Wat liever? EEn mooi setje of een gezond paard????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:19

Wat betreft de schade die bandages aanrichten ben ik het niet met je eens. Heb het aan meerdere dierenartsen gevraagd en allen gaven me het zelfde antwoord. "Bandages doen geen kwaad, mits ze goed aangebracht zijn, w.b oververhitting is geen sprake." Waarom zouden ze op proffesionele stallen dan met bandages de paarden trainen als het kwaad kon, ze gaan echt het risico niet nemen om zó'n dure paarden peesbeschadingen op te laten lopen.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:24

Ik ben hier dé super bandageerder een peesjesaandoener. Pling
Ik rij zo goed als altijd met beenbescherming, in december is mijn paard nog klinisch gekeurd. En raad eens, benen verkeeren in perfecte gezondheid en staat.

En voor die zogenaamde overhitting van de benen, er bestaan nu ook speciaale onderlappen. En bandageer ook enkel met propere onderlappen, vers uit de wasmachine.
En voor de peesjes, neem er waar je de binnenkant kunt uithalen.

Ohja, ook al aan gedacht dat een paard van een zadeldoek ook overhit kan worden, is ook stof op de huid. En ze geven ook geen steun, en wanneer je het slecht aandoet kan het ook fataal worden... En als je het niets aandoet kunnen er wondjes komen zo ook als het vuil is, maarja als je geen bescherming aan doet op de benen toch ook....

Dumpen die handel! *LOL*

En wie gaat dat doen? Verward

En zeg eens, die zweetdekens....

*Eeuwigheid

Edit: helemaal eens met Okkie1

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:29

Citaat:
Trouwens, steek zelf eens je pols twee weken lang elke dag een uur in banadges. Wedden dat de helft van je spieren weg zijn?

Wat een onzin
Je doet dan toch nog 23 uur wat anders Verward

En welke spieren bedoel jij in het onderbeen van een paard Lachen Tong uitsteken

Verder denk ik dat kundig gebruik geen schade geeft, met de nadruk op kundig, zoals bij veel dingen (zoals slof, sporen e.d)
En dat is dus wat anders als ff zo'n bandage erom draaien.

Zelf gebruik ik meestal peesbeschermers, lekker handig.
Maar ook daar zie je mensen die dingen aansingelen, ook daar krijg je schade van.

Verder sprong ik vaak, of reed ik jonge paarden die zelf wel eens wat sprongen en dan is bescherming geen overbodige luxe.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:32

annepanne schreef:

Zelf ben ik van mening dat de paarden van tegenwoordig nogal 'mietjes' worden van alle beschermingen enzo, en dat onjuist gebruik het paard er zeker niet beter op maken.. Dit is niet alleen zo bij bandages maar ook bijvoorbeeld bij dekens zo. Dan staat er een paard op stal met een zomerdeken (in de winter) terwijl het dier niet gebruikt wordt. Zo ga je de natuurlijke reactie van het paard op kou tegen! Een paard wat het koud heeft zet zijn haren omhoog maar dit wordt belemmert door een deken! Dus door de 'goede zorgen' krijgt het paard het juist koud!

Dit zijn van die dingetjes die heel goed bedoeld zijn maar niet goed gebruikt worden en daardoor het paard juist 'schaden'.

Ik denk niet dat paarden 'mietjes' worden door het gebruik van dekens en beschermers. Ik denk dat er de laatste tijd veel meer dingen worden ontworpen (als beschermers en dekens). Ook word er veel meer onderzocht. Ik had het er toevallig vandaag met een stalgenootje over, ze zei ook; vroeger hadden we nog nooit van beschermers gehoord, en als je een deken hebt dan was dat echt zeldzaam. Doordat er steeds meer op de markt komt, zijn veel mensen het gaan gebruiken.
En dat paarden het nodig hebben komt vooral doordat naar mijn idee paarden de laatste tijd veel 'bloederiger' gefokt worden. Dit soort paarden zijn veel gevoeliger voor bepaalde dingen. Vroeger had je veel van die 'basis'paarden, waar iedereen mee weg kon rijden. Echte recreatie paarden, maar tegenwoordig moet er overal zoveel bloed ingestopt worden dat het moeilijk is nog zo'n paard te vinden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:35

Ik weet niet welke tijd jullie vroeger vinden, maar ondertussen hoor ik wel bij de antieke hier op bokt Verdrietig Tong uitsteken
En 20 jaar geleden hadden de paarden ook al dekens en bescherming Lachen
Niet de recreatie paarden, maar de sport paarden wel.

TisUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:40

Citaat:
Ik weet niet welke tijd jullie vroeger vinden, maar ondertussen hoor ik wel bij de antieke hier op bokt
En 20 jaar geleden hadden de paarden ook al dekens en bescherming
Niet de recreatie paarden, maar de sport paarden wel.

Sterker nog, ik had 25 jaar geleden ook al peesbeschermers voor mijn pony *LOL* (Pony heb ik nu nog, hij is nog steeds geen watje, heeft nog prima benen. De peesbeschermers kwam ik deze week bij het opruimen van mijn bak met peesbeschermers/springschoenen e.d. ook nog tegen, geweldige bordeauxrode leren peesbeschermers met leren riempjes met gespen en gevoerd met vilt, collecters-item!)

Ikkem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:47

Ik vraag me dan af, waarom bandageren zoveel mensen.
Als het om medisch redenen aangeraden wordt, en dan op een goede manier gebeurt is er natuurlijk niks mis mee.
Maar om het te doen als je paard niks mankeerd vind ik overbodig, als het niet nodig is niet doen, je hebt er geen voordeel van.
Al is het dan niet bewezen dat het slecht is, ik zelf wil het risico niet nemen.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 19:54

@ princess

Die info heb ik van de da en oke t'is een Fries dus zo'n btje tegen alles! Maar goed ik denk dat er wel wat in zit en wilde graag wat serieuze reactie's om m'n mening te overdenken! Natuurlijk gebruik je een goede deken tegen een dikke vacht, etc maar dat bedoel ik ook niet. T is wat hierboven gezegd wordt door runningkawa het kundig gebruik is prima maar er wordt nog veel aangekloot en dat is zo zonde! En ik denk dat het 'modebeeld' veel beginnende mensen op het verkeerde spoor zetten.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:54

RanouK schreef:
Ik ben hier dé super bandageerder een peesjesaandoener. Pling
Ik rij zo goed als altijd met beenbescherming, in december is mijn paard nog klinisch gekeurd. En raad eens, benen verkeeren in perfecte gezondheid en staat.

Ik juist niet en raad eens..... alles is in perfecte staat. Terwijl ik ze ingereden heb zonder iets, ze altijd buiten staan zonder iets.

Vind het veel te veel gedoe en als ik in een natte bak moet rijden is het helemaal on practisch!

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 20:11

Ik denk wel dat als je een paard niet teveel "verwent" hij misschien meer kan hebben. Ik heb nu al meerdere pony's gehad..ze staan in een buitenstal dus veel frisse lucht. Wel een deken op, maar niet overdreven. Rij met peesbeschermers, nooit met bandages..paarden staan in weer en wind buiten en hebben dus nooit wat. Ik ken genoeg mensen die hun paard altijd binnen heb omdat ze bang zijn voor ziektes..onder minstens 2 dekens en hun paard schijnt niet te kunnen lopen zonder bandages..lijkt mij niet gezond.

Als paarden 23 uur op stal staan en dat andere uur rijden ze met bandages om lijkt mij dat echt niet gezond!!!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 20:47

Dat het niet in alle situaties zonder nadelen is denk ik ook, die zullen er vast zijn.

Mijn paard bandageer ik af en toe ter ondersteuning van gallen, ik merk tijdens het rijden en soms ook op stal, met compressen dat het wel degelijk werkt dus waarom zou ik het dan niet doen?
Ik rijd niet fanatiek gewoon recreatief op verharde en onverharde ondergrond.
Ik bandageer mijn paard nu ong 3 maanden en de gallen zijn weg, niet dat de bandages daar een heilige rol in hebben gespeeld, maar het heeft wel meegewerkt aan zn vlotte herstel dat weet ik zeker.

Als mensen het leuk vinden om een keertje met bandages te rijden voor een foto, is toch ook niks verkeerds mee?

