Voor en nadelen van vlas

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Svdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 16:26

Nou heb even gebeld naar waar ik altijd mijn voer enzo bestel en daar kost dus een baal vlas € 6,25 maar ja zoals Suzan1 zegt niet meer dan 5 per baal dus ga nog ff verder zoeken waar het wat goedkoper is. Waar bestellen jullie het? En komen ze het brengen? Op http://www.thorobed.com/ heb ik wel gekeken maar die zitten allemaal ver bij mij vandaan.

kamaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 19:38

ligt montfoort in de buurt van Panningen of is dat er ver vandaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 19:41

Ik betaal momenteel 5 euro per baal, bestel samen met een vriendin dus heb wat kwantumkorting Haha!

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 19:50

droog is het vast en zeker, maar ik vind het héél vervelend om uit te mesten, ik vind er gewoon geen (mest Knipoog -)bal in terug Verward .

welke vork gebruiken jullie eigenlijk? ik heb er twee, een metalen en een kunststof, en ze werken geen van tweeën Scheve mond .

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 19:55

Ik wilde ook vlas proberen. Aanvankelijk wilde we de paarden gewoon op stro laten staan maar omdat Marco daarvan begon te eten, vervolgens in een smerige stal stond en rotstraal kreeg, heb ik nu zaagsel.
Maar ik vraag me echt af waar je dat vlas kan kopen, behalve bij de fabrikant? Gewoon bij de boerenbond?
Laatst stuurde er ons eentje naar Belgie toe, maar daar hadden ze nog nooit van vlas gehoord in de winkel. Ze hadden wel strooisel van het merk aubiose, is dat vlas? Het koste wel 9, 45 voor een baal, wat ik dan dus te duur vind. Zeker voor de bedragen die ik hier zie staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 19:56

Ik mest uit met een puingreep.
Dit is een vrij zware brede greep waar de tanden heel dicht op elkaar staan.
Met die speciale mestvorken voor zaagsel/vlas kan ik ook helemaal niets.

kamaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 19:59

ik heb zon speciale vlasvokr van harry's horse dat gaat prima...wel doe ik daarna alles nog een keertje doorspaaien met een gewon riek dan vind je vaak nog wel wat...maar gelukkig doen mijn knolletjes het allemaal in 1 hoek dat scheelt natuurlijk wel in gemak..en qua die prijzen ik vind vlas best duur ten opzichte van stro...betaal 5,50 per baal...goedkoper vind ik ze nergens in de buurt hoor...

TisUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 20:06

Wij mesten wel uit met zo'n speciale mestvork voor vlas, maar dan wel een metalen, die kunststof zijn binnen een week kapot, is dus weggegooid geld.
Ik zou niet anders meer willen dan vlas, vind het een ideale bodembedekking, met stro vraten ze er veel te veel van, houtkrullen vind ik te snel nat worden. De prijs is afhankelijk van de hoeveelheid die je afneemt, varieert tussen de 4 en 5 euro per baaltje. (Als je een volle vrachtwagen afneemt betaal je zo'n € 4,25 inclusief BTW per baaltje).

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 20:07

Suzy schreef:
Ik wilde ook vlas proberen. Aanvankelijk wilde we de paarden gewoon op stro laten staan maar omdat Marco daarvan begon te eten, vervolgens in een smerige stal stond en rotstraal kreeg, heb ik nu zaagsel.
Maar ik vraag me echt af waar je dat vlas kan kopen, behalve bij de fabrikant? Gewoon bij de boerenbond?
Laatst stuurde er ons eentje naar Belgie toe, maar daar hadden ze nog nooit van vlas gehoord in de winkel. Ze hadden wel strooisel van het merk aubiose, is dat vlas? Het koste wel 9, 45 voor een baal, wat ik dan dus te duur vind. Zeker voor de bedragen die ik hier zie staan.

dat is dus (als ik het goed heb) rapsodi maar dat kan ik hier nergens krijgen Boos!

als ik vlas bestel vanuit frankrijk kost het 4,25 per baal , maar dan moet ik in 1 x meer dan wat ik per jaar nodig heb bestellen

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 20:15

Ik heb er weleens van gehoord, van aubiose, maar niet meer precies. Op de verpakking staat alles in het Frans, waar ik het dus ook niet uit kan halen Bloos . Het lijkt iig wel op vlas, maar voor 9,45 euro vind ik het toch wel wat duur.
Maar jullie laten het vlasstrooisel dus afleveren?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 20:17

in noordwijk koste t 6 euro bij halen 625 bij brengen
hier laat ik het brengen voor 6

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 20:23

o, heb net op internet gezocht, en het is dus hennepstrooisel, geen wonder dat het zo duur is...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 20:25

kamaron schreef:
ik moet ff iets zeggen qua het pb-tje Teamspirit..het is beslist niet goedkoper...het is veel duurder dan stro of zaagsel

dat ligt eraan, als je een varken hebt (zoals mijn Gardy) dan is het sowieso goedkoper ! toen ze nog op stro stond (de eerste 15 jaar) kon ik elke dag 2 pakken stro in de stal gooien !

