Paard mee naar Deurne

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 11:32

Tja je kan het leerlingen wel anders leren, Maar als ze iedere keer op stage gaan en daar komen ze niet buiten dan valt er weinig te leren.

Maar dat van dat vegen? is dat zo slecht voor de gezondheid van het paard dan!? Verward

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 11:33

Tja je kan het leerlingen wel anders leren, Maar als ze iedere keer op stage gaan en daar komen ze niet buiten dan valt er weinig te leren.

Maar dat van dat vegen? is dat zo slecht voor de gezondheid van het paard dan!?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 11:36

Nee, dat is niet slecht na de belangrijke verzorging

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 11:36

Ze bedoeld dat in Deurne het uiterlijk van de gangen (het vegen dus) belangrijker is als de verzorging van de paarden... En ja dat is slecht!

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 11:40

Oh zo haha nu snap ik hem Lachen

Ulyssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 13:02

Er zijn veel verschillende meningen over deurne, dit komt voornaamlijk ook omdat deurne gewoon een tijd slecht bekend heeft gestaan.

Uitleg:
Mijn instructeur heeft vroeger ook deurne gedan (heeeeeeeeeeeel lang geleden Knipoog ) Toen was het nog niet echt een 'school' zegmaar een veeeeeeeeeeeeeeeeeel strenger dan nu, er waren toen ook ontzettend strenge selecties, en dan ook echt heel streng. Maar dit had dus wel tot gevolg dat er over het algemeen allemaal goede ruiters van deurne afkwamen.
Maar in de loop der jaren verspoepelde de selecties en werd alles minder streng, in princiepe kon iedereen, hoe goed of slecht je ook rijd, zich aanmelden, waardoor deurne opeens een stuk slechter eindresultaat leverde zegmaar.
Maar nu zijn ze weer aant het opkrabbelen en het is nu echt wel een goede opleiding.

Voor mensen die dat niet geloven, ga dr gewoon is kijken, en dan niet perse op een openavond, maar gewoon een keertje doordeweeks op een normale schooldag, dan kun je de gang van zaken zelf zien. Lachen

Wow wat een verhaal eigenlijk Scheve mond haha
Ik ben trouwens nieuw hier, dus bij deze "hooi allemaal!!"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 13:05

Vroeger, kwam je idd niet zomaar de door de selectie week.
Daarvoor moest je zelfs Z gereden hebben en door de selectie komen.
Nu word iedreen er aangenomen, het is nu maar een gewone Helicom opleiding.
En volgens de Deurne mensen die ik ken, is daar nog niets aan veranderd. En het nivo nog steeds om te huilen. (op natuurlijk enkele uitzonderingen na, maar die komen er zonder Deurne ook wel)

Ulyssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 13:13

Naja deurne doet nu toch wel z'n best om het niveau weer wat om hoog te krijgen..
Maarja het blijft opzich wel een pittige opleiding, en als je na gaat dat veel van de klassen het eerste jaar uit zo'n 25 mensen bestaan en in het laatste jaar uit iets van 6, blijven toch wel de doorzetters over..
Maja, indd mensen met echt talent komen er toch wel, ik vind zelf die masterclass en sportklas ook maar niks..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 13:18

Dan mogen ze nog wel harder selecteren als ze het nivo weer omhoog willen krijgen Lachen
Als je nu kijkt wat er rond rijd, krijg je tranen in je ogen.
En als die groep bij wijze van uitzondering eens het bos ingaat, kun je de ziekenauto wel vast klaar zetten Bloos!

