Waarom wil iedereen onder de chip uit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 15:45

Absoluut mee eens. Hoewel het in de papieren loopt als je eens in de week een wedstrijd rijdt en iedere keer DNA mag laten afnemen Haha!
Overigens: DNA bepaling kost een week. Willen ze dan een week wachten met de uitslag van de wedstrijd?

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 15:46

toen ik voor het eerst hoorde van het chippen was mijn eerste gedachte ja hoor het is zo ver.
ik had dit al eerder mee gemaakt maar dan met koeien ( oormerken) het bla bla bla verhaal van dan weten we in welke veestappel ziektes voor komen en er kunnen geen koeien meer gestolen worden van veemarkten en als er een koe wegloopt kunnen we hem zo ver bij de eigenaar terug brengen.
ONZIN weten jullie waarom het uiteindelijk was ? hierdoor had men precies op papier staan hoeveel koeien een veehouder had hoeveel koeien een hobby boer had en men kon daar heffingen over gaan innen.
ik ben bang dat, dat ook het geval gaat worden bij de paarden, men moet weten hoeveel paarden er in Nederland zijn en over ieder paard komt in de toekomst een heffing ( voor mest wegenbelasting voor bebruik van weg en bospadjes etc.) denk maar eens na waarom moeten mini pony's en ezeltjes ook gechipt worden dat het gaat om diefstal daar geloof ik allang niet meer in, nee dit wordt in de toekomst centen of liever gezegd euro werk, maarja de tijd zal het leren.
en ik als brave burger, ja ik heb mijn paarden laten chippen, ik verkoop paarden en mijn kopers vragen om paarden die een chip hebben

Creamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 15:51

Belastingdients Leuker ze het blijkbaar niet maken, en makkelijker?
Laatst bijgewerkt door Creamer op 13-01-05 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 15:51

We zullen in de toekomst gerust belast gaan worden met extra houderschapsbelasting voor paarden...als de overheid ergens een melkkoe ziet laat ze die niet schieten hoor!

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 15:55

bij ons op stal willen ze de paarden ook niet laten chippen.
Gewoon omdat je ook verhalen hoort dat het mis gaat en een paard z'n nek niet eens meer kan buigen of omdat dat geval gewoon in het lichaan gaat rondzwerven.
tuurlijk hoeft dit niet altijd het geval te zijn maar toch vertrouw ik zo'n ding eigenlijk ook niet. wij mensen lopen toch ook niet met een soort van computertje in onze nek ipv een ID kaart Haha!

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 16:11

Creamer schreef:
Aha... in het kader van: als we iets verkeerd doen, waarom de rest dan niet?
Is het óf .. óf .., in jou situatie?

Garnalenwijsheid

Kennelijk begrijp je me niet goed!? En het is zeker niet of of in mijn situatie! Mijn paard is gechipt en over de rest hoef ik niet in discussie te gaan want dat is ook in orde!

Heb eerder het idee dat je zelf de hersens van een garnaal (of nog minder) hebt met bovenstaande conclusie...........

Ik bedoel ermee te zeggen dat er onwijs veel ophef over een chip word gemaakt terwijl een groot deel van de ruiters over andere zaken zich minder druk maken die net zoveel of zelfs meer schade aan je paard kunnen aanrichten..........

Overigens kan ik me wel voorstellen als je je paard op een zo natuurlijk mogelijke manier wil houden (en zoals vele van deze mensen geen wedstrijden rijden) je je paard liever niet wil laten chippen. Wat mij alleen opvalt is dat het voornamelijk wedstrijdruiters zijn die moeilijk doen over het chippen om bepaalde redenen die ik niet goed snap. Wedstrijden zijn ook onnatuurlijk etc. etc. etc.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:14

mag ik ook mee doen??????
de op de vorige pagina genoemde feiten.... echt om te gillen, de fabeltjes krant verteld meer waarheid dan de eerder genoemde feiten ....
Behalve de I&R plicht die niet door NL in het leven is geroepen met als uitvoerende instantie de PVE/PVV.
Frankrijk is ook begonnen met chippen, zijn dat ook sukkels?
In Amerika chippen ze nog steeds en de quarters worden niet meer gechipt omdat men toch DNA afneemt en men dubbele identificatie onnodig vind. DE nederlandse paarden die naar Amerika gaan mogen niet gechipt worden ivm schadeclaims... de Amrikaanse KWPN chipt zelf ook.
Nederland heeft inderdaag geen onderzoek gedaan naar de consequenties op de lange termijn omdat andere landen deze al gedaan hebben en dit nog doen oa Amerika.
Ook ene leuke feit is no 7 ooit iemand meegemaakt dat iets niet te verzekeren is om godsdienstige redenen/bezwaren? Alles is te verzekeren voor ieder bedrag, echter hangt daar een prijskaartje aan.
Feit no 8: alleen de DNA bepaling kost 38 euro, het chippen incl. paspoort en registratie kost 35 euro aan huis, all-in dus. Haha!
De producent van de chip... Sokymat (amerikaans bedrijf) dus, dat is de uitvinder en producent van de chip, Virbac is een distributeur Haha!

conclusie: men ias dus bezig met oproerkraaien en het verspreiden van kinklare onzin. Als je tegen chippen, no problemo maar vertel dan geen onzin.

