Is een halve dag weidegang lang/slecht? ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 00:05

runningkawa schreef:
Wat een giga muts

Meer hoef ik niet te zeggen wel?

En ik heb hele zielige paarden
die gaan smorgens om half 8 naar buiten en een uur of half 5 naar binnen

Ze kunnen zelf naar binnen, maar dat doen ze nooit...

hier precies hetzelfde!!!

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 00:05

mijn paarden staan dag en nacht buiten met een dikke wintervacht Haha!

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 00:08

en in de 5 jaar dat ik hem nog nooit ziek geweest Knipoog

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 09:36

mijn pony gaat om 9 uur naar buiten en om 5 uur wordt ze weer binnen gezet..... ik weet zeker dat het zieliger is voor mijn pony als ik haar de hele dag op stal laat!! volgens mij wordt ze dan gek!!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 11:00

Sabiha gaat (als ze weer goed is) de hele dag naar buiten, komt alleen 's nachts naar binnen. Liekie (hengst) gaat pas om 13u naar buiten en haal ik binnen tussen 17u en 19u... En ik zou willen dat hij nog vaker naar buiten mocht, maar dat mag helaas niet omdat de rest v/d paarden op stal 's morgens tot 13u buiten staan. Ze vinden het te risicovol om hem dan ook buiten te zetten Verward

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 11:56

Ik beweer het tegenover gestelde; paarden die er enkel even uit komen als het moeten worden verwaarloosd!

Een paard is een dier wat uit de vrije natuur komt, en onder andere paarden hoort te zijn, in een kudde!
Dat we hem in gevangenschap niet alles kunnen bieden is jammer, maar ze zijn aardig gedomesticeerd dus bij de meeste dingen weten ze niet beter meer. Toch ben ik ervoor om een dier zo natuurlijk mogenlijk te houden en dat is niet alleen in een hokje van 3 bij 3.

Mijn paarden staan in de zomer dag en nacht buiten, enkel als ze ziek zijn binnen.
In de winter staan ze snachts op stal, en enkel omdat ze geschoren zijn.
Mijn 3 fok merries staan 24/7 op de weide. OK dan!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 15:17

wyko schreef:
Je paard kan beter dag en nacht buiten lopen dan dag en nacht in de stal.

Maar dan doe ik natuurlijk helemaal aan dierenmishandeling, want mijn paardje staat dag en nacht buiten, het hele jaar door zonder deken.

Bij mij ook *LOL* En dan laat ik ze ook nog in de regen staan Bloos! terwijl ze zelf naar binnen kunnen Nagelbijten / Gniffelen

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 15:21

Zoals je inmiddels wel begrepen hebt is het juist goed, lekker naar buiten!!!

(Persoonlijk vind ik 3/4 uur nog vrij weinig)

Ik merk aan Sim ook dat hij chagrijniger is bij Cor, eerst stond hij altijd vriendelijk in z'n stal te kijken en nu kijkt hij steeds vaker zuur, terwijl hij echt iedere dag minstens 1 keer uit komt.
Maar ja, bij mij gaat hij iedere dag, de hele dag naar buiten, samen met z'n vriendje en dan kwam daar bovenop nog mijn rijden etc. Haha!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 15:22

dn zou mijn paard echt et zieligst zijn; die moet buiten staan (zo vaak mogelijk..) wegens dampigheid.

een paard in het wild, staat die met kou in een stal? nee, heeft ie niet, dus conclusie; ze horen juist buiten, het is voor een paard onnatuurlijk om stil te staan, zelfs als ze grazen lopen ze.
als jij je paard een goed dek op doet, zo nodig, dan isssie juist blij met je als ie buiten staat!

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 15:22

de mijne blijven ook gewoon in de regen staan
okal kunnen ze schuilen.. haha

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 15:30

Als mijn paardje niet naar buiten mag gaat ze juist heel zielig uit haar ogen kijken. Zolang ze het niet koud krijgen is het hartstikke lekker voor ze. Trouwens ook beter voor het hele gestel om een beetje in beweging te blijven. Op stal worden ze alleen maar stijf en de bloedsomloopt wordt ook minder.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 15:42

precies..

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 17:09

Jeetje wat is dat nou weer voor redenatie!
Juist zo lang mogelijk per dag buiten laten staan. Ze krijgen er vanzelf de vacht voor, en anders bied een deken perfect de uitkomst.
Ik snap werkelijk waar niet waar mensen dat idee vandaan halen Verward

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 17:13

runningkawa schreef:
En ik heb hele zielige paarden
die gaan smorgens om half 8 naar buiten en een uur of half 5 naar binnen

Ze kunnen zelf naar binnen, maar dat doen ze nooit...

Hier net zo, wat ben ik een dierenbeul hé! Schijnheilig
Mijn oude dametje (op pensioen, owv artrose) vind het volgens mij helemaal niet erg de hele dag buiten te lopen - weliswaar met een dikke jas aan maar dat terzijde. Ze kan prima naar binnen lopen, maar dat doet ze niet (tenzij het stortregent) - en haar weidegenootje evenmin.

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 19:19

Nog iets: vorige winter was er op het Belgische nieuws (vrt) een topic over paarden die buiten moesten staan in de winter. "Hoe zielig, paarden in de sneeuw". Er waren mensen die een actiegroep hebben opgericht tegen deze zware verwaarlozing. Absolute onzin natuurlijk.