Als je een paard 6 of 7 dagen in de week intensief traint, zet ik er ook mn vraagtekens bij, maar wat al eerder gezegt een slechte rijbodum maakt veel meer kapot.

Dat veel meiden, er voor de show mee rijden is misschien wel stoer, maar misschien zouden ze eerst een curcus of workshop bandageren kunnen volgen, dan weten ze er meer van en komen ze er vaak achter dat het niet zo gemakkelijk is om een bandage netjes en goed om te leggen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 21:07

Mag een ding even duidelijk zijn... ik zie hier dat sommige mensen nog steeds denken dat bandages steun geven aan de pezen. Bandages geven alleen steun als je ook een gewricht meepakt. Dan zou je dus zijn hele kogel mee moeten pakken. Oftewel het ondersteunt niks, en daardoor kan er ook niks door verslappen. En vrijwel niks is goed als het onjuist gebruikt word. Bandages beschermen alleen maar als ze juist zijn aangebracht.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 21:16

Mijn paard komt trouwens ook praktisch zijn stal niet uit zonder peesbeschermers. Bandages vind ik teveel werk. Leuk voor op wedstrijd, maar hij staat toch niet stil genoeg om dan die dingen voor de proef weer snel af te doen. Ach een mietje hij is nogal lomp, de enigste keren dat hij kreupel was had hij dat zichzelf aangedaan, vandaar. Er is toch niks mis met bescherming...

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 23:32

Iedereen doet maar wat hij wilt. Maar het nut van witte bandage tijdens het inrijden van je eerste proef zie ik niet echt. Niemand die ze voor het inrijden van de tweede proef er weer om legt. Als je dan zo bang bent dat het paard zich aantikt, lijken peesbeschermers me toch veel practischer. Maar witte bandages en een hoedje zullen je wel extra punten opleveren. (En niet te vergeten een ANKY-dekje). Ga gewoon rijden...

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 16:36

Wat ontzettend belachelijk dat mensen nog steeds denken een mietje van hun paard te maken als je ze beschermd tegen peesblessures (die altijd van lange duur zijn met soms onherstelbare gevolgen). Al bied het misschien geen steun (wat ook nog steeds niet bewezen is, misschien het gewricht niet maar de pezen misschien wel, wie zal het zeggen..) het bied wel bescherming tegen aantikken, er komt minder snel vuil onder en het ziet er netter uit. Daarbij oververhitting vindt eerder plaats onder het hoofdstel en zadel ed. daar is ze ondanks dat ze geschoren is altijd helemaal nat na een training, niet te spreken over haar hals. En gek genoeg niet onder de bandages... hmmm??? Misschien 'n raar paard? Of onzin wat die oververhitting betreft!

Wanneer je correct kunt bandageren en je bent er blij mee dan zie ik het probleem niet. Mijn paard krijgt op de een of andere vreemde manier van beencapjes altijd wondjes Verward Ik train haar altijd met (schone!) bandages en weet hoe ik een bandage correct aanleg.

DendroFleur schreef:
Iedereen doet maar wat hij wilt. Maar het nut van witte bandage tijdens het inrijden van je eerste proef zie ik niet echt. Niemand die ze voor het inrijden van de tweede proef er weer om legt. Als je dan zo bang bent dat het paard zich aantikt, lijken peesbeschermers me toch veel practischer. Maar witte bandages en een hoedje zullen je wel extra punten opleveren. (En niet te vergeten een ANKY-dekje). Ga gewoon rijden...

Je spreekt jezelf een beetje tegen. Als je vindt dat iedereen moet doen wat ie wilt, wat zeur je dan?
Zoals ik hierboven al had aangegeven train ik mijn paard altijd met bandages en ja dus ook met de witte bandages op concours en guess what, ik ben overladen van de anky dekjes. En nee, ik ga er niet anders door rijden maar het ziet er wél netjes uit. Mijn paard heeft ontzettend veel spullen en tot in de puntjes verzorgd en ik heb daar plezier aan! Dus laat mij lekker 'gewoon rijden' met mijn nette spullen... En of peesbeschermers dan praktischer zijn of niet doet er niet toe, gelukkig heeft iedereen een eigen smaak en mag iedereen eigen keuzes maken.