Verder heeft de chip een gegarandeerde levensduur van 25 jaar, wat niet wil zeggen dat er een tijdklok inzit en deze dan gelijk kadoek is.

Vwb fraude gevoeligheid van de chip, laat nu diezelfde chip ook gebruikt worden in de transportwereld, op vliegvelden enz.... zal dus wel mee vallen met die fraudegevoeligheid, en een paard in de magnetron stoppen, denk niet dat een paard dat overleefd.

De enige reden om niet te chippen die ik me kan voorstellen is fraude....

Mijn kleinkinderen zullen ooit in de verre toekomst niet anders weten dat paarden gechipt moeten worden en zijn. Ik denk dat het het welzijn van de paarden en pony's ten goede zal komen omdat "even" een veulentje fokken er niet meer bij zal zijn, net als die zielige paardjes op de markt.
Laatst bijgewerkt door Alane op 13-01-05 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:15

Ik chip niet omdat ik het niet nodig vind, heb ontheffing reeds binnen en moet alleen nog DNA (haren) versturen om het officieel te maken.

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:29

Alane, imo moeten ze dan maar gewoon een beslissing nemen in de trand van: elk veulen dat geboren wordt krijgt standaard naast zn veulenprik ook ineens een chip ingeplant, net zoals dat bij alles wat een oormerk moet dragen ook van jongs af aan gedaan wordt.
En dan zal dat idd na een tijd als doodnormaal beschouwd gaan worden.

Maar niet nu opeens iedereen het door de strot komen duwen, ook voor paarden waar geen wedstrijden mee gereden worden, waar niet mee gefokt wordt, paarden op pensioen, ...

Elektronica hoort NIET in een levend wezen thuis (zou je zelf zo graag met een chip rondlopen? als ik de Nederlanders hier op Bokt al zie steigeren over het feit dat ze nu opeens met een ID moeten gaan rondlopen......)

En onderzoek wordt er inderdaad naar gedaan, maar nog niet voldoende lang om stellig kunnen te bewijzen dat er geen problemen mee kunnen komen.

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:53

Ik ben ook tegen chippen. Redenen zijn er al genoeg gegeven in het topic. Ik heb ontheffing aangevraagt en hoop dat ik het ook krijg, maar daar lijkt het wel op na de laatste brief die ik heb ontvangen. Het zijn voor mij niet de kosten, want DNA moet je ook betalen. Voor mij is het omdat ik het risico niet wil nemen dat er iets mis gaat. Het is een lichaamsvreemd object. Zou niet weten waarom ik dat in mijn pony zou toelaten. Heb het idee dat veel mensen er ook niet over nadenken; iedereen doet het dus zal het wel goed zijn. Maar bij mij tellen de nadelen en risico's zwaarder dan verhalen dat het heus wel goed zal gaan.
Waarom is de chipverplichting in Duitsland anders afgeschaft na een onderzoek en waarom was er vorige week op het nieuws dat chippen bij paarden niet veilig is? Nee, ik hoop heel erg dat de ontheffing voor mijn merrie er door komt. Het voelt niet goed om haar te laten chippen dus doe ik het niet..

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:56

Is er iets over chippen op het nieuws geweest dan? Ik kijk weinig TV dus vandaar...

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 18:00

Bij de fjorden lopen ze heel erg voor.
Daar doen ze al jaren en jaren DNA testen en vanaf 97 is het chippen van de geboren veulens al verplicht
Taco heeft hem dus al gekregen als veulen en is ook DNA getest.
Taco heeft dus bijna 7 jaar zijn chip en ik heb er nog niets van ondervonden dat hij er last van zou hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 18:15

leentje schreef:
Elektronica hoort NIET in een levend wezen thuis (zou je zelf zo graag met een chip rondlopen? als ik de Nederlanders hier op Bokt al zie steigeren over het feit dat ze nu opeens met een ID moeten gaan rondlopen......)

Ik denk dat als mensen waren gechipt, het identificeren van de slachtoffers na de tsunami wat makkelijker was geweest.
Dus mensen: collectief aan de chip! Bloos!

