Registratie via DNA mag niet meer vanaf februari?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 08:57

ik snap die tegenstand van het chippen ook niet, ik zie alleen maar de voordelen en trek mij niks aan van die spookverhalen dat sommige chips ergens in de bil wordt terug gevonden. Ik vraag mij af wat erger is, een nummer die ze eruit proberen te snijden/krassen of een chip erin die ze er niet zo makkelijk uit krijgen.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 22:50

hi hi een chip die zich verplaatst naar zijn bil??? Verward
Nou dan heeft die chip wel hele goede pootjes erbij gekregen. Haha!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 23:11

Er is een gedocumenteerd geval van het 'reizen' van een chip.

Een chip kan ook verwijderd worden, niet alleen uitgesneden worden, maar met hulp van klei is het ook te verwijderen !

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 12:16

Peterina schreef:
Er is een gedocumenteerd geval van het 'reizen' van een chip.

Een chip kan ook verwijderd worden, niet alleen uitgesneden worden, maar met hulp van klei is het ook te verwijderen !

Hoe je het ook went of keert, er zal een snee gemaakt moeten worden om die chip eruit te krijgen, en dat valt behoorlijk op lijkt mij.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 12:58

Klopt gedeeltelijk. Maar bij een huidbeschadiging/wond en gebruik van groene klei, 'trek' je bijwijze spreken de 'vreemde' lichamen (bijvoorbeeld: etter, vuiligheid EN chip) uit de omliggende spierweefsel.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 17:01

Haha! na de magneet, de magnetron, de leidingzoeker is er nu klei om de transponder te verwijderen.....

en wat is de meerwaarde van het verwijderen van die chip?
En als het zo simpel is dat verwijderen wat maakt men zich dan druk over de eventuele wandel van een transponder? Leidingzoeker erbij om de chip op te sporen, sneetje zetten, klei erbij envoila, de transponder is verwijderd, een klein kind kan de was doen.
Transponder laten ontsmetten en terug in de halsspier. Kan dat laaste niet, maak je hem onklaar in de magnetron of mbv een magneet en je laat een nieuwe transponder zetten. Vult even een formulier in van kapotte transponder en voila, nieuwe transpondecode wordt geregistreerd . Clown

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 13:57

Ik had binnen twee dagen al een bevestigings brief gekregen dat ze de mijne ontvangen hadden, en nu (drie dagen daarna) heb ik een brief gekregen met de procedure.
Hoe snel is alles rond als iemand haarmonsters heeft genomen?
Want dan moet het eerst nog naat het lab, dan krijg ik een bewijs, en dan moet alles nog in het paspoort.
Want ik neem aan dat ik tot 1 februari maar de tijd heb...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 14:11

mijn oude da chipte zelf ook niet en mijn nieuwe heeft vrij recentelijk
2 van mijn paarden behandeld en ingespoten met medicatie
niks genoteerd in paspoort ook niet naar gevraagd
(1paard heeft paspoort met chip de ander heeft helemaal niks)

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:04

Anita_D schreef:
Want dan moet het eerst nog naat het lab, dan krijg ik een bewijs, en dan moet alles nog in het paspoort.
Want ik neem aan dat ik tot 1 februari maar de tijd heb...

Dat vroeg ik mij ook al af en de berichtgeving is wat dat betreft onduidelijk.
De haarmonsters heb ik ruim een week geleden opgestuurd. Hoe lang zou het duren voor ik de DNA-gegevens krijg, die daarna ook nog naar het stamboek opgestuurd moeten worden. Dat gaat waarschijnlijk allemaal de grens van 1 februari passeren. Ik zie het KWPN er nog voor aan om dan de DNA-registratie in het paspoort te weigeren.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:06

ik ga ervan uit dat je de ontheffingsaanvragen kunt indienen tot 1 februari. Na die datum kun je alleen nog ontheffing aanvragen voor veulens van merries met ontheffing....

