Hulpteugels...alle soorten en maten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gebruik jij soms hulpteugels?

ja
40 (62%)
nee
24 (37%)

Totaal aantal stemmen: 64

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 22:02

2 keer een elstiek gebruikt die op n langst zat, dus dat valt nog mee.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 22:07

als ik op een nieuwe rijd op de manege bind ik er standaard een martingaal aan, vooral als ik de eerste ben die erop zit..
gewoon voor mijn eigen zekerheid, dan heb ik toch het idee dat ik ze meer onder controle heb, vooral omdat ze dan zo lekker gespannen met het koppie in de lucht lopen.
maar als ze het goed doen gaat dat ding er na een half uur van af..

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 22:38

Nee nooit.

Ik heb (had) een verreden, kromme tuiger die niet eens normaal een rondje door de bak kon stappen. Zware onderhals, sterrenkijken.
Ik kan dr ook wel aan alle kanten naar beneden dwingen, maar als haar spieren daar nog niet aan toe zijn, maak ik meer kapot dan goed.
Je kan zelf ook niet van de één op de andere dag turnen Lachen.

Longeren vind ik weer iets anders (dan kan je nou eenmaal niet erop zorgen dat de spieren juist gebruikt worden). Zelf ben ik geen ster in longeren, dus laat ik de hulpteugels maar achterwege.

Ook een martingaal vind ik geen slechte hulpteugel, die werkt over het algemeen toch nauwelijks in.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 08:50

Goed topic...

Mijn mening is dat je bij ieder paard dat het (schijnt) nodig te hebben het gebruikt kan worden mits op de goede manier!

Ik gebruik geen hulpteugels met rijden, alleen met longeren af en toe

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 08:57

MissSisa schreef:
2 keer een elstiek gebruikt die op n langst zat, dus dat valt nog mee.

en uitsluitend een slofteugel *LOL* zonder gewone teugels Lips are sealed

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 09:02

ik gebruik bij het longeren wel eens losse bijzets, als hulpje zegmaar, of knoop een pessoa in elkaar, ook losjes, zo los dat ze er net niet instappen, als ze dan lekker lopen blijft het zo, zo niet doe ik hem iets strakker. Uiteindelijk moet je pony zelf zo lopen, en net ertoe gedwongen worden.
Ik heb gerust andere hulpteugels wel eens gebruikt, maar vind ze allemaal even oneerlijk voor het paard.

Hoofd vastzetten met rijden niet doen, kan iemand die daardoor onder een paard is gekomen en nu de rolsoel niet meer uitkomt.

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 23:31

Ja maar dat hoofd vastzetten doe je zelf, want als je ze goed gebruikt moet je paard er net beter van worden...

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 10:30

Ik gebruik toch wel dagelijks een martingaal, dat kan toch geen kwaad.
Alleen als ik naar buiten ga rij ik met een losse slof, al schijnt mijn pony te denken dat ook al hangt de slof los hij met zn neus tussen zn knieen met lopen Haha! .
Longeren doe ik verschillend, soms met elastiek, af en toe met stoot.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 10:42

Ik heb nog NOOIT een hulpteugel gebruikt bij mijn paard en dat wil ik graag zo houden!!

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 11:23

ik gebruik bij mijn verzorgpony ook een hulpteugel een martingaal omdat ik andersz een klap tegen me kop krijg.. want hij gooit zijn hoofd omhoog bij het lopen.. en dat is behoorlijk irrytant.. maar hij heeft geen last van de martingaal. .want als hij gewoon loopt voelt hij het niet.. alleen als hij zijn hoofd omhoog gooit.. en verder gebruik ik geen hulpteugels.. vooral slofteugels vind ik behoorlijk naar eruit zien.. ik heb het nog nooit gebruikt maar om te zien dat het paard aan de teugel MOET lopen vind ik gewoon zielug.. want je kan je paard wel zow goed rijden met slof maar je zou hem ook wel zonder slof aan de teugel kunnen krijgen.. gewoon veel oefenen enz..

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 11:26

Ik heb toen ik mijn e-pony nog niet zo lang had een Gogue gebruikt. Hij was toen 4 jaar. Ik heb 'm niet gebruitk omdat ik 'm niet goed kon rijden of wat dan ook, maar puur om die jonge pony voorwaarts-neerwaarts te laten lopen, wat me heel goed geholpen heeft. Fijne hulpteugel, die je pony echt niet naar beneden dwingt ofzo.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 11:40

Ik ben in sé niet tegen het gebruik van hulpteugels, mits goed gebruikt. Een martingaal wil ik weleens omdoen bij een buitenrit of springles, of bij een nieuw, onbekend, springerig paard.
Twister werd van de zomer ook met bijzet gelongeerd voor de les.

Janneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 11:55

een martingaal, met buitenrijden