudant mag! dan met haar mee eten mits mevrouw het toestaat anders moet dit paard ook op haar beurt wachten en degene die het laagst in de rang staan mogen de restjes op eten.
dus conclussie zet een paard op stal altijd in een eigen box. hengsten zou ik zowiezo niet samen huisvesten en dat geld ook voor ruinen want er zitten altijd nog ruinen tussen die in gedachten nog hengst zijn. bij wie het wel werkt zijn veulens en jaarlingen die hebben dat alfa en hengst gebeuren nog niet zo in hun hoofd, maar zo gauw ze 2 of 3 jaar zijn eigen box op stal

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 18:44

Onze paddocks zijn inderdaad een flink stuk groter. Daarnaast staan de paarden in de zomer bij elkaar op een grote wei en is er al een rangorde. N.a.v. die rangorde worden ook de groepen samengesteld. Als er dan toch paarden bij elkaar staan die elkaar teveel lastigvallen worden ze uit elkaar gehaald.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 18:56

Ik sta al op zo een pensionstal Haha!

In de zomer is er vollop weidegang, met de mogelijkheid tot 24 uur op het land, allemaal in groepen. Ook worden de paarden in de winter 2-3 uurtjes in groepjes in paddocks gezet.
En uiteraard hebben we ook gebruikelijke voorzieningen zoals binnenbak, eb- en vloed buitenbak, 'gewone' buitenbak, longeercirkel, en een drafbaan waar rijpaarden ook op mogen (galoperen niet toegestaan) en ook wasplaatsen (2 waarvan 1 met warm water), zadelkasten noem het maar op......... en wat ik nog het aller-belangrijkste vind ze paarden krijgen onbeperkt hooi/kuil (wat je zelf wilt)

familie_Knol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 19:21

Ik neem aan dat je die 60 m2 als stal bedoelt, voor buiten is er een stel- regel van ongeveer 1000 m2 weidegrond per paard.
Wij hebben zelf onze jaarling een jaar in Frankrijk in de opfok gehad, daar hebben ze 75 ha( ) voor ongeveer 80 paarden tot hun beschikking. 's winters staan ze met zijn allen(wel merries van de hengsten gescheiden uiteraard) in een soort hele grote stal met een lange open zijde. Je praat hier natuurlijk wel over opfok en niet over paarden die dagelijks bereden worden. Ik denk dat die 60m2 ongeveer in verhouding staat met de ruimte die ze daar hebben. Als je wat meer wilt weten kijk dan op www.lafleuterie.com Go jij! Go jij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 19:27

Mijn paard stond ook zo
heerlijk
lekker spelen met andere paarden.

En meer blessures..is maar hoe je het bekijkt..er zijn meer blessures door rijden...

Verder was het niet duurder dan andere plaatsen in de buurt.
En dat terwijl de paarden buiten en binnen gezet werden, de stallen gemest en gevoerd.
En de luxe van een binnebak, spuitplaats met warm water, een kantine en een fijne sfeer Lachen

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 19:37

horselover23 schreef:
Het zou mij aanstaan, enkel zou ik niet willen dat er tussendoor nieuwe paarden worden toegevoegd of de hoogste paarden in rang lang uit de kudde wegblijven. Dit om de rust binnen een kudde te bewaren.

Je kan natuurlijk moeilijk de eigenaar van de leider dwingen om geen lange ritten te maken... Verward En ook kan je helaas zelf niet beslissen welk paard de leider is.
Zo weet ik nu eigenlijk al dat die dominante merrie van mij de baas zou zijn in zo'n stal (en daarmee veel te vet zou worden Schijnheilig ). Maar als ik 4 uur weg wil met mn paard, dan ga ik toch mooi 4 uur weg!

Ik zou het wel mooi vinden, alleen (hier komen mijn eisen Knipoog) zou ik het fijn vinden als iedereen zijn eigen paard brok geeft naar behoefte. Dat ze op stal dus alleen kuil/hooi krijgen. Mijn mérens krijgt namelijk maar 1/4 kilo per dag en werkt keihard: toch met haast te veel energie. Als ze in zo'n stal zou staan, zou ze zo brutaal zijn dat ze het rantsoen van anderen ook wel naar binnen zou werken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 19:39

Mijn paard was ook leider in de kudde, maar er breekt echt geen paniek uit als die weg is hoor.
Zover zijn ze hier ook gewend, dat dat gewoonte is.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 19:42

Ik sluit me aan bij Lon: goed idee, maar wel grotere stal. Ook gescheiden krachtvoer geven zodat ze niet allemaal hetzelfde hoeven te krijgen en er de lageren in de rangorde in fatsoenlijk te eten krijgen.
Verder imo echt een heel goed plan OK dan!

