Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Peterina schreef:Er is een gedocumenteerd geval van het 'reizen' van een chip.
Een chip kan ook verwijderd worden, niet alleen uitgesneden worden, maar met hulp van klei is het ook te verwijderen !
na de magneet, de magnetron, de leidingzoeker is er nu klei om de transponder te verwijderen.....
Anita_D schreef:Want dan moet het eerst nog naat het lab, dan krijg ik een bewijs, en dan moet alles nog in het paspoort.
Want ik neem aan dat ik tot 1 februari maar de tijd heb...
Citaat:Ontheffingsmogelijkheid is tijdelijk.
Ontheffing van de chipverplichting kan aangevraagd worden tot 1 februari 2005. Na die datum
kan alleen nog ontheffing worden aangevraagd voor veulens van een merrie waarvoor al
ontheffing is verleend.
Alane schreef:de ontheffings aanvraag is pas een feit als je een positieve uitspraak hebt van de PVE... maar dat heeft mi niets te maken met de aanvraag zelf...
wat ik wel apart vind is dat het chippen verplicht is sinds september 2004 al maanden voordien gegild werd over het niet willen chippen, er ontheffing aangeboden wordt en dan nu nog alles op het laatste nippertje moet gebeuren ...
let op van de site van de PVE/PVV www.nl-paardenpaspoort.nl
maw de aanvraag moet binnen zijn voor 1 februarie, ga er een beetje vanuit dat de poststempel geld, maar als je zo fanatiek tegen bent had je dat ook eerder kunnen bekijken

en zal ook geen welshpapieren krijgen door die registratie, dat even voorop gesteld.Alane schreef:Als die pony geen papieren heeft is het geen welsh :pen zal ook geen welshpapieren krijgen door die registratie, dat even voorop gesteld.
Maakt niet uit bij welke paspoortuitgevende instantie je de chip of dna registratie laat doen.
Op de site www.nl-paardenpaspoort.nl staat beschreven hoe het een en ander in z'n werk gaat.
Vwb chippen, hier komt 1 en dezelfde persoon voor het KWPN en van het welshstamboek ...
Ik weet niet hoe het kostenplaatje eruit ziet voor DNA bepaling, of een DA haren komt/moet trekken of een PPC.
Het kan per paspoortuitevende instantie wel uitmaken financieel, vooral als het betreffende paard/pony nog geen paspoort heeft. Dus inprincipe maakt het voor een papierloze pony niets uit waar je een paspoort aanvraagtmet chip/dna, staat alleen op de voorkant van het paspoort KWPN of NWPCS of KNHS.
Bedenk me net dat ik de de PVE nog gemaild had over het feit dat de KWPN nu wil dat je lid wordt om een paspoort en/of chip + registratie wilt van een KWPN-er en dat was en het begin niet toegestaan....
Alane schreef:Inprincipe door dezelfde man... tenminste hier is de PPC van het KWPN dezelfde als de PPC van het welshstamboek.
Ik zit niet zo in die DNA registratie in, even uit mijn hoofd: je vraagt een paspoort schriftelijk aan, (die welsh van je zys heeft geen paspoort) dan komt de PPC om te schetsen en te chippen (ik weet dus niet of die haren mag trekken voor DNA) je zal (denk ik) dmv de ontheffing, kopie meesturen met de aanvraag voor een paspoort, dus geen chip registratie krijgen. Ik denk dat je dan vanzelf wel te horen krijgt over het harentrekken.
Ik bedoelde dat trouwens niet laagdunkend maar heb al meerdere keren te horen gekregen dat mensen er compleet van overtuigd waren dat hun papierloze pony/paard dan spontaan een volwaardige KWPN-er werd...
Anita_D schreef:Ja, ik begrijp wat je bedoelt.
Ppc mag ook haarmonsters afnemen.
Nou ja, zodra zij ook haar brief binnen heeft, als het goed is deze week, dan bellen we wel even om te vragen hoe of wat.
Op zich zonde om van twee stamboeken iemand te laten komen voor het DNA als dat moet, maar ik kan ook wel begrijpen dat zij het leuk vind om een paspoort te krijgen met het Welsh logo![]()
Dus ik moet nog even uitvinden of dat voor het DNA afnemen al van belang is, welk stamboek er komt, of dat dat los staat van waar ze het paspoort besteld.
of een chipsvernietigend paard...
Fleurtje100 schreef:Schijnbaar niet anders was het niet verplicht, inenten is wat anders dan chippenWat er tegen een chip is?
Ten eerste het woordje verplicht, het is nog altijd mijn paard en ik bepaal zelf wat ik daar wel of niet in stop. (je kind inenten is ook nog steeds niet verplicht, waarom je paard chippen dan wel)
Citaat:Ten tweede dat het nooit bewezen is dat een chip schadelijk is, maar er is ook nog nooit bewezen dat een chip onschadelijk is.

Citaat:Ten derde paarden die zoveel waarde hebben dat ze onverzekerbaar zijn hoeven niet gechipt te worden. Wie bepaalt er hoeveel mijn paard waard is? Voor mij is mijn paard heel veel waard (dat de marktwaarde van hem lager ligt doet er toch niet toe).
in het kort: alles is te verzekeren tegen ieder bedrag, zelfs je toetsenbord is te verzekeren voor een 10 miljoen, hangt alleen een leuk prijskaartje aan
en er is DNA ontheffing en daar ging en gaat het over Citaat:En zo kan ik nog wel even doorgaan...

Citaat:Bovendien ben ik niet zo blij met dat paspoorten gedoe. Ik moet mijn paard nou over laten schrijven op mijn naam en ben dus een tijdje straks zijn paspoort kwijt. Hij mag dan dus niet over de openbare weg, nogal lastig!
Mijn oude paard is trouwens en niet gechipt en geen paspoort, veearts behandelt haar gewoon. Er staan daar alleen recreatiepaarden en oudjes, volgens mij is er geen een gechipt. Welzijn van het dier gaat inderdaad in zo'n geval altijd voor.
Alane schreef:Paspoort is sowieso verplicht of he nu chipt of niet...
Als je niet de aanvrager bent van het paspoort dan komt ook niet jouw naam in het paspoort te staan. Heeft je paard reeds een paspoort en je laat hem chippen dan wordt er terplekke afgestempeld en hoeft het paspoort niet opgestuurd en teruggestuurd te worden...
Moet je paspoort wel opgestuurd worden krijg je (als het goed is) en bewijs van de PPC dat je paspoort opgestuurd is soort van tijdelijke ontheffing.
Je DA zal inderdaad je paard behandelen, echter kan het een probleem geven als dadelijk je paard onverhoopt komt te overlijden... wat in de papieren kan lopen ....
... sorry