fjord kniippen of lang laten groeien?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

djelysia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 12:46

knippen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 12:56

ik vind het allebij mooi.. Bij Rydar is het lang en staat hem helemaal niet verkeerd.. de fjorden van mijn vriend knip ik altijd en dat vind ik er ook leuk uit zien

het is maar net wat voortype fjord het is een dikke fjord met een luie uitstraling zou er bij opknappen als hij een sportief kapseltje heeft een snelle 'moderne fjord' kan prima over straat met lange manen

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:08

Lang!!!! heb ze zo ook bij lizzet gehad, ziet er heerlijk ontdeugend uit (lekker warm om je handen onder te leggen Lachen ) En tzja waarom knippen? In de natuur groeien ze ook vrolijk door Tong uitsteken
Maareh...bedenk wel dat als je wedstrijdambities hebt het moeilijk is de manen weer er recht op te krijgen....Wij hebben het 2 jaar geleden afgeknipt en dan tot 3 cm lengte omdat ze opzij vielen.
En dat het moeilijk is om de manen naar beneden te krijgen (iedere dag naar beneden vastvlechten Knipoog ) ze zijn namelijk zo stug dat ze meestal pas als ze zon 20 cm lang zijn echt gaan hangen!!
maar als je het er voor over hebt zou ik het zeker doen Tong uitsteken *LOL*

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:15

Ligt aan de fjord, bij sommigen vind ik kort mooi, bij anderen lang.

Lars heeft nu lange manen. Maar dan wel naar 1 kant. Al had hij kruinen gehad ed, dan had ik ze er gelijk weer afgenipt.

Manen alle kanten op vind ik persoonlijk onverzorgd staan, maar dat is mijn mening.

Verder lekker gewoon doen wat je zelf wilt en leuk vind en je niet te veel aantrekken van wat anderen er van vinden.

ajbdhrtls138

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:30

knippen, houd wel van een kort verzorgd, fjordenkoppie. Knipoog

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:59

Als je er niet mee naar de keuring gaat, laat het toch lekker lang groeien. Laat de manen van mijn beide Fjordenpaarden ook lekker groeien. Heb sinds mei '04 een 4 jarige merrie erbij. Haar manen zijn best lang, maar blijven omhoog staan. Echt een maf gezicht. Iedereen noemt haar ook punker. Haar manen zijn erg pluizig. Ook haar voorpluk is wild. Laat dit gewoon groeien en da gaat het vanzelf hangen.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 14:38

ik ben voorstander op keuringen van korte manen. Ik vind dat ditg ewoon hoort bij het toiletteren van een fjord. Wat je thuis doet enzo interesseert me nooit zo, bij de een staat lange manen heel gaaf, bij de ander weer niet.

Ik zou doen wat je zelf wilt!

Oekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 19:28

ik denk kort.
Lange manen staat eigenlijk alleen heel erg goed bij gekruisde.
voor zover ik weet dan Haha!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:49

Rivjenn schreef:
knippen vind ik mooier, lang vind ik armoedig, en als je voor een Fjord kiest, kies je ook voor die geknipte manen.
Maar dat is mijn persoonlijke mening, en als je het lang laat groeien en je wil het weer kort is het wel moeilijker om ze weer rechtop en in model te krijgen.

Ik vind dit een kul-argument, je kunt ook voor een fjord kiezen vanwege zijn soberheid en karakter, een fjord wordt echt niet geboren met zo'n keurige boog erin hoor! Dat is iets wat wij mensen ervan hebben gemaakt. Lange losse manen staan errug stoer en passen ook goed bij (sommige) fjorden.
Bovendien zijn ze makkelijker weer kort te krijgen, dan moet je ze gewoon eerst helemaal afscheren, zodra ze weer groeien, kun je ze in model knippen. Laten groeien en voordat ze dan mooi hangen kost meer tijd.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 20:21

Ik ga ook voor het laten groeien van de manen. Mijn Fjordenruin is heel erg grof gebouwd en het lijkt heel erg stoer nu zijn manen beginnen te hangen. Alleen groeien ze heel erg langzaam. Ben benieuwd hoe het bij mijn merrie staat. Bij haar blijft het pluizig omhoog staan.

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 20:43

Ik heb een Fjord gereden die op vijfjarige leeftijd uit een natuurgebied geplukt is, hij had dus onwijs lange en dikke manen. Daarbij was hij tot die tijd hengst geweest en vrij slank, echt een heel stoer en mooi paard!!!

Ik ben echt een voorstander van lange manen (en sokken, staart, oorhaar, etc.) lekker laten groeien die hap Haha!