waarom geen cap bij western en dressuur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 13:24

Ik werk zelf op een assurantiën kantoor en we hebben dit al eens gehad. Kennis reed bij iemand en viel van het paard. Hierbij heeft zij zich bezeerd en had de broek en cap kapot. Dit kon niet verhaald worden bij de verzekering van de paardeneigenaar. De ruiter is zelf aansprakelijk hiervoor.

Het aantal paarden is niet waar de verzekeringsmaatschappij naar kijkt. Als je ermee gaat fokken, dan moet je een bedrijfsaansprakelijkheidsverz. hebben.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 13:31

Als jij zelf vrijwillig op het paard stapt, dan kun je de eigenaar niet aanprakelijk stellen. Alleen als er iemand op je paard rijdt en door toedoen van diegene het paard iets vernield of er iets door het paard gebeurt, dan ben je aansprakelijk.

Heb het toch nog even nagevraagd hier op het werk. Was net een inspecteur op kantoor. Dacht al wel dat ik gelijk had, maar weet het nu zeker.

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 13:55

Zou ik toch nog even voor de zekerheid dit stukje lezen (er zijn nl. een aantal uitspraken geweest, o.a. van de Hoge Raad, die laten zien dat het soms anders uitpakt):
http://www.lsa.nl/nieuwsartikel.asp?nummer=127

of:
http://www.maet.nl/# (klik op "ongevallen bij paardrijden" onder "publicaties")

Kijk ik t.z.t. ook nog even waar het Bokt-topic precies staat (hij is nu ontiegelijk traag, dus dat lukt effe niet). Got it, zie bijvoorbeeld ook:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?p=4062522#4062522
Laatst bijgewerkt door WormBoy op 17-01-05 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 14:22

WormBoy schreef:
Zou ik toch nog even voor de zekerheid dit stukje lezen (er zijn nl. een aantal uitspraken geweest, o.a. van de Hoge Raad, die laten zien dat het soms anders uitpakt):
http://www.lsa.nl/nieuwsartikel.asp?nummer=127

Kijk ik t.z.t. ook nog even waar het Bokt-topic precies staat (hij is nu ontiegelijk traag, dus dat lukt effe niet). Got it, zie bijvoorbeeld ook:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?p=4062522#4062522

Had dit al eens gelezen. Je eerste link gaat over manegehouders enz. Ik als particulier ben alleen aansprakelijk voor de schade die mijn paarden toedienen. Ook als de paarden deze schade toedienen doormiddel van de berijder.

Als de ruiter zelf iets overkomt (dus zonder paard) dan ben ik daarvoor niet aansprakelijk. Valt er iemand van mijn paard en breekt iets of zijn eigen spullen (kleding, sieraden, cap, schoeisel) gaan kapot ben ik daarvoor niet aansprakelijk.

Ik heb dit zelf al eens goed uitgezocht omdat ik 2 meiden heb die mij wel eens meehelpen.

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 14:33

Volgens mij ben je als particulier aansprakelijk voor ALLE schade die je dier toebrengt, tenzij de berijder iets ernstigs te verwijten valt. Ik zou me meer zorgen maken over eventuele ziekenhuiskosten dan over kleding e.d.! Ik kan het specifieke topic even niet vinden, maar er staat me bij dat er iemand was die hierover contact had gehad met een verzekeringsexpert die het zo uitlegde. Anyway, je hebt het helemaal uitgezocht bij je verzekering, dus dat zal wel in orde zijn (verder is het ook none of my business natuurlijk, maar wilde je alleen waarschuwen), en ik denk dat we ook wel erg off-topic gaan Knipoog .

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 14:40

En toch kan ik het niet laten he Haha! Effe gegoogled. Of geldt dit alleen voor schade aan een ander dan de berijder?

