Trailertroubles, wie heeft dé tip

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 17:59

@ laatmederin, ook met een ander paard erbij doet ze het niet

@ nienkekara, daarbij komt er natuurlijk wel enorm veel kracht op de voorste stang van de trailer te staan. Ik denk niet dat het gewaardeerd word als ik de trailer ook naar de andere wereld help.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 18:01

ons paard liep er altijd braaf in en van de een op de andere dag niet meer. toen kreeg hij alleen nog eten op de trailer. en dan gewoon lekker loslaten en zelf uit laten zoeken. na 3 dagen ging hij erin en sindsdien heeft hij geen hekel meer aan de trailer. alleen natuurlijk wel extra hooi bijvoeren als je paard besluit er niet in te gaan!
succes

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 18:26

Ik heb eens 4 uur staan kloten was het zooooooo zat had hem ter plekke kunnen verkopen. Een paar jongens van een springstal waren het ook zat om het aan te zien en die wilde wel helpen alleen zou het niet zachtzinnig gaan. Ik ging akkoord ik wilde naar huis was moe en handen lagen open. Iedereen wist het beter maar meneer vertikte het gewoon hij stond lachend op de klep. Nou dan mag hij flik rammel hebben.

Uiteindelijk met moeite trailer tussen 2 vrachtwagens en heel wat klappen stond hij erop. Ik blij jammer voor hem hopelijk had hij spijt. Helaas bleek dit minder waar en laden ging nog steeds moeilijk.

Oplossing die ik nu gebruik is niet altijd vriendelijk maar wel effectief. Hij is niet bang hij wil gewoon niet zodra hij erop staat is hij ontspannen en gaat gelijk eten (staat ook op rust) dus geen problemen ook met rijden niet het is puur zieken.
Een iemand die stevig is loopt de klep op met Leys touw strak dus geen terugweg. Naast de klep bij de kont iedere kant een persoon met een zweep. Op het moment dat hij op de klep staat te twijfelen gelijk beide kanten een flinke tik geven. Dit om hem voorwaarts te houden. Je raakt hem op de broekspieren bij het achterbeen vaak hebben ze daar wel respect voor (plus dat slaan dan lastiger wordt Haha!). Nu is het een kwestie van volhouden net zolang dat hij respect heeft en dus doorloopt. Ook net zolang doorgaan totdat hij binnen is en de klep dicht kan doen. De stang kan er zodra hij dicht is achter (vaak komen te snel weer naar achter dat moet je voorkomen).

Nogmaals het is niet de vriendelijkste manier maar het werkt. Leys heeft nu steeds minder druk nodig op de trailer op te gaan en soms loopt hij in een keer door hij kiest nu voor doorlopen ipv straf en klappen. Toch blijven erachter staan geen risico nemen dat het misgaat en weer bij het begin zijn. Dit werkt alleen bij een paard wat te zieken staat en niet bang is hij maakt er puur een spelletje van. Op een andere manier krijg je hem er niet op en wordt steeds lastiger en gevaarlijker voor iedereen om zich heen.

Iedereen mag mij hierop aanvallen en komen proberen het op de "alternatieve lieve" manier te doen helaas weet ik dat het niet gaat lukken. Hij staat je gewoon uit te lachen op de klep. Als je wilt aanvallen kom het dan ook proberen en anders mond dicht. Mensen die het aan de kant beter weten heb ik het wel mee gehad .

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 18:44

Tja, erg lastig, zulke paarden. Ascot is een tijdje ECHT bang geweest; had een erg slechte eerste ervaring met laden. Later had hij er gewoon geen zin in. Wat we nu doen is aan beide zijdez van de trailer een lijn vastmaken en met een scharende beweging hiermee het paard erin werken. Binnen krijgt hij dan hooi en brok. Verder wilt iemand met een luide stem ook wel eens helpen Haha!