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 16:53

Er staat wel met dikke letters in mijn brief dat de ontheffing pas officieel is zodra ik die ontheffings brief ontvangen heb met het DNA profiel.
Zodra het DNA bepaald is, wordt die verklaring naar mij verstuurd en zien ze dat meteen in de computer bij het stamboek, dus dat is op zich geen probleem.
Alleen ik vraag me af hoe snel het lab werkt, of dat nu ik toestemming heb voor DNA registratie de 1 februari grens niet meer telt??
Volgens mij moet het dus VOOR 1 februari in de computer staan en op papier bij het lab.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:05

de ontheffings aanvraag is pas een feit als je een positieve uitspraak hebt van de PVE... maar dat heeft mi niets te maken met de aanvraag zelf...

wat ik wel apart vind is dat het chippen verplicht is sinds september 2004 al maanden voordien gegild werd over het niet willen chippen, er ontheffing aangeboden wordt en dan nu nog alles op het laatste nippertje moet gebeuren ...

let op van de site van de PVE/PVV www.nl-paardenpaspoort.nl
Citaat:
Ontheffingsmogelijkheid is tijdelijk.
Ontheffing van de chipverplichting kan aangevraagd worden tot 1 februari 2005. Na die datum
kan alleen nog ontheffing worden aangevraagd voor veulens van een merrie waarvoor al
ontheffing is verleend.

maw de aanvraag moet binnen zijn voor 1 februarie, ga er een beetje vanuit dat de poststempel geld, maar als je zo fanatiek tegen bent had je dat ook eerder kunnen bekijken Haha!

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 18:52

Alane schreef:
de ontheffings aanvraag is pas een feit als je een positieve uitspraak hebt van de PVE... maar dat heeft mi niets te maken met de aanvraag zelf...

wat ik wel apart vind is dat het chippen verplicht is sinds september 2004 al maanden voordien gegild werd over het niet willen chippen, er ontheffing aangeboden wordt en dan nu nog alles op het laatste nippertje moet gebeuren ...

let op van de site van de PVE/PVV www.nl-paardenpaspoort.nl

maw de aanvraag moet binnen zijn voor 1 februarie, ga er een beetje vanuit dat de poststempel geld, maar als je zo fanatiek tegen bent had je dat ook eerder kunnen bekijken Haha!

Ja, ach wat zal ik zeggen he Bloos
Ik las pas vorige week in De Hoefslag dat ze na 1 februari geen ontheffing meer geven.
Anders had ik het waarschijnlijk nog wel even uitgesteld, een paspoort hebben ze toch al en op dit moment komen ze nauwelijks van het erf af.
En het papierwerk is ook niet echt aantrekkelijk, maar ja, dat houdt ons fanatiekelingen niet tegen Haha!
Er zijn ook nog zat mensen die hun paard nog moeten chippen hoor Knipoog
Ik blijf het raar vinden dat die datum er ineens is, iedereen heeft recht op een alternatief.
Er zijn nog zat mensen die van het hele chippen nog nooit gehoord hebben Scheve mond

Even nog een vraagje, ik moet dus contact opnemen met het K.W.P.N. om iemand te laten komen voor de haarmonsters, omdat mijn paarden daar in het stamboek staan en een paspoort hebben.
Maar de pony van mijn zusje, die moet nog een paspoort (heeft geen papieren maar is een Welsh).
Zij wil een paspoort van het Welsh stamboek, dus dan moet zij zeker ook iemand voor de haarmonsters via het Welsh stamboek laten komen?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 19:36

Als die pony geen papieren heeft is het geen welsh :p Haha! en zal ook geen welshpapieren krijgen door die registratie, dat even voorop gesteld.
Maakt niet uit bij welke paspoortuitgevende instantie je de chip of dna registratie laat doen.
Op de site www.nl-paardenpaspoort.nl staat beschreven hoe het een en ander in z'n werk gaat.
Vwb chippen, hier komt 1 en dezelfde persoon voor het KWPN en van het welshstamboek ...
Ik weet niet hoe het kostenplaatje eruit ziet voor DNA bepaling, of een DA haren komt/moet trekken of een PPC.
Het kan per paspoortuitevende instantie wel uitmaken financieel, vooral als het betreffende paard/pony nog geen paspoort heeft. Dus inprincipe maakt het voor een papierloze pony niets uit waar je een paspoort aanvraagtmet chip/dna, staat alleen op de voorkant van het paspoort KWPN of NWPCS of KNHS.

Bedenk me net dat ik de de PVE nog gemaild had over het feit dat de KWPN nu wil dat je lid wordt om een paspoort en/of chip + registratie wilt van een KWPN-er en dat was en het begin niet toegestaan....