Schade veroorzaakt tijdens een recreatieve rit: Wie is aansprakelijk?
Door mr. Charlotte Maes & Sofia te Brake

Hoe zit het nu met de aansprakelijkheid als een paard tijdens een recreatieve rit schade veroorzaakt aan (eigendommen van) een derde? Hoe is het bijvoorbeeld geregeld als iemand een paard leent van een ander en dit paard om onverklaarbare reden op hol slaat en daarbij schade veroorzaakt? Wat is hierover geregeld in de wet? Artikel 179 van boek 6 van het Burgerlijk Wetboek bepaalt: 'De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad.'

Het dier
De aansprakelijkheid voor schade toegebracht door dieren geldt alleen voor dieren die door de mens worden onderhouden. Dieren die in het wild leven vallen niet onder deze regeling.

Wie is aansprakelijk?
De bezitter van het dier is aansprakelijk voor de gedragingen van het dier. Volgens de wet is de bezitter van het dier degene die het dier houdt voor zichzelf. Meestal is dat de eigenaar van het dier. De wet geeft een afwijkende regeling wanneer dieren bedrijfsmatig worden gebruikt in het bedrijf van een ander: dan is niet de bezitter aansprakelijk maar degene in wiens bedrijf het dier wordt gebruikt. Het gaat dan om een bedrijfsrisico.

Door het dier aangerichte schade
De grondslag van deze aansprakelijkheid is het gevaar dat in de eigen energie van het dier schuilt en het onberekenbare element dat daarin is gelegen. Met 'eigen energie' van het dier wordt bedoeld dat het dier de schade zelfstandig moet hebben veroorzaakt. Bijvoorbeeld als een paard door een bliksem of straaljager schrikt en op hol slaat en daarbij schade veroorzaakt. Het maakt dan niet uit of het paard op dat moment werd bereden; de bezitter van het dier is aansprakelijk voor eventuele schade die uit dit incident voortvloeit. Een ander voorbeeld is als een hond iemand bijt en daardoor letsel toebrengt. Maar stel u heeft uw paard uitgeleend en het paard veroorzaakt schade omdat het verkeerd wordt bestuurd. Dan brengt het paard niet zelfstandig schade toe. In deze situatie bent u niet aansprakelijk maar kan de schadelijdende partij de ruiter aanspreken omdat deze een stuurfout heeft gemaakt.

Beperking aansprakelijkheid
Als een dier schade aanricht is de bezitter daarvoor aansprakelijk, ongeacht of hij daarbij aanwezig was of niet. De slotzin van artikel 179 zegt: “Tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad.” Wat wordt hiermee bedoeld? De wet werkt hier met de fictie dat de bezitter over de gedraging van het dier volledige zeggenschap zou hebben gehad. Als bijvoorbeeld een inbreker door de hond wordt gebeten en hierbij letselschade oploopt, is de eigenaar van de hond hiervoor dan aansprakelijk? In deze situatie is de eigenaar niet aansprakelijk omdat hij zich op noodweer had kunnen beroepen als hij de hond zelf opdracht zou hebben gegeven om de dief te pakken. Daarnaast kunnen er nog omstandigheden denkbaar zijn dat een derde door toedoen van een dier schade lijdt maar dat de schadevergoedingsplicht van de bezitter wordt verminderd of geheel komt te vervallen.
Laatst bijgewerkt door WormBoy op 17-01-05 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 14:41

Je bent altijd aansprakelijk voor de schade die je dier toebrengt. Ook als de berijder iets te verwijten valt. Ik werk zelf op een assurantiënkantoor/tussenpersoon voor verzekereringsmaatschappijen, dus ik hoor hier het een en ander over te weten, haha.

Heb het hele verhaal net voorgelegd aan een inspecteur en die wist mij te melden (wat ik al wist) dat je niet aansprakelijk gesteld kan worden voor letselschade als er iemand vrijwillig op jou paard stapt. Dit is alleen zo bij prive/particulier gebruik en je mag er geen vergoeding voor vragen.

