een shet kopen,hoe duur?en hoe veel tijd??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 19:29

Er werd ook gevraagd wat het koste ik heb mijn hengstej gekocht voor mijn 75 euro. Hij was al ingeschreven bij het NSPS, had een paspoort en was gechipt. Wel een hengstje natuurlijk.

unfearlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 19:38

bedankt voor al jullie adviezen!

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 20:16

Devica schreef:
waarom wil je een paardje van 1 of 2 jaar ?
Een ouder paardje is veel leuker! Kan je altijd nog vrijheids dresuur leren, en als ie 1 jaar is, is ie lief en schattig, maar als ie ouder is, kan dat verandere.
een ouder paardje heeft al zn karakter gevormd

Daar vraagt ze toch helemaal niet naar, als zij dat nou graag wilt Verward .

unfearlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 20:49

nou ik wil een shet van 1 of 2 omdat ik dan bepaalde dingen zelf hem kan leren. snappie??

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 20:56

Ik heb mijn eerste shet als veulen gekregen en mijn tweede heb ik ook als veulen gekocht. Mijn situatie is wel iets anders. Ik kan maar 1 hand gebruiken en moet dus zo'n band hebben dat ze precies doen wat ik zeg. Het is dan makkelijker om ze van jongs af aan in de hand te hebben en een band op te bouwen.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 22:24

karoliena schreef:
Een paard word niet verwend door elke dag met hem bezig te zijn. Ik vind dit een rare stelling paarden hebben ook aandacht nodig. Als jij normaal omgaat met je dier ook elke dag wat gewoon is word hij niet verwend.

Ligt natuurlijk aan de persoon...de 1 verwend zijn hummeltje tot in hun kleine botjes, en de ander gaat er gewoon verantwoord mee om.
Niet perse iedereen die zijn paard vanaf 6 maanden in de hand heeft verpest hun paard, en niet iedereen die hun paard tot aan hun derde in het land staat is er goed voor.

Of je nou op 1,2 of 3 jaar begint, of het paard verwent of vervelend wordt is helemaal aan de opvoeder.
Maar voor mezelf zie ik er helemaal het nut niet van in eerder dan 2 en een half of 3 te beginnen, veel meer dan de simpele basis kan je toch niet doen...en dat zit er zo in.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 23:08

Dat ligt bij shetlanders vaak anders. Ik ben een week bezig geweest om mijn pony een halster om te krijgen en daarna nog een week voordat ik hem kon aaien. Het veulen dat ik nu heb en gelijk onder de mensen is geweest heb ik nergens last mee

unfearlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 09:15

zoals sily net zei:'' veel meer simpele basis kan je toch niet doen''

maar mijn vriendin kreeg ook een veulen (shet) en die beet en schopte. en daar heeft ze heel alng over gedaan omdat er uit te halen.
en nu is bezig hem in te rijden. (maar toen die dat deed was het een hengstje ligt het daar dan aan?)

lotjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 10:13

bij ons staan ze in de winter stal, als ik er dan ben dan ga ik uitmesten, dan zet ik hem op de wei {dan heeft hij ook nog wat te eten} als ik daarmee klaar ben dan pak je muh paardje uit de wei en gah hem poetsen en gah ik met hem wat met hem doen aan beweging, { dat is minstens wel 1 of meerde uren per dag} dus hij krijgt dan lekker veel beweging. Als ik dat heb gedaan maak ik zijn eten klaar, krap zijn hoefjes uit, doe zijn deken om en breng hem naar stal.

in de zomer staat hij buiten op de wei, als hij wil kan die dan zo zijn stal in lopen. en voor de rest doe ik precies hetzelfde als in de winter.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 10:25

karoliena schreef:
Dat ligt bij shetlanders vaak anders. Ik ben een week bezig geweest om mijn pony een halster om te krijgen en daarna nog een week voordat ik hem kon aaien. Het veulen dat ik nu heb en gelijk onder de mensen is geweest heb ik nergens last mee

Ik denk dat het dan per paard verschilt, mijn haf had dezelfde dag haar halster om en dezelfde dag aaide ik haar, natuurlijk ging het allemaal wat onwennig, en als ze vanaf het begin af aan in handen was geweest had het ws allemaal weer anders geweest.

