Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
En ze geven ook geen steun, en wanneer je het slecht aandoet kan het ook fataal worden... En als je het niets aandoet kunnen er wondjes komen zo ook als het vuil is, maarja als je geen bescherming aan doet op de benen toch ook....
Citaat:Trouwens, steek zelf eens je pols twee weken lang elke dag een uur in banadges. Wedden dat de helft van je spieren weg zijn?

annepanne schreef:
Zelf ben ik van mening dat de paarden van tegenwoordig nogal 'mietjes' worden van alle beschermingen enzo, en dat onjuist gebruik het paard er zeker niet beter op maken.. Dit is niet alleen zo bij bandages maar ook bijvoorbeeld bij dekens zo. Dan staat er een paard op stal met een zomerdeken (in de winter) terwijl het dier niet gebruikt wordt. Zo ga je de natuurlijke reactie van het paard op kou tegen! Een paard wat het koud heeft zet zijn haren omhoog maar dit wordt belemmert door een deken! Dus door de 'goede zorgen' krijgt het paard het juist koud!
Dit zijn van die dingetjes die heel goed bedoeld zijn maar niet goed gebruikt worden en daardoor het paard juist 'schaden'.
Citaat:Ik weet niet welke tijd jullie vroeger vinden, maar ondertussen hoor ik wel bij de antieke hier op bokt
En 20 jaar geleden hadden de paarden ook al dekens en bescherming
Niet de recreatie paarden, maar de sport paarden wel.
(Pony heb ik nu nog, hij is nog steeds geen watje, heeft nog prima benen. De peesbeschermers kwam ik deze week bij het opruimen van mijn bak met peesbeschermers/springschoenen e.d. ook nog tegen, geweldige bordeauxrode leren peesbeschermers met leren riempjes met gespen en gevoerd met vilt, collecters-item!) RanouK schreef:Ik ben hier dé super bandageerder een peesjesaandoener.![]()
Ik rij zo goed als altijd met beenbescherming, in december is mijn paard nog klinisch gekeurd. En raad eens, benen verkeeren in perfecte gezondheid en staat.![]()
Ik train haar altijd met (schone!) bandages en weet hoe ik een bandage correct aanleg. DendroFleur schreef:Iedereen doet maar wat hij wilt. Maar het nut van witte bandage tijdens het inrijden van je eerste proef zie ik niet echt. Niemand die ze voor het inrijden van de tweede proef er weer om legt. Als je dan zo bang bent dat het paard zich aantikt, lijken peesbeschermers me toch veel practischer. Maar witte bandages en een hoedje zullen je wel extra punten opleveren. (En niet te vergeten een ANKY-dekje). Ga gewoon rijden...
annepanne schreef:@ princess
Die info heb ik van de da en oke t'is een Fries dus zo'n btje tegen alles!

annepanne schreef:Steeds als ik hier op bokt foto's bekijk gaat het vaak over een bepaald setje wat het paard 'draagt'. Wat me hier nou aan opvalt is dat dus iedereen tegenwoordig met bandages rijdt.
Mijn vraag aan jullie is dus: Waarom?????????
Bandages geven amper steun aan de benen maar kunnen wel de pezen vernielen!!
Lijkt me niet dat iemand dit wil? Het gaat als volgt: Door het bewegen met bandages om heb je het risico dat de pezen oververhit raken. Dit heb je niet zo snel door maar beschadigt de pezen wel iedere keer. Zodoende zorg je ervoor dat de pezen verzwakken en kan je dus sneller een blessure krijgen. En iedereen weet dat dat een langdurige uitschakeling is!
Nou wil ik heel graag weten of dit risico niet bij iedereen bekend is? Het zou zo zonde zijn als je ongewild je paard een hoger risico op een peesblessure geeft omdat je het zo mooi vind om met bandages te rijden?
[/list]

Okkie1 schreef:Waarom zouden ze op proffesionele stallen dan met bandages de paarden trainen als het kwaad kon, ze gaan echt het risico niet nemen om zó'n dure paarden peesbeschadingen op te laten lopen.
Effy schreef:Bandages kunnen kwaad, maar peebeschermers ook hoor. Onder peesbeschermers kan het ook behoorlijk warm worden en wat dacht je van al die mensen die de klittebanden (al dan niet met elastiek) lekker strak vast doen? Dat is nou iets waar ík me groen en geel aan erger, mensen die denken dat het elastiek in de klittebanden van de peesbeschermer zijn gemaakt zodat je ze lekker strak vast kan maken. En als men ze dan ook nog eens vergeten is af te doen en het paard staat met dikke benen en witte plekken,