Zijn (mini)Shetlanders nou echt poedersuiker's?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 13:50

Citaat:
Ik wil strakjes voor mijn dochtertje een (mini)shetlander kopen.

Wat bedoel je precies met 'strakjes'? Ik lees in je profiel dat je dochter in 2003 geboren is. Verward

Citaat:
Nou krijg ik elke keer dat ik dat meldt thuis te horen van mijn man en schoonvader dat ik dat niet moet doen omdat dat, om het maar even netjes te zeggen, niet één van de liefste pony's zijn.
Een (mini)shetlander is geen kinderspeelgoed. Een goed opgevoede pony kan prima samengaan met kinderen, mits ze beiden onder toezicht gehouden worden!

Ik weet niet hoeveel ervaring jij zelf precies hebt met pony's/paarden maar zoals gezegd: ook deze kleine pony's hebben een consequente opvoeding nodig. Veel kinderpony's zijn slecht (lees: niet) opgevoed omdat ze door kinderen 'getraind' worden en ten tweede omdat veel mensen helaas álles wat zo'n schattig dier doet, leuk vinden ('Kijk wat schattig, als hij steigert is het net een circuspony'). Het geduld van veel kinderpony's wordt dagelijks uren op de proef gesteld en het is dan ook niet verbazingwekkend dat zo'n dier ook eens voor zichzelf opkomt. Lachen Ik denk niet dat het rasgebonden is.

Citaat:
En is dan een hengt, merrie of ruintje het beste?

Een ruin is de beste keus.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 13:53

Ylana schreef:
Het zou niet zijn om op te rijden dan.
Maar gewoon als poets en knuffelmaatje!

Dan zijn er nog genoeg andere keuzes qua dieren.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 13:56

Wat heeft het er mee te maken dat mijn dochter in 2003 geboren is Verward
Er komen ook andere dieren.
Alleen mijn vraag was of shetlanders nou echt van die vervelende dieren waren.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 13:59

Shetjes zijn kleine en schattige pony's (of ze zien er zo uit Knipoog ). Hierdoor wordt over het opvoeden vaak makkelijk gedacht en dat gebeurt door onervaren mensen of kinderen. Deze kunnen een shet niet goed opvoeden waardoor hij eigenwijs en lastig kan worden.
Wil je toch een shet kopen, neem er dan een van een goede fokker en eentje die al goed is opgevoed, liever een oudere dan een hele jonge.
Nog iets om aan te denken, geen idee of het waar is maar ikm heb het wel gehoord, shetjes zijn vrij breed vergeleken met andere pony's, hidit zou niet goed zijn voor kinderen, of dit waar is kan ik niet zeggen, maar ik zou daar wel naar kijken.
Succes iig.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 14:30

Wij hebben shetlanders en ze zijn ontzettend leuk, maar het makkelijkste ras is het niet, wbt onderhoud zijn ze niet ingewikkeld, maar wbt het opvoeden en omgaan zijn ze wat moeilijker.
Er zit erachter dat lieve pluizige snoetje in sommige gevallen iets heeeel anders.
Alle shet's worden leuk en lief geboren, zonder twijfel (de uitzonderingen daargelaten), het is de eigenaar die hem verpest dat heb je erg snel versiert bij een shet.
je moet en shet behandelen net zoals de grote KWPN-er van de buurman, wbt opvoeding, niet wbt huisvesting.
Daarnaast zijn ze in vergelijkingmet andere rassen een tikkeltje eigenwijs en lopen graag hun eigen weg, maar een shetlander kun je net zo goed laten luisteren als een leergierige arabier.
Ze lopen bij veel mensen er maar wat bij en echt serieus ermee omgegaan wordt er niet eens tja wat verwacht je dan?

Ik vind het persoonlijk geen kinderpony, tenminste niet voor echt super jonge kinderen die ook nog eens geen ervaring hebben, het kan best goed gaan , maar dan moet 1 vd ouders toch wel enigzins verstand van shetlanders hebben en het kind overal bij helpen en begeleidden.
Oudere kinderen zijn vaak heel geschikt voor dit ras, maar ze groeien er zo snel uit, een kind groeit sneller dan de shet ouder wordt.

Als je besluit een shet te kopen, koop dan een oudere ervaren betrouwbare pony, geen hengst! ,koop een pony die al kinderen gewent is.