Verder is het niet overdreven pittig.
Werken in de paardenwereld is nu eenmaal hard werken.
Het meeste wat je hoort is het klagen over het vroeg opstaan en laat ik dat nu niet vroeg vinden.. Lachen

En over het luisteren
Dat is idd voor veel verwende nesten met een te grote betweterige mond wel moeilijk, maar dat moesten ze eens op wat meer scholen gaann toepassen.
Misschien dat er dan nog weer iets van normen en waarden terug komt Lachen

Ulyssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 13:23

Haha ja ik ben het met je eens hoor Lachen
Alleen ik vind met de opleiding niks mis opzich, alleen inderdaad een groot deel van die mensen die daar rondlopen..
Opzich zouden ze gewoon weer een strengere selectie moeten invoeren, doe zou denk ik het meest effectief zijn maarjaa..

ping

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 13:35

Ik heb eens nagevraagd hoe het nu zit met een eigen paard...paard is nl een relatief begrip. Mijn schoonzusje wilde deze opleiding gaan volgen maar mocht er in eerste instantie niet met haar paard er heen..waarom niet? Het was een volbloed arabier en die zijn geen 1.60m (minimale maat) maar na veel gezannik mocht ze toch met dr merrie want de merrie is 1.58,5 m. Het ras kan er toch niks aan doen dat ze niet veel groter worden. Kijk ik snap ook wel dat je niet moet aankomen met een VA van 1.45m. Wat vinden jullie hier nu van???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 14:32

Ze moeten ergens grens trekken

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 14:39

In alles wat iedereen zegt zal wel wat inzitten.
helaas komen paarden niet veel buiten, op Deurne helaas ook niet.

en Deurne zal ongetwijfelt vroeger stenger zijn geweest, en wat ze allemaal gaan doen weet ik niet.
maar heb idd daar mensen zien rijden waar ik twijfels voer had. maard at is mijn mening.

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 15:28

Ik hoorde van een meisje dat in het 1e jaar zit en bijna de stage erop heeft zitten, dat er van de 30 nog maar 20 in de klas had. Allen vonden ze dat het toch niet was wat ze wouden. Zo zie je dat je dalijk wel de harde kern overhoud, en al rijd je niet genoeg dan haal je je examen rijden dus niet

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 16:01

Ik hoor hier in de buurt meestal van mensen dat je inderdaad een afgestompt en mager paard terugkrijgt als je je paard uitleent aan Deurne.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:20

Marliesje schreef:
Ik hoor hier in de buurt meestal van mensen dat je inderdaad een afgestompt en mager paard terugkrijgt als je je paard uitleent aan Deurne.

mager ?

eigenlijk iwl ik wel mening horen van mensen die nu Deurne doen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 18:51

Ik persoonlijk vind niet dat ze een grens moeten trekken qua hoogte of paardenras. Er zijn ook kleine mensen die gewoon beter op een D- of E-pony rijden. Vriendin van me bijvoorbeeld is zo klein dat ze op een grote E of een paard haar benen al halverwege de buik komen.
Ook vind ik dat Deurne niet veel meer voorstelt. De mensen die Deurne gedaan hebben, zitten bijna allemaal niet meer in de paardenbranche. Of je moet een rijke vader hebben die een eigen stal op kan zetten.

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 18:59

xx_Irisje schreef:
mager ?

eigenlijk iwl ik wel mening horen van mensen die nu Deurne doen.

Dan leen je je paard uit als schoolpaard, ik neem aan als je zelf een paard meeneemt je dus wel zelf beslist wat hij voor voer krijgt? en anders voer je hem zelf toch wat bij?

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 17:58

Naar aanleiding van dit topic ben ik eens iemand een pb gaan sturen die deurne doet, dit was haar verhaal:

