Wie is schuldig? (paard raakt auto)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 21:47

Supertje schreef:
Een kennisje van mij is in een gelijksoortig geval in het gelijk gesteld. Zij reed samen met een vriendin buiten, en gingen al achter elkaar rijden omdat het een smalle weg was toen er een auto aankwam. Die automobilist kwam er echter heel dicht en op flinke snelheid langs. Paard haalde uit (schrikreactie) en trapte een hele flinke deuk/kras (paard stond op ijzers...) in de auto, net langs de onderkant van de deur.
De automobilist heeft ook geprobeerd zijn schade op haar te verhalen, maar dat is hem niet gelukt.... Er werd geoordeelt, dat als het paard de auto bij het passeren zo kon raken, de auto te dicht bij had gereden.

Net goed voor die autoeigenaar dat ie zijn gelijk niet kan halen, moeten ze maar rekening houden met ruiters.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 21:50

Mijn ruiterbewijs heeft de schade uitgekeerd aan diegene waar het paard waar ik op zat (niet van mij) op de motorkap sprong. Ook op een weg waar 2 auto's elkaar niet kunnen passeren maar de automobilist dacht al gassend toch de groep kon passeren Boos! . Heb je je ruiterbewijs toevallig?

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 21:53

Schatjes schreef:
Woonde ik maar in belgie Knipoog . volgens mij is het daar allemaal veel beter geregeld. ook al zit ik dicht bij de grens.

het is NIET omdat er een verkeersreglement over bestaat, dat men zich er per definitie ook aan houdt

(een deel wel hoor, maar de meerderheid niet, dus helaas Verdrietig )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 22:48

leentje schreef:
het is NIET omdat er een verkeersreglement over bestaat, dat men zich er per definitie ook aan houdt

(een deel wel hoor, maar de meerderheid niet, dus helaas Verdrietig )

En dat is helaas maar al te waar Scheve mond . Al heb ik geen last van automobilisten omdat de enige weg die wij over moeten een zandweg is,heb ik al wel gehad dat een mountainbike me zo dicht passeerde ,dat de staart van mijn paard aan zijn fiets vast hing.Die mens had echt geluk dat het mijn paard was,die is zo vreselijk braaf wat dat betreft .Een ander paard had waarschijnlijk al uit gehaald.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 23:29

Volgens mij hangt het van de situatie af. Al heb ik weleens verhalen gehoord van aanrijdingen met paarden en auto's, dat dan toch de automobilist de schuld kreeg. Volgens mij is het met een ruiterbewijs nooit jou schuld. Dat bewijs geeft aan dat je kundig genoeg bent om veilig over straat te kunnen met je paard. En alles wat er toch fout gaat kan jij niks aan doen dacht ik. Ik denk zelf dat je niet aansprakelijk bent. Maar weet het allemaal niet zeker..

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 23:41

In die redenering zou een rijbewijs dan ook moeten bewijzen dat je kundig genoeg bent om je veilig op straat te begeven met een auto....

Duidelijk niet dus Knipoog

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 23:59

Heel makkelijk.... betreft het echt een fietspad dan is de auto schuldig.... hij had daar niet mogen komen.... bestemmingsverkeer moeilijk.... dan zal jij aan moeten tonen dat de auto geen bestemmingsverkeer was anders.....

Aansprakelijkheid dieren
Risicoaansprakelijkheid voor het zelfstandig handelen van het dier voor de bezitter van het dier; artikel 6:179 BW. Als het niet gaat om een zelfstandig handelen van een dier ( b.v. stuurfout van een ruiter) geldt de aansprakelijkheid van de ruiter.

ponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 01:51

Automobilisten moeten zowiso meer rekening houden met paarden!
Ik loop wel eens met mijn verzorgpony`s over het fietspad en af en toe over de weg (80 km) omdat daar geen fietspad naast is. Mijn verzorgpony`s zijn half verkeersmak, maar hoe moet je ze ooit verkeersmak krijgen als je ze nooit met verkeer confronteert?!
Auto`s komen meer dan regelmatig met een hogere snelheid dan 80 km/u voorbijrijden, net zoals trekkers en vrachtwagens. (vind je het gek dat ze dan schrikken?!)
Tamelijk asociaal vind ik dat. Boos!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 08:44