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 20:28

nadeel vlas is duur

voordeel, schonere stallen, minder stank, wordt niet gegeten, minder uitmesten

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 20:33

Dees heeft een adres voor bezorging door heel Nederland (fa Langwerden/Hengelo)

Nog een adres: www.ecobodem.nl (linabox) Hier staat ook de uitgebreide BIT test.

Nou, moet genoeg zijn toch?

Je moet vragen om vlaslemen.

Niet hennep /aubiose of dergelijke, dat is inderdaad veel te duur en is zeker niet beter dan vlaslemen.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 20:55

Ilindra schreef:
Ik mest uit met een puingreep.
Dit is een vrij zware brede greep waar de tanden heel dicht op elkaar staan.
Met die speciale mestvorken voor zaagsel/vlas kan ik ook helemaal niets.

ha , het ligt dus niet helemaal aan mij Haha! !

heb je een foto misschien van die puinvork Schijnheilig ?

en, kamaron, tja, als ze alles in één hoek leggen is het een fluitje van een cent natuurlijk! het gekke is dat ik in het stro altijd netjes alles terug kon vinden, het is echt niet dat hij er constant door loopt te banjeren. maar het vlas slokt ze gewoon op lijkt wel Frusty !

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 21:39

Mag ik vragen waar jullie op baseren dat vlas duur is? Want ik heb het een klein beetje in de gaten gehouden maar tov zaagsel is me de vlas stukken goedkoper. Ok, stro is het allergoedkoopst maar die bagger moet ik niet in mijn stallen hebben. Nu weet ik zeker dat ze in een schoon bed liggen. Stro, with all due respect, is toch na een halve dag vaak al smerig.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 23:01

Onze paarden staan sinds een maand of 5 op vlas. Het geeft een besparing op van rond de 75 euries per maand.
Morgen komt er weer een lading. Ik betaal 4.67 per baal en het wordt nog thuis gebracht ook.

Met stro moest elke maand de mestbak van 16 m3 worden geleegt. Nu moet hij misschien 3 x per jaar geleegt worden. Dat bespaart me op jaar basis zo 300 euries.

Ik wil niks ander meer. Als ik mest zie liggen dan even weg halen en 1 x per week de natteplekken er uit halen en dan 1 of soms een halve baal erbij doen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 23:16

ingeo"]
droog is het vast en zeker, maar ik vind het héél vervelend om uit te mesten, ik vind er gewoon geen (mest Knipoog -)bal in terug Verward .
[/quote]
Dat probleem heb ik met twee van de drie paarden ook. Die tillen hun voeten niet op als ze door hun stal banjeren, en dan moet ik echt goed gaan zoeken naar de drollen. Bij de derde is het echt PERFECT. Zij houdt haar stal mooi egaal. Ik hoef alleen maar de hopen eruit te halen en klaar. Groot verschil dus tussen paarden onderling.

[quote="ingeo schreef:
welke vork gebruiken jullie eigenlijk? ik heb er twee, een metalen en een kunststof, en ze werken geen van tweeën Scheve mond .

Ik gebruik wel zo'n kunststof ding en die houdt het goed. Heb eerst zo'n mestboy gebruikt maar zo'n speciale schep vind ik toch fijner ... ik gebruik een ouderwetse mestvork voor de natte plekken (zwaar).

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 23:19

Ook ik ben vlasliefhebber. Spetter stond op pension altijd op stro. Maar hij lag dus in zijn eigen pis, Spet is een vies paard. Met zijn dikke wintervacht was dat zo ongelofelijk vies! Nu staat ie op vlas en ik heb eindelijk een schoon paard! Het uitmesten moet je even handigheid in krijgen. Spet doet het ook niet op 1 plek, dus idd zoeken geblazen. Voor de losse mestballen pak ik een gewone tuinhark en hark ik door het losse vlas. De losse ballen pak ik dan zo op met mijn handen (handschoen aan)
Het is idd goedkoop. Minder afval, lekker droog. Ideaal spul dus. En vooral geen stank!
groetjes Cindy

Svdh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 10:16

kamaron schreef:
ligt montfoort in de buurt van Panningen of is dat er ver vandaan?