De paarden werken hard. Dat is gewoon een feit. Je hebt 3 keer in de week dressuurles en 2 keer in de week springen. Daarnaast krijg je 1 of 2 keer in de week les van oudere studenten (je moet dan 1 van de 2 lessen rijden, maar ook niet altijd. Er moeten gewoon een aantal studenten naar die les komen, en er zijn altijd mensen met hete paarden die een extra uurtje wel fijn vinden. Dus je hoeft zelfs niet elke week. Dit zal alleen in het begin echt zo zijn) Ook heb je 1 keer in de week longeerles. Hierbij moet je paard meestal een half uurtje lopen, en dit regel je ook weer met je klasgenoten. Er moeten 2 of 3 paarden lopen, dus je paard kan om de week, of zelfs om de 2 weken die longeerles lopen.
Je klas wordt namelijk opgedeeld in groepjes van ongeveer 6 mensen. Zo blijven de rijlessen klein en heb je veel meer aan een rijles.
De rijlessen worden verdeeld in en blok van 3 uur. Daarin hebben dan 3 groepjes les (waarschijnlijk je hele klas) en verdeeld over de drie uren. De andere uren heb je stalmeester of gewoon vrij. Dus dan kan je je paard lekker naverzorgen, laten grazen aan de hand etc. De schoolroosters zijn nu zo veranderd dat je of voor of na een les min 15 min vrij hebt om je paard te verzorgen. Dit is tijdens het ontbijt, de lunch of het diner, of tijdens de kleine pauzes van 15 min tussen een aantal lessen door. Als je moet rijden na een les kan je vaak eerder weg om je paard op te zadelen, hetzelfde geldt dat je na je rijles wel wat later mag komen.
Het is echt niet zo dat de stal vegen boven je paard komt hoor! Tuurlijk krijg je het wel te horen als de stal er niet netjes bijligt gedurende een paar uur. Er is altijd wel iemand die even tijd heeft om te vegen, dus dat moet dan ook gewoon gedaan worden. Maar eerst je paard!!! Als het echt warm is spuiten we niet alleen de benen af hoor, maar het hele paard krijgt ff een lekkere douche.

Als je paard mager van school terug komt heb je zelf iets fout gedaan...Je moet namelijk zelf aangeven hoeveel biks jouw paard nodig heeft. Veranderd dit tijdens school, dan ga je naar een stalmeester en die past het voor je aan. Of een stalmeester komt naar jou toe als hij ziet dat je paard wel erg vet of mager wordt. (in het eerste jaar is het trouwens ook de bedoeling dat je je paard elke week weegt, hierbij kan je dus heel goed bijhouden of je paard aankomt of afvalt) Bij de schoolpaarden houdt de stalmeester dit voor je bij.

Mijn paard uitlenen aan deurne als schoolpaard zou ik neit zo snel doen. Je weet namelijk nooit wat voor een ruiter erop komt te zitten. Maar met een eigen paard kan het prima. Je hebt zelf in de hand wat je doet. Als jouw paard het nodig heeft om tussendoor even te stappen met een lange teugel dan doe je dat! Je rijdt in principe gewoon op jouw eigen manier, en de instructeur probeerd dingen te verbeteren en fouten op te lossen.

En die mensen over die D- en E-pony's, je moet ook ruilen van paard! En je paard moet ook aan jouw examens mee kunnen doen. Dus een parcours van een meter kunnen springen met jou en een klasgenoot. Als jouw klasgenoot 1.80 is, kan die dus niet op jouw pony. Dan moeten ze daar weer rekening mee gaan houden. En ze voorkomen liever dat er pony's komen die de opleiding niet aankunnen. Daarom is de standaard van min. L-dressuur en L-springen niets voor niets.

Je rijdt nooit buiten?????? Sorry???? Er ligt een mooie buitenbaan waarin we dressuur en springeles krijgen als deze vrij is. Is die niet vrij, dan gaan we met springen het bos in. Heuvel op galopperen, boomstammen springen, de laatste tree van de piano springen. Door het water heen, over een bruggetje, noem het maar op. En we rijden ook gewoon op de renbaan. Natuurlijk gaan we niet naar buiten als het weer slecht is, maar anders wel hoor. Het kan alleen niet altijd. Vooral met de dressuur is het wat lastiger, omdat er bijna altijd 3 klassen tegelijkertijd les krijgen in het rijden of springen. Je kan natuurlijk niet met z'n allen in 1 buitenbaan. Wat wel wordt gedaan, is dat we dan of op het gras gaan rijden, of op de menplaats. (baan van 40 x 100 m geloof ik)

In het weekend komt je paard een uur in de stapmolen, kan dit niet om enige reden, dan wordt hij gelongeerd. Maar je kan een bekende natuurlijk altijd vragen om wat met je paard te doen die dat weekend dienst heeft. Maar een dagje vrij vind je paard volgens mij ook niet zo erg hoor... Als ik weekenddienst heb ga ik mijn paard ook niet fanatiek rijden. Dan ga ik lekker een uur aan de hand grazen en de dag erna in de stapmolen. Als we wel rijden, kan dit binnen. Maar in overleg met de stalmeester mag in sommige gevallen ook buiten gereden worden. Dan pak ik wel mijn paard, zodat ie lekker even kan rennen op de renbaan.
Als je niet wilt dat jouw paard niet in het land komt, neem je hem op vrijdag gewoon mee naar huis. Dat kan namelijk ook gewoon. Sommigen nemen hun paard elk weekend mee naar huis voor concours, of gewoon om hem lekker buiten te kunnen zetten.