Als iemand het niet aan staat dat er met bandages oid. wordt gereden waarom wordt er dan niet de andere kant op gekeken? Als ik me druk zou maken over iedereen en alles had ik wat te doen!

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 16:58

Als ik dit allemaal bekijk en lees. Denk ik:
Waarom rij je een paard dan nog zet hem uit in een gebied en kijk er niet meer naar om. Uiteindelijk zou het edele dier dan uitsterven, omdat het dan geen nut meer heeft.

Maar we rijden er wel op en geven erom.
Wat ik hiermee bedoel is:
Sommige paarden worden voor een beetje lichte recreatie gebruikt. Die hebben het allemaal niet nodig, maar als je echt in de sport bezig bent dan heb je gewoon wat extra verzorging nodig.
Dan kan je zeggen. Ja, vroeger deden ze dat toch ook niet. Dat is mischien zo, maar we leven nu. We verwachten hogere prestaties. Das heel wat anders dan die "Boere Hit" van de boer.

Als ik een paardje zie die zonder deken staat. En gereden word (ook al is het alleen af en toe) en dan kleddernat zonder dekentje staat. Dat vind ik pas zielig en slecht voor de gezondheid! Dan kan je stappen wat je wilt.

Rijden met bandages en onderlappen beschermt wel. Het verdeelt de druk gelijkmatig en voert de warmte beter af.
In de winter vind ik Bandages vooral lekker. Het verwarmt alles toch een beetje op.
Want een "koud" paard flink rijden is echt slecht i.v.m. blessures. En dat is wel bewezen.

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 17:13

vandaag heb ik het nog uitgeprobeerd. Met peesbescherming heeft mijn paard meer vocht in de benen na het rijden dan ervoor! Maar dit trekt altijd weer weg. Ik ben toch bang wanneer ik geen peesbeschermers gebruik dat ze lomp doet en nogmaals anderhalf jaar op stal komt te staan.
Het is toch ook zo lastig he met die beesies! Ze houden je in ieder geval wel aan het denken.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 19:21

annepanne schreef:
@ princess
Die info heb ik van de da en oke t'is een Fries dus zo'n btje tegen alles!

Das ook lekker kort door de bocht, ik ben ook een Fries, mijn DA ook... dus wij zijn ook tegen alles Verward Schijnheilig

Je scheert alles makkelijk over 1 kam: Bandages zijn slecht, van dekens krijg je mietjes, Friezen zijn tegen alles...

Dan wil ik graag als Friesje even zeggen dat ik niet tegen bandages en dekens en de hele reutemeteut ben, mits ze goed gebruikt worden.
Een paard dat in de winter op zaterdag 1 uurtje rijd hoeft van mij ook geen dek op, maar een sportpaard dat dagelijks zware trainingen moet doen heeft meer baat bij de warmte van een dek, waardoor hij na het rijden zn zweet en warmte sneller kwijt kan.
Bandages netzo, mits het goed gebrukt word is het helemaal geen probleem...

En bandages slecht... waarom bestaan er dan dingen als stalbandages bij bepaalde blessures ?

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 19:56

annepanne schreef:
Steeds als ik hier op bokt foto's bekijk gaat het vaak over een bepaald setje wat het paard 'draagt'. Wat me hier nou aan opvalt is dat dus iedereen tegenwoordig met bandages rijdt.

Mijn vraag aan jullie is dus: Waarom?????????

Bandages geven amper steun aan de benen maar kunnen wel de pezen vernielen!!

Lijkt me niet dat iemand dit wil? Het gaat als volgt: Door het bewegen met bandages om heb je het risico dat de pezen oververhit raken. Dit heb je niet zo snel door maar beschadigt de pezen wel iedere keer. Zodoende zorg je ervoor dat de pezen verzwakken en kan je dus sneller een blessure krijgen. En iedereen weet dat dat een langdurige uitschakeling is!

Nou wil ik heel graag weten of dit risico niet bij iedereen bekend is? Het zou zo zonde zijn als je ongewild je paard een hoger risico op een peesblessure geeft omdat je het zo mooi vind om met bandages te rijden?

