fokken met shet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

texeenmaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 16:18

ik denk eigelijk als ik het zo lees.
dat je allemaal maar wil fokken omdat je het zelf zo leuk vind.
HOE DOM KAN JE ZIJN.

en wat dan als je er toch in eens achterkomt dat je niet genoeg plek meer heb? En al eens over de kosten gedacht die er nog bij komen kijken. Hier lees nu zelf wat je schrijft
ik wil gewoon een paardje redden en dan wat op de wereld zetten en die een leuk leven gecen

denk je nou echt dat een shet een leuk leven zou hebben als hij alleen maar op het land loopt. en dan uiteindelijk afgemaakt of zelf dood gaat omdat hij veel te dik is.

Als ik jou was zal ik eerst maar eens goed om ge heen kijken wat er allemaal wel niet rond loopt. En eens horen hoeveel er niet naar het slachthuis gaan.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 17:27

cijsalover schreef:
ik wil ze heleamaal niet verkopen man!!!! jullie denken meteen dat ik ze wil fokken om ze te laten verhongeren!! we hebben 2 hectare grond om ze te zetten en per jaar 120 pak hooi!! ik wil ze gewoon omdat ze lief zijn en ik wil ze niet verkopen!!!en ik heb een shet, ze hoeven geen papieren, IK WIL GEWOON VOOR DE FAMILIE FOKKEN EN NIET OM HEM TE LATEN VERWAARLOZEN DOOR IEMAND ANDERS!! soory dat moest er ff uit, maar als je iets zegt, dan wordt er meteen slecht over je gedacht. en ik laat NOOIT een paard naar de slager gaan!!

Zo das eruit! Cool

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 18:59

waarom redden jullie dan geen shetje. nogmaals het is de vraag of het met de tijd goed kan gaan!!

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 19:04

dus geen commentaar plies op wat ik wel en niet goed doe want daar hebben jullie geen flauw benul van

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 19:05

judithM schreef:
Als je wilt fokken om te verkopen: NIET DOEN!!

Het is erg schattig om zelf een veulentje te fokken MAAR er zijn er al zoveel (met name shet veulens) die een enkele reis naar Italie krijgen om in de worst te belanden!

Mss is het een (beter) idee om een shetveulentje te kopen en die een goed tehuis te geven?

mee eens!!!!!

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 19:06

mensen fokken tog geen paarden om naar de slager te brengen. ik zet ze ook niet aaleen op het land ik doe er genoeg leuke dingen mee!! en ik kan er toch ook nix aan doen dat er zoveel naar de slager gaan. maar je kan ze wel redden! maar dat hoef ik niet alleen te doen! kunnen jullie ook doen en mij niet de schuld geven

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 19:07

texeenmaikey schreef:
ik denk eigelijk als ik het zo lees.
dat je allemaal maar wil fokken omdat je het zelf zo leuk vind.
HOE DOM KAN JE ZIJN.

en wat dan als je er toch in eens achterkomt dat je niet genoeg plek meer heb? En al eens over de kosten gedacht die er nog bij komen kijken. Hier lees nu zelf wat je schrijft
ik wil gewoon een paardje redden en dan wat op de wereld zetten en die een leuk leven gecen

denk je nou echt dat een shet een leuk leven zou hebben als hij alleen maar op het land loopt. en dan uiteindelijk afgemaakt of zelf dood gaat omdat hij veel te dik is.

Als ik jou was zal ik eerst maar eens goed om ge heen kijken wat er allemaal wel niet rond loopt. En eens horen hoeveel er niet naar het slachthuis gaan.

ik zie het ook al, jow paard krijgt ook een veulen! red er dan een van de slacht!! Clown maja geen oorlog

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 19:10

cijsalover schreef:
waarom redden jullie dan geen shetje. nogmaals het is de vraag of het met de tijd goed kan gaan!!