De stalmeesters zijn de hele dag op school en in de stallen. Als jouw paard er neit netjes bij staat krijg je dat te horen. Als je paard op vrijdag als je naar huis gaat nog een plek opgedroogd zweet heeft mag je hem opnieuw gaan poetsen. 's ochtends heb je anderhalf uur de tijd om je stal te doen, je taak (buiten een stukje vegen bv) de stal te vegen en je paard te verzorgen. Dat je 5 min na je rijles weer in een andere les moet zitten is dus gedeeltelijk aangepast, maar alsnog, eerst je paard. De meeste leraren hebben ook iets met paarden, en ze snappen het allemaal als je eerst je paard wilt afspuiten.

Dus als je paard verwaarloost van de opleiding terug komt, heb je zelf iets verkeerd gedaan. Tuurlijk wordt er op je paard gelet door de stalmeesters, maar zij kennen jouw paard niet zoals je zelf kent. Als je paard wordt afgestompt, heb je hem niet goed gereden.
Ik zou mijn paard niet zomaar uitlenen als schoolpaard als ik degene niet ken, maar anders is het prima te doen. Tuurlijk kan het zijn dat je paard slechter terug komt dat dat hij heen ging met een andere ruiter. Maar als een ruiter rechts vast zit, zal je paard dan los blijven? Nee, die gaat dan ook vast zitten. Het wordt wel geprobeerd op te lossen, maar soms is dat niet even makkelijk. Maar het wordt per jaar beter. Want uiteindelijk blijven de paardenmensen wel zitten.

Groetjes,

Kitty

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 18:04

Citaat:
De schoolroosters zijn nu zo veranderd dat je of voor of na een les min 15 min vrij hebt om je paard te verzorgen

Blij dat dit dan eindelijk aangepast is, dat werd hoog tijd

Citaat:
Je rijdt nooit buiten

Als dat op een bericht van mij sloeg, daar bedoelde ik het bos mee.
Niet de buitenbak.

En in 1 jaar is er toen een keer of 7 de ziekenwagen voor geweest Bloos!

En er word bevestig dat de paarden niet in de wei komen.
En zoals iedereen weet, vind ik dat niet oke Haha!
Mag ook wel eens verandering in komen.

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 18:07

Tja ik vind dat in de wei best logisch, aangezien er veel sportpaarden rond lopen wil iedereen dat zijn paard alleen in de wei komt Haha! en daar kan je natuurlijk nooit aan beginnen, hoeveel hectare grasland heb je dan wel niet nodig Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 18:11

paddock vind ik ook nog oke
En er is plek genoeg om goede paddock aan te brengen tussen de renbaan.
Dan kan elk paard vrij naar buiten.
Lekker ff rollen of lekker uitbokken.

Jammer dat zoiets als luxe of wat ook word gezien.
Ik vind het doodnormaal, dat zoiets bij een groot complex aan gelegt zou moeten worden.
ook bij grote pensionstallen.

(maar dat is een ander onderwerp)

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 18:13

...en als dan niet in de weide (wat met hun systeem vast lastig is, je kan niet zomaar alles bij elkaar gooien) waren zetten ze dan niet een zooitje losgooibakken uit zodat die beesten even lekker vrij kunnen bewegen? Stapmolen kan dat echt niet vervangen wat mij betreft...

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 18:32

Ik ga waarschijnlijk BBl houderij doen, dus dan kom ik maar 1 keer p/w en je hebt geen eigen paard nodig. Das wel fijn want ik heb een d-pony Haha!

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 19:57

dat kan, alleen als je de sportrichting uitgaat. (geloof ik, we hebben een x zoiets aangevraagd.)