ynskje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 19:27

de meeste oplossingen die ik hier lees, zijn noodoplossingen. En geen structurele oplossingen. Nood=dwang gebruiken, structureel= het paard gaat op jouw vraag rustig de trailer in als je hem dat vraagt.
Oefen op een moment dat je niet weg moet met de trailer, zodat tijdsdruk geen issue wordt. Denk er altijd aan dat de trailer zo´n beetje het meest onnatuurlijke is voor een paard...
Probeer uit te zoeken of hij uit angst niet de trailer in durft (waar is ie bang voor: op de klep staan, in het donkere ´hol´te moeten stappen, een stang achter zijn kont) of dat er iets anders is (ben jíj gespannen, geïrriteerd, wanhopig etc). Van daar uit kun je wat aan het probleem doen en niet zomaar met longeerzwepen en touwen gaan zwaaien in de hoop dat hij er in gaat. VOlgende keer heb je precies hetzelfde probleem. Wil je meer weten, pb mij dan even!
Succes ermee!

ynskje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 19:32

Citaat:
Hij staat je gewoon uit te lachen op de klep

@ Prisca: paarden kennen het principe van "in de maling nemen" NIET. Dat is een menselijke eigenschap, dieren kennen die logica niet.
Het weigeren om de trialer in te gaan, kan voortkomen uit dominantie ten opzichte van de begeleider. Ook dat kun je beter niet vóór of in de trailer oplossen maar ergens anders. Nog steeds vind ik jouw oplossing niet structureel, het trailerprobleem wordt er niet minder om!

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 21:06

Charos schreef:
klikt allemaal leuk, maar ik weet zeker dat ik het voor dat geld ook zelf kan oplossen.
€400,-/€500,- (als ik t me goed herriner) word me echt te gek voor 2 weken.

Dan ben ik erg benieuwd hoe jij met geld dat probleem dan ineens wel zelf kan oplossen.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 21:10

Dat heeft mijn pony ook gehad!!! Maar nu vind aze het zelfs leuk.!!!
Ik heb een hooinetje opgehongen in de trailer. Dan weet je pony of paard steeds dat er hooi hangt. Geef hem een snoepje als ze er in staat. Of ga met een emmertje bix in de trailer staan. doe de lamp aan in de trailer voordat je hem erin doet.
Doe de longeerlijn eraan en doe hem door het gaatje waar je hem vast knoopt en druk en trek hem zo aan. Of vraag iemand die hem er in kan drukken of pak hem bij zn staart en laat hem erin lopen. Neem een aanloopje en lat er 2 mensen achter hem lopen diezijn kont aanraken en en hem er samen induwen.

Caballo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 21:17

Het is verschrikkelijk als je een paard/pony hebt die niet wil laden. Gelukkig lopen alle paarden die ik heb wel zo de trailer in. Soms nemen we wel eens paarden mee van andere mensen en er zijn erbij die gewoonweg niet de trailer in willen. Neem het paard van de tante van mijn man. Dat is een 18 jarige merrie die behoorlijk wat in de trailer mee is genomen in d'r leven. Vorig jaar moest ze bij ons in de trailer en ze stapte pertinent niet in de trailer (en wij hebben een open trailer). We begonnen vriendelijk om ze erin te lokken. Toen met voer. Daarna stonden we te blèren en vervolgens werd er gemept met een zweep. Madam vertikte het om in de trailer te lopen. Ik heb mijn man er toen bij gehaald Haha! Hij is op d'r gaan zitten en heeft haar de trailer in gereden. En als de voorbenen in de trailer staan dan grijpt hij zich vast aan het dak. Madam liep door en mijn man liet zich over haar kont er vanaf glijden. Later werden onze paarden er ook bij gezet. Op de terugweg hebben we eerst onze paarden erin gezet en toen liep ze er wel zo in. Het was dus niet dat ze bang was voor de trailer. Ze was gewoon dwars.
Veel succes ermee, want niks is zo verschrikkelijk als je 4 uur moet gaan staan klooien om je paard op de trailer te krijgen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 21:25

Sannah schreef:
Dan ben ik erg benieuwd hoe jij met geld dat probleem dan ineens wel zelf kan oplossen.