LDRD schreef:
De bezitter van een dier is aansprakelijk voor schade veroorzaakt door eigen gedragingen van zijn dier. Dat is hier het geval, het gaat om een eigen gedraging van het paard, die slaat namelijk.
De schadevergoedingsverplichting van de aansprakelijke bezitter kan echter verminderen als er sprake is van eigen schuld aan de zijde van de schadelijdende partij. Hier is natuurlijk duidelijk sprake van eigen schuld aan de zijde van de automobilist. Welk percentage eigen schuld wordt toegekend is afhankelijk van de feitelijke omstandigheden en is zo niet even uit de losse pols te beoordelen.
Dat de automobilist daar wellicht niet mocht rijden is slechts een strafrechterlijke overtreding, waarvoor iemand strafrechterlijk vervolgd kan worden (lees: bekeuring krijgen kan). Dat doet verder niets af aan de aansprakelijkheid.

.......even voor de mensen die na mijn antwoord nog gereageerd hebben.....
Inmiddels werk ik nu zo'n slordige 20 jaar voor een van de grootste verzekeraars en behandel dit soort zaken, tenminste als er sprake is van letsel (maar dat doet aan de aansprakelijkheid niet veel af) dus..... Knipoog

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 09:47

Het verbaast me eerlijk gezegd, dat niemand aan de mogelijkheid heeft gedacht, dat die automobilist waarschijnlijk helemaal geen behoefte heeft gehad om zijn/ haar recht te halen.

Er zijn zat andere redenen te bedenken, waarom iemand aan het eind van de zaterdagmiddag gebruik maakt van een sluipweg, oa biertje teveel gehad?...........

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 10:30

ponyfan schreef:
Automobilisten moeten zowiso meer rekening houden met paarden!
Ik loop wel eens met mijn verzorgpony`s over het fietspad en af en toe over de weg (80 km) omdat daar geen fietspad naast is. Mijn verzorgpony`s zijn half verkeersmak, maar hoe moet je ze ooit verkeersmak krijgen als je ze nooit met verkeer confronteert?!
Auto`s komen meer dan regelmatig met een hogere snelheid dan 80 km/u voorbijrijden, net zoals trekkers en vrachtwagens. (vind je het gek dat ze dan schrikken?!)
Tamelijk asociaal vind ik dat. Boos!

Pardon? Wat doe je hier met een pony? Natuurlijk rijden auto's hier 80 of harder. Als iemand zich gevaarlijk gedraagt dan ben jij het.
Welke automobilist kan er rekening gaan houden met een mens die op een 80 km weg gaat wandelen met een paard?
Als er hier IETS gebeurt dan je volledig aansprakelijk en de gevolgen voor je paard of pony kun je alleen maar bedenken, die hoef ik niet uit te spellen. Je neemt een gigantisch risico.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 12:17

Is een paard(ruiter) niet gewoon net als een voetganger / fietser een kwetsbare partij ?

Dat houdt dus in dat je bijna altijd goed wegkomt na een verkeers-schade...

Een automobilist moet rekening houden met kwetsbare weggebruikers , en paarden dus genoeg ruimte geven. Als een netjes rechtdoor lopend paard je auto kan raken in het voorbijgaan dan heb je dus NIET voldoende afstand gehouden.

Als een paard zelf op je af komt dan is het natuurlijk een ander verhaal Knipoog

Zwakkere verkeersdeelnemers zijn heilig...

Zo hebben wij eens een fietser onder de auto gehad , die stak een drukke 80 km weg over vanaf een oprit bij een huis terwijl wij eraan kwamen.

Schrok dat we al zo dichtbij waren (gewoon nette snelheid Knipoog ) en ging terug. Besloot toen om TOCH maar over te steken ineens en *pang* lag onder de auto , idioot ! Stoom uit je oren

Gelukkig alleen de fiets maar die schade had , maar we zagen z'n kop zo onder de auto schieten Bloos!