Huur of lease jij een paard, betaal jij mee in de kosten of rijdt je bij een manege, dan geldt dit niet. Bij commerciele doeleinden (als er aan wordt verdient) dan kun je aansprakelijk gesteld worden.

Stop er nu ook maar mee, want off-topic zijn we zeker, haha.

Rosemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 15:32

Weer even on-topic: Ik denk dat iedereen het erover eens is dat Anky van Grunvsen toch goed kan rijden, niet dan? En vorig jaar is toch ook zij van een paard gekukeld. Ze had een aardig gecompliceerde beenbreuk. Als ze anders terecht was gekomen dan had ze ook hoofdletsel kunnen hebben. Ik weet dat dit tijdens een training was en niet in een wedstrijd, maar toch. Er is altijd een risico als je op een paard stapt, dat je ervan af valt. Ik draag altijd een cap (ook als ik eens op een western-zadel stap). Een paard kan dusdanig schrikken dat je niet meer stabiel zit, of nog anders: je paard glijdt weg in nat gras of op een asfaltweg en je valt samen.

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe het eruit ziet: zo'n pothelm met een westernhoed.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 15:42

WormBoy schreef:
En toch kan ik het niet laten he Haha! Effe gegoogled. Of geldt dit alleen voor schade aan een ander dan de berijder?

Schade veroorzaakt tijdens een recreatieve rit: Wie is aansprakelijk?
Door mr. Charlotte Maes & Sofia te Brake

Hoe zit het nu met de aansprakelijkheid als een paard tijdens een recreatieve rit schade veroorzaakt aan (eigendommen van) een derde? Hoe is het bijvoorbeeld geregeld als iemand een paard leent van een ander en dit paard om onverklaarbare reden op hol slaat en daarbij schade veroorzaakt? Wat is hierover geregeld in de wet? Artikel 179 van boek 6 van het Burgerlijk Wetboek bepaalt: 'De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad.'

Het dier
De aansprakelijkheid voor schade toegebracht door dieren geldt alleen voor dieren die door de mens worden onderhouden. Dieren die in het wild leven vallen niet onder deze regeling.

Wie is aansprakelijk?
De bezitter van het dier is aansprakelijk voor de gedragingen van het dier. Volgens de wet is de bezitter van het dier degene die het dier houdt voor zichzelf. Meestal is dat de eigenaar van het dier. De wet geeft een afwijkende regeling wanneer dieren bedrijfsmatig worden gebruikt in het bedrijf van een ander: dan is niet de bezitter aansprakelijk maar degene in wiens bedrijf het dier wordt gebruikt. Het gaat dan om een bedrijfsrisico.

Door het dier aangerichte schade
De grondslag van deze aansprakelijkheid is het gevaar dat in de eigen energie van het dier schuilt en het onberekenbare element dat daarin is gelegen. Met 'eigen energie' van het dier wordt bedoeld dat het dier de schade zelfstandig moet hebben veroorzaakt. Bijvoorbeeld als een paard door een bliksem of straaljager schrikt en op hol slaat en daarbij schade veroorzaakt. Het maakt dan niet uit of het paard op dat moment werd bereden; de bezitter van het dier is aansprakelijk voor eventuele schade die uit dit incident voortvloeit. Een ander voorbeeld is als een hond iemand bijt en daardoor letsel toebrengt. Maar stel u heeft uw paard uitgeleend en het paard veroorzaakt schade omdat het verkeerd wordt bestuurd. Dan brengt het paard niet zelfstandig schade toe. In deze situatie bent u niet aansprakelijk maar kan de schadelijdende partij de ruiter aanspreken omdat deze een stuurfout heeft gemaakt.