op de NH manier

zelfde manier waarschijnlijk als die Dream Stables gebruikt

ik vindt het belachelijk om dat voor 2 weken te gaan betalen en bovendien heb ik het geld er ook niet voor.
Laatst bijgewerkt door Charaz op 14-01-05 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 21:27

kleinelinda schreef:
Dat heeft mijn pony ook gehad!!! Maar nu vind aze het zelfs leuk.!!!
Ik heb een hooinetje opgehongen in de trailer. Dan weet je pony of paard steeds dat er hooi hangt. Geef hem een snoepje als ze er in staat. Of ga met een emmertje bix in de trailer staan. doe de lamp aan in de trailer voordat je hem erin doet.
Doe de longeerlijn eraan en doe hem door het gaatje waar je hem vast knoopt en druk en trek hem zo aan. Of vraag iemand die hem er in kan drukken of pak hem bij zn staart en laat hem erin lopen. Neem een aanloopje en lat er 2 mensen achter hem lopen diezijn kont aanraken en en hem er samen induwen.

dan ken jij mijn pony nog niet, dwingen helpt ABSOLUUT niet, daar wordt ze alleen maar dwarser en bozer van.
En dat eten boeit haar op dat geen moment geen flikker, paarden zijn geen prooidieren, die zoeken hun eten wel ergens anders.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 21:32

Nu wil ik eens uitleggen hoe ik het laatst bij onze ruin heb opgelost (ook flink eigenwijs en dwars). Na 3 kwartier (we moesten naar wedstrijd) zijn mijn ouders maar gaan bellen dat we later kwamen en heb ik de pony over genomen.

Eerst maar eens netjes naast me laten lopen en resoluut de klep op, daar dacht hij anders over en ging weer op de rem. Meteen een paar passen achteruit gezet en een stukje naar voren gelopen. Niet de klep op gewoon een paar passen naar voren en terug. Hij mocht de trailer niet in. Dit een aantal keer gedaan, vooruit gelopen, de klep op en hij stond erin.

Toeval of niet? Dit ga ik binnenkort ook eens bij mijn andere pony proberen en laat nog wel weten hoe het met haar gaat.

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 21:45

Charos schreef:
op de NH manier

zelfde manier waarschijnlijk als die Dream Stables gebruikt

ik vindt het belachelijk om dat voor 2 weken te gaan betalen en bovendien heb ik het geld er ook niet voor.

Zonder geld dus. Als je dus al weet hoe het moet, waarom doe je het dan niet zo Verward Dan weet je ook wel dat je aan tips zoals een bezem, voer o.i.d. weinig tot niets hebt.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 21:49

Sannah schreef:
Zonder geld dus. Als je dus al weet hoe het moet, waarom doe je het dan niet zo Verward Dan weet je ook wel dat je aan tips zoals een bezem, voer o.i.d. weinig tot niets hebt.

sta altijd open voor andere manieren en kan op het moment niet oefenen.
Mijn pony heeft me idd al duidelijk gemaakt dat ik aan die tips niets heb *LOL*

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 22:05

Heel veel van deze tips herken ik. Bij het ene paard werkt het wel, bij de andere niet. Een vriendin van mij reed haar pony altijd de trailer in, anders ging hij er niet in. Mijn pony heeft ook wel eens een jas over het hoofd gehad.
Met mijn jonge beestje heb ik ook een tijdje dit probleem gehad. Altijd ging ze goed op de trailer, niks gebeurt en van het ene op het andere moment wilde ze niet meer. ZE ging van kwaadheid op de grond liggen.
Touw om de buik en met vier man er in getrokken. Daarna nog een tijdje problemen gehad, totdat ik uiteindelijk kwaad werd, toen heeft ze van mij een tik met het halstertouw gehad en vervolgens liep ze er zo in, vanaf dat moment ging het weer goed en heb ik geen problemen meer gehad.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 22:12

Tja, ik heb geen zin om alle manieren te bespreken. Ik weet wel dat bij ons Dream Stables wel geholpen heeft en dat wij trouwens een lager bedrag betaalden. Het paard van een goede vriendin is een paar maanden geleden, ook na veel trailerlaadellende, met een rotgang weer uit de trailer geknald. Met het hoofd op de straat, bloed uit de oren, in laten slapen ..... Ze had net haar eerste officiele wedstrijd gereden en beide proeven gewonnen. Hoe dan ook, ik ben blij dat wij het geld er wel voor over hadden en het paard op een nette manier hebben leren laden.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 22:17