Hij vertelde zelf ook tegen de verzekering dat het zijn eigen stomme schuld was en dat wij er absoluut niks aan konden doen , hij had veel geluk dat we alert waren en meteen bovenop de rem stonden , hebben hem thuisgebracht en alles..hij nam (terecht) alle schuld op zich.

Maar TOCH konden wij mooi alle schade betalen

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 12:45

je geeft aan dat het om ene fietspad gaat, gezien wij als ruiters (en dus bestuurders) en wandelaars verplicht zijn om zoveel mogelijk op het fietspad te blijven en de auto daar tenonrechte op reed is de automobilist schuldig., Hij mag ook niet zo hard passeren dat er een gevaarlijke situatie ontstaat, dat deed hij of zij wel en de automobilist is dus schuldig. Wat ik raar vind: hij reed gewoon door?
stel nou dat jij niet langs de weg liep, maar overstak, dan zat jij mooi met de gebakken aardappelen..
1: de auto reed veel te hard
2: de auto creerde een gevaalrijke situatie
3: jij bent verplicht als wandelaar met paard op het fietspad te lopen
4: de auto reed op een eigenlijk verboden weg voor doorgaand verkeer.
jij staat in je recht.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 16:55

pmarena schreef:
Is een paard(ruiter) niet gewoon net als een voetganger / fietser een kwetsbare partij ?

Dat houdt dus in dat je bijna altijd goed wegkomt na een verkeers-schade...

Een automobilist moet rekening houden met kwetsbare weggebruikers , en paarden dus genoeg ruimte geven. Als een netjes rechtdoor lopend paard je auto kan raken in het voorbijgaan dan heb je dus NIET voldoende afstand gehouden.

Als een paard zelf op je af komt dan is het natuurlijk een ander verhaal Knipoog

Zwakkere verkeersdeelnemers zijn heilig...

Zo hebben wij eens een fietser onder de auto gehad , die stak een drukke 80 km weg over vanaf een oprit bij een huis terwijl wij eraan kwamen.

Schrok dat we al zo dichtbij waren (gewoon nette snelheid Knipoog ) en ging terug. Besloot toen om TOCH maar over te steken ineens en *pang* lag onder de auto , idioot ! Stoom uit je oren

Gelukkig alleen de fiets maar die schade had , maar we zagen z'n kop zo onder de auto schieten Bloos!

Hij vertelde zelf ook tegen de verzekering dat het zijn eigen stomme schuld was en dat wij er absoluut niks aan konden doen , hij had veel geluk dat we alert waren en meteen bovenop de rem stonden , hebben hem thuisgebracht en alles..hij nam (terecht) alle schuld op zich.

Maar TOCH konden wij mooi alle schade betalen

Jouw verhaal klopt als een zwerende vinger. Je vergeet echter even dat in dit geval alleen de auto schade heeft en het paard en de ruiter niet.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 18:10

Dank jullie wel voor de antwoorden, aangezien LDRD hier voor zover ik het kan volgen professioneel is in dit vakgebied, ga ik er vanuit dat hij (zij?) gewoon gelijk heeft (en ik dus ook Knipoog) en wij dus toch schuldig zijn, al klinken een aantal andere redenaties ook heel logisch. Ik heb een ruiterbewijs, en een getuige, m'n ma liep mee namelijk (die moest opzij springen, zij liep naast de sloot, dan m'n paard en dan ik, toen zij weg sprong kon m'n paard op haar plek en ik er snel voor, anders was ik wrs plat geweest).

ponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 21:53

er zit we een brede berm aan allebei de kanten van de weg hoor!
anders zou ik daar ook nooit van mijn leven gaan lopen met een pony!
geef teveel om ze dus dat doe ik ze niet aan!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 11:22

Misser schreef:
De automobilist veroorzaakt een gevaarlijke situatie dus volgens mij is hij schuldig.

