Wiens paard heeft gezondheidsproblem. door chippen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MissM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 19:50

Passionato schreef:
Ik ken wel paarden met twee (of nog meer chips), die ze gewoon "per ongeluk" meerdere keren gechipt hebben.

Da's dan ook mooi stom, ze horen ieder paard te controleren voordat ze gechipt worden of er al niet een chip inzit.
Bij ons op de manege zijn een paar maanden terug alle paarden gechipt die nog niet eerder (ivm wedstrijden) gedaan waren. Wij hebben iets meer dan 80 paarden staan, en er is nog bij geen enkel paard iets misgegaan. Wel bleken er al 3 gechipt te zijn, daar is een nieuw paspoort voor aangevraagd.

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 00:06

Mocht je je paard wel willen chippen, laat het dan doen door een arts doe bevoegd is om te chippen. Sommige veeartsen mogen dit namelijk officieel niet en doen het wel!

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 00:17

ikke schreef:
Nou er zijn mij in ieder geval twee concrete gevallen bekend van gechipte paarden waarbij de chip spoorloos is. Dit betekend dat de chip of stuk is, en daarmee waardeloos, of hij zit in het lichaam, te diep om te reageren op de scanner. Verder ken ik een paard waarbij de chip in de schouder is teruggevonden, en heb ik diverse paarden gezien waarbij de chip duidelijk voelbaar was, een harde bobbel in de hals, en zelfs zichtbare bulten.
Kijk anders eens op www.invisio/antichip daar staan ondertussen concrete gevallen op, welke bij hen zijn gemeld.

sorry wat is de link want die je hierboven hebt gezet werkt niet
wil wel de foto's met eigen ogen zien!!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 00:22

Mijn pony was al gechipt toen ik hem kreeg. Op de plaats waar de chip zou moeten zitten was geen chip te bekennen (DA kon de chip helemaal niet vinden). Later op een keuring toen de chip opnieuw werd gecontroleerd was hij wel te vinden door de chiplezer..... in de schouder welteverstaan.... (waar de DA niet langs was gegaan). Ik neem niet aan dat hij op die plek gechipt is, in zijn papieren staat ook de plek van de chip aangegeven, en dat is zeker niet daar....
De chip zit waar het rode kringetje staat:
Afbeelding
Hij heeft er niet merkbaar last van. De DA zei dat de chip daar beter kon blijven zitten, dan dat ze gingen proberen hem eruit te peuteren, maar dat zodra hij last krijgt van zijn schouder er direct foto's van die plek genomen moeten worden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 00:23

ik ken geen gevallen met fouten, of anderszins lichamelijke consequenties.
Wel gevallen waar en defecte transponder (is nog de vraag of het paard gechipt is geweest) icm kreupel lopen en chip )(geen transponder) in achterbeen....
Alternatieven voor regels zijn leuk.... de regel/wet is autogordel achterbank, alternatief is autozitje..... met alle respect voor de antichippers.

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 00:26

mango schreef:
sorry wat is de link want die je hierboven hebt gezet werkt niet
wil wel de foto's met eigen ogen zien!!

De link is [url]invisio.nl/antichip[/url].

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 09:15

beautylover schreef:
ik heb een brief terug gekregen:
[knip]
willen ze geen ontheffing geven blijf ik 'doorvechten' Haha!

Dit is de gewone standaardbrief die ze opsturen als bevestiging voor ontvangst van je bezwaarschrift. Als je het woord ethisch of godsdienstig in je bezwaarschrift hebt gebruikt zul je waarschijnlijk gewoon toestemming krijgen.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 14:07

na het lezen van deze site ben ik nog steeds niet overtuigd
ze zeggen dat die bekende mensen achter hun staan ik heb hun zelf
nog nooit erover horen uitspreken !
je kan makkelijk zoiets op de site zetten!!
toch ben ik er mee eens dat je een keuze moet hebben en dat
dit soort dingen niet ineens verplicht moeten worden en dat je de keuze moet hebben tussen een paar dingen zoals dat DNA is ook een goede optie vind ik dan!!

Supertje : miss heeft de DA daar wel die chip ingebracht kan je daar niet achter komen? rare plek hoor maf!!

Inca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 00:43

PeruaansePas schreef:
Mijn verzorgpaard is twee keer gechipt: de eerste (Spaanse) chip was niet te vinden. Hij is geïmporteerd. Het kan natuurlijk ook zijn dat er gelogen is over de eerste chip en dat er dus met de papieren is geknoeid.

In spanje zijn ze eerder begonnen met chippen dan in nederland. Nederland (code bestaat uit alleen cijfers) heeft voor een andere chip gekozen dan ze in spanje gebruiken/gebruikten (deze code bestaat uit cijfers en letters). Het apparaat wat de meeste dierenartsen en controleurs hebben kunnen alleen die lezen die in nederland gebruikt worden.
De chips waar de spanjaarden voor hebben gekozen kozen komen uit Frankrijk. Weet niet meer precies hoe dat bedrijf heet. Iets van merieux of zo. Het begon in ieder geval met een M.
Er zijn nog twee andere lezers in omloop. De lezers die waarschijnlijk de chip van jouw paard kan aflezen en dan nog een apparaat die beiden kan aflezen. Maar die schijnt in aanschaf aardig aan de prijs te zijn dus weinigen hebben deze.

De papieren hoeven dus niet vals te zijn, wie weet...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 00:51

Op sommige chiplezers (of de mensen konden hem niet vinden, maar dat lijkt me sterk) is de chip van mijn pony ook niet te vinden. Deze bestaat ook uit cijfers en letters, maar zij is in België gechipt.

om maar eens off-topic te gaan.............

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 01:08

mango schreef:
na het lezen van deze site ben ik nog steeds niet overtuigd
ze zeggen dat die bekende mensen achter hun staan ik heb hun zelf
nog nooit erover horen uitspreken !
je kan makkelijk zoiets op de site zetten!!
toch ben ik er mee eens dat je een keuze moet hebben en dat
dit soort dingen niet ineens verplicht moeten worden en dat je de keuze moet hebben tussen een paar dingen zoals dat DNA is ook een goede optie vind ik dan!!

Supertje : miss heeft de DA daar wel die chip ingebracht kan je daar niet achter komen? rare plek hoor maf!!

Namen van bekende ruiters op de site van invisio.nl/antichip zijn geplaatst met hun toestemming. Ze hebben ook ruim meegedaan in eerdere acties om DNA goedgekeurd te krijgen bij de KNHS.

Verder lijkt het me ook een goede uitgangspositie om mensen een alternatief naast chippen te geven. Zo kan iedereen die liever niet zijn of haar paard chipt een alternatief geven.

Verder heb ik zelf geen problemen gehad met chippen, maar ja, mijn paard is dan ook DNA geregistreerd en zo zal ook mijn shetlander DNA registratie krijgen.

Voor de duidelