Ik zou er niet aan beginnen. Je kunt wel je paard verkopen en een contract opstellen dat het binnen een maand onder bepaalde nader af te spreken voorwaarden teruggebracht mag worden.
Skipperke
Geplaatst: 19-01-05 18:41
Een proefperiode vind ik belangrijk bij het kopen van een paard. Tenminste, als koper dan, als verkoper bekijk je het anders. Maar ik ga even uit vanuit de koper.
Bij mijn eerste pony heb ik een proefperiode gehad, dat klikte en haar heb ik toen dan ook gehouden. Daarna keek ik uit naar een paard. Belde iemand me op, ik heb een leuk paard voor je, kom er meteen aan. Zelfde avond stond er dus ineens een paard voor me neus in de stal. Ook deze ging uiteraard op proef. Het klikte niet (was superlief paard, fijn te rijden, maar de klik was er gewoon niet), en wou haar terug doen. De man had op dat moment niet zo snel een stal over (daarom was ie ook zo 1-2-3 bij mij ), dus het paard is nog eventjes gebleven en daarna opgehaald.
Het paard wat ik nu heb, is ook eerst op proef bij mij geweest. Toen ik besloten had dat ik haar wou hebben, heeft hij mijn pony opgehaald en een tijdje later het geld (na aftrek pony dan he).
Dit was dus een handelaar, dan kan er ook meer. Maar ik zou altijd een paard op proef willen hebben. Die paar keer rijden zegt me niet genoeg.
Wat betreft contractje, lijkt me heel redelijk. Vooraf betalen of na de tijd, en de rest van hoe en wat, lijkt me tussen de koper en verkoper onderling wel te regelen. Ligt er ook maar aan hoe het zit.
Zabbie
Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-05 18:51
tja, vanuit de koper gezien snap ik je redenatie. Maar aangezien het hier een koper uit het buitenland betreft ( andere regels en wetten ) en ik daar hele slechte ervaringen mee heb, ga ik het risico als verkoper niet nemen.
Skipperke
Geplaatst: 19-01-05 19:10
Maar wat is het buitenland? Daar zit natuurlijk ook nog een groot verschil.
Wat je zou kunnen doen, is haar het paard laten kopen, maar met de garantie (contractje) dat als het niet klikt, binnen een maand oid, terug verkoopt. Dan is het paard dus al van haar, maar als het dan werkelijk zo mocht zijn dat het niet klikt, zij niet met een paard zit waarmee het niet klikt.
Daarnaast dus afspraken maken, dat zij bijv in de maand verantwoordelijk is, en dat als er wat in de maand gebeurt, de afspraak niet meer geldt. Dat het verkoopbedrag niet omhoog gaat, eventueel alleen voor jou wat lager wordt als er wat gebeurd is. Of dat je sowieso een klein bedragje er aan overhoudt.
Zabbie
Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-05 20:34
Ik vind het een prettig idee dat ik kan ZIEN of het klikt, en dat bereik ik alleen maar door haar bij mij op stal te laten rijden, al komt ze 20 x rijden voordat ze een besluit neem. En als ze dan daarna het besluit genomen heeft, dan moet ze van mij een koopovereenkomst tekenen waarin precies de "gebreken" van Pyra staan en dat ze daarvan op de hoogte is. Ze heeft dan ook niet zomaar een reden om Pyra terug te brengen. Ze kan na die 20 x rijden echt wel inschatten of het wel of niet klikt.
En daarna, vind ik het feit dat het niet "klikt" geen reden meer om haar terug te brengen. Want dan kun je dat altijd wel als rede aanvoeren als koper....
Skipperke
Geplaatst: 19-01-05 20:40
Dat klopt, dat zou men te pas en te onpas kunnen gebruiken.
Maar ik vind het een zeer belangrijk detail, de klik of niet. Maar zoals je zelf ook al zegt, ze kan dat heus wel inschatten nadat je 20 keer gereden hebt.
Maar je hebt het over het buitenland, wat is het buitenland? België, Duitsland? Is de afstand nog enigzins te doen?
Want 20 keer op en neer rijden is wel te doen als je enigzins in de buurt zit, maar wordt al minder als je er uren voor in de auto moet zitten.
Zabbie
Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-05 14:13
het is bij Antwerpen, ongeveer 40 minuten rijden van waar mijn merrie staat. Dus dat is te overzien vind ik.
Ik heb mijn merrie eerder al naar Duitsland verkocht, en dat was een hoop gedoe achteraf toen bleek dat die vrouw niet met haar overweg kon... echt verschrikkelijk. Ik had toen bij de verkoop een koopovereenkomst gemaakt en door haar laten tekenen. In Duitsland gelden andere wetten en het zorgde voor een hoop juridisch getouwtrek ! rampzalig, lang leven een goede rechstbijstandverzekering !!
Mocca
Geplaatst: 20-01-05 14:33
Ik zou het niet doen, je weet nooit wat ze met je paard uitspoken