welke leeftijd voor longeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Katie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 21:43

In ieder geval heel goed dat je hier ernaar vraagt. Naar mijn mening is het ook te vroeg, onderlegt met de mening van Percy!

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 21:45

Ik zou zelf wachten tot ze 3 zijn (en niet meer overbouwd)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 21:52

Kijk, er is een verschil tussen longeren en longeren.
Als je je paard gewoon aan het halster aan de longeerlijn laat lopen, is het in mijn ogen niet verkeerd. Daarbij mag hij van mij ook rustig zijn eigen tempo bepalen.

Maar als je echt gaat longeren, met bit en zadel en als jij het tempo bepaald.(draf en galop)Dan ben je niet goed bezig. Dat kunnen ze niet aan op die leeftijd.

In het opleggen van een zadel zie ik ook niet zo veel kwaad. Ik gebruikte mijn eigen jaarling ook wel eens als zadelsteun.
Het bit is een ander verhaal. Door de tanden die nog doorkomen en die hij straks gaat wisselen, kan het pijn doen in zijn mond. Zelfde als dat je met een ijzeren bit tegen de tanden aan kan slaan. Die melktandjes zijn heel gevoelig. Doe dan een hoofdstel met een sok of lap. Lachen Daar leert hij ook van, en je loopt niet het risico dat je hem pijn doet.

Waarom leer je hem niet aan de hand op een recht stuk, om te stappen, draven, galloperen en te stoppen? Dat heeft ook nog nut. :J

Wat betreft je vraag: Ja maar als je pas met 3 gaat longeren wanneer ga je dan in godsnaam beleren?

Als je met 3 gaat longeren, eerst met zadel, later met zadel en hoofdstel, dan kan je er iemand op laten zitten aan de longe, zo gauw hij rustig rondloopt met zadel en hoofdstel en naar de stemhulpen luisterd (die je hem nu al op rechte stukken aan de hand kunt leren). Daarna kun je de teugels wat oppakken, voorzichtig de hulpen geven en hem zo laten wennen. waarna je uiteindelijk los verder kunt gaan. Lachen

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 22:12

3 jaar vind ik vroeg genoeg. Een paard wat bij ons op stal staat is 2,5 en nu al beleerd onder het zadel en voor de kar. Ik wil niet eens weten wat voor gevolgen dat gaat hebben als ze wat ouder wordt.

Mijn mening is dus 3 en bij sommige rassen nog later.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 22:46

Woensdag schreef:
Ja maar als je pas met 3 gaat longeren wanneer ga je dan in godsnaam beleren?
Dressuur paarden worden la met 2.5 beleerd

Ik snap niet hoe je daar bij komt Verward Ik ken geen dressuurpaarden die voor hun derde beleerd worden En je hoeft inderdaad geen maanden te longeren voor je er op kan stappen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 23:54

Mystica schreef:
Kijk, er is een verschil tussen longeren en longeren.
Als je je paard gewoon aan het halster aan de longeerlijn laat lopen, is het in mijn ogen niet verkeerd. Daarbij mag hij van mij ook rustig zijn eigen tempo bepalen.

Maar waarom zou je dit doen?
Het heeft geen toegevoegde waarde, sterker nog, je laat je gezag ondermijnen.

Ik werk mijn jonge paarden weinig en kort, maar als ik er mee aan de gang ga dan wel intensief.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 07:29

mijn paard word in maart 3 en ik hed der nog niej eens gelongeerd..

maar ik zou las ik jou was ermee wachten en gewoon een beetje poetzen en hoeven doen enz meer niet

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 10:05

Woensdag schreef:

Dit geeft eigenlijk al aan hoeveel je er van af weet Clown

Mijn paard was bijna 3.5 toen ik hem uit de wei plukte en met hem begon aan de longeerlijn, 3/4 keer met alleen een halster om en daarna met een hoofdstel om en kort daarop ook een zadel er op. (2/3 keer in de week 15 min) een maand later werd hij ingereden.

Je hebt echt geen idee hoe snel een paard dat oppikt. Als ze het een paar keer gedaan hebben snappen ze de bedoeling al OK dan! vandaar dat ik het nut niet snap om er met 1.5 al mee te beginnen Laat je paardje lekker staan en pak hem weer als hij 3 word dan ben je al vroeg genoeg

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 15:56

Sjuimpje schreef:
Maar waarom zou je dit doen?
Het heeft geen toegevoegde waarde, sterker nog, je laat je gezag ondermijnen.

Ik werk mijn jonge paarden weinig en kort, maar als ik er mee aan de gang ga dan wel intensief.

Het voegt idd niets toe. Maar ik begrijp uit haar verhaal dat zij het zo doet, maar dan alleen in stap.
En dan is het niet schadelijk voor haar paard. Tenzij het absurt kleine rondjes zijn natuurlijk.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 16:02

Uit een ander topic heb ik begrepen dat het paardje met zadel op en bitje in is gelongeerd. Dat is een heel ander verhaal als wat ze hier post. Ik vind het te jong en zie de toegevoegde waarde niet van op deze leeftijd al longeren. Als je met 2.5, 3 of 3.5 (afhankelijk of het paard er aan toe is) begint, pikken ze het snel genoeg op.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 16:25

3 jaar vind ik een mooie leeftijd.
Eigenlijk is rondjes lopen aan de longe een vrij zware belasting, de reden waarom jonge paarden aan de longe lopen is meestal niet de training aan de longe zelf, maar enkel een hulpje voor het inrijden, en meestal snappen ze na een paar keer longeren wel de stemcommando's en lopen ze hun rondje, dus vroeg beginnen is nergens voor nodig.

Oscarlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 19:35

Longeren kan al snel, zo rond de 2 jaar. je moet hem dan nog geen hoofdstel enzo opdoen, maar verder kan het geen kwaad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:21

Of dat hoofdstel de belasting is Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:48

Oscarlover schreef:
Longeren kan al snel, zo rond de 2 jaar. je moet hem dan nog geen hoofdstel enzo opdoen, maar verder kan het geen kwaad

Maar was is dan het uiteindelijke nut van het longeren op deze jonge leeftijd? Iets meer dan een leuk tijdverdrijf voor de eigenaar is het in mijn ogen niet. Een leuker tijdverdrijf is in mijn ogen een paar uurtjes aan de rand van de wei zitten kijken hoe je jonge paardje aan het spelen is. Daar leer je ook nog eens een hoop van. Je paardje trouwens ook..

sietske_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 21:51

vanaf 2 jaar kan je wel rustig aan beginnen.
doe wel voorzichtig met uhm Lachen

Oscarlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 22:01

runningkawa schreef:
Of dat hoofdstel de belasting is Verward

dat zeg ik niet, maar het is volgens mij beter als je daar nog even mee wacht

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 22:43

het lijkt mij beter om met alles nog even te wachten

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 22:57

Woensdag schreef:

Als je dit soort vragen moet stellen dan zou ik maar eens goede begeleiding zoeken.
Het is beter om nu niets te doen en het later goed dan dat je straks fouten moet gaan herstellen.
En waar haal je het idee vandaan dat dresuurpaarden met 2½ al beleerd worden?
Ik heb ook een dressuupaard en die is pas op zijn 4e het land uit gekomen omdat we hij een beetje laat was met groeien.