Omdat wij het niet kunnen betalen? Oid? Leef je uit, genoeg redenen te bedenken. Er word ook niet gezegd dat je het moet doen, maar er word alleen afgeraden te gaan fokken, wat dus ook jouw vraag was.

Dus: Is het verstandig om met een niet-gekeurde ed hengst te gaan fokken?
Mijn antwoord: Nee, er lopen er al te veel rond, mocht je dan een overschot krijgen, (Wat sowiezo al heel erg vreemd is, wie fokt er nou voor het aantal Verward ), raak je ze aan de straatstenen niet kwijt, en kan je 'm direct op transport naar de slacht gooien, waar ie tezamen met tientallen andere pony's zal worden geslacht. Van wat mij opvalt, is dat vooral minishetjes niet veel verkocht worden, mensen willen graag wat grotere, ,zodat kids erop kunnen rijden. (Dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar dit is mijn idee erover) Ik neem aan dat dat niet de bedoeling is?
En 2 Ha is niet zoveel, je moet ook ruimte overhouden voor het omweiden ed.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 19:11

ik heb een shetje gekocht, maar je kunt iig niet aan ze verdienen je krijgt er vaak maar zo'n 100 euro voor en de chip die verplicht is is al bijna zo duur, en er komt nog eens heel wat bij aan verzorging enzo dus voor de winst moet je het niet doen.

De tijd, ik heb nu 3 pony's en 3 verzorgsters, ik doe mijn pony's om de dag zegmaar, maar kan zelf niet iedere dag elke pony doen dus daarom verzorgers.

texeenmaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 19:12

En ik maak zelf wel uit of ik er 1 red van de slacht of niet.

en ja mijn merrie krijgt een veulen en wie zegt dat die de verkoop in gaat? een goeie merrie en een goeie hengst

En trouwens ik heb geen paard maar een SHET

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 19:52

texeenmaikey schreef:
En ik maak zelf wel uit of ik er 1 red van de slacht of niet.

en ja mijn merrie krijgt een veulen en wie zegt dat die de verkoop in gaat? een goeie merrie en een goeie hengst

En trouwens ik heb geen paard maar een SHET

Ik wist niet dat een Shetlander een apart diersoort is? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 20:30

cijsalover schreef:
waarom redden jullie dan geen shetje.

Omdat (en dit klinkt heel hard) zolang alle zielige veulentjes gered worden, er mensen zijn die ze blijven fokken!

Terug naar je vraag of het verstandig is te gaan fokken.
Nee, volgens mij is dat niet verstandig. Je hebt nu een veulen en een rijpony. Je zit in het eerste, over twee jaar zul je meer tijd aan school moeten besteden, maar dat is ook het moment waarop je je veulen zult moeten gaan opvoeden.
Buiten het feit dat er genoeg Shetjes op deze wereldbol rondhuppelen ga je er waarschijnlijk de tijd niet voor hebben.
Mijn advies: niet doen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:28

Wat is de link tussen redden en fokken?
Er zijn zat mensen die (onbewust) voor de slager fokken.
hey leuk, een veulentje!
Owh, veulentje is hengst
Owhjee, ik heb maar 1 wei en ik wil de merrie houden
Sorry veulentje, toch maar naar de markt
Handelaar: Hey, hengstje, kan ik mooi geld voor vangen.
Handelaar verkoopt aan slager, slager *pang*

Of je zus er nu opzat of niet, je neemt nog steeds niks van de adviezen aan, so what's the differance?

BTW, als mensen zoals jij niet klakkeloos shetjes gingen fokken, HOEFDE er geen shetjes gered te worden!

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:49

Moet je alleen doen als je serieus wil fokken...niet dat je ze gaat verkopen wat vooral de hengstjes raak je bijna niet kwijt.
Als je het veulen wil houden kan het natuurlijk wel...
Zou ik als ik jou was wel een goede merrie kopen...bij fokkerij ofzo..