Toch maar Body-protector? (rug gebroken...)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 00:26

Twinklebel schreef:
Ik heb er vandaag een gekocht. Nu mijn paard nog zover dat ze weer gereden mag worden.

En hoe zit ie??
Welk merk, waar weg, hoe duur??
(Ik wil alles weten)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 09:22

ik heb er een, die ik alleen gebruik met cross(training)en, en als ik echt problemen verwacht. Verder niet, kwestie van afwegen

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 10:56

tja, daar kom ik weer met m'n pro-verhaal !!!

Ik heb twee niet echt leuke ongelukken gehad met een paard, vooral de laatste was niet om te lachen met 9 weken ziekenhuis en 8 maanden uit de running zijn en blijvend letsel, en daarna heb ik een bodyprotector gekocht en ik rijd niet meer zonder.

Of je je paard nu kent, of ie nu braaf is of wat dan almeer, IEDEREEN kan er vroeg of laat een keer aflazeren en dan is het maar te hopen dat er niets ernstigs is..............

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 19:10

Sanet schreef:
En hoe zit ie??
Welk merk, waar weg, hoe duur??
(Ik wil alles weten)

Ik heb hem van IngridM overgenomen, daar was die iets te klein voor. Hij is van het merk Rodney Powell. Ik heb er 125 euro voor betaald, nieuw is die dacht ik 179 euro. Ik moet er denk ik wel even aan wennen, heb er nu nog niet mee gereden. Mijn paard staat nu nog op rust met een peesblessure (al een half jaar). Dinsdag moet ik terug naar de veearts en ALS ik er op mag ga ik hem uitproberen. Kan ik waarschijnlijk gelijk kijken hoe die valt Haha! .

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 20:32

Twinklebel schreef:
Dinsdag moet ik terug naar de veearts en ALS ik er op mag ga ik hem uitproberen. Kan ik waarschijnlijk gelijk kijken hoe die valt Haha! .

.. Haha!

Ik heb het er pas thuis ook over gehad om aan te schaffen,
je weet namelijk maar nooit..

En het lijkt me een veilig gevoel om mee te rijden !!

Ik heb ook wel is als ik een keer naar buiten ga zonder
cap is me heel ongemakkelijk voel,
bang ben om op mn hoofd te vallen zeg maar.. Lachen

Met cap zit ik dan veel meer op mn gemak,
ook al vind ik een cap vreselijkk *champignonnending heb ik Vork *

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 20:54

Il0na schreef:
.. Haha!

Ik heb het er pas thuis ook over gehad om aan te schaffen,
je weet namelijk maar nooit..

En het lijkt me een veilig gevoel om mee te rijden !!

Ik heb ook wel is als ik een keer naar buiten ga zonder
cap is me heel ongemakkelijk voel,
bang ben om op mn hoofd te vallen zeg maar.. Lachen

Met cap zit ik dan veel meer op mn gemak,
ook al vind ik een cap vreselijkk *champignonnending heb ik Vork *

Ik heb ook een championnending. Dus nu wordt ik een michelinmannetje van Mars. En dat kan me geen bal schelen. Ik ben tenminste wel goed beschermd.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 20:56

Kijk, dat is de instelling die ik eigenlijk ook zou moeten hebben. Maar ik betrap mezelf erop dat ik toch twijfel omdat ik bang ben dat ik voor l#l loop. STOM, STOM, STOM!!!

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 21:17

Speedster schreef:
Kijk, dat is de instelling die ik eigenlijk ook zou moeten hebben. Maar ik betrap mezelf erop dat ik toch twijfel omdat ik bang ben dat ik voor l#l loop. STOM, STOM, STOM!!!

Hoe denk je dat mensen naar je zullen kijken als je in een rolstoel zit?

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 21:21

Ja daar heb je groot gelijk in...
Ik ben overstag!

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 21:28

Ik heb er 1 en die doe ik om met springen, met gewoon dressuren niet... Dat vind ik toch minder prettig. Vooral zomers is het echt warm en zeker als je ang buiten gaat rijden vind ik dat echt niet prettig. Maar wie weet verander ik nog wel eens van mening. Ik weet het nu eigenlijk niet meer zo goed Haha!