Ja ongeveer 140 kilometer. Maar heb er nog 1 gevonden bij ons in Montfoort zelfs (zo zie je maar want je nog eens tegenkomt) en die komt het ook bezorgen.
Gaan nu eerst de mesthoop laten afvoeren en dan gaan we met vlas beginnen. Ik ben heel benieuwd. Zeker met Daisy die maakt echt een kliederboel van der stal dus ben benieuwd hoe schoon ze deze kan houden. Vind het wel een fijn idee dat ze niet meer op een betonnen vloer staat want hoeveel stro ik er ook in doe ze eet toch alles op.

cprosman

Re: Voor en nadelen van vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 13:32

Wij gebruiken vlas. Bestellen bij Langwerden veevoerders.
www.langwerden-veevoerders.nl

Ze bezorgen door heel Nederland maar minimale afname is twee europallets, dus totaal 36 pakken.
Betaal dan 4,70 euro incl. btw per pak.

Wij hebben er twee op vlas staan, mijn eigen paard is van de vlas af. Dat is een druk paard en die maakt er steeds een troep van, poept door heel haar hok en gaat het er doorheen lopen. Dat was ons iets te duur. Zij staat nu weer op rubberen matten (ze ligt graag en veel) met een beetje houtkrullen en plakje stro om lekker te knabbelen, dat mest ik gewoon elke dag helemaal leeg, dus niet veel erin maar altijd lekker schoon.

Het vlas werkt bij de rest echt heel goed. Ze eten het niet. Ze mesten wat netter en dus makkelijk opscheppen met zo'n mestschep met harkje. Natte plek haal ik er elke week uit en dan strooi ik ook iets op.
Wij hebben in het begin het precies bijgehouden t.o.v. stro en van houtkrullen. Het is niet goedkoper, met mijn eigen paard kwam ik duurder uit. Met de rest ongeveer gelijk. Voordeel is echter dat het makkelijk compost wordt en dus makkelijk af te voeren mest, veel goedkoper dus. Dat is dan weer een verlichting van de last.

Wij hebben 1 pony die gevoelig is voor een kuchje, puur keelirritatie. Merk niet dat het meer is met vlas. Wij strooien wel altijd op als ze buiten zijn dus als ze binnenkomen is al het stof gezakt, het is overigens ook minders stoffig dan houtvezel.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 13:48

ikzelf vind het grootste nadeel dat het zo prikt... ja ik weet het, rare ik, maar we gooien er vaak mee in de stal (kijk het sneeuwt!), maar als het dan in je kraag zit dan doet het echt pijn...

maar wat onderhoud betreft, is het wel beter... en je paard ligt er ook graag in.

LIQUITA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 16:56

Dit is mijn stal met vlas. Ik heb hier ongeveer 5 dagen geleden 2 kruiwagens nieuw vlas bij gedaan (bij ons zit het vlas in een grote container).
De voor en nadelen staan zo'n beetje al beschreven. Ik vind het fijn spul.
Afbeelding

Hier met een knabbel strootje erop. Je moet er niet te veel sto over doen, anders valt er niet meer uit te mesten (vind ik, menigen zijn hier over verdeeld).
Afbeelding

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 19:47

mijn pony staat sinds een jaartje op vlas:
- veel beter en goedkoper en makkelijker en zuiniger dan zaagsel
-mijn pony eet er niet van
- scheeld in kosten (op stro uitgezonderd)
ik betaal 104 euro voor een pallet van 18 balen. (agrifirm)

pepper is nogal een drukke pony en draaid daardoor soms wat rondjes is haar stal en loopt ze dus haar drollen helemaal uitelkaar in het vlas.
het handige is, is dat als je een *zaagsel* paardenmestvork hebt (en dus met veel tanden) het vlas van de drollen scheiden door het *te zeven* (drol op de vork, ff schudden en het nog goede vlas valt tussen de tanden weer in stal) heel zuinig dus.

het enige nadeel is is dat er bij mij altijd meerdere lagen ontstaan, de onderlaag is nat en bruinig daarna is er een lag nog super mooi schoon vlas, en daarna NOG een laag vies vlas, en daarop weer een schone..
als ik dus mijn onderlaag uit mn stal wilt halen moet ik echt heel vele schoonvlas weggooien. maargoed..
ben er wel blij me al met al Bloos