kennen ze in westernland geen bakregels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 09:57

tuurlijk kennen wij westren ruiters wel regels hoor maar die regels zijn heel anders dan bij jullie meestal kijken heel mensen raar op als wij afstappen ooit gezien ???? wij stappen net zo af als we opstappen niet sprigen dus zo als jullie maar een voet in de beugel laten (links) en dan met rechts op de grond en da pas links uit de beugel.

Heeft te maken met die knop op het zadel als je net zoals jullie er "afspringt" kun je er achter blijven hangen en geloof me dat is niet prettig

er zijn nog veeeel meer regels die anders zijn dan bij jullie *LOL*

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 11:13

waar heb jij het in vredesnaam over JD? De knop heb je alleen last van als je met je been voorlangs afstapt (rechterbeen over de hals dus)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 11:52

stef schreef:
waar heb jij het in vredesnaam over JD? De knop heb je alleen last van als je met je been voorlangs afstapt (rechterbeen over de hals dus)
ehm waar heb jij les gehad??? rij jij westren of engels bij bijna alle westren lessen krijg je dat te horen hoor

Mariekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 12:54

Bij ons gaat het over het algemeen wel aardig met western- en dressuurruiters door elkaar. (Dat is natuurlijk mijn mening, ik spreek misschien niet namens alle westernruiters)
Als ik reiningoefeningen doe, blijf ik meestal van de hoefslag weg. Een volte heeft bij ons voorrang, maar als er dressuurruiters bij zijn, moet je gewoon beter opletten. (Al gaan ze echt niet zo snel door je oefeningen heen rijden). Bij sliding stops, vraag ik (dressuur)ruiters even van de rundowns weg te blijven en bij spins ga ik op een plek staan waar anderen zo min mogelijk worden gehinderd. Als ik bijv. pleasure ga doen (waarvoor ik de hoefslag nodig heb), dan rijden we ook gewoon langs elkaar heen.
Ik ervaar eigenlijk nooit echt problemen. Jonge paarden vinden het wel eens eng als je gaat stoppen, maar dat doe ik dan niet of ik geef het van tevoren aan. Soms rijden andere ruiters wel in de weg hoor, maar door overleg kom je een heel eind en bij ons houdt iedereen wel rekening met elkaar. Ik ga ook aan de kant als een dressuurruiter een keer een oefening wil doen hoor. Lachen Succes ermee!

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:23

Bij ons zijn geen westernruiters meer omdat ze de bodem niet goed vonden.

Was blij dat ze gingen want mijn paard ging meerdere malen aan de kletter door een van de ruiters.

Er zaten namelijk allemaal ringetjes etc aan het zadel + voortuig en dus hoorde je die de hele tijd rinkelen. Zeer irritant.

Ook als je achter haar reed maakte ze regelmatig een stop waardoor je bijna in de kont van haar paard zat. Bloos!

of ze vloog in 1 keer in een gigantische galop over de AC lijn en trok hem vervolgens keihard op de rem om daarna weer terug te galloperen. Verward

Het ergste vond ik altijd dat geruk en gepluk. En dan maar zeggen dat op zijn Engels rijden zo zielig en grof is voor een paard en dat daarom veel mensen western zijn gaan rijden.

Mariekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 14:03

simongek schreef:
of ze vloog in 1 keer in een gigantische galop over de AC lijn en trok hem vervolgens keihard op de rem om daarna weer terug te galloperen. Verward

Het ergste vond ik altijd dat geruk en gepluk. En dan maar zeggen dat op zijn Engels rijden zo zielig en grof is voor een paard en dat daarom veel mensen western zijn gaan rijden.

Over dat eerste, als een paard te veel mee gaat denken bij een sliding stop (lees: als ie weet dat er eentje aan komt), dan gaan ze soms uit zichzelf al versnellen. (Een paard kan alleen een sling stop maken als ie wat snelheid heeft). Het paard moet echter op de ruiter wachten. Ze trok hem dus op de rem om te zeggen dat ie moet wachten, dat kan bijna niet anders dan door te trekken. (Of je laat hem helemaal doorlopen tot de bakrand). Daarna heeft ze het waarschijnlijk nog een keer geprobeerd.

Over dat tweede, er zijn verschillende stijlen in het westernrijden. Sommige westernruiters rijden vooral met hun handen, anderen(zoals ik) rijden vooral met hun benen. Bij die laatste stijl gebruik je de teugels nauwelijks (behalve als je met twee handen rijdt) en is er geen sprake van 'geruk en gepluk'. Daarom vind ik ook dat de stijl die ik leer zo goed is. Lachen (Ik zeg niet dat die andere stijl slecht is. Het ligt er maar net wie je ziet rijden, maar dat geldt ook voor dressuurruiters.)

Uit je verhaal maak ik op dat je waarschijnlijk nog nooit western hebt gereden en dat je eigenlijk niet weet waar je over praat. Zonde, want toen ik van engels naar western overstapte, ging er een deur voor me open. Ik heb in een jaar tijd meer geleerd dan dat ik durfde dromen. Mijn ervaring leert dat in mijn geval westernrijden paardvriendelijker is. Mijn pony's zijn er in ieder geval positief door veranderd. Het is maar net wat bij jou en je paard past. Ik ken ook dressuurruiters die echt weten wat ze doen. Ik ga engels rijden daarom ook niet afkraken. Ieder zijn ding. Wist je trouwens dat engels- en westernrijden best veel gemeen hebben?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 14:13

Natuurlijk zullen er ook westernruiters zijn die beter met hun paard omgaan.

Jammergenoeg heb ik tot nu toe alleen de westernruiters meegemaakt waarvan ik het idee had dat ze totaal geen ideel hadden waar ze bezig waren.

spinnnen tot het paard erbij neervalt. Uit een volle gallop het paard stil trekken. Ze kiezen lagen bijna in het zand etc.