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 09:29

Ik heb er eentje van Jack Ellis. Ook niet goedkoop, dacht ook zoiets van rond de 170 euro. Is als ik het goed heb ook de maker van kogelvrije vesten haha....

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 09:32

kan btw ook Jack Elles zijn (dacht ik wel nl). Ik vind hem zeker niet storend zitten. Vind het juist raar als ik hem niet om heb, dan voelt het ineens zo wiebelig in mijn rug.
Nou moet ik wel zeggen dat ik van voren niet zoveel heb Bloos dus dat scheelt misschien wel in het comfort Haha!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 10:37

Ik ben eind september gevallen van mijn paard met een gebroken ruggewervel als gevolg. De genezing verliep vrij vlot en inmiddels ben ik weer lekker aan het rijden.
Echter het heeft me wel aan het denken gezet en ik heb dus wel een BP aangeschaft. Hij is nog in bestelling maar ik verwacht hem elk moment binnen. Een vriendin van mij heeft naar aanleiding van mijn val er ook een gekocht. Beide rijden we al jaren en hebben een eigen paard wat we goed kennen. Dit wil echter niet zeggen dat je nooit meer valt.

BTW ik het een air-o-wear zippa gekocht en het michelin mannetjes effect viel mij mee Cool . Ik heb altijd een grote parka aan tijdens de wintermaanden en dan ben ik sowieso al een michelin mannetje Knipoog

Bij mij op stal zijn er al een aantal mensen die er over nadenken, en als het mij bevalt gaan zij er ook een aanschaffen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 12:14

Het lijkt me toch wel een super veilig gevoel geven, dat is dan ook alleen maar een gevoel, want als je eraf mietert kan er alsnog iets stuk gaan (denk arm oid) . Maar dat is toch anders dan ruggenletsel (blijf je langer last van houden, als niet altijd).
Ik ga mijn ouders overhalen om er 1 voor mij te kopen denk ik.. Het is de bedoeling dat ik komende zomer veel ga buitenrijden, dan is het wel zo veilig, ondanks dat de eigenaren zelf niet zoiets dragen...

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 12:45

ik denk dat ik er ook maar een ga kopen, al jullie verhalen maken wel indruk op me!
ik vind het alleen wel heel duur, zou je zoiets niet van de verzekering kunnen krijgen, omdat het toch een hoop kosten kan uitsparen?...

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 12:50

dat denk ik niet denice. Maar joh, wat is 180 euro op een mensenleven...........??? na 9 weken ziekenhuis en mischien geen hol meer kunnen doen intereseert geld je niet meer zo hoor.........

skara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 13:54

Ik heb er ook 1. Mijn moeder had hem gekocht en me verplicht om die BP te dragen. Ik heb hem toen een tijdje gedragen omdat het moest van mijn moeder, maar nu draag ik hem niet meer.

Nadelen:Te warm in de zomer. En het is redelijk stijf. Als je gaat buitenrijden en je moet heel diep buigen voor een laaghangende tak, dan gaat dat wat stroever. Ook ben ik er een keer met het afstijgen achter mijn zadel blijven hangen. (maar de mijne was wel wat langer als die van findi zag ik op de foto).
Maar het is een kwestie van wennen. Na een tijdje voel je het niet meer dat je een BP draagt.

In de zomer zie je het wel dat je een BP aanhebt. Alhoewel ik vind dat het Michelin-effect op die 2 foto's heel erg meevalt.
Maar in de winter zie je het niet dat je een BP aanhebt je trekt er toch een dikke jas overaan.

De nadelen wegen toch nog altijd niet op tegen de voordelen.

Over dat 100% je paard vertrouwen. Je kan je paard wel voor 100% vertrouwen, maar vertrouw je de kinderen, wandelaars, chauffers, dieren, ... wel?