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 19:43

piggeljay schreef:
op wei is dit een ideale oplossing maar op stal zou ik ze mooi gescheiden houden, ooit wel eens van alfa merrie's gehoord?
dat is dus de baas op stal. zij doet niets alleen heeft zij een adjudant die onder haar in de rangorde staat en telkens stuurt de alfa dit paard af op de andere om te zorgen dat de alfa het beste van het beste krijgt de adjudant mag! dan met haar mee eten mits mevrouw het toestaat anders moet dit paard ook op haar beurt wachten en degene die het laagst in de rang staan mogen de restjes op eten.
dus conclussie zet een paard op stal altijd in een eigen box. hengsten zou ik zowiezo niet samen huisvesten en dat geld ook voor ruinen want er zitten altijd nog ruinen tussen die in gedachten nog hengst zijn. bij wie het wel werkt zijn veulens en jaarlingen die hebben dat alfa en hengst gebeuren nog niet zo in hun hoofd, maar zo gauw ze 2 of 3 jaar zijn eigen box op stal

Elk paard is anders. Mijn paardje (een merrie dus Knipoog) heeft op 2 verschillende stallen in een kudde gestaan (zomer) en is van een groep van 5 en van een groep van 12 paarden allebij de keren de baas geweest. Ook bij dr vorige eigenaar was ze de baas. Is dit dan de alfamerrie?
Nou, Eef kan anders gewoon een appel in de wei delen met een shetlandveulen (laagste in rang). Ze schopt niet, bijt niet en jaagt niet achter andere paarden aan, tenzij ze 'er om vragen'. In principe kent iedereen zijn plek.

Eef is trouwens ook wel is 'gedekt' door de ruin toen ze hengstig was. Nou en dan? Als hij er niet de hele dag om gaat zitten fietsen...

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 19:44

runningkawa schreef:
Mijn paard was ook leider in de kudde, maar er breekt echt geen paniek uit als die weg is hoor.
Zover zijn ze hier ook gewend, dat dat gewoonte is.

En hoe ging dat bij jullie dan met brok? Dat is namelijk iets wat elk paard héél anders nodig heeft in hoeveelheid.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 19:55

Ja dat spreekt me wel aan, mijn paard gata ook naar een paddock stal.
Waar ze in de winter met een stuk of 2/3 andere paarden staat. Er is een schuilstal. Het is denk ik zo'n 50 bij 15 meter....
In de zomer staan ze in een groep van ongeveer 20 op het land, hele grote stukken...(soms moet je daar wel 20 minuten lopen om bij je paard te komen Haha! )Nu sta ik nog op een standaard pension stal, in de winter op stal en in de zomer in een weitje. Om naar die andere stal te gaan moet ik heel wat opgeven, maar ik dnek dat ze daar veel gelukkiger is.
Maarja je moet maar net de mazzel hebben dat er zo iets bij je in de buurt is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 20:16

Myra1 schreef:
En hoe ging dat bij jullie dan met brok? Dat is namelijk iets wat elk paard héél anders nodig heeft in hoeveelheid.

daar stonden ze wel snacht op stal, dus geen geklooi met brok

maar overdag naar buiten in groepen.

Dressage19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 21:02

Prima idee, ze doen het bij ons op de pensionstal in 1 grote kudde van 25 paarden en dan zie je wel veel verschil in rang e.d. dus kleinere kuddes lijkt me beter

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 22:29

goed idee! bij ons is al zoiets als jij bedoelt.

Alle paarden gaan overdag naar buiten, die s'nachts binnenstaan. ik denk 15 paarden in een stuk van 20 bij 20 (kben heel slecht in metingen Scheve mond ) hier staan pension paarden, een veel groter stuk (word grote buitenbak) staan de manege paarden. Een ander weiland staan merries met veulens. We hebben looppad en 2 weides open hier staat en kudde van zo'n 35 (weer niet goed in schatten) paarden. Deze paarden staan dag en nacht buiten, alleen snachts kunnen ze eten.