We hebben toen gereageerd door de vrt te mailen dat ze ook wel eens het standpunt van paardenhouders (die er hopelijk meer van weten) mogen nagaan.

Een van de argumenten van de "aanklagers" was dat er sneeuw op de paarden hun rug lag.
Wel: dat toch ongelooflijk hoe goed zo'n paardenvacht isoleert? Het paard verliest door zijn warme vacht zoweinig warmte dat de sneeuw die erop valt niet verdampt.

Ik vind dat de mensen die klachten hadden over de paarden die in de winter buiten staan, véél beter in de zomer zouden klagen. Een paard dat in de volle zon moet staan, zonder hok of bomen om tegen de zon te schuilen, dát is een zielig paard! Paarden in het wild gaan niet schuilen voor de regen, maar wel voor felle zon.

Een paard dat met 20°-30° in een weide met alleen maar zon moet staan, daar ben ik wel heel erg tegen.

als het heel warm is, wordt onze stal veel meer gebruikt dan in de winter.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 19:29

tuurlijk is het niet slecht voor je paard!!!!!!!!!!
dat is de grootste onzin die ik heb gehoord!!
het is juist slecht als je paard maar zo kort per dag buiten staat, hij moet kunnen bewegen en zijn spieren gebruiken
ook kan hij anders allemaal stalgebreken krijgen als hij heel de dag binnen staat
ik heb mijn paard (als ik naar school moet en niet rijdt) altijd van 'sochtends half 8 tot 'savond 4 uur half 5 buiten staan en ze is hartstikke tevreden en ziet er goed uit
ze heeft geen last van de kou want ze heeft net zoals die van jou lekker een deken op
alleen als het heel erg regent of sneeuwt ofzo staat mijn paard binnen en dan zorg ik er alsnog voor dat ze genoeg beweging krijgt

trek je alsjeblieft nix van die onzin aan
je paard zou zelfs nog veel langer naar buiten kunnen
succes met je discussie Knipoog
groetjes kayleigh

Hydra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 20:51

Bedankt mensen:-)
en, ik heb even nagevraagd,en ik had het blijkbaar helemaal verkeerd begrepen Lachen , mijn paard staat vanaf acht uur tot 17 uur buiten ... even wat anders dan vier uur hé ... Lachen

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 11:47

Waterkippie schreef:
jamaar weet je dan niet hoe ongelukkig paaden in het wild zijn Ach gut die hebben het de hele winter koud Ach gut

Pling

daar moet ik helemaal om lachen!!! Haha!

paarden in het wild zijn juist heel erg gelukkig!!!!!

Wubbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 12:52

Natuurlijk is het goed je paard buiten te zetten!!!
Want paarden hebben het nodig om zo nu en dan even weer paard te zijn en lekker de frisse lucht in te kunnen, koud of warm gewoon lekker buiten zetten.
Ik zet die 2 van mij alle dagen buiten in de paddock, tenzij het alleen maar regent of het heel hard waait, maar anders naar buiten!

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 12:55

hahaha wat een muts zeg! Haar paard is zeker zo'n weekdier geworden dat van de binnenstal naar de binnenbak gaat en dan via het solarium weer terug. En dan minimaal 3 dekens erop. Pffff arm paard...

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 15:43

Niet buiten omdat het te koud is Verward
De tempratuur dat paarden zich prettig voelen is tussen de -15 en de 5 graden.

Het probleem van de mens is dat wij denken:"Wij hebben het koud, dus ons paardlief ook". Lady en de andere 3 staan elke dag buiten en 's avonds binnen. Of het nou vriest of niet. De frisse lucht is gewoon goed voor ze.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 16:47

Een paard is niet van suiker gemaakt en ook niet gemaakt om hele dagen binnen te staan.. Lips are sealed.

Ivanka kan in principe de hele dag buiten, maar op het moment zijn haar hormonen een beetje aan het rondtollen en wil ze niet naar buiten Clown. De deur van haar stal gaat 's ochtends open, maar ze komt er hoogstens maar een uur uit.
Maar frisse lucht heeft ze genoeg, dat vind ik wel heel belangrijk

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 17:22

ellenlouise schreef:
hahaha wat een muts zeg! Haar paard is zeker zo'n weekdier geworden dat van de binnenstal naar de binnenbak gaat en dan via het solarium weer terug. En dan minimaal 3 dekens erop. Pffff arm paard...

Woehahahaha!! Haha! OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 17:54

Citaat:
Niet buiten omdat het te koud is
De tempratuur dat paarden zich prettig voelen is tussen de -15 en de 5 graden.

Ik ben het er mee eens dat een paard goed tegen koukan, dus daar ook geen discussie over.

Maar ik merk duidelijk aan mijn paard dat hij met warmer weer, duidelijk beter in zijn vel zit.
Hij heeft ook totaal geen last van de warmte, want je ziet hem met 30 graden net zo maf doen als met 10 Lachen
Ook met rijden, kon ik daar nooit geen verschil in merken.

Dus denk dat het pretig voelen in temeratuur, wel naar boven bijgesteld kan worden Lachen

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 19:50

nee joh is juist gezond!! mijn pony's zijn de hele dag buiten, en dan s'nachts in de paddock+loopstal.
doe maar gewoon wat voor jou paardje het beste is en dat zal wat je nu doet wel zijn! Pling