* voor degenen die niet tussen de regels door kunnen lezen (dit is cynisch bedoelt Haha!)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 18:40

napoleon schreef:
Overigens kan ik me wel voorstellen als je je paard op een zo natuurlijk mogelijke manier wil houden (en zoals vele van deze mensen geen wedstrijden rijden) je je paard liever niet wil laten chippen. Wat mij alleen opvalt is dat het voornamelijk wedstrijdruiters zijn die moeilijk doen over het chippen om bepaalde redenen die ik niet goed snap. Wedstrijden zijn ook onnatuurlijk etc. etc. etc.

En dat valt mij nu juist precies andersom op, ik heb het idee dat de "natuurfreaks' (laat ik ze en mijzelf maar even zo noemen) er juist meer tegenin gaan. Iemand die wedstrijden rijd weet dat dit niet kan zonder een gechipt paard toch? Kan je wel ontheffing aanvragen maar dat schijnt nogal lang te duren en in die tijd kan je dan geen wedstrijd rijden.

Ik heb 2 paarden, 4 pony's en een ponyveulen. Ik zie echt niet in waarom mijn grasmaaiers een chip moeten hebben. Overigens is mijn veulie nu 9 maanden oud, had 2 maanden geleden dus al een chip in moeten zitten, ik heb geen haast, als iemand hem wil kopen kan het altijd nog.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 18:42

Nou, zoveel mensen zijn er niet die geen chip willen hoor.
Ongeveer 650 paarden in totaal.

Dus wrs zijn het vooral mensen die zeggen dat ze geen chip willen, maar meer vanwege het feit dat nu alles geregistreerd kan worden dan vanwege die chip in het paard. Maarja, tegen de registratie kun je weinig doen, je moet wel een paspoort hebben als je je paard vervoert he, dus daar is het DNA geen alternatief voor.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 19:08

leentje schreef:
Alane, imo moeten ze dan maar gewoon een beslissing nemen in de trand van: elk veulen dat geboren wordt krijgt standaard naast zn veulenprik ook ineens een chip ingeplant, net zoals dat bij alles wat een oormerk moet dragen ook van jongs af aan gedaan wordt.
En dan zal dat idd na een tijd als doodnormaal beschouwd gaan worden.

die beslissing is ook genomen, die DNA alternatief is ook alleen geldig tot feb. 2005 en daarna alleen voor veulens uit paarden met een DNA registratie.
Toen het "in beeld" kwam qua registratie (en dat is al veeeeeeel langer geleden) ben ik me daar wat in gaan verdiepen, toen er later sprake was identificatie dmv chip, was ik ook niet gelijk een voorstander. Ik kan me echter niet voorstellen dat wie dan ook als doel heeft de paarden uit roeien in Nederland dmv een chip ... Dat die mensen niet over 1 nacht ijs gaan in tegenstelling tot wat die antichippers mensen willen laten geloven.

Citaat:
Maar niet nu opeens iedereen het door de strot komen duwen, ook voor paarden waar geen wedstrijden mee gereden worden, waar niet mee gefokt wordt, paarden op pensioen, ...

Dat is een groter probleem, dat door de strot geduwd krijgen... echter is dat schijnbaar nodig, mensen frauderen graag, houden zich niet aan de regels en als dat gebeurd zullen er andere maatregelen genomen moeten worden.
Kijk eens naar de ophef van particulieren over hun kipjes tijden de laatste veeziekte.... compleet nivoloos en egoistisch, doordat soort mensen (en dat is niet persoonlijk bedoeld) moeten er strakkere regels komen vwb I&R bij paarden

Het eerder genoemde: Nu moet de hobbyboer ook heffingen betalen... terecht, zijn/haar koe poept niets minder dan een koe van een "gewone" boer.

Citaat:

Als het aan mij ligt mogen ze chippen en paspoort gelijk weer afschaffen, echter wil ik niet argwanend naar mijn bordje met eten hoeven kijken, geen tig verhalen meer hoeven aanhoren over afgeschreven paarden die door verhandeld worden als zijnde gezond etc... dan is een chip simpeler dan 2 weken moeten wachten op een DNA uitslag, en eerlijkheidshalve zal ik me heel hard achter de oren krabben en mijn bedenkingen hebben als mij over 2 jaar (dan zal alles gechipt moeten zijn of DNA ) een paard aangeboden wordt wat DNA profiel heeft en geen chip .... puur met het oog op fraude.
Inderdaad hoort elektronica niet thuis in een paard, maar een zadel hoort er ook niet op, het hoort ook niet bereden te worden.
en tot op heden heb ik meer verkl*te paarden gezien door ondeskundigheid van de "eigenaar" dan met chipproblemen ...

[/quote]
En onderzoek wordt er inderdaad naar gedaan, maar nog niet voldoende lang om stellig kunnen te bewijzen dat er geen problemen mee kunnen komen.
[/quote] Ergens begin 1980 (zal de echte datum even op zoeken) is men al begonnen met onderzoek naar de chip... enig idee hoe het kan dat bijv. honden op de schoft een chip onderhuids geplant krijgen en paarden in de hals? Omdat daar onderzoek naar gedaan is al veel eerder dan de eerste paarden in NL of elders waar een chip kregen (behalve die paarden die gebruikt werden en worden in het onderzoek)
Enige idee hoe het kan dat er een levensduur garantie is van 25 jaar? zou die chip dan mischien al langer bestaan dan 25 jaar?