Beperking aansprakelijkheid
Als een dier schade aanricht is de bezitter daarvoor aansprakelijk, ongeacht of hij daarbij aanwezig was of niet. De slotzin van artikel 179 zegt: “Tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad.” Wat wordt hiermee bedoeld? De wet werkt hier met de fictie dat de bezitter over de gedraging van het dier volledige zeggenschap zou hebben gehad. Als bijvoorbeeld een inbreker door de hond wordt gebeten en hierbij letselschade oploopt, is de eigenaar van de hond hiervoor dan aansprakelijk? In deze situatie is de eigenaar niet aansprakelijk omdat hij zich op noodweer had kunnen beroepen als hij de hond zelf opdracht zou hebben gegeven om de dief te pakken. Daarnaast kunnen er nog omstandigheden denkbaar zijn dat een derde door toedoen van een dier schade lijdt maar dat de schadevergoedingsplicht van de bezitter wordt verminderd of geheel komt te vervallen.

Wat jij hier hebt staan is weer een ander geval. Jij valt steeds terug op de schade die door het paard is aangericht aan derden.

Bij bovenstaand stukje rijdt er iemand op je paard en je paard maakt schade aan derden (dus aan iets van iemand anders).

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 16:01

Ik twijfel nog steeds aan de door jouw gegeven interpretatie, hoewel mijn gekopieerde stukje misschien niet helemaal toepasselijk is. Een meer toepasselijke link is dan http://appl.horses.nl/faq/abab/index.php?ptr=12&k_id=1.

Hier staat precies een relevante vraag van een particulier bezitter met bijrijders. Antwoord van ABAB juristen: als het ongeluk door de "eigen energie van het paard" is, is de eigenaar aansprakelijk voor letselschade aan de bijrijder (maar schade wordt door de aansprakelijksverzekering van de eigenaar gedekt).

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 16:04

Rosemarie schreef:
Ik ben trouwens wel benieuwd hoe het eruit ziet: zo'n pothelm met een westernhoed.

Ik heb er wel eens een gezien: het ziet er uit als een westernhoed . Alleen van binnen zit een half bolletje dat gaat proberen jouw bolletje te beschermen. Of je er veel aan hebt waag ik te betwijfelen, maar de goedgekeurde veiligheids-westernhoed-dingen zijn zo wanstaltig dat je snel maar weer je dressuurcap uit de kast pakt Haha!

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 16:14

Wanneer tijdens het rijden uw paarden door hun eigen energie schade toebrengen aan de dames, dan bent u als bezitter/eigenaar aansprakelijk. Dit is een risico-aansprakelijkheid verbonden aan uw hoedanigheid van bezitter/eigenaar. De wet biedt wel de mogelijkheid om hiervan bij overeenkomst af te wijken. In dat geval moeten de dames ervan blijk geven dat zij willens en wetens het risico accepteren, dat met het berijden en verzorgen van de paarden gepaard gaat. Dit kan eventueel in een contractje worden vastgelegd.
Overigens zou ik het als ruiter NIET wenselijk vinden om dit risico naar me toe te trekken. De WA-verzekering van de bezitter/eigenaar van de paarden is voor dergelijke situaties immers in te schakelen.

Ik heb het stukje even gecopieëerd. Als paarden dit door hun eigen energie doen, mag er dus geen invloed zijn van anderen. Dus ook niet van een ruiter. Een paard reageerd altijd om de mens en die zorgt voor deze reactie. Ook stel jij de mensen toch op de hoogte van hun risico als ze op jou paard stappen.

Een verzekeringsmaatschappij zal niet hun handen van je af trekken als je aansprakelijk wordt gesteld, maar de aansprakelijkheid vinden zij wel degelijk bij de berijder liggen.

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 16:33

Tittel schreef:
Als paarden dit door hun eigen energie doen, mag er dus geen invloed zijn van anderen. Dus ook niet van een ruiter. Een paard reageerd altijd om de mens en die zorgt voor deze reactie.

