paard met teveel energie door wortels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 11:27

ja, kieper er per ongeluk eens een kilo biks in, dan kan je lachen... heb je een turbo-diesel....

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 11:30

Mijn shetten krijgen er ook aardig wat van. Zodra ik heb liggen gaat er zo'n 20 kg per dag door heen(voor 7 pony's). Ze gaan er geen pas harder van.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 12:09

Margreet schreef:
Ik denk dat het drukker worden eerder aan de tijd van het jaar ligt: winterwortels
Die van mij eet zo'n 10 kilo per week, nooit wat van gemerkt. Ik vind het juist een mooi extraatje dat je bijna onbeperkt kunt geven zonder dat ze er dik of lastig van worden.

Wortels (penen) bevatten geen noemenswaardige hoeveelheid suiker, een appel bevat zeker meer suiker.
Ik denk dat dat "fabeltje" in de wereld is gekomen omdat er wel degelijk suiker in de wortels van sommige planten kan zitten, denk bijvoorbeeld aan suikerbieten, maar dat is dus een ander soort wortels.

maar het is wel zo dat het ene paard anders op voer reageert dan de ander. en misschien ligt het aan andere waarden die in de wortel zit?

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 14:58

Margreet schreef:
Ik denk dat het drukker worden eerder aan de tijd van het jaar ligt: winterwortels
Die van mij eet zo'n 10 kilo per week, nooit wat van gemerkt. Ik vind het juist een mooi extraatje dat je bijna onbeperkt kunt geven zonder dat ze er dik of lastig van worden.

Wortels (penen) bevatten geen noemenswaardige hoeveelheid suiker, een appel bevat zeker meer suiker.
Ik denk dat dat "fabeltje" in de wereld is gekomen omdat er wel degelijk suiker in de wortels van sommige planten kan zitten, denk bijvoorbeeld aan suikerbieten, maar dat is dus een ander soort wortels.

Nou nee dat ben ik niet met je eens, ik heb juist de proef op de som genomen, dacht ook eerst dat het kwam door de winter maar als ik hem geen wortels gaf was er niets aan de hand en met wortels wel, nou kreeg hij een aantal kilo's per dag.
Ik denk niet dat je het direct als onzin of als een fabel moet afdoen omdat jouw paard en andere paarden nog nooit gereageerd hebben daarop, misschien reageren sommige paarden wel anders?
Ik weet iig hoe Piropo's reactie was en het was niet extreem meer zeker wel merkbaar en het viel op.

Cassielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 17:57

srry hoor maar ii ken dit paardje en hij wordt idd heel erg druk van wortels!!! ze geeft hem er geen 4 kilo ofzo maar gewoon 1,2 of misschien 3 per dag. als jullie willen weten of het waar is is het antwoord : JA.
ik hoop dat jullie hier wat aan hebben... Lachen Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 09:40

je hebt kinderen die super druk worden van suikers en dan niet meer te houden zijn mischien heeft jouw paard dat ook

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 10:04

het verbaast me dat er suikers in wortels schijnen te zitten, als ik vroeger, toen ik uiterlijk nog belangrijk vond, een crashdieet deed en even snel 10 kilo af wilde vallen, at ik alleen maar wortels en ik viel af als een gek.....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 10:13

Ah bullshit in wortel zit geen suiker. Dat zit in die muesli die ze verkopen!! Je hebt heel veel soorten suiker. Zetmeel is ook niet anders dan een heleboel suikermoleculen aan elkaar vast.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 11:13

imker schreef:
Wortels bestaan voor het grootste deel uit water, caroteen en suikers (niet veel). Het lijkt me sterk dat je paard daardoor een energieuitbarsting krijgt.

Dat is helemaal waar! Ik heb Paard en Voeding op school en er stond toevallig zo'n zelfde vraag in de Bit (oude of nieuwe weet ik niet Haha! )
Maar wij moesten antwoord geven op de vragen. En die leraar zei dus ook dat het niet waar is, omdat wortels bijna alelen uit water bestaan en een klein beetje caroteen en een heel klein beetje suiker!
De energieuitbarsting heeft echt een andere oorzaak!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 11:26

ik heb het net nagevraagd hier op mijn werk aan iemand die voedingsleer geeft, die zegt ook dat wortels voornamelijk uit water bestaan, de oranje kleur komt van de caroteen en de rest is te verwaarlozen......

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 11:41

Arabesk schreef:
Mijn arabje krijgt heel wat wortels per dag, maar is zo sloom als het paard van de schillenboer Lachen

Haha, heeel herkenbaar..
Die van mij ook.. Haha!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 11:43

als da waar was gaf ik mijn paard nog meer peen Haha! maar helaas Haha!
heb ook gehoord eens op een andere stal dat ze geen peen mochten omdat ze daar te dik van zouden worden Haha!

als ik die van mij veel peen voer word de stal als maar viezer Haha!

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:23

Arabesk schreef:
Ah bullshit in wortel zit geen suiker. Dat zit in die muesli die ze verkopen!! Je hebt heel veel soorten suiker. Zetmeel is ook niet anders dan een heleboel suikermoleculen aan elkaar vast.