Ik zou er niet aan moeten denken om mijn haflinger binnen te hebben staan, is jah geen lol aan voor z'n beesie (mijn mening)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 22:31

Citaat:

de paarden in de wei die met lessen lopen krijgen geen bix ofzo. Pensionpaarden worden zelf bijgevoerd. De paarden op stal, krijgen op stal (logisch Clown )

Maryo

Re: Paarden/pony's in kuddes op een pensionstal???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 16:21

Heel erg bedankt voor al jullie reacties.

Ik denk zelf dat het niet mogelijk ik om op deze manier een pensionstal in te richten.

Die min 60m2 is(veels te klein, vind ik )puur voor de loopstal binnen. Het is een duitse maat. Het weiland is veel groter.

Er zijn meer problemen:
- Blessures blijven een punt (ook al schijnt het in de practijk weinig
voor te komen)
-Paarden komen en gaan op een pensionstal, dit veroorzaakt onrust in
de kuddes
-Schade aan andermans eigendommen (Een paard kan altijd het dek
van een ander kapot vreten.)
-Als je wilt gaan rijden moet je je paard zelf uit de kudde gaan vissen,
dat kost tijd.
-Een loopstal met een fatsoenlijke maat (groter dan 60m2), is duur.
Ruimte is duur, zeker hier in de randstad.

Het voeren hoeft geen probleem te zijn. Krachtvoer word nml gevoerd in voerstands. De paarden staan tijdelijk apart vast tot dat alles op is. Zo worden ze als het nodig is ook extra bij gevoerd.

Eigen paarden op deze manier houden is al een heel ander verhaal, afgezien van het feit dat het ruimte kost(duur dus)

Maar toch de maneges(niet allemaal) hier in de omtrek, met hun 3bij3m boxen is ook niet alles.

groeten Marjo

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 17:13

wat een goede plannen OK dan!
ik ben echt heel erg voor zo'n soort stal,waarom zie ik dat hier nergens. Boos!
Als ik paarden hier desperate over hun deur zie leunen om te neuzen met een ander paard, denk ik ook wel eens; haal gewoon al die muren weg, klaar!
Vooral in de randstad zou dit een oplossing zijn, meer beweging en meer sociaal contact zonder er extra opervlakte voor nodig te hebben. Als de paarden ook op stal bij elkaar in een kudde staan, heb je juist veel minder kans op blessures, dan als ze elke dag weer op nieuw in een (te kleine) paddock worden gegooit.
Bij mij op stal staan er vrij veel paarden op een klein stukje, maar er zijn nog nooit blessures geweest. Als je paarden rustig aan elkaar laat wennen, gebeurt er echt niets.

fiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 18:11

Ik zou dit zeker een hele goede manier van paarden houden vinden! In de zomer staat mijn paard dag en nacht ook met een stuk of 7 paarden (ruinen bij ruinen, merries bij merries) op het land. Dat bevalt mij heel goed.
Ik zou hem het liefst in de winter ook een paar uur buiten hebben maar dit is helaas niet het geval.
Maar zoals er al vaker gezegt is, ik hoop dat die 60 m2 voor een stal is?

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 12:02

Hey,

Ik heb zelf een fjord en die heb ik gestald in een klein pension te woubrugge. En de paarden gaan iedere dag in weer en wind met de hele groep tegelijk in een paddock. We hebben op het moment 1 rin en 8 (bijna 9) merrie's. Ze gaan s'morgens na het eten hooi en krachtvoer (ze worden om 7uur gevoerd) de paddock in met zn alle. Dan krijgen ze om 12uur weer hooi of kuil (ligt een beetje aan het weer kuil waait wat moeilijker weg) in de paddock. Ze blijven in de paddock tot +/- 15.00 uur dat is een beetje afhankelijk van het weer soms wat langer of korter. Dan als ze binnen komen ligt er een klein plukje hooi. En dan krijgen ze om 17.30 dr krachtvoer en hooi weer. en dan s'avonds krijgen ze nog een keer hooi en als je wilt kracht voer maar die van mij krijgt dan 2 kilo wortels erbij, maar dat is maar net wat je zelf wilt.
Nou in de zomer gaan ze met zn alle het land op eerst kort maar op den duur dag en nacht maar ook dit is net wat je wilt...
Iedere dag word de mest uit het land gehaald om zo de wormen ook in de hand te houden (dit word trouwens ook in de paddack gedaan). En het is wel zo fris natuurlijk. Ik vind het heel erg prettig om te weten dat als je een keer niet zo'n zin hebt om te rijden dat ze dan toch de hele dag buiten gestaan hebben! En het is ook goed voor de sociaale contacten van de paarden!
Zo dat was mijn verhaal en ervaring...