Maar dan moet je de uitspraken van de rechter erbij pakken uit de vorige links (die geloof ik over managepaarden gaan). De rechter (overigens iha geen paardenkenner) oordeelt blijkbaar regelmatig dat de berijder niets te verwijten valt (als het paard bijv. op hol slaat). Bij twijfel is het terug naar de basis: eigenaar is aansprakelijk. Overigens is dat ook wel een zekere wijsheid bij de rechter: het paard is een schrikdier, dus een schrikreactie van het paard kun je niet (altijd) aan de ruiter toerekenen, ergo: eigen energie.

Ooh, even terug naar het topic: ik denk dus dat het heel verstandig van je is dat je van je verzorgers eist dat ze met cap rijden, of je nou aansprakelijk bent of niet . Op onze westernmanege zijn er niet zoveel die met cap rijden (eigenlijk puur omdat ze het niet "stoer" vinden staan bij hun spijkerbroek). Maar voor kinderen is het wel verplicht (waarom? geen idee! volwassenen moet het blijkbaar zelf maar weten).

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 16:48

WormBoy schreef:
Maar dan moet je de uitspraken van de rechter erbij pakken uit de vorige links (die geloof ik over managepaarden gaan). De rechter (overigens iha geen paardenkenner) oordeelt blijkbaar regelmatig dat de berijder niets te verwijten valt (als het paard bijv. op hol slaat). Bij twijfel is het terug naar de basis: eigenaar is aansprakelijk. Overigens is dat ook wel een zekere wijsheid bij de rechter: het paard is een schrikdier, dus een schrikreactie van het paard kun je niet (altijd) aan de ruiter toerekenen, ergo: eigen energie.
Citaat:

Dat gaat inderdaad weer over een manege. En dat is dus weer een bedrijfsaansprakelijkheid omdat het om een commercieel bedrijf gaat. Bij particulieren is dit weer anders.

Citaat:
Ooh, even terug naar het topic: ik denk dus dat het heel verstandig van je is dat je van je verzorgers eist dat ze met cap rijden, of je nou aansprakelijk bent of niet . Op onze westernmanege zijn er niet zoveel die met cap rijden (eigenlijk puur omdat ze het niet "stoer" vinden staan bij hun spijkerbroek). Maar voor kinderen is het wel verplicht (waarom? geen idee! volwassenen moet het blijkbaar zelf maar weten).

Tuurlijk moet iedereen zelf weten wat ze doen. Maar ik rijdt niet zonder cap. Als ze op mijn paarden rijden moeten ze een cap op, anders komen ze er niet op. Zelfs niet als ik ga loswerken of grondwerk doe en zij mogen er even opzitten.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 16:50

Het hoort gewoon bij de outfit.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 16:58

Laatst las ik in een Amerikaans Western Blad dat de meeste fatale/ernstige ongelukken tijdens het trainen thuis gebeuren en dat het heel verstandig zou zijn als Western Ruiters vooral dus thuis in elk geval een cap zouden dragen. Dat het op wedstrijd niet bij het plaatje past ben ik mee eens, maar is geen excuus om thuis niet met cap te rijden.

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 17:12

Of iets wel of niet in "het plaatje" past vind ik niet zo'n goed argument. Bij het amateurboksen dragen de atleten een soort stootkussen op hun hoofd. Past m.i. niet in "het plaatje" maar is wel verstandig. Het hangt er dus een beetje vanaf hoeveel ongelukken je ermee kunt voorkomen. Dus misschien laten de statistieken inderdaar wel zien dat er op wedstrijden niet veel hoofdletsel is ... dan kan men dus best een hoed blijven dragen.

Maar goed, ik draag lekker een cap en heb mijn eigen "plaatje" en voor iedereen die daar een probleem mee heeft ...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 17:51

RanouK schreef:
Het hoort gewoon bij de outfit.

Daar is datzelfde constructieve argument van pagina 1 weer. Knipoog

Zelf ga ik liever voor veiligheid (de keren dat ik zonder cap rijd, zijn op de vingers van een hand te tellen) maar anderen gaan duidelijk voor het plaatje. Haha!

findi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 20:54

Ik ben blij dat er zoveel reacties zijn, vooral van de western rijders (hand ik niet verwacht).
Alleen zou ik die western - cap wel eens willen zien; heeft iemand een foto of een link hierover?

