eigen wei/ pensionstal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 21:44

ik denk dat een eigen wei wel goedkoper is.
want een pensionstalling kan oplopen tot boven de 100/200 euro.
en een eigen wei kost niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 21:53

Ik heb voor mijn pony drie weides (te leen OK dan! ) en ik vind het prima zo.
Lekker je eigen gang gaan, niemand die op je vingers kijkt.
Oké, hij staat hierdoor alleen, maar in het geval van mijn pony is/was dat het beste. Hij heeft nooit bij andere paarden gestaan en is ...ehm... niet zo sociaal Schijnheilig naar andere paarden, maar daar werken we aan.
Deze winter staat hij op een nieuwe leenwei met aan elke kant een paard.
(Lastig uit te leggen, maar: drie weides naast elkaar met een paard/pony in elke wei)
Mocht dit allemaal goed gaan, dan gaan we binnenkort op zoek naar een vriendje.... en een extra wei Knipoog

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 22:56

Trainen?Viva had toch vakantie Tong uitsteken

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 23:12

Op het moment wel even, maar normaal gesproken toch niet Verward

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 23:17

Ik heb een eigen stalletje. Dat run ik samen met Lusitano van bokt. Het kost wel veel geld hoor, er komen een hoop kosten bij kijken. Maar er staan 4 paarden, en het gemiddeld stalgeld is 150 euro, dat zou 600 euro in de maand zijn. Ik denk dat we wel goedkoper uit zijn dan. Maar het werk is ook enorm!
Wel heerlijk om niet op je vingers gekeken te worden, dat is echt het grote voordeel. En natuurlijk dat je zelf alles kan beslissen. Het nadeel vind ik echter wel dat je minder aanspraak hebt, ik mis soms best wel een leuke kantine.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 23:38

Woon aan een aantal hectare weiland, maar geen boer die het wil onderverhuren.
Plus dan zou er een 2e bij moeten, want alleen is zielig.
Met vakanties altijd een probleem.
Swinters weinig mogelijkheden om te rijden, iedere keer naar de club toe.

Had eerst een stal vlakbij, op een boerderij. Moest alles zelf doen, eigenlijk net of ie aan huis stond Knipoog Maar sta nu bijna 2 jaar op een volpensionstalling, en dat bevalt te goed. Onderling is de sfeer super, niemand die elkaar op de vingers zit te kijken, stalhouder regelt het allemaal perfect.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 08:45

marloezzke schreef:
ik heb mijn paard gelukkig thuis staan. ik vind het grote nadeel van pensionstallen, dat er vaak een beperking is wat betreft weidegang. ik zet mijn paard altijd rond 8 uur buiten en rond 3 of 4 uur haal ik hem binnen. ik vind ideaal. ik zou niet zonder kunnen en mijn paard zeker niet. ik vind paarden die regelmatig buiten komen altijd veel gezonder en gelukkiger dan paarden die dit niet mogen.

eerlijk gezegd vind ik het erg dat er mensen zijn die een binnenbak en andere faciliteiten boven de vrijheid van hun paard kiezen.
dat vind ik heel erg vreemd. ik heb al een aantal gevallen gezien waarbij het paard regelmatig op de wei kwam veek beter presteerde en beter in zijn vel zat dan wanneer deze weinig tot geen weide gang kreeg.

Ik heb zon paard dat niet gelukkig is,de hele dag naar buiten te gaan,heb ik zelf ervaren. Daarom lekker in box op de manege

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 10:43

Citaat:
Op het moment wel even, maar normaal gesproken toch niet

Was maar een grapje hoor Scheve mond

tara2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:07

Ik heb het allebei meegemaakt.
Ik heb vier jaar op een (super) pensionstal gestaan en nu op onze eigen wei, omdat ik zwanger werd.
Het heeft allebei zijn voor- en nadelen.
Bij de pensionstal had ik alles, gezellig kletsen, iedere dag rijden met welk weer dan ook, advies van de eigenaar etc etc en voor een hele scherpe prijs.
Echt ideaal dus.
Nu staat mijn paard op onze eigen wei en ja dat scheelt natuurlijk in de kosten per maand, maar je moet ook bedenken dat je nu niet iedere dag kunt rijden, je zelf hooi etc moet regelen, stal uitdoen.
Dus je kunt het gewoon eigenlijk niet vergelijken vind ik.
Als ik nog fulltime zou werken en vaker zou kunnen rijden, zou ik daar nog steeds staan.

Pantharei7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 13:03

paardjuh schreef:
ik denk dat een eigen wei wel goedkoper is.
want een pensionstalling kan oplopen tot boven de 100/200 euro.
en een eigen wei kost niks.

Wij hebben een eigen wei en voor ons is het niet goedkoper. We hebben dan wel weiland gepacht, maar de grondprijs is gewoon heel duur.
En een eigen wei is heel veel werk.Je moet alles zelf regelen. Je moet zelf hooi, stro, brokken en dat soort dingen kopen en halen.Weide moet je zelf repareren enzovoort..
Maar het grote voordeel vind ik dat ik alles op mijn eigen manier kan doen. Verder heb je geen gezeik met andere mensen en veel privacy

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 13:14

Ik heb een eigen weide en stallen,maar jammer genoeg kan ik er in de winter niet staan omdat de baan baan naar de manege niet verlicht is en dus te gevaarlijk is Verdrietig anders zou ik zeker daar blijven.Nu sta ik daar enkel in de zomer en geloof mij,ik kan haast niet wachten tot het weer april is zodat ik mijn paardjes weer naar daar kan brengen Daar kan ik ze lekker op stro zetten en zit er niemand op mijn vingers te kijken. Zaaaalig...Ik zou er veel voor over hebben om daar een bak te hebben,maar jammer genoeg mogen we daar momenteel nog geen zand storten...

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 14:40

Ik heb ook m'n paarden aan huis staan, en daarbij verhuren we een aantal boxen aan particulieren.
Heb in totaal 9 boxen, zadelkamer, spuitplaats,3 paddocks en een 20x60 rijbaan.
Lachen
Maar ik ben ook erg bevoorrecht met mijn lieve ouders.

Als ik deze mogelijkheid niet had, had ik m'n paarden op een goede pensionstal gezet, waar ze veel buiten komen, en de verzorging proffesioneel is.
Ik zou niet alleen een wei willen huren.

bren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 14:45

ik sta op een pensionstal,
omdat het toch veel tijd scheelt.
en alles word nu super geregeld,
paard staat overdag lekker buiten,
en word sávonds weer binnen gehaald

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 14:47

Woow,jullie hebben het in Nedrland wel allemaal goed voor mekaar...Ik kan hier in België niet veel stallen bedenken waar je paardje binnen-en buitengezet word enzo hoor...Ik zou er nochtans veel voor over hebben in de winter,dan zou ik 's zaterdags eens kunnen uitslapen...