Zien paarden kleur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 06:40

Ragne schreef:
als studentje reageer ik hier maar met de opmerking: pás op met iets 'wetenschappelijk' noemen...zeker met de opzet die je hier presenteert!

Jaja, dat is dus ook de bedoeling. Dat we gaan "onderzoeken" hoe wetenschappelijk het is. We hebben dus een heel erg goed artikel dat van een vrij betrouwbare "wetenschappelijk bron" komt, en dat moeten we gaan toetsen door het onder andere te gaan vergelijken met andere waarnemingen. We hebben dus nog meer "wetenschappelijke" (expres tussen aanhalingtekens) artikelen, maar dus ook nog meningen etc nodig.

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 07:05

Paarden kunnnen denk ik wel kleuren zien, ik ken een paard en die springt over alles heen behalve over iets wat rood is

DS_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 19:29

Dit is de conclusie van mijn onderzoek: vooral de eerste deelvraag gaat over het kleurenzicht van paarden.

Conclusie

Deelvraag 1: In hoeverre kunnen paarden kleuren onderscheiden?

Een paard kan kleuren zien, maar hij ziet ze wel op een andere manier als wij. Zij zijn namelijk dichromatisch en wij zij trichromatisch. Het komt erop neer dat ze rood en blauw in verschillende grijstinten zien en dat ze geel en groen ongeveer hetzelfde zien als ons. Uit mijn onderzoekje blijkt ook dat paarden geel goed kunnen onderscheiden met 87,5 % goed. Blauw iets minder goed met 62,5 % en rood nog minder goed met 50 %. Bij de kleur groen had ik geen uitkomsten, maar waarschijnlijk hadden die ook zo tussen de 80 % en 100 % gelegen net als geel. Deze gegevens komen overeen met de gegevens uit de literatuur dus ik kan nu met vrij veel zekerheid zeggen dat de gegevens kloppen.

Deelvraag 2: Heeft een paard een voorkeur voor een bepaalde kleur emmer?

Om dit te kunnen bepalen heb ik met meerdere factoren rekening gehouden. Zo heb ik gekeken naar de eerste keus, hoeveel keer ze uit een emmer hadden gegeten en welke kleur ze oversloegen. Daaruit heb ik twee keer een gemiddelde voor elke kleur berekend. Bij alle twee de gemiddelde is duidelijk dat groen op nummer 1 staat en blauw op nummer 4. Geel en rood staan allebei een keer op de tweede en derde plaats. Maar omdat bij de tweede uitkomst de eerste keus dubbel is geteld vind ik die betrouwbaarder. De eerste keus is toch het belangrijkste gegeven. En dan zou de rangorde dus zijn: groen, rood, geel en dan blauw. Duidelijk is in ieder geval wel dat groen op nummer 1 staat en dat paarden dus een voorkeur hebben voor de groene emmer.

Uitkomst 1
Kleur 1e keus Gegeten Overgeslagen Gemiddeld Plaats
Groen 2 2 1 1,66 1
Blauw 4 4 4 4 4
Rood 1 3 3 2,33 3
Geel 3 1 2 2 2

Uitkomst 2
Kleur 1e keus 1e keus Gegeten Overgeslagen Gemiddeld Plaats
Groen 2 2 2 1 1,75 1
Blauw 4 4 4 4 4 4
Rood 1 1 3 3 2 2
Geel 3 3 1 2 2,25 3

Deelvraag 3: Heeft een bepaalde kleur licht invloed op de hartslag en het gedrag van het paard?

In de resultaten heb bij elke kleur de kenmerken neergezet die ik kon vinden bij die kleur in hartslag en gedrag. Deze kenmerken komen in het algemeen aardig overeen met de invloed die de kleur heeft op de mens (zie bijlage 1). Zo verhoogd rood de hartslag. Groen werkt op de luchtwegen en zorgt dus dat de paarden meer gaan briesen. En groen is ook kalmerend, wat heel goed aan de hartslaggrafieken is te zien. Geel werkt in op de nieren en is te zien aan het plassen. Bij blauw is niet zo heel veel kenmerkends, dit heeft ook invloed op het ademhalen en daar heb ik niks aan gemeten. Met de gegevens die ik nu heb zou ik dus concluderen dat de invloed van kleur hetzelfde is op het paard als op het mens en dat de toepassingen uit bijlage 1 dus ook zouden kunnen worden toegepast op het paard.

Hoofdvraag: Hebben kleuren invloed op een paard?

Kleur heeft zeker een invloed op paarden. Zo kunnen paarden verschillende kleuren van elkaar onderscheiden. Waarbij ze geel en groen makkelijker kunnen onderscheiden als rood en blauw. Daarnaast hebben paarden ook een voorkeur voor de kleur groen. De verschillende kleuren licht hebben ook invloed op het paard. Alleen is met deze gegevens nog niet heel precies te zeggen waar het invloed op heeft. Maar waarschijnlijk komt het aardig overeen met de invloed van kleur op de mens die al wel bekend is.

Sasjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:35

Ehm.. ik wil niet banketstaaf doen over je onderzoek, maar ik heb op tv bij een wetenschappelijk onderzoek gehoord dat paarden alle kleuren kunnen zien behalve groen.. Ze zien wel een soort 'groen' maar meer in grijstint..

*dit is wat ik erover gehoord heb*