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 14:29

ik heb hem ook altijd aan nadt ik een gebroken rug heb gehad na een banketstaaf val vanuit draf op zacht zand. Nooit gevallen met springen of racen en dan val je zomaar vanuit draf en breek je je rug.
De bodyprotector zit fijn, belemmert niet en maakt niet dik. Ik kan er ook mee bukken en rare manouvres mee uithalen Knipoog

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 14:36

ik heb een contract op mijn werk dat als ik zo nodig in de buurt van zo'n gevaarlijk pard kom, dat tenminste met een helm en een bodyprotector is en veiligheidsschoeisel.

de helm en het veiligheidsschoeisel heb ik, de bp niet.

een hele tijd geleden is een stalgenootje tijdens de les van haar pony gevallen: klaplong, tijd in het ziekenhuis en ze mag en kan nog steeds niet rijden en het gaat nog wel even duren ook.

Inmiddels rijdt er al 1 op stal met een bp en ik denk dat ik de volgende zal zijn. Ben er nu 2 x in 1 maand tijd af gelazerd waarvan de laatste keer met letsel dat zowel met een helm als met een bp niet te voorkomen was geweest: ik viel op m'n platte gat, echt keihard op straat en had een hersenkneuzing...... dat kan dus ook nog....

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 14:42

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 15:00

ik ben nogal rijkelijk bedeeld van voren en niet de slankste, en denk dan ook dat ht heel moeilijk zal zijn om een passende bp te kopen... wel jammer want ik rij veel buiten en het lijkt me dan toch heel prettig..

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 15:05

Speedster schreef:
Een vriendin van me heeft woensdagavond haar rug gebroken doordat ze na een bokje en een schijnbeweging van haar paard op de bakrand gevallen is. Zomaar uit het niets... Ze droeg geen cap en geen body-protector. Gelukkig was er iemand bij die zo slim was om iedereen die haar zo nodig recht moest leggen van haar af te meppen, anders had ze nu wieltjes gehad...
Dat zet je wel aan het denken....
Een cap draag ik zelf wel altijd, maar een body-protector heb ik ook niet. En dat om heel belachelijke argumenten, zoals de prijs en dat ik er niet als een Michelin-mannetje wil bijlopen (ben al geen den). Wie van jullie zweert er bij zo'n ding? Het lijkt wel of ze alleen door kinderen gebruikt worden en volwassenenen denken dat ze zoiets niet nodig hebben omdat ze op de een of andere magische wijze hun rug niet kunnen breken als ze verkeerd terecht komen. Wat zijn we als het onze kinderen aangaat toch voorzichtig, en als het ons zelf aangaat toch dom...

Het hangt van veel factoren af om tot aanschaf van een BP te komen.

Die keus mag ieder voor zich maken.

Of eens preventiever te werk gaan en voor een uitgbalanceerde zit gaan zorgen en werken aan je eigen manier van valbreken

Niet alles is te voorkomen ook niet MET het dragen van een cap en BP

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 16:34

Als je een goede bodyprotector hebt in de juiste maat dan heb je er geen last van bij het rijden. Zorg wel dat degene die jou de bodyprotector verkoopt er verstand van heeft en je maten goed opneemt!
En laat je zeker niet afschepen met een bodyprotector die te lang en/of te groot is en tegen het zadel aankomt, dit is echt gevaarlijk.
Daarbij hebben de meeste fatsoenlijke merken een gratis op-maat-maak service voor de achterkant (bij 2 van de 3 merken die ik verkoop is dit zo).
En voor de dames met meer voorgevel: de Air-o-Wear Zippa heeft speciale vrouwen en mannen modellen, die hebben er over nagedacht!
Verder zijn er ook bp die uit allemaal losse blokjes bestaan, en die zit ook supersoepel, ook met meer voorgevel. OK dan!

Kijk dus goed rond voor je een bp aanschaft, want er zitten echt wel comfortabele tussen!

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 22:09

misschien niet helemaal on-topic, maar ik heb een australian stockzadel. Die beperkt ook in vrij grote mate het vallen. Bij flinke bokken blijf je hier goed mee in het zadel zitten door de diepe zit en de 'oortjes' van voren!!

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 22:10

nog even een aanvulling: heb geen idee of je hier ook wedstrijden mee mag rijden. Zal wel weer niet.