Groetjes nancy

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 12:41

Citaat:
Blessures blijven een punt (ook al schijnt het in de practijk weinig
voor te komen

wij hebben weinig last van blessures ik denk als je een paard binnen hebt staan (heel veel) en dan even uit laat racen net zoveel kans hebt op blessures)

Citaat:
Paarden komen en gaan op een pensionstal, dit veroorzaakt onrust in
de kuddes

dit is bij ons niet langer als een dag, dan is alles weer rustig in de natuur worden ook veulens geboren...

Citaat:
Schade aan andermans eigendommen (Een paard kan altijd het dek
van een ander kapot vreten.)

Citaat:
Een loopstal met een fatsoenlijke maat (groter dan 60m2), is duur.

okay hier en ik het dan w

Men doet het paard een deken op met eigen risico als het paard aldoor gaat liggen in stal is de deken ook kapot. wouter staat met deken op tussen zo'n 35 paardenen zijn deken is (nog) niet kapot geweest!

Citaat:
Als je wilt gaan rijden moet je je paard zelf uit de kudde gaan vissen,
dat kost tijd.

Waarom meer tijd?? Ik heb wouter binnen 5 min. uit de wei de meeste tijd ben ik bezig met lopen naar de wei. Dus dit vind ik echt onzin

Citaat:
Een loopstal met een fatsoenlijke maat (groter dan 60m2), is duur.

okay hier ben ik wel mee eens Bloos ze moeten wel genoeg ruimte hebben....

doeiii sandra

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 13:28

Wou dat er zoiets was hier in de omgeving OK dan! . Hier is het op stallen niet gebruikelijk dat ze daglicht zien als je de hele dag werkt. En als je ze in een paddock zet moet je er meestal er bij blijven en mogen ze vaak maar een half uur blijven staan want dan i wil de volgende er weer in. Soort van nummertjes trekken. Op de weide in de winter is helemaal uit den boze kijken ze je raar aan als je dat vraagt. Nee hier in de omgeving is het heel normaal om in de winter je paard 22/23 uur per dag in een hok van 3x3 te hebben Huilen . Als ze al voor je los willen gooien dan zal dat zeker niet iedere dag zijn en tegen (absurd hoge)extra bijbetaling.

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 13:44

runningkawa schreef:
Myra1 schreef:

daar stonden ze wel snacht op stal, dus geen geklooi met brok

maar overdag naar buiten in groepen.

Kijk dat is ideaal maar de topic starter bedoeld groeps stallen dus 24 uur per dag in een groep.

Ik zou hier zelf niet voor kiezen en dan kijk ik puur naar onze eigen pony's.In de zomer staan ze ook altijd in groeps verband en dat kunnen soms 5 paarden zijn maar dat kunnen er ook 30 zijn en dit gaat altijd goed maar 's avonds zijn ze ook altijd weer blij dat ze naar hun eigen stal kunnen dan hebben ze toch even rust een plekje voor zich zelf.Voorheen hadden we ze altijd 24 uur per dag op het land maar op deze pension stalling mogen ze 's nachts naar binnen en dat vinden ze fijner als buiten blijven dus daarom hebben we ze nu 's nacht op stal in de winter staan ze ook vaak genoeg in de bak los met andere paarden maar ik zou ze niet 24 uur per dag in een groep willen hebben.Het voeren zou ik een groot probleem vinden als je er af en toe wat voer heen brengt heb je groot kans op ruzie maar heb je de hele dag door hooi voor de paarden dan zou mijn ruintje de hele dag door eten en tonnetje rond worden.Dan onze merrie die lijkt een leider maar dit is pure bluf van haar zij zou geen rust meer hebben in een groep.Het punt van blesures zou ik niet mee zitten hier hoor je ook vaak wedstrijd ruiter over maar er kan altijd wat gebeuren en ik zou het geluk van mijn paard bovenaan zetten.