Om op je vraag terug te komen.....NEE shetlander zijn geen vervelende ponys, in tegendeel zelfs, maar ze hebben duidelijheid en waardering nodig en daar ontbreekt het bij veel sheteigenaars aan.
Ze zijn veelzijdig en makkelijk in onderhoud (sober), maar ze hebben een eigen willetje, waarmee je imo een kind niet mee moet opzadelen, geef als ouder daarom goede begeleiding en laat je jonge kindje niet alleen met de pony.

Er is op dot moment redelijk wat keus in de shetlandermarkt, helaas veel rotzooi en jonge ponys, neem iemand die verstand heeft van shets mee met de aankoop, want er wordt zoveel troep verkocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 15:13

wij fokken ook shetlanders en ze zijn echt heel verschilend. ik vind shetlanders echt uitstekende kinderpony's, maar dan moet je idd net de goede hebben. ik heb zelf een 4 jarige merrie, en een 3 jarige ruin waar je zo een kind mee kan weg laten rijden. maar ik heb ook een 3 jarige merrie, en die vind kleine kinderen juist niet zo leuk. ze speelt graag de baas over dieren en kinderen die kleiner dan zij zijn. maar voor mij is ze superlief. ook ligt het aan de opvoeding. maar een shet is snel opgevoed hoor!

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 21:04

ja shetjes staan erom bekent dat ze eigenwijs zijn (heb ervaring Tong uitsteken) maar dat wil niet zeggen dat ze dat allemaal zijn! ik les met 2 andere meisjes waarvan er 1 op de shet van me instructrice rijd! daar kan je zo iedereen opzetten en dat shetje blijft netjes lopen hoor! een echte kinderpony dus!
als je een shetlander zoek zoek dan heel goed en neem het shetje alleen als je het echt zie zitten! voor een kind moet het natuurlijk wel betrouwbaar zijn om mee te rijden!
maar niet alle shetjes zijn eigenwijs en vervelend hoor Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 21:30

Ik ben een beetje bang dat als je een pony koopt alleen voor het knuffelen en poetsen het beestje zich gaat vervelen.
Veel Shetjes zoeken dan hun eigen vertier omdat ze daar slim genoeg voor zijn. Ze worden niet voor niets de Houdini's onder de paarden genoemd Knipoog
Wil je echt een knuffelpony en meer niet, laat het dan niet van het ras afhangen maar van het karakter.

Zou ik in jouw schoenen staan dan zou ik over drie jaar gaan zoeken naar een oude(re) ruin die veel met kinderen in aanraking is geweest en bewezen betrouwbaar is.

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 09:09

er zijn shetten die inderdaad draakjes zijn en daar vertrouw ik geen kind bij, maar je hebt ook allemaal schatten. Tijdens keuringen die ik gelopen heb kon ik de shetten los naast mij laten staan, zitten ze je stom aan te gapen als die muts dan ook gewoon blijft staan, terwijl een andere shet in de ring zijn begeleider het liefst een rotschop geeft en vaak nog gemeen gericht ook. Maar als je echt een shet wilt, neem er dan een maatje bij. Zo kunnen ze samen ravotten en als het meiske erbij is dat ze dan braaf zijn. Dan kun je een shet wel gebruiken als kinderpony. Maar wel een wat oudere pony, hengst zou ik persoonlijk niet nemen, maar een ruin of merrie kan geen kwaad als ze al kinderen gewent zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 09:37

Ik vind dat alle shetlanders over 1 kam worden geschoren in dit toppic.. er zijn zat shetlanders die prima met kinderen overweg kunnen. Shetlanders zijn net als alle andere paarden en hebben gewoon hun eigen karakter.
Ik vind het karakter van een shetlander juist erg fijn, ze zijn dan wel eigenwijs maar als het er op aan komt gaan ze voor je door het vuur. En een kindje van een jaar of 3 a 4 kan al makkelijk beginnen ... zulke kinderen kun je toch niet los laten rijden dus is het van belang dat je het dier zelf vast houd en heb JIJ de controle over de pony en niet het kind..

Ik heb leren rijden op shetlanders en heb daar geen spijt van gehad, als je op een shet kan blijven zitten kun je op alle paarden in de toekomst blijven zitten je leert erg veel van zoeen klein ding... met vallen en op staan word je groot Knipoog

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 09:56

een shet kan heel geschikt zijn als kinderpony, maar ik zou dan inderdaad kijken voor een wat ouder paardje, ruintje of merrietje dat al veel gewend is met kinderen. je zegt zelf dat je er gewoon altijd bij zult zijn dus dat is dan geen probleem. Je moet shet in kwestie dan wel een maatje geven en hem bezig houden, maar dat geldt voor ieder paard/pony! veel succes Haha!

