Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Margreet schreef:Ik denk dat het drukker worden eerder aan de tijd van het jaar ligt: winterwortels![]()
Die van mij eet zo'n 10 kilo per week, nooit wat van gemerkt. Ik vind het juist een mooi extraatje dat je bijna onbeperkt kunt geven zonder dat ze er dik of lastig van worden.
Wortels (penen) bevatten geen noemenswaardige hoeveelheid suiker, een appel bevat zeker meer suiker.
Ik denk dat dat "fabeltje" in de wereld is gekomen omdat er wel degelijk suiker in de wortels van sommige planten kan zitten, denk bijvoorbeeld aan suikerbieten, maar dat is dus een ander soort wortels.
Margreet schreef:Ik denk dat het drukker worden eerder aan de tijd van het jaar ligt: winterwortels![]()
Die van mij eet zo'n 10 kilo per week, nooit wat van gemerkt. Ik vind het juist een mooi extraatje dat je bijna onbeperkt kunt geven zonder dat ze er dik of lastig van worden.
Wortels (penen) bevatten geen noemenswaardige hoeveelheid suiker, een appel bevat zeker meer suiker.
Ik denk dat dat "fabeltje" in de wereld is gekomen omdat er wel degelijk suiker in de wortels van sommige planten kan zitten, denk bijvoorbeeld aan suikerbieten, maar dat is dus een ander soort wortels.
imker schreef:Wortels bestaan voor het grootste deel uit water, caroteen en suikers (niet veel). Het lijkt me sterk dat je paard daardoor een energieuitbarsting krijgt.
)
Arabesk schreef:Ah bullshit in wortel zit geen suiker. Dat zit in die muesli die ze verkopen!! Je hebt heel veel soorten suiker. Zetmeel is ook niet anders dan een heleboel suikermoleculen aan elkaar vast.
Nou ja bedankt voor al jullie reactie's.. Urk krijgt nu bijna geen (heel af en toe 1tje) wortels meer en hij is gewoon rustig. productenvandeboer.com schreef:Wortel is de algemene naam voor Daucus carota, de groente wordt ook wel peen genoemd. Carotine geeft de oranje-rode kleur aan de wortel. Wortels die langer in de grond hebben gestaan bevatten meer carotine en hebben een kleur welke donkerder is dan wortels die vroeg zijn geoogst.
De stof carotine wordt in het lichaam omgezet in vitamine A.
Hoewel wortelen twee-jarige planten zijn, worden de meeste soorten geoogst als ze 2-3 maanden oud zijn. De vorm van de wortels is afhankelijk van de soort en de plek waar ze worden verbouwd. De variatie loopt van soorten die enkele grammen wegen tot wortels van 2 kilogram. Globaal zijn er twee soorten onder te verdelen: met loof, verkrijgbaar vanaf het vroege voorjaar (verbouwd onder glas) tot in het najaar zonder loof, vooral in de wintermaanden verkrijgbaar.
Voedingswaarde wortel (per 100 gram)
Calorieën 48
Vezels 3 g
Koolhydraten 2 g
Vet 0 g
Eiwit 1 g
Water 92 g