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:35

Interessant nieuws van de WRAN (Western Ruiter Associatie Nederland):

Veiligheidshelm

Het bestuur van de WRAN heeft besloten om bij WRAN erkende wedstrijden, het dragen van een veiligheidshelm in de showarena en in de inrijbak (voorlopig) toe te staan voor alle deelnemers.
Tot op heden was volgens dit volgens het WRAN regelboek alleen toegestaan aan deelnemers in de beginnersklassen.
De algemene ledenvergadering kan zich over deze regelboekwijziging in maart 2005 uitspreken.

Ook al past het volgens een aantal "niet bij het plaatje", het mag nu wel! Nu maar eens kijken of er ook ruiters zijn die dat durven ...

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:43

findi schreef:
Ik ben blij dat er zoveel reacties zijn, vooral van de western rijders (hand ik niet verwacht).
Alleen zou ik die western - cap wel eens willen zien; heeft iemand een foto of een link hierover?

Misschien ook eens dit topic lezen (uit het westernforum):
[WN] Westernhoed met cap?

En ja, (sommige) westernruiters kijken (af en toe) verder dan hun neus lang is, en zijn (zelfs wel eens) op andere forums te vinden Haha!. Overigens ga ik elk jaar wel een keertje Ijslanders rijden op Vlieland, heb je ook een goedgekeurde cap nodig.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:49

Ik ken wel wat westernruiters die thuis en op wedstrijd in elk geval in de inrij arena met Cap rijden hoor! Ik vind het dan ook niet meer dan normaal, en zou zelf graag zien dat het bij de jeugd ruiters verplicht werdt.

findi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 16:54

Wormboy het is inderdaad een intressant topic. Ik vind het wel jammer dat die rand uitkomt onderaan. Ik blijf het volgen. Ik heb western hoeden altijd mooi gevonden.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:14

WormBoy schreef:
Interessant nieuws van de WRAN (Western Ruiter Associatie Nederland):

Veiligheidshelm

Het bestuur van de WRAN heeft besloten om bij WRAN erkende wedstrijden, het dragen van een veiligheidshelm in de showarena en in de inrijbak (voorlopig) toe te staan voor alle deelnemers.
Tot op heden was volgens dit volgens het WRAN regelboek alleen toegestaan aan deelnemers in de beginnersklassen.
De algemene ledenvergadering kan zich over deze regelboekwijziging in maart 2005 uitspreken.

Ook al past het volgens een aantal "niet bij het plaatje", het mag nu wel! Nu maar eens kijken of er ook ruiters zijn die dat durven ...

Haha! de wereld op z'n kop..
de WRAN is zo te zien niet aangesloten bij de KNHS?

Daar spreken ze nl van een verplichting tot het dragen van een helm in de klasses t/m de m2.

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 09:17

Gerrie schreef:
:D de wereld op z'n kop..

Ja leuk he! Tja, in Amerika dragen de cowboys een hoed, dus moeten we dat hier ook zo doen. Helemaal grappig als je bedenkt dat die Amerikaanse cowboys i.h.a. wel een helm dragen als ze de fiets pakken Haha! (terwijl de meeste Nederlanders dat niet bij hun "outfit" vinden passen). Fietsen is immers veel gevaarlijker dan paardrijden Knipoog .

Ik denk dat de hele situatie razendsnel zal veranderen zodra er in de Westernsport een paar ernstige ongelukken gebeuren (vooral als dat op een wedstrijd gebeurt). Dat is niet iets om op te hopen natuurlijk, maar meestal is dat helaas de enige manier. Overigens kan een cap je ook maar beschermen tegen een beperkt aantal ongelukken (de kans dat je iets aan je rug krijgt na een val lijkt me groter), maar toch: je hoeft hem maar 1x nodig te hebben!