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 20:28

Alane schreef:
Als die pony geen papieren heeft is het geen welsh :p Haha! en zal ook geen welshpapieren krijgen door die registratie, dat even voorop gesteld.
Maakt niet uit bij welke paspoortuitgevende instantie je de chip of dna registratie laat doen.
Op de site www.nl-paardenpaspoort.nl staat beschreven hoe het een en ander in z'n werk gaat.
Vwb chippen, hier komt 1 en dezelfde persoon voor het KWPN en van het welshstamboek ...
Ik weet niet hoe het kostenplaatje eruit ziet voor DNA bepaling, of een DA haren komt/moet trekken of een PPC.
Het kan per paspoortuitevende instantie wel uitmaken financieel, vooral als het betreffende paard/pony nog geen paspoort heeft. Dus inprincipe maakt het voor een papierloze pony niets uit waar je een paspoort aanvraagtmet chip/dna, staat alleen op de voorkant van het paspoort KWPN of NWPCS of KNHS.

Bedenk me net dat ik de de PVE nog gemaild had over het feit dat de KWPN nu wil dat je lid wordt om een paspoort en/of chip + registratie wilt van een KWPN-er en dat was en het begin niet toegestaan....

Ik ben lid van het KWPN.
En ik ben niet dom, weet heel goed dat een pony zonder papieren deze ook niet meer krijgt Knipoog
Dat zei ik ook niet.
Maar de pony is een Welsh pony, en mijn zusje vind het leuker om dan een paspoort via dat stamboek te krijgen, omdat ze geen papieren heeft, dan is er nog iets dat verwijst naar haar roots Haha!
Zij vind het leuk als het Welsh logo op het paspoort staat, net zoals bij mij het KWPN logo erop staat.
Ik heb het Welsh stamboek al gemaild en dat kon gewoon.
Mijn vraag hier was dus, of zij dan ook persee dna moet laten afnemen door iemand van dat stamboek, of staat dat er nog los van en kan het door dezelfde persoon als die het bij mijn paarden komt afnemen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 20:39

Inprincipe door dezelfde man... tenminste hier is de PPC van het KWPN dezelfde als de PPC van het welshstamboek.
Ik zit niet zo in die DNA registratie in, even uit mijn hoofd: je vraagt een paspoort schriftelijk aan, (die welsh van je zys heeft geen paspoort) dan komt de PPC om te schetsen en te chippen (ik weet dus niet of die haren mag trekken voor DNA) je zal (denk ik) dmv de ontheffing, kopie meesturen met de aanvraag voor een paspoort, dus geen chip registratie krijgen. Ik denk dat je dan vanzelf wel te horen krijgt over het harentrekken.

Ik bedoelde dat trouwens niet laagdunkend maar heb al meerdere keren te horen gekregen dat mensen er compleet van overtuigd waren dat hun papierloze pony/paard dan spontaan een volwaardige KWPN-er werd...

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 21:01

Alane schreef:
Inprincipe door dezelfde man... tenminste hier is de PPC van het KWPN dezelfde als de PPC van het welshstamboek.
Ik zit niet zo in die DNA registratie in, even uit mijn hoofd: je vraagt een paspoort schriftelijk aan, (die welsh van je zys heeft geen paspoort) dan komt de PPC om te schetsen en te chippen (ik weet dus niet of die haren mag trekken voor DNA) je zal (denk ik) dmv de ontheffing, kopie meesturen met de aanvraag voor een paspoort, dus geen chip registratie krijgen. Ik denk dat je dan vanzelf wel te horen krijgt over het harentrekken.

Ik bedoelde dat trouwens niet laagdunkend maar heb al meerdere keren te horen gekregen dat mensen er compleet van overtuigd waren dat hun papierloze pony/paard dan spontaan een volwaardige KWPN-er werd...

Ja, ik begrijp wat je bedoelt.
Ppc mag ook haarmonsters afnemen.
Nou ja, zodra zij ook haar brief binnen heeft, als het goed is deze week, dan bellen we wel even om te vragen hoe of wat.
Op zich zonde om van twee stamboeken iemand te laten komen voor het DNA als dat moet, maar ik kan ook wel begrijpen dat zij het leuk vind om een paspoort te krijgen met het Welsh logo Lachen
Dus ik moet nog even uitvinden of dat voor het DNA afnemen al van belang is, welk stamboek er komt, of dat dat los staat van waar ze het paspoort besteld.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 23:10

Dat gezeur altijd over dat chippen.
Ik vind ( nogmaals mijn mening) regel = regel
waarom de ene wel en de ander niet.
Hoeveel paarden zijn er gechipt en bij hoeveel zijn er problemen ?
Hoeveel paarden worden ingeent en bij hoeveel geeft dat problemen ?

Ik vind het een goede zaak dat chippen.
Kunnen ze ook geen papieren meer omwisselen of zogenaamd laten verdwijnen zodat het paard jonger verkocht wordt.

Langleve de chip !

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 23:19

mijn vorige paardje was gechipt en die was zoek opnieuw gechipt en die chip was weederom spoorloos verdwenen , rara hoe kan dat

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 23:20

Anita_D schreef:
Ja, ik begrijp wat je bedoelt.
Ppc mag ook haarmonsters afnemen.
Nou ja, zodra zij ook haar brief binnen heeft, als het goed is deze week, dan bellen we wel even om te vragen hoe of wat.
Op zich zonde om van twee stamboeken iemand te laten komen voor het DNA als dat moet, maar ik kan ook wel begrijpen dat zij het leuk vind om een paspoort te krijgen met het Welsh logo Lachen
Dus ik moet nog even uitvinden of dat voor het DNA afnemen al van belang is, welk stamboek er komt, of dat dat los staat van waar ze het paspoort besteld.

Je hebt grote kans dat de KWPN-man ook voor de NWPCS komt schetsen... en dat die dus de aanvraagformulieren voor de welsh ook bij zich heeft.
Bij ons komt altijd dhr. Wagenvoort de welshjes schetsen, echter schetst hij ook oa voor het KWPN. Beide stamboeken zitten ook op hetzelfde adres.

Vorig jaar toen ik hier pony's heb laten chippen moest het paspoort nog opgestuurd worden naar het stamboekkantoor, dit jaar 2 laten chippen en werd er ter plekke afgestempeld en alleen de papieren opgestuurd het paspoort hoefde niet opgestuurd te worden.

@Kiana: waar is er dan gezeur? ze vraagt gewoon wat over DNA-registratie, moet toch kunnen

@Nickyu: geen idee waarom de chip niet terug te vinden is, is er wel gecontroleerd voor het implanteren of de chip wel werkte? en het implanteren wederom? Mischien heb jij wel een magnetronpaardje Clown of een chipsvernietigend paard... Tong uitsteken

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 23:35

Wat er tegen een chip is?
Ten eerste het woordje verplicht, het is nog altijd mijn paard en ik bepaal zelf wat ik daar wel of niet in stop. (je kind inenten is ook nog steeds niet verplicht, waarom je paard chippen dan wel)
Ten tweede dat het nooit bewezen is dat een chip schadelijk is, maar er is ook nog nooit bewezen dat een chip onschadelijk is.
Ten derde paarden die zoveel waarde hebben dat ze onverzekerbaar zijn hoeven niet gechipt te worden. Wie bepaalt er hoeveel mijn paard waard is? Voor mij is mijn paard heel veel waard (dat de marktwaarde van hem lager ligt doet er toch niet toe).
En zo kan ik nog wel even doorgaan...
Bovendien ben ik niet zo blij met dat paspoorten gedoe. Ik moet mijn paard nou over laten schrijven op mijn naam en ben dus een tijdje straks zijn paspoort kwijt. Hij mag dan dus niet over de openbare weg, nogal lastig!
Mijn oude paard is trouwens en niet gechipt en geen paspoort, veearts behandelt haar gewoon. Er staan daar alleen recreatiepaarden en oudjes, volgens mij is er geen een gechipt. Welzijn van het dier gaat inderdaad in zo'n geval altijd voor.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 23:44

Fleurtje100 schreef:
Wat er tegen een chip is?
Ten eerste het woordje verplicht, het is nog altijd mijn paard en ik bepaal zelf wat ik daar wel of niet in stop. (je kind inenten is ook nog steeds niet verplicht, waarom je paard chippen dan wel)
Schijnbaar niet anders was het niet verplicht, inenten is wat anders dan chippen Haha!
Citaat:
Ten tweede dat het nooit bewezen is dat een chip schadelijk is, maar er is ook nog nooit bewezen dat een chip onschadelijk is.

