aanschaf shet voor mijn dochtertje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxalishakexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 21:15

ik heb heel slechte ervaringen met jonge kinderen bij veulens zetten....Mijn neefje van 7jaar was dol op paarden en al ..hij kocht een welschveulen.Natuurlijk wist hij nog nix van paarden enzo af en zijn vader nou ook weer niet zo veel .Het veulentje is en blijft een veulentje en heeft een paar keer gebeten.Mijn neefje wist niet wat te doen , was bang en durfde neit meer te gaan .Gevolg:het veulentje is verkochte n hij heeft een schrik voor paarden meegekregen.Ik zeg niet dat dit altijd het geval is maar ikz ou als ik jou was toch die schetlander die meer gewoon is en ouder is nemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 21:23

Wat ik me afvraag

Waarom gelijk een eigen pony?? Waarom wacht je niet even? Zet er op paardrijles ofzo, of op de manege. Zou ze niet eventueel naar het shetje van de buren kunnen gaan om te helpen met de verzorging. Ze is nog jong en dat zou betekenen dat het uitmesten, voeren, water geven en hooi op jouw zou neerkomen, heb je daar wel tijd voor? En waar laat je de mest?
Als het heel de winter zulk weer is, is julliie tuin, zijn wei ook helemaal bagger..

Dit is mijn mening hoor, je hoeft het niet op te volgen natuurlijk maar ik zou zelf zeggen, wacht nog even..

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 09:58

je kind is 3, geef haar een hobbelpaard. Haha! wel zo veilig.
denk dat je die pony meer voor jezelf wil dan voor je kind Knipoog , ga lekker naar de kindboederij ofzo. Dadelijk staat de pony met zijn hele hebben en houden in de achtertuin en vind ze er geen klap aan Verward . Wat moet je er dan mee. Eigelijk vind ik het geen goed idee . Ga met haar naar iemand toe die shetjes heeft, en laat haar daar een paar keer per week rommelen met de beesten. En als je graag beesten in je achter tuin wil, neem dan iets van geitjes of konijnen. Maar zeurt ze als een jaartje of 12 is nog om een pony, dan kan je er altijd alsnog aan beginnen. Tong uitsteken succes met je beslissing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 10:01

De prijs vind ik keurig voor de pony absoluut niet te veel t beesje is nog in de bloei van zijn leven en heeft al de nodige ervaring.

ik had persoonlijk de prijs nog wat hoger gegooit... word tijd dat de shetlanders eens wat meer gaan opbrengen als 100 euro..

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 10:17

Ik zou voor een oudere pony kiezen. Shetland veulens zijn superlief ( Lovers ) maar soms willen ze spelen en lopen ze een meisje van 3 nog wel eens perongeluk omver. Shetlanders kunnen heeeel oud worden...dus een ruin van 15 gaat nog best lang mee...als hij tenminste helemaal gezond is en blijft. Ik verzorgde vroeger een Shet die 42 is geworden...

Ik zou ook even informeren of je echt wel een pony in de achtertuin mag houden...want dat mag niet zomaar overal Knipoog

Succes!!!

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 10:41

Ik zou zeker geen shetlandveulen nemen. Ja, veulens zijn lief, maar ze gaan jou ( en je dochtertje) zeker uitproberen! Denk aan, even kijken of ze je op kunnen eten. En dan heb je zo'n mooie jaap op je wang...

Verder zijn shetlanders qwa maat wel mooi voor kleine kinderen, maar voor de rest vind ik het niet zo'n super combinatie. Ik heb maar al te vaak gezien dat ze zo een loopje met die kleintjes nemen!

Ik zou je aan willen raden om of een oude pony ( jaar of 12) te nemen, en het liefste geen shetlander...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 10:46

mijn shetje is in omgang super lief, laat haar gewoon poetsen door mijn nichtje van 2 allen met rijden wel wat angstig nog, alleen met kleine kinderen doet ze niets, ander gaat zenog wel eens te hard...

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 15:37

Ik zou persoonlijk ook niet voor een shetlander gaan als het een klein kind aangaat.
Vaak zijn ze ontzettend ondeugend en net als hierboven beschreven staat zijn kinderen er vaak snel uitgegroeid en moet er een nieuwe kopen.
Dat is nog niet eens het probleem maar de oude pony moet natuurlijk ook blijven,dus zit je als het tegen zit en je kind snel groeit binnen een jaar of tien met een halve manege opgescheept.
Misschien is een IJslander ( niet al te groot wel super sterk) een Dartmoor of een Welsh A een beter idee.
Je kunt natuurlijk ook eens langs een manege lopen en vragen of de goedzak van de stal te koop is.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 16:02

Probleem zit hem imo niet zozeer in het feit dat shetlanders zo vervelend zouden zijn maar in hun opvoeding. Mensen nemen zo'n pony en de opvoeding niet serieus met alle gevolgen van dien. Je kunt niet een heel ras over een kam scheren. Bekijk het per pony! of dat nou een welsh, shet of wat dan ook is. Loop er eens omheen, kijk of hij snel schrikt, of hij snel van zich afbijt...
Bij ons op stal hebben ze ook een shetlander voor de kinderen. prima paardje en eerlijk voor de kinderen. Ze hebben haar dan ook keurig opgevoed.

Ik zou gaan voor een oudere pony of iig niet voor een veulen.

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 16:03

stef schreef:
Ik vind veel shetlanders absoluut geen kinderpony's. Ondanks hun geringe maat zijn ze vaak niet de makkelijkste.
Ook een pony alleen houden is niet ideaal. Het kan natuurlijk wel, maar een pony is en blijft een kudde dier.
Voor nog geen 50 euro heb je (in nederland, belgie weet ik niet) een papierloos hengstveulen.
Misschien beter wat langer wachten tot je dochter een jaar of 6 is en dan voor een leuk klein welshje o.i.d. gaan

Hier ga ik helemaal in mee.
Shetlanders zijn zowiezo niet echt geschikt voor een kindje van 3 jaar omdat ze heel breed zijn en dat niet echt geod is voor de benen van je dochtertje.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 16:15

Ik zie zelf regelmatig een shetlander die voor de kinderen gekomen is en dat diertje staat zich een ongeluk te vervelen. Kinderen hebben gewoon de attentiespan nog niet om een pony voldoende aandacht te geven (als het nieuwe eraf is) en je wilt natuurlijk ook niet elke dat een half uur aandacht afdwingen, dan gaat het ze tegenstaan. Kan je niet met je buren praten over regelmatige knuffelsessies met hun pony? Als je je kind liefde voor paarden bij wilt brengen is het verlangen ook belangrijk - het moet een beetje bijzonder zijn. Als er altijd een pony geweest is voor het geval je misschien zin had er iets mee te doen is het veel minder bijzonder en is de motivatie er iets mee te doen ook minder.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 16:37

Heb je PB !

hamadryada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:51

wil je die pony een paar jaar op de wei houden en dan gaan berijden? ik denk dat hij dan wel eens zal lachen als jij ineens afkomt met een zadel. ik zou wachten tot je kind oud genoeg is om te leren rijden en dan heeeel lang zoeken naar een brave makke pony. (btw: ik was 6 en toen moest ik nog heel erg opletten om er niet steeds zijdelings af te glijden Knipoog en nog iets: heb een degelijke stal op de weide staan? ponies zijn wel taai maar hebben toch beschutting tegen regen wind en kou nodig!