MoniqueT, ik weet zeker dat ieder normaal mens dit zijn paard ook kan leren met veel geduld en de juiste manier. Toen ik DreamStables gemaild heb kwam het neer op, ik meen, €485,- voor 2 weken (zou het eens na moeten zoeken) en dit geld heb ik gewoon simpel weg niet.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 22:22

Pff, die nieuwe locatie moet geld opbrengen dan, wij betaalden echt een stuk minder hoor. En ja, misschien kan je dat zelf ook, maar wij waren ten einde raad en het heeft in elk geval wel gewerkt.

Ik vind het alleen heel erg dat ik hier allerlei hulpmethoden zien die dwang inhouden. Een paard is een vluchtdier, als hij de trailer eng vindt en eruit klettert ... nou ja, dan kan er gebeuren wat bij mijn vriendin gebeurde.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 22:27

Citaat:
De kosten inclusief ophalen, africhting, vol pension, 3
privé lessen, trailerlaad oefeningen en een video bedragen 475 euro. Ons
motto is investeer niet in spullen maar in training.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 22:32

Tjonge ...

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 23:07

Hebben jullie ook tips voor paarden die niet uit de trailer willen? Nagelbijten / Gniffelen

Een vriendin van mij haar paard gaat met geen mogelijkheid achteruit de trailer uit. Hij heeft vanaf zijn geboorte in een trailer gereisd met een vooruitgang, vorige keer dat ze hem in de trailer had, heeft hij zich omgedraaid en is er vooruit uitgegaan. Dit was een grote trailer.
Hij gaat op commando achteruit, behalve als hij in de trailer staat.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 23:23

ynskje21 schreef:
@ Prisca: paarden kennen het principe van "in de maling nemen" NIET. Dat is een menselijke eigenschap, dieren kennen die logica niet.
Het weigeren om de trialer in te gaan, kan voortkomen uit dominantie ten opzichte van de begeleider. Ook dat kun je beter niet vóór of in de trailer oplossen maar ergens anders. Nog steeds vind ik jouw oplossing niet structureel, het trailerprobleem wordt er niet minder om!

Weer iemand die het beter weet als ik zijn kop op de klep zie weet ik voldoende en ik zie het als "in de maling nemen". Ik kan je zeggen na een heel zomer wedstrijden rijden liep hij steeds beter de trailer op en ging het makkelijk als we dan 4 weken niet weg ging begon "het spel" weer opnieuw. Hij wist op een gegeven moment gewoon dat hij op zijn donder kreeg. Zolang hij zijn zin krijgt gaat hij er niet op dus het is een kwestie van hem NIET zijn zin te geven fout gedrag gelijk corrigeren. Diverse methodes geprobeert (voer, lief doen enz...) met allemaal mensen "die het beter weten" wat dus geen succes was het werd juist gevaarlijker. Deze methode was de enige die werkte zelfs de "mensen die het beter weten" waren het daar mee eens.

Op lossen hoeft niet als hij er maar op gaat *LOL* en dat doet hij.

Caballo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 00:43

Prisca schreef:
Op lossen hoeft niet als hij er maar op gaat *LOL* en dat doet hij.

Helemaal mee eens En structureel of niet, hij zal en moet de trailer opgaan...

ynskje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 07:20

Caballo schreef:
Helemaal mee eens En structureel of niet, hij zal en moet de trailer opgaan...

@beide dames: Lekker kortzichtig... paardenwelzijn staat bij jullie blijkbaar erg "hoog" op jullie lijstje

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 08:48

@beide dames: we slaan hem er wel op ... kan het niet goedschiks, dan maar kwaadschiks. Het zal best werken, maar niemand, maar dan ook niemand schijnt mijn stukje te lezen over het paard wat nog maar kort geleden op die manier verongelukte ...