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 10:21

Shetlanders zijn hele leuke pony's. Alleen het probleem is dat heel veel mensen zo'n klein Shetlandertje behandelen als een konijn...en ze enorm verwennen. Dan worden het indd echt vreselijke pony's...
Ik verzorg ook zo'n pony die vroeger vreselijk verwendt is...en nu kun je er niks meer mee...echt zonde...ze is gewoon zo vervelend...

Ik zou gewoon op zoek gaan naar een Shet die gewent is aan kinderen en braaf is. Die zijn vast wel te vinden...

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 11:12

Ik zou zeggen: Neem die man van je maar eens mee naar de boerderij waar ik sta met mijn paardjes. Behalve mijn shet lopen er daar nog 2 rond voor de kinderen (die zijn 3 en 6 jaar oud, de kinderen) Die kinderen halen de pony's zelf uit het land, slepen ze het hele erf over, gaan eronder liggen, erop springen, eraf springen etc. Die beestjes doen helemaal niks! Nou zijn dit wel zeer goed opgevoede shetjes maar het zijn dus echt geen poedersuiker's. Veel shetjes zijn wel vervelend, verwend, maar dat komt dan omdat ze vaak van jongs af aan in onervaren handen belanden (kinderen van een jaar of 8-12)

Die shetlanders hier op de boerderij staan gewoon de hele dag op de wei, die kinderen klooien ermee aan maar er loopt altijd wel een volwassene bij in de buurt. En als zo'n ponytje het maar waagt om lelijk naar een kind te kijken krijgt ie al een brul van een volwassene (ze weten dat ze het echt niet in hun hoofd moeten halen dus Clown)

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 13:10

Ik zou zelf op zoek gaan naar een oudere manegepony die toe is aan z'n pensioen. Om goed te zijn met jonge kinderen moet een pony over eindeloos geduld beschikken, en dat is gewoon niet in elk dier te vinden, niet in shetlanders en niet in andere rassen. Als je toch per se een shetlander wilt onthoud dan dat je de beste vind in een gezin waar de kinderen eruit gegroeid zijn. Je kan spotgoedkoop honderden grasmaaiers vinden, maar de goede kinderpony die kost wat, hoort bij het gezin en word dan ook met pijn en moeite verkocht. Dan nog zul je er een verzorgstertje bij moeten zoeken om de pony rijtechnisch bezig te houden.

ilja1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 16:10

Ik weet niet hoe oud ze is, maar ik zou haar eerst op een manege laten lessen zodat ze eerst wat ervaring opdoet.
En als ze wat meer ervaring heeft zou je een leuke rustige shetlander voor haar kunen kopen. Dat zou ík doen. In principe zijn shetlanders hele leuke pony's, ik raad een ruin of een merrie aan. Ik verzorg zelf een ruin shetlander en die is niej zo braaf onder het zadel.
Veel succes!

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 16:16

Net gepost in een ander topic:

Ik zie zelf regelmatig een shetlander die voor de kinderen gekomen is en dat diertje staat zich een ongeluk te vervelen. Kinderen hebben gewoon de attentiespan nog niet om een pony voldoende aandacht te geven (als het nieuwe eraf is) en je wilt natuurlijk ook niet elke dat een half uur aandacht afdwingen, dan gaat het ze tegenstaan. Kan je niet met je buren praten over regelmatige knuffelsessies met hun pony? Als je je kind liefde voor paarden bij wilt brengen is het verlangen ook belangrijk - het moet een beetje bijzonder zijn. Als er altijd een pony geweest is voor het geval je misschien zin had er iets mee te doen is het veel minder bijzonder en is de motivatie er iets mee te doen ook minder.

Svdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 16:34

Ik zelf heb vroeger ook een shetlander gehad en die was echt super braaf. Ik kon er zelf alles mee ook alleen rijden enzo. Maar dit verschild erg per shetlander. Belangrijk is wel dat ze goed opgevoed moeten worden en dit kan niet gedaan worden door een klein kind.
Mocht je er toch 1 kopen zou ik kiezen voor een ruin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 21:51

als ik zin heb om op mijn shet te rijden ga i krijden heb ik dat niet ga ik niet. en altijd is ze hartstikke braaf, dus ik raad ze wel aan! wel moet je kijken hgoe de pony is want er zitten natuurlijk moieelij ktusse

Kurby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 21:57

ik ben zelf ook begonnen met een shetlander en mn broertje ook. Wij hebben schatten van pony's gehad. Op dit moment hebben wij naast onze fjord ook nog een mini shetlander, een hengstje.

Niet alle shetlanders zijn vervelend!