Maar ik merk wel het verschil tussen haar opvoeding en dat van een paard dat steeds in mensenhanden is *en nu heb ik het niet over de gulden middenweg* zij kan practisch in elke groep *behalve degeen waarin 7 very huge KWPNers op haar af kwamen rennen* en de echte mensenpaarden zie ik daar nog weleens problemen mee hebben.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 19:19

Tuurlijk zijn er altijd paarden die erg makkelijk zijn. Als ik kijk naar mijn veulentje. Die vind alles goed en niets eng. En mijn hengtje heb ik dus vanaf dat hij 6 maanden was. Hij heeft totdat hij twee jaar was alleen gestaan zonder andere paarden en toen hij twee werd heeft hij een vriednje gekregen. Nooit problemen mee gehad. Dus ik denk dat op het land en met andere paarden heel erg aan het karakter ligt.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 19:27

Dus alle Shetlanders zijn maar zo? En jij noemt het een vooroordeel dat mensen zeggen dat Shetlanders makkelijke huisdieren zijn? En daar werd je toch zo gek van? Harry heeft 2,5 jaar op het land gestaan, ik heb hem uit de wei geplukt, gepoetst en ben maar wat gaan wandelen, ik heb er echt geen problemen mee gehad. Nu een half jaar later is hij hartstikke zadelmak en wordt hij ingereden.

Het is gewoon anders per paard, en echt niet rasgebonden.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 19:32

Tuurlijk zijn er uitzonderingen. Het veulen dat ik nu heb is ook heel anders. De meeste ervaringen met shetjes zijn toch dat ze vrij moeilijk zijn, er zijn ook een hoop mensen die ik ken die er net zo over denken.

Met die makkelijk huisdieren doelde ik erop dat mensen denken dat het makkelijke huisdieren dus dat het net een hond is en niet de verzorging nodig heeft als een groot paard.

unfearlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 19:50

zal ik eht effe kort same vatten? Haha!

je hebt verschilende shets, ze zijn allemaal anders.

de ene went wat senller dan de ander.
dat heb je ook bij andere paarden bij het inrijden de ene kan je zo opgaan zitte en de andere doe weer een half jaar over om er vatsoenlijk op te zitte!

meschien 9is de ene shet er wel met een mens bij geboren.
en de andere in het land en er is nooit naar geken. of de shet weten van nature dat mense nie eng zijn. (nou nie van nature) maar meschien wete ze het wle gewoon (kan toch? Verward )

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 23:02

karoliena schreef:
Tuurlijk zijn er uitzonderingen. Het veulen dat ik nu heb is ook heel anders. De meeste ervaringen met shetjes zijn toch dat ze vrij moeilijk zijn, er zijn ook een hoop mensen die ik ken die er net zo over denken.

Maar een heleboel mensen zien een shet ook niet als een paard, maar als iets wat makkelijk in de hand en op te voeden is vanwege de grootte, misschien dat ze daarom oko altijd net wat meer verwend worden *uitzonderingen daargelaten bedoel het niet persoonlijk*
Maar wat krijgen kleine kinderen als ze een een eigen paard krijgen?
Eerder een shet dan iets groots, terwijl kwa opvoeding ze het even hard nodig hebben.

We zijn verschrikkelijk off topic Haha! maar shets zullen vooral moeilijker zijn *in mijn ogen* omdat er gewoon makkelijker mee omgegaan wordt.
Heel erg verleidelijk natuurlijk zo'n pluizebolletje

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 23:51

Zou wel kunnen kloppen. Die van mij pak ik net zo aan als de grote dekhengsten waar ik mee gewerkt heb. Maar de manier hoe hij opgegroeid is is ook niet echt standaard.