Yep, niet alleen is hij fout, hij is ook nog strafbaar omdat ie je zo kort passeerde. Aangifte doen dus.
Ik heb een soortgelijke situatie gehad en die glasheldere maatschappij dacht mij wel wt geld afhandig te maken, helaas was mijn rechtbijstand net iets helderder en veegde de vloer met hen aan.

skara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 12:10

Ik weet niet hoe het in Nederland zit.
Maar in België mag je met je paard op de autoweg rijden. Je moet er natuurlijk wel op zitten, want een paard is een voertuig. Ik denk zelfs (ben niet zeker) dat je niet op het fietspad mag rijden, maar alleen op de autoweg of de berm. En of je nu op de weg 30 of 80 mag rijden, de ruiter heeft recht om over die autoweg te rijden.

Je moet kijken naar het gedrag van die bestuurder. Wanneer hij niet handelde zoals een ander normaal persoon in dezelfde situatie zou doen heeft hij een fout gemaakt.

(En zoals al gezegd is, in België moet de chauffeur rekening houden met het paard wanneer hij ziet dat het paard wel eens zou kunnen schrikken van de auto)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 12:11

aangifte doen voor wat? dat ik geschrokken ben? een traumatisch paard heb? ik denk niet dat ik een reden kan bedenken, en daarnaast heb ik geen nummerbord of wat...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 12:51

Iemand bracht jou opzettelijk in een gevaarlijke situatie. Daarnaast kun je de politie erop wijzen dat er daar onrechtmatig gebruik wordt gemaakt van de weg en dat zij er niks aan doen om dat te voorkomen!

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 14:10

Ikke, Yessy: poosje terug ben ik naar het bureau geweest om aangifte te doen van een vergelijkbaar voorval op hetzelfde weggetje alswaar Yessy liep (ik had wel een nummerbord genoteerd). Doen ze niets mee: het zou mijn woord tegen dat van de automobilist zijn en er was geen andere getuige dan mijn vriendin en bovendien het paard had toch niets?

ponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 15:41

het is inderdaad zo dat je een bestuurder bent. Het maakt niet uit of je er op zit of er naast loopt, het blijft een bestuurder! *LOL*

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 16:33

amondi schreef:
Pardon? Wat doe je hier met een pony? Natuurlijk rijden auto's hier 80 of harder. Als iemand zich gevaarlijk gedraagt dan ben jij het.
Welke automobilist kan er rekening gaan houden met een mens die op een 80 km weg gaat wandelen met een paard?
Als er hier IETS gebeurt dan je volledig aansprakelijk en de gevolgen voor je paard of pony kun je alleen maar bedenken, die hoef ik niet uit te spellen. Je neemt een gigantisch risico.

Wat als je een paard moet op gaan halen die op een weg woont waar auto's 80 mogen rijden. En dat is op het plateland bijna overal dat je 80 mag. Dus uhhh moet het paard maar dagen op stal/wei blijven staan??? Als je weet dat je paard bang is voor auto's okey, maar als ze verkeersmak zijn. Ik heb gelukkig geen last van auto's met mijn paard, want die is niet bang. Alleen maar voor mensen die met hun sulkeys gewoon keihard langs komen gedraaft.

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 16:47

je bent niet helderziend dus kon ook niet weten dat je paardej er van kon schrikken
jij zal deken hij is verkeer gewend
van de bestuurder zou ik het anders zien
als er spelende kinderen zijn ga je ook niet met 50 km per uur langs rijden
dus ik vin hem schuldig Haha!

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 20:16

Hoi Yessy, ik zal je even pb-en want je kunt gewoon een claim indienen als je schade hebt geleden.
De automobilist is schuld. Hij is doorgereden en dan kun je terecht bij het schadefonds motorrijtuigen in RIjswijk. Je moet wel schade hebben geleden. Dat kan er ook uit bestaan dat je paard inmiddels doodsbang is van verkeer, dierenartskosten etc. Het schadefonds kent wel een eigen risico van 150,00 euro.