Er zijn wel lange termijn rapporten die bewijzen dat een chip NIET kan migreren over grote afstanden mits goed ingebracht enz.. enz.. gebruik de zoekfunctie Haha!
Citaat:
Ten derde paarden die zoveel waarde hebben dat ze onverzekerbaar zijn hoeven niet gechipt te worden. Wie bepaalt er hoeveel mijn paard waard is? Voor mij is mijn paard heel veel waard (dat de marktwaarde van hem lager ligt doet er toch niet toe).

steekt een beetje anders inelkaar, maar dat zou een heel verhaal worden Haha! in het kort: alles is te verzekeren tegen ieder bedrag, zelfs je toetsenbord is te verzekeren voor een 10 miljoen, hangt alleen een leuk prijskaartje aan Haha! en er is DNA ontheffing en daar ging en gaat het over

Citaat:
En zo kan ik nog wel even doorgaan...

ik ook Tong uitsteken
Citaat:
Bovendien ben ik niet zo blij met dat paspoorten gedoe. Ik moet mijn paard nou over laten schrijven op mijn naam en ben dus een tijdje straks zijn paspoort kwijt. Hij mag dan dus niet over de openbare weg, nogal lastig!
Mijn oude paard is trouwens en niet gechipt en geen paspoort, veearts behandelt haar gewoon. Er staan daar alleen recreatiepaarden en oudjes, volgens mij is er geen een gechipt. Welzijn van het dier gaat inderdaad in zo'n geval altijd voor.

Paspoort is sowieso verplicht of he nu chipt of niet...
Als je niet de aanvrager bent van het paspoort dan komt ook niet jouw naam in het paspoort te staan. Heeft je paard reeds een paspoort en je laat hem chippen dan wordt er terplekke afgestempeld en hoeft het paspoort niet opgestuurd en teruggestuurd te worden...
Moet je paspoort wel opgestuurd worden krijg je (als het goed is) en bewijs van de PPC dat je paspoort opgestuurd is soort van tijdelijke ontheffing.
Je DA zal inderdaad je paard behandelen, echter kan het een probleem geven als dadelijk je paard onverhoopt komt te overlijden... wat in de papieren kan lopen ....

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 00:11

Alane schreef:
Paspoort is sowieso verplicht of he nu chipt of niet...
Als je niet de aanvrager bent van het paspoort dan komt ook niet jouw naam in het paspoort te staan. Heeft je paard reeds een paspoort en je laat hem chippen dan wordt er terplekke afgestempeld en hoeft het paspoort niet opgestuurd en teruggestuurd te worden...
Moet je paspoort wel opgestuurd worden krijg je (als het goed is) en bewijs van de PPC dat je paspoort opgestuurd is soort van tijdelijke ontheffing.
Je DA zal inderdaad je paard behandelen, echter kan het een probleem geven als dadelijk je paard onverhoopt komt te overlijden... wat in de papieren kan lopen ....

Misschien kan de chip niet imigreren over lange afstanden, dat betekent nog niet dat een chip volkomen veilig is.
Het verzeker verhaal steekt zo wel in elkaar volgens een folder die de veearts gaf (vrijwel letterlijk overgenomen). Daar stond in dat een paard niet gechipt hoefde te worden:
-indien er ethische bezwaren waren (ontheffing aanvragen)
-of een paard "onverzekerbaar" was (en dat was volgens hun dacht ik bij een bedrag boven de 250.000€)
Dat lange verhaal wil ik anders toch graag horen.
Ik heb per 1 januari een paard gekocht wat al gechipt is en al een paspoort heeft. Wil ik dit over laten schrijven op mijn naam, moet ik het opsturen naar de KNHS of het KWPN. En bij de KNHS was ik het sowieso een paar weken kwijt. En ik kreeg niets vervangend en mocht inderdaad mijn paard dan niet vervoeren, wedstrijden rijden ed. Ik heb dat exact nagevraagd aan de KNHS, omdat er een aantal wedstrijden gepland stonden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 00:25

Heb je stamboekpapieren bij je paard? zo ja kan je die opsturen, op het stamboekpapier staat vermeld dat je paard/pony een paspoort heeft en zal alles worden aangepast.
Het klopt wel wat je zegd wat er in die folder staat, maar het is niet geheel juist, omdat alles te verzekeren is tegen ieder bedrag.
Ik heb ook negens beweerd dat err niet iets zou kunnen gebeuren door het chippen echter is de kans groter dat er wat gebeurd tijdens het transport, inenten, rijden enz... dan dat er wat gebeurd door het chippen.
ik ging er even vanuit dat er nog gechipt/dna moest worden, van daar ook dat ik het had over PPC Haha! ... sorry
Je zult het dan inderdaad moeten opsturen, of je het dan gelijk enkele weken kwijt bent... denk dat ze een ruime termijn aanhouden, kan het alleen maar meevallen als het paspoort eerder terug is..