Wel heb ik er goede ervaringen mee. Ik volg niet fanatiek goeroe's. Daar hou ik niet van. Doe graag mijn eigen 'ding'. En daar heb ik veel mee bereikt. Als ik toch een goeroe zou moeten noemen dan bevalt mij de methode van Voest het beste. Gewoon rustig en kalm. Via de video en het boek geleerd. Simpel maar toch leuk voor het paard en je bereikt er je doel mee. Dat past het meest bij mij.
Ik heb de leadrope maar achteraf heb ik zoiets 'had ik ook zelf kunnen maken'. Als ik tegenwoordig lees over carrotsticks etc. dan kan ik mijn lachen niet inhouden. Ik begrijp niet dat mensen daar zoveel geld aan uitgeven MAAR dat is niet mijn zaak.
HOe dan ook. Het is mij goed bevallen. De paarden en ik vinden het leuk om te doen. Tussen de inmiddels weer zwaarder wordende training is het een welkome afwisseling. Net als de vrijheidsdressuur en een potje spelen. Vanavond neemt Maya van bokt een heuse paardenvoetbal mee, gekregen voor mijn verjaardag
en ik kijk er naar uit om daar eens lekker met mijn paarden mee te gaan spelen.Mijn punt: volg je hart, je gevoel. Alles kan heel leuk zijn. Kunst is om het paard iets te laten WILLEN zonder hem te forceren. Dus hij moet willen wat jij ook wil. Dat is ook het doel met mijn paarden. Wat ik wil moeten zij ook willen. Geforceerd heb ik niets aan. Hebben zij nameljk geen plezier dan heb ik het ook niet.
Maar het hele goeroe gebeuren, nope, dat is niets voor mij.
Maar, ik zou toch heel graag de naam van deze persoon willen weten (per pb) want ook ik sta altijd open voor dingen maar ik wil er niet aan denkend at ik bij zo'n debiel terechtkom.

Niet dat iemand mij ooit zal kunnen vertellen datik mijn paard moet laten inslapoen hoor.
Voor wat betreft jouw vriendin. MITS haar gedrag geen medische oorzaak had, weet ik 100% zeker dat het oplosbaar was geweest. Jammer genoeg maken mensen dieren zoals ze zijn, maar als dan blijkt dat het niet goed is dan verdwijnt het dier bij Stegeman