Die van mij krijgt geen muesli maar het feit dat er paarden zijn die op wortelen reageren hoeft toch niet perse aan eventuele suikers te liggen Verward
Het ging erom dat sommige paarden gewoon reageerden op wortels en tja dat kan je afdoen als bullshit maar ik vraag me af waarom Verward

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 22:04

Niemand anders dus met dit probleem? Ik durf hem gewoon niet goed meer wortels te voeren, nu gaat het weer lekker soepel allemaal, En urko is lekker ontspannen. Heb geen last meer van het irritant gedrippel en gecros als is draaf of galoppeer. En hij zit er gezond uit, en dat lijkt me toch wel belangrijk ofniet? *LOL*

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 00:48

Ik weet ZEKER dat paarden feller kunnen worden van wortels!!!

JoeyBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 01:10

zou dit de reden kunnen zijn waarom mijn verzorgpaardje zoveel bokt en zo schrikkerig is ?
Ze krijgt best ook wel veel wortelen...

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 17:11

JoeyBabe schreef:
zou dit de reden kunnen zijn waarom mijn verzorgpaardje zoveel bokt en zo schrikkerig is ?
Ze krijgt best ook wel veel wortelen...

Zou kunnen, geef eens een paar weken geen wortels en vergelijk.

JoeyBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 17:29

hmm dit ga ik eens voorleggen aan Maïté (haar eigenares) we kunnen eens proberen..

Urko

Re: paard met teveel energie door wortels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 20:16

Knipoog Nou ja bedankt voor al jullie reactie's.. Urk krijgt nu bijna geen (heel af en toe 1tje) wortels meer en hij is gewoon rustig.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 20:22

bij ons op de manege krijgen alle manege paarden wortels. of zijn het nouw winterpenen. In iedergeval.Ze krijgen er niet echt veel energie van.

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 22:28

Bij ons krijgen de paardn een hele emmer wortelen per dag en je merkt e niets van.
En verderop voeren ze bij een manege zelfs 2 emmers per dag en ook daar merk je er niets van.
Ze stuiteren niet meer of minder als anders.
Maar ja net als mensen verschillen ook paarden van elkaar

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 23:15

nou kweet niet maar

ik heb een paardje wat nog wel eens een temperamentvol moment kan hebben (anda hengst) hij krijgt 1 kilo pony brok
zet m op een 1 kilo sportbrok en je hebt echt een stuiterballetje

in de winter krijgt hij peen bij en dan niet 1tje maar zoiets van 4 kg perdag , merk eerlijk niks van het evt drukker zijn
denk dat als peen echt druk makend zouden zijn dat hij dan bekant uit zijn vel zou springen ,..

kan wel als je pony/ paard nu eenmaal zo is en deze vitamientjes uidelijk te kort komt zomers en dan dus makker is , en nu drukkeromdat hij nu wel alles naar behoefte binnen krijgt maar verder , nee ik geloof er niet zo in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 00:19

Nou, ik heb toch heel wat wortelen aan heel veel verschillende paarden gevoerd en ik moet de eerste nog meemaken die er druk van wordt.

Voor alle geinteresseerden, hier wat info over wortelen/penen.

productenvandeboer.com schreef:
Wortel is de algemene naam voor Daucus carota, de groente wordt ook wel peen genoemd. Carotine geeft de oranje-rode kleur aan de wortel. Wortels die langer in de grond hebben gestaan bevatten meer carotine en hebben een kleur welke donkerder is dan wortels die vroeg zijn geoogst.
De stof carotine wordt in het lichaam omgezet in vitamine A.

Hoewel wortelen twee-jarige planten zijn, worden de meeste soorten geoogst als ze 2-3 maanden oud zijn. De vorm van de wortels is afhankelijk van de soort en de plek waar ze worden verbouwd. De variatie loopt van soorten die enkele grammen wegen tot wortels van 2 kilogram. Globaal zijn er twee soorten onder te verdelen: met loof, verkrijgbaar vanaf het vroege voorjaar (verbouwd onder glas) tot in het najaar zonder loof, vooral in de wintermaanden verkrijgbaar.

Voedingswaarde wortel (per 100 gram)

Calorieën 48
Vezels 3 g
Koolhydraten 2 g
Vet 0 g
Eiwit 1 g
Water 92 g

Kortom: een wortel bestaat zoals al meerdere keren gezegd, voornamelijk uit water.

Het enige dat ik me nog kan bedenken als reden dat een paard druk wordt van wortels, is dat hij geen beschikking heeft over water. Zodra hij wortelen gaat eten, krijgt hij vocht binnen en komt hij weer een beetje tot leven Clown

paulanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 01:00

Wij hebben 9 paarden op stal en 2 daarvan worden volgens de eigenaren veel rilleriger en drukker als ik ze de wortels gaf,ze krijgen iets van 9 flinke wortelen of zo(penen dus),en andere paarden,waaronder mijn eigen merk ik eigenlijk niks.

Maar goed je hebt toch ook mensen die erg hyper worden van suikers