Tuurlijk heb je in beide takken zat mensen zitten die niet bepaald vriendelijk rijden maar waar ik over val is het feit dat veel western ruiters dus zeggen dat het zo paardvriendelijk is. Daar zet ik mijn vraagtekens bij.

Ik ben uit nieuwsgierigheid 1 keer gaan in Den Bosch. Misschien een foute keuze maar wou gewoon een keer kijken hoe het er op een wedstrijd dag aan toe gaat.

Heb een uurtje bij het los rijden staan kijken. Ik vond het vreselijk om te zien.

Bij sommige bestond het losrijden uit 15 minuten spinnen links en rechtsom. Als het niet snel genoeg ging een flinke schop met wielen en hoppa de ring in. Een van de weinige namen die ik heb onthouden was een meneer die Henk van Amstel heette.

Sorry voor het off topic gaan maar nu snap je misschien mijn reaktie van hiervoor.

En nogmaals er zullen vast ook western ruiters zijn die anders met hun paard omgaan maar die ben ik helaas nog niet tegengekomen.

Mariekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 14:27

Bedankt voor je uitleg Lachen, ik snap wat je bedoeld. Ik heb dat zelf ook meegemaakt op wedstrijden helaas. Die meneer in kwestie ken ik eerlijk gezegd niet, maar ik heb wel andere verhalen gehoord van ruwe lui bij wie het alleen om de prestatie gaat. (Komt ook weer voor in andere takken b.t.w) En die lui komen vooral op wedstrijden. Dan is het bedroevend dat andere mensen zoals jij die uit nieuwsgierigheid komen kijken hen dan net zien 'rijden'. Ik kan me goed voorstellen dat zoiets afschrikt. Gelukkig zijn er ook 'goede' ruiters en die maken de westernsport leuk Lachen. Bij een onderdeel zoals de pleasure gaat het er overigens wel rustiger aan toe hoor.

Groetjes!

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 14:34

Ik ben trouwens wel in Texas geweest en heb daar ook western gereden.

Vond het wel erg lekker rijden op zo'n western zadel en had een hele leuke paint onder mijn kont. Was een wedstrijd paard voor barrel races of zo. Haha!

Ook meegereden in een of andere parade op een rodeo. Was heel leuk om mee te maken.

Alleen het kalveren vangen met de lasso vond ik persoonlijk wat minder maar goed. Dat is ieder voor zich natuurlijk.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 15:59

judith_cloud schreef:
tuurlijk kennen wij westren ruiters wel regels hoor maar die regels zijn heel anders dan bij jullie meestal kijken heel mensen raar op als wij afstappen ooit gezien ???? wij stappen net zo af als we opstappen niet sprigen dus zo als jullie maar een voet in de beugel laten (links) en dan met rechts op de grond en da pas links uit de beugel.

Heeft te maken met die knop op het zadel als je net zoals jullie er "afspringt" kun je er achter blijven hangen en geloof me dat is niet prettig

er zijn nog veeeel meer regels die anders zijn dan bij jullie *LOL*

Toen ik voor m'n ruiterbewijs ging moest ik ook zo afstappen. Dus dat is bij engels ook zo, alleen doen de meeste (waaronder ik) dat niet.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 16:05

Mariekje schreef:
Bedankt voor je uitleg Lachen, ik snap wat je bedoeld. Ik heb dat zelf ook meegemaakt op wedstrijden helaas. Die meneer in kwestie ken ik eerlijk gezegd niet, maar ik heb wel andere verhalen gehoord van ruwe lui bij wie het alleen om de prestatie gaat. (Komt ook weer voor in andere takken b.t.w) En die lui komen vooral op wedstrijden. Dan is het bedroevend dat andere mensen zoals jij die uit nieuwsgierigheid komen kijken hen dan net zien 'rijden'. Ik kan me goed voorstellen dat zoiets afschrikt. Gelukkig zijn er ook 'goede' ruiters en die maken de westernsport leuk Lachen. Bij een onderdeel zoals de pleasure gaat het er overigens wel rustiger aan toe hoor.

Groetjes!

Eerst was er ook zo iemand op de manege (die is nu gelukkig weg) die heel ruw met z'n paard omging. Ik ben helemaal niet tegen western, ik noem die mensen die zo ruw doen altijd maar westernruiters die denken dat ze westernuiter zijn. Een keer was ik aan het rijden en hij ook, maar dat paard van hem had een hele wond van de spoor, dus ik zech "je paard heeft een wond" Zegt ie "had ie maar geen paard moeten worden" en hop weer die spoor erin. Wat kan ik me daar aan ergeren. Dat heeft natuurlijk niks met westernrijden te maken Verward Western gaat toch om alles zo min mogelijk (hulpen enzo) en zo ontspannen mogelijk? Kan het mis hebben hoor, ben geen westernruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 19:46

westren gaat om zo gemakkelijk mogelijk te rijden maar je hbt ook verschillende manieren van sturen je kan op je zit dan gebruik je vrijwel geen andere hulpen

op je stem

met je benen

met je teugels en dan "wijken" voor de teugel, linker teugel tegen hals paard naar links hand boven zijn manen laten rusten , het paard hoeft niks anders te doen maar zo ruw met die sporen om gaan vind ik helemaal niks die lange scherpe sporen zijn er juist voor dat je idd zo min mogelijk hulpen hoeft te geven

dit vindt je niet alleen bij ons westren ruiters maar ook bij anderen takken van de paardensport tussen mij en andere ruiters en het paard gaat het prima erzitten ischien gewoon een paar "rotte appels" tussen en zelf als westren ruiter vindt ik het heel jammer dat jullie daar nou net kennis mee moeten make