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 19:11

DNA is NIET fraudeerbaar... als je zo'n paard niet vertrouwt moet je enkel nieuw DNA laten onderzoeken en kijken of het profiel overeenkomt of niet. DNA is voor elk afzonderlijk wezen uniek...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 19:17

DNA wel, maar er zit nogal wat tijd tussen het trekken en controlen van DNA.
Als je al hoort dat een DA een keuring doet, paard goedkeurt en later blijkt dat het paard niet goed is, moet ik een DA gaan vertrouwen ????
Nee dank je,. en dan telkens 38 euro betalen?????
1 van mijn merries was al DNA bekend, heb er gewoon laten chippen, niets geen gezeur, kleine moeite groot en goedkoop gemak. Haha!

en hoe weet je nu zeker dat het patroon dat je aangeleverd hebt gekregen bij je paard hoort?

ik heb de code zelf kunnen controleren voor en na het chippen.

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 19:22

Kan je iedereen wel gaan wantrouwen Rolleyes

Vertrouw jij die chip-lezers wel? Met een beetje kennis en handigheid zullen die ook wel geherprogrammeerd kunnen worden waardoor ze "aflezen" wat men graag wil dat er afgelezen wordt...

en dan heb ik het dus over een paard wat je zou kunnen aangeboden worden met een vals paspoort met vals chipnummer ofzo...

aangezien jij er van uitgaat dat bij een paard wel eens een fout DNA patroon zou kunnen terechtkomen

wb dat laatste, krijg ik wel het juiste DNA profiel terug... Hoe erg vertrouw jij er op dat als er een staal van JOU voor onderzoek naar een lab gestuurd wordt, dat de bijhorende resultaten waarop je arts zijn behandeling baseert, wel degene zijn die bij jouw staal horen?

*zucht*

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 19:30

Dus de DNA code mag je niet wantrouwen maar wel het feit dat er wel terdege onderzoek ook op lange termijn gedaan is naar de chip?
Jij laat haren trekken voor DNA, dan krijg je stickers terug.. hoe weet jij nu zeker dat die vermelde code bij je paard hoort?
Er zitten teveel schakels tussen het haren trekken en de registratie door een paspoortuitgevende instantie, en dat het verkeerd gaat hoeft niet gelijk moedwillig te zijn.
De PPC die hier was moest 3 pony's chippen, en 2 controleren... was is dan de meerwaarde van een geprogrammerde reader? (als dit uberhaupt zou kunnen zonder dat er uitwendig wat veranderd aan het ding)

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 19:44

Taaclover schreef:
Bij de fjorden lopen ze heel erg voor.
Daar doen ze al jaren en jaren DNA testen en vanaf 97 is het chippen van de geboren veulens al verplicht
Taco heeft hem dus al gekregen als veulen en is ook DNA getest.
Taco heeft dus bijna 7 jaar zijn chip en ik heb er nog niets van ondervonden dat hij er last van zou hebben.

Hetzelfde verhaal bij het Merens Stamboek. De jaartallen durf ik niet te zeggen, maar is ook in die periode geweest.
Alle veulens die opgenomen worden in het stamboek worden als ze geschetst worden ook gechipt.

Die van ons zijn ook vanaf begin af aan gechipt en heb er nooit last van gehad.

Ik dus niet tegen chippen. Ook heeft het een voordeel bij rassen waar elk paard er vrijwel hetzelfde uitziet.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 19:57

ik snap die commoties niet voor het chippen. Het wordt nu eenmaal als regel gesteld. Er zij ergere dingen in de wereld.

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 20:06

Suzan1 schreef:
ik snap die commoties niet voor het chippen. Het wordt nu eenmaal als regel gesteld. Er zij ergere dingen in de wereld.

sorry, geen argument

Als morgen als regel opgesteld wordt dat we zelf allemaal met een chip gaan moeten rondlopen, ga je dat argument dan ook gebruiken?

Of om het gewoon algemeen te stellen: omdat iets als regel opgesteld wordt, kan er niets mis mee zijn? Mag het niet in vraag gesteld worden?

Als morgen de wet is dat iedereen voor een trein moet gaan liggen, doe je dat dan ook gewoon?

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 20:06

ik heb hem wel laten chippen ik denk dat het de mensen gaat om het geld te meeste dan teminste de gene die ik ken we. zoduur is een chip niet het is eenmalig

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 20:21

Je mag tegenwoordig een ongechipt paard toch ook niet meer vervoeren..?