[/list]

Ja ik ben het helemaal met je eens OK dan! goed zo OK dan!

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 20:03

Ik ben voor een setje. Ik koop wel een nieuw paard als zijn benen overbelast zijn

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 21:01

Okkie1 schreef:
Waarom zouden ze op proffesionele stallen dan met bandages de paarden trainen als het kwaad kon, ze gaan echt het risico niet nemen om zó'n dure paarden peesbeschadingen op te laten lopen.

Helemaal mee eens. Ik ken een ZZ/Prix St George amazone die altijd met bandages vierkant rijdt. En toch zijn die beesten zover gekomen....hoe kan dat nou? Sorry hoor, maar nee zo slecht zijn bandages niet, Ja oververhit worden KAN maar pas als je echt INTENSIEF uren hebt gereden, en tja, ik denk dat er maar weinig zijn op bokt die echt INTENSIEF uren achter elkaar trainen. Dus kalm maar mensen, tenzij je echt niet weet wat je aan het doen bent met bandageren, en gewoon een beetje omheen stropt, heb je een probleem. Als je een beetje weet wat de bedoeling is, help je je paard alleen maar. Swinters gebruik ik ze wel vaak, lekker warm voor de paardjes.. *LOL*

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 21:03

Zo wat een discussie. Ik ben het er wel mee eens dat bandages meer verhitten, hier heeft ook nog een heel artikel gestaan in een paarden blaadje een jaar geleden ofzo.
Dus elke dag met bandage rijden zijn WEl schadelijk voor de pezen omdat ze warmer en daardoor weker worden, MAAR met een goeie afkoeling van de benen en pezen kan er geen kwaad.
Let op dit geldt ook 's zomers als je zonder enige bescherming rijdt.
Dus lekker afkoelen en dan zal er echt nikd gebeuren.
Met afkoelen bedoel ik niet perse afspoelen, maar ook een goede uitstap sessie/cooling down

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 21:49

Tja, ik kan alleen maar beademen wat hierboven is gezegd: als je ze goed gebruikt is beenbescherming en dekens geen reden voor medische problemen. Echter zijn er voldoende mensen die denken dat ze kúnnen bandageren, maar het uiteindelijk toch niet kunnen. ik was ook zo iemand maar heb het nu geleerd van iemand die een jaar lang aan 1 stuk paarden heeft gebandageerd (bij wijze van spreken). ik gebruik mijn bandages in de zomer als ik buiten ga rijden in de polder. en dan zitten ze er idd voor de sier om.. Maar ik kan je zeggen dat toen ik met paard en al door de prikkeldraad ben gevlogen, en ik later mijn bandages zag: ik blij was dat ik ze omhad, als ik toen niet die dingen om had gehad, had ze nu nog met een pees blessure of erger gestaan..
Maar ik rij eik nu alleen nog maar met strijklappen en peeskappen. En ik heb nog geen paard gehad dat problemen heeft gehad. Wel heb ik 1 keer zonder strijklappen gereden: 1 kreupel paard. (was natuurlijk stom toeval, maar toch, voor mij een reden om neit zonder beenbescherming van huis te gaan)!

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 22:05

Effy schreef:
Bandages kunnen kwaad, maar peebeschermers ook hoor. Onder peesbeschermers kan het ook behoorlijk warm worden en wat dacht je van al die mensen die de klittebanden (al dan niet met elastiek) lekker strak vast doen? Dat is nou iets waar ík me groen en geel aan erger, mensen die denken dat het elastiek in de klittebanden van de peesbeschermer zijn gemaakt zodat je ze lekker strak vast kan maken. En als men ze dan ook nog eens vergeten is af te doen en het paard staat met dikke benen en witte plekken,

mee eens
iemand die ik ken had de peesbeschermers ook heel strak omgedaan en vervolgens vergeten af te doen gevolg: dikke benen een week onregelmatig lopen en over d eplekjes groeiden allemala witte haartjes

_Wieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 22:10

Ik wist het niet, maar wij doen alleen soms bandages om voor foto's en omdat we laatst een showtje hebben gehouden. Is zo veel werk, op en afdoen Tong uitsteken