kan een shet swinters dag en nacht naar buiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

toppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 21:00

toppie schreef:
hej
shetten hebben een speciale vacht en kunnen er echt wel tegen hoor OK dan!

en ik denk ook nog, een shet meelaten lopen aan een fiets is nog altijd wel gevaarlijk hé Knipoog

linlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 22:12

Hoi ik heb dan wel geen shet, maar mijn pony staat ook tussen de shetten.
Ze lopen dag en nacht buiten, bij ons gaan ze snachts wel in de paddock omdat ze anders tonnetjes rond worden.
Er is een schuilstal waar ze in kunnen, maar daar staat bijna nooit iemand in, ze staan liever buiten in de regen, wind, storm, sneeuw...

Bijvoer, is alleen hooi in de winter en je hoeft echt geen biks te gaan voeren want dan heb je straks ook wer een hoef bevangen pony.

Enting hoeft inderdaag maar 1 keer per jaar.
Tja de shet zelf kost niet veel, en als je zou gaan mennen, tuig en wagen is wel even prijzig, maar het is eemalig en dan heb je ook wel wat.

Wel moet je echt rekening houden met de dierenarts kosten, als een shet ziek wodt kost het net zoveel als een groot paard!!
En de tandarts, moet ook elk jaar gebeuren.

En 4 keer hoefsmid, kan lukken maar alles als die hele gezonde hoeven heeft, sommige paarden moeten nou eenmaal wat vaker, of met mennen op ijzers of hoefschoenen, ook al ga je misschien niet gelijk mennen, je meot er wel aan denken.

En als je een hengstje koopt, die zijn wel goedkoper maar die kan je moeilijk kwijt, ze kunnen natuurlijk niet bij andere in de wei.

Als je ergens een stukje wei ofzo huurt, denk dan wel aan dat sheten ontsnap wonder zijn, dus alleen een draadje voldoet niet.
En als je er er eentje koopt, let goed op op die is in karakter, veel shets zijn echt verpest, of ze zijn nog nooit in handen geweest en dan kunnen ze behoorlijke krengen zijn!!

En fietsen, ja ik fiets wel met troy, ze vind het prachtig en ik doe het graag, wel alleen in het park en niet op een drukke weg.

linlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 22:25

Ohw ik bedenk me nog iets, ze moeten nu ook gechipt worden en een paspoort krijgen, dus als ze dat niet hebben komt dat er ook nog bij.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 01:27

calice schreef:
-inentingen ongeveer 150 per jaar (ruim geschat Tong uitsteken )

Heel ruim geschat Knipoog
Wij enten 1 keer per jaar tegen influenza-tetanus en betalen 17,15 euro per paard (daar komen nog wel visite kosten bij dan).

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 09:08

Hey Ils! Toch een shet? Koel hoor Cool Weet er zelf helaas weinig over te vertellen Knipoog Maar als hij/zij er is kom ik kijken hoor Knipoog

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 11:23

shetten kunnen idd dag en nacht buiten , hebben wel graag een schuilstal (voor als het echt guur regen weer is ..) als het vriest liggen die van mij juist meestal ergens op het landje ipv in de stal

zijn ze helemaal blij , hebben ze het niet zo warm met hun wintervachtje
met deze hoge temperaturen houden ze zich super rustig , ze hebben het veel te warm

een shet is in de regel niet geschikt als gras maaier
ivm hoefbevangenheid en veeeeeel te dik worden
en is het ook zeker raadzaam in de lente en zomer (met rijk gras ) de
pony extra beweging te geven

persoonlijk houd ik ze liever leeuwendeels op zand
en voer hooi met handje biks ( veulens hebben veel meer biks nodig , die moetenm ook nog groeien maar volwassen shet kan dan af met 1 flinke hand in hooi zit namelijk niet alles..)moet je wel het hooi of op steen (kan je dagelijks vegen) of in het stalletje of in bakken geven ivm voorkomen van zandkoliek

aan de fiets is niet een ideaal uitgangs punt , de ene dag zullen ze het braaf doen de andere word je meegesleurd ...
(een shet kan ongeveer dubbel zijn gewicht probleemloos trekken , dus een shet van 200 kg (normale maat shet ) trekt 400 kg ! en ze zijn super snel (wendbaar) en vooral in de wintervacht is het moeilijker de lichaamstaal in de gaten te houden

shetten blijven ondeugend en hebben een consequente baas nodig
en als je geen gevoel voor humor hebt , niet aan beginnen !
(dat vind ik dus persoonlijk DE charme van een shet , het pikken van spullen (evt uit je jaszak..) de houdini faktor , het omgooien van je krui
als je bijna klaar bent met mesten (en dat kan lang duren want zij gaan daar staan waar jij bezig bent het liefst op of over het hoopje wat je net bij elkaar geharkt hebt zodat je er lekker net niet bijkunt)

als je je shet dus op een weide gooit zorg er dan voor dat je een stukje af kan zetten en idd een stroomdraadje oid werkt meestal niet
lopen ze meestal zo tussen door (zeker met hun winter vachtje )
en bedenk dat niet iedere shet op gras gehouden kan worden (zeker niet op een grote vette weide..)

en schurkie klom zelfs over gaas als zijn maatje fftjes wegging en alleen achterbleef , het zijn echte houdinis

een shet kost miss minder dan een groot paard in voer en aanschaf maarrr een DA is voor een shet net zo duur als voor een groot paard
en de hoefsmid ook (denk idd ook aan ijzertjes als je toch gaat mennen of veel over de weg (fietsen??)tuig borstels hoeven teer ed worden ook niet goedkoper

Wubbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 12:56

Je kunt een shetje dag en nacht buiten laten staan als hij of zij kan beschikken over een schuilplek.
Zodat hij kan schuilen bij constante regen of felle zon.
Op zich zou dit het mooiste voor je shetje zijn en natuurlijk het allermooiste zou zijn als hij of zijn er ook een soortgenootje bij heeft.