om met paarden om te gaan is geen kracht nodig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 15:57

ik ben al jaren bezig met met nh en hoe verder ik er in vorder hoe meer ik er in geloof ! mijn paarden zijn enorm veranderd sinds ik met nh bezig ben , een van mijn paarden was vroeger werkelijk onhandelbaar en gevaarlijk en nu is hij een zeer lief paard !
ik ben niet tegen een bit , maar ik vind dat je met je paard moet kunnen gaan wandelen zonder bit ! zelf rijd ik zowel met bit als zonder bit ! als je paard wegloopt van je en je lost dit op met meer kracht ( bit ) dan pak je de oorzaak niet aan , de oorzaak van het weglopen is tekort aan respect en vertrouwen en vertrouwen en respect wil ik van mijn paarden krijgen zonder agressie en hulpmiddelen !
los je dit op met kracht dan doet het paard het niet voor je omdat hij wil maar omdat je hem pijn doet !

rijden met of zonder bit maakt me niets uit , wel vind ik dat je een paard moet inrijden zonder bit , zo leer je hem reageren op minimale druk , stop je later toch een bit in zijn mond heb je maar heel minimale druk nodig om reactie te krijgen en dat noem ik fijn rijden !

ik ben zeker niet iemand die enkel in nh gelooft en al de andere technieken fout vind , want elke techniek heeft zijn voordelen enkel gebruik ik het meest nh omdat ik zonder agressie met mijn paarden wil omgaan !

een van mijn paarden heeft me als ik hem pas had eens aangevallen in de wei , hij kwam met ontblote tanden op me af , hem heb ik toen met mijn emmer een enorme knal verkocht op zijn hoofd ! enkel in zon situatie gebruik ik agressie ! met dit paard ben ik me beginnen verdiepen in nh en nu is hij een enorm lief paard , daarom geloof ik er zo vast in

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 16:20

duidelijk dat jou wilskracht dus sterk genoeg is. Dat heft dus duidelijk bij jou de andere kant op. Ik ben namelijk zelf ook niet groot van stuk, maar spieren heb ik wel. Ik zal dus ook nooit een paard op kracht de baas kunnen, en als hij z'n hoofd omhoog doet kan ik er niet eens meer bij. Maar mijn wilskracht is zo sterk dat het de andere helft opheft. Toch denk ik dat ik er een lastig werkje aan had als ik helemaal geen spierkracht had. Ik gebruik mijn kracht toch wel wekelijks. En dan niet om een paard naar achteren te duwen, want 1000kg paard druk je niet naar achteren, maar wel om een paard om te trekken of iets in die zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 16:25

Citaat:
als je respect krijgt van je paard en zij je als kuddeleider ziet dan blijft je paard bij je als hij van iets schrikt ! als zij ziet dat jij rustig blijft zal je paard ook terug rustig worden , je paard is een spiegel van jezelf

Niet mee eens
Als er iets angstaanjagends op de kude afkomt, rennen ze allemaal voor hun leven, ook de leider.

Dus een echt bang paard, gaat niet staan wachten op jou.
Bij een beetje angstig wel, dan laat jij zien dat het niet zo eng is als hij denkt.

Verder win je niets op kracht, dat klopt.
En daarom ga ik er buiten lieven opzitten, dan heb ik mijn zit nog om hem tegen te houden en als dat niet lukt, weet ik tenminste nog waar hij na een sprint is Lachen
,want er naast ben ik helemaal nergens als hij echt wil vluchten.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 21:12

runningkawa schreef:
Niet mee eens
Als er iets angstaanjagends op de kude afkomt, rennen ze allemaal voor hun leven, ook de leider.

Dus een echt bang paard, gaat niet staan wachten op jou.
Bij een beetje angstig wel, dan laat jij zien dat het niet zo eng is als hij denkt.

Verder win je niets op kracht, dat klopt.
En daarom ga ik er buiten lieven opzitten, dan heb ik mijn zit nog om hem tegen te houden en als dat niet lukt, weet ik tenminste nog waar hij na een sprint is Lachen
,want er naast ben ik helemaal nergens als hij echt wil vluchten.

ja inderdaad als de kuddeleider rent rennen ze erachter aan maar als jij als kuddeleider gewoon ontspannen op dezelfde plaats blijft staan oif rustig verder wandelt zal je paard dit ook doen en je rustig volgen !! OK dan!
Laatst bijgewerkt door shana op 19-01-05 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 21:14

Citaat:
a inderdaad als de kuddeleider rent rennen ze erachter aan maar als jij als kuddeleider gewoon ontspannen op dezelfde plaats blijft staan oif rustig verder wandelt zal je paard dit ook doen en je rustig volgen !!!!

in je dromen Lachen

Bij echte angst, echt niet

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 21:16

niet alleen in mijn dromen , ook in real life Knipoog

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 21:17

Wordt een paard ook niet regelmatig een vluchtdier genoemd......... waarom zou dat zijn..... omdat ie eerst nadenkt voordat ie weg rent Verward

Nee dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 21:18

Net als het verhaal over de one rein stop

Die werkt idd als je paard gewoon aan de kletter gaat.
Maar niet als hij echt op hol gaat, helemaal over de rooie.

Vind dat idem met dit.

je kunt veel door lichaamstaal ed, maar alles zullen wij als mens nooit overnemen.

En een paard die denkt dat hij aangevallen word door een tijger, vlucht
Met of zonder leider.

Alleen zal dat in de praktijk minder voorkomen, omdat die leider niet zo stom is op een tijger te wachten, en wij stomme leiders wel Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 21:19

Sosha schreef:
Wordt een paard ook niet regelmatig een vluchtdier genoemd......... waarom zou dat zijn..... omdat ie eerst nadenkt voordat ie weg rent Verward

Nee dus!

juist
zijn eigen hachie redden
Drang om te willen overleven

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 21:43

runningkawa schreef:
Net als het verhaal over de one rein stop

Die werkt idd als je paard gewoon aan de kletter gaat.
Maar niet als hij echt op hol gaat, helemaal over de rooie.

Vind dat idem met dit.

je kunt veel door lichaamstaal ed, maar alles zullen wij als mens nooit overnemen.

En een paard die denkt dat hij aangevallen word door een tijger, vlucht
Met of zonder leider.

Alleen zal dat in de praktijk minder voorkomen, omdat die leider niet zo stom is op een tijger te wachten, en wij stomme leiders wel Tong uitsteken

als ik een tijger op mij en mijn paard zie afkomen ga ik het vluchtinstinct van mijn paard gebruiken en spring ik op haar rug en ga heel hard lopen Lachen

maar de kans dat er hier een tijger in de bosjes zit is zeer klein ( een tijgerpoesje misschien wel ) en aan de meeste angstaanjagende dingen kan je een paard laten wennen in de paddock alvorens je er mee op straat komt !

schrikt je paard buiten toch ergens van zal hij inderdaad zijn vluchtinstinct gebruiken en even wegspringen maar een paard dat respect heeft voor jou en voor druk op het touw zal snel gas terugnemen en bij je blijven , gaat hij er om welke reden dan toch vandoor kan je hem ook niet met het strafste bit tegenhouden !
een paard blijft een dier wat onverwachts op iets kan reageren maar als je je paard goed laat wennen aan enge dingen en zijn volle vertrouwen hebt is de kans dat hij werkelijk op de loop gaat uiterst zeldzaam tot nul !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 21:50

Tuurlijk....

Kan je vertellen, dat het ene paard het andere niet is.

Kijk maar eens wat er verteld word wat bepaalde hengsten voor karakters vererven.
Lijkt me stug dat al die paarden een niet leidend baasje hebben.

Natuurlijk kun je karakter en lef beinvloeden, maar nooit helemaal omturnen.

Kijk maar bij mensen, je kan veel leren veranderen
maar heb je hoogtevrees kom je daar niet overheen, wie er ook bij je staat, en zegt dat het topje van de eifeltoren niet hoog is Lachen

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 22:01

een karakter kan je inderdaad nooit helemaal omturnen , maar je kan wel je paard leren jou vertrouwen en het ene paard kijkt effe als hij van iets schrikt en het andere paard springt 2 meter opzij maar uiteindelijk zal elk paard kiezen om bij zijn " leider " te blijven want daar is hij veilig !

ps : ik heb hoogtevrees brrr Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 22:05

maar je kan wel je paard leren jou vertrouwen en het ene paard kijkt effe als hij van iets schrikt en het andere paard springt 2 meter opzij

en de ander is al 100 meter weg, voordat hij had bedacht of het een vallend blaadje was of een kabouter met mitrailleur op dat blaadje Tong uitsteken

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 23:18

runningkawa schreef:
maar je kan wel je paard leren jou vertrouwen en het ene paard kijkt effe als hij van iets schrikt en het andere paard springt 2 meter opzij

en de ander is al 100 meter weg, voordat hij had bedacht of het een vallend blaadje was of een kabouter met mitrailleur op dat blaadje Tong uitsteken

nee hoor want als hij respect heeft voor druk op het touw , houdt hij in als jij druk zet op het touw ! verrast hij je en heb je het touw niet goed vast tja dan ben je hem kwijt Knipoog maar een goed getraind paard neemt gas terug als hij vooruit springt en zo druk voelt op het touw en op dat moment is het de kunst om zelf heel ontspannen te blijven en hem bv naar het " gevaar " te draaien zodat hij ziet waar hij van schrikt !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 09:01

Blijf jij dat maar denken, blijf ik wat anders denken , oke Lachen

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 09:37

oke afgesproken ! veel plezier met je paarden en twas leuk om te discuteren met je !

ieder zijn mening toch !!

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 09:49

shana schreef:
nee hoor want als hij respect heeft voor druk op het touw , houdt hij in als jij druk zet op het touw ! verrast hij je en heb je het touw niet goed vast tja dan ben je hem kwijt Knipoog maar een goed getraind paard neemt gas terug als hij vooruit springt en zo druk voelt op het touw en op dat moment is het de kunst om zelf heel ontspannen te blijven en hem bv naar het " gevaar " te draaien zodat hij ziet waar hij van schrikt !

euh ik heb al vaker mee gemaakt dat ik met een zeer goed getraind paard liep, en die zat of ineens bij mij op schoot of die ging de andere kant uit. Of er dan nog iemand aan dat touw hing, ach moet je zelf weten, zij was aan het vluchten, en je mag best mee liften aan dat touw hoor Haha! Nagelbijten / Gniffelen
Goed na 100 meter stoppen e wel, sommigen nog wel eerder, maar dan zijn ze natuurlijk ook al wel bij dat enge vandaan.

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 10:02

Ik doe ook graag alles op een vriendelijke manier, zonder krachten maar met respect. Maar zo nu en dan kan dat gewoon niet. Mijn pony gaat op hol als ze angstig is. En angsten heeft ze wel degelijk, knappe meid als je haar tegen kan houden op zo'n moment. (en dan bedoel ik ook echt op hol, niet aan de kletter gaan, want dat doet ze eigelijk zelden meer).
Zoals al meerdere keren is gezegt: een paard is en blijft een vluchtdier. Hoe dan ook, hoeveel respect en vertrouwen er ook is. Als het schrikt, wacht hij echt niet tot je op zijn rug zit zodat je mee kan. Ook kan ze gewoon een tik verwachten als ze dwars is. Een mens kan nooit zo communiceren als paarden onderling. Je bent en blijft een mens, dat moet je niet vergeten. Verdiepen in het natuurlijke gedrag van paarden vind ik erg goed, er zoveel mogelijk rekening mee houden ook.
Vind dat je een hele leuke theorie heb, maar een beetje realistisch denken zou geen kwaad kunnen.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 10:45

Mooi verwoord Joyce OK dan!

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 11:26

runningkawa schreef:
Kijk maar bij mensen, je kan veel leren veranderen
maar heb je hoogtevrees kom je daar niet overheen, wie er ook bij je staat, en zegt dat het topje van de eifeltoren niet hoog is Lachen

Je kunt best wel mensen met fobieen genezen, door ze daar rustig aan te wennen in een vertrouwde omgeving (bijv. in virtual reality). Het succespercentage is dan heel hoog (volgens mij zelfs 100%, maar ik heb geen recente gegevens voorhanden). Als je maar wil, en bereid bent om je angsten onder ogen te zien (veel mensen gaan de confrontatie liever uit de weg en knuffelen hun angsten). Het lijkt me dus dat dat bij paarden in principe ook kan, hoewel het ene paard het andere niet is, en het ene paard daar (veel) meer tijd voor nodig kan hebben dan het andere.

En je hebt natuurlijk schrikken en SCHRIKKEN ... Op de manege rijd ik op een paard dat schrikachtig was toen hij kwam, en er dan wel eens vandoor ging. Nu is dat heel veel beter: hij schrikt nog wel van dingen, maar gaat er niet meer vandoor zolang ik zelf rustig blijf (of hij maakt maar een paar sprongetjes). Neemt niet weg dat ik hem niet zou vertrouwen als er een blaffende hond de manegebak binnen zou stormen, maar als het je eigen paard was zou je daar aan kunnen werken.

Met rust en gerichte training kun je denk ik uiteindelijk een hoop bereiken, dat zie je ook met training voor trailerladen. Hoewel je nooit alle schrikreacties uit je paard kan krijgen (het blijft een "prooidier"), kun je hem wel wennen aan een hoop situaties (misschien niet aan de loslopende tijger, hoewel ik in een Parelli in een van zijn boeken wel een foto heeft van hem op een redelijk rustig paard met een blazende poema aan een touw op een meter afstand!).

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 11:30

WormBoy schreef:
Je kunt best wel mensen met fobieen genezen, door ze daar rustig aan te wennen in een vertrouwde omgeving (bijv. in virtual reality). Het succespercentage is dan heel hoog (volgens mij zelfs 100%, maar ik heb geen recente gegevens voorhanden). Als je maar wil, en bereid bent om je angsten onder ogen te zien (veel mensen gaan de confrontatie liever uit de weg en knuffelen hun angsten). Het lijkt me dus dat dat bij paarden in principe ook kan, hoewel het ene paard het andere niet is, en het ene paard daar (veel) meer tijd voor nodig kan hebben dan het andere.

En je hebt natuurlijk schrikken en SCHRIKKEN ... Op de manege rijd ik op een paard dat schrikachtig was toen hij kwam, en er dan wel eens vandoor ging. Nu is dat heel veel beter: hij schrikt nog wel van dingen, maar gaat er niet meer vandoor zolang ik zelf rustig blijf (of hij maakt maar een paar sprongetjes). Neemt niet weg dat ik hem niet zou vertrouwen als er een blaffende hond de manegebak binnen zou stormen, maar als het je eigen paard was zou je daar aan kunnen werken.

Met rust en gerichte training kun je denk ik uiteindelijk een hoop bereiken, dat zie je ook met training voor trailerladen. Hoewel je nooit alle schrikreacties uit je paard kan krijgen (het blijft een "prooidier"), kun je hem wel wennen aan een hoop situaties (misschien niet aan de loslopende tijger, hoewel ik in een Parelli in een van zijn boeken wel een foto heeft van hem op een redelijk rustig paard met een blazende poema aan een touw op een meter afstand!).

nou dat van die poema is knap zeg !! in welk boek staat dat ?

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 11:39

shana schreef:
nou dat van die poema is knap zeg !! in welk boek staat dat ?

Volgens mij heet het "Natural Horse-Man-Ship", en het is een wat ouder boek met alleen zwart-wit foto's, maar kan het thuis wel even nakijken (en misschien de foto een keer inscannen Cheese! ). Hij is er van overtuigd dat je met gerichte training het paard een stuk minder stress-kip kan krijgen (en eigenelijk "moet").

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 11:41

WormBoy schreef:
Volgens mij heet het "Natural Horse-Man-Ship", en het is een wat ouder boek met alleen zwart-wit foto's, maar kan het thuis wel even nakijken (en misschien de foto een keer inscannen Cheese! ). Hij is er van overtuigd dat je met gerichte training het paard een stuk minder stress-kip kan krijgen (en eigenelijk "moet").

oh zou leuk zijn als je de foto hier kon plaatsen !

ik ben er ook van overtuigd dat je met een gerichte training een super rustig paard krijgt dat nergens van schrikt ( of als hij schrikt op zijn minst bij je blijft )

kom op met die foto OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 12:05

Trailer lader is ook geen echte echte angst, maar wat bang (en daar zit nu het hele verschil in of je paard bij je blijft of niet, daar word het hele topic anders tegen aan gekeken en gaat het mis)
En het eerste paard wat ik niet kan laden moet nog komen.
Gewoon door idd je houding.

verder ben ik als de dood voor diep water.
Ik kan gewoon zwemmen als ik weet dat ik kan staan, maar weet ik dat het dieper is, ga ik onder Lachen
Er is al van alles gedaan, maar het zit zo diep, dat het nooit weg gaat.
Ondanks dat ik zo simpel kan denken dat ze me niet laten verzuipen.

Zo simpel kan een paard niet denken.
Die vlucht, dat is zijn overleveings drang.

Oja, kijk maar eens bij zoiets ergs als 9/11
mensen vluchten voor hun leven, redden ineens geen vrienden meer.
En waarom, de paniek en dan gaan we terug in oer instinct, je eigen leven redden, overleven.

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 12:33

runningkawa schreef:
Ik kan gewoon zwemmen als ik weet dat ik kan staan, maar weet ik dat het dieper is, ga ik onder Lachen
Er is al van alles gedaan, maar het zit zo diep, dat het nooit weg gaat.
Ondanks dat ik zo simpel kan denken dat ze me niet laten verzuipen.

Alle fobieen zitten zo diep dat je ze met rationeel denken niet kunt onderdrukken. Mensen met hoogtevrees schijten ook in hun broek als ze in virtual reality op een hoog gebouw worden gezet, terwijl ze heel goed WETEN dat er niet kan gebeuren. Dat soort angst zit een "oud" stuk van je hersenen, waar je met het "nieuwe" stuk niet bijkan. Het oude deel kan alleen leren door conditionering: dus onder begeleiding blootstellen aan de angstfactor, en steeds een stapje verder gaan. Dit "oude" stuk hersenen hebben paarden ook, dus die zou je ook tot op zekere hoogte kunnen conditioneren.

Een panieksituatie als van de Twin Towers kun je je eigenlijk nooit goed op voorbereiden (hoewel daar ook verhalen waren van mensen die TOCH anderen hielpen, zelfs complete vreemden, met gevaar voor eigen leven). Zo zullen er ook wel situaties met je paard blijven waar je een ernstige schrikreactie op krijgt, bijv. als de stal in brand staat, en dan WIL je heel graag dat je paard er vandoor rent! (hoewel er paarden voor de films getraind worden die door brandende dingen heenspringen) ... Pff, hoop gezever van mijn kant, ik hoop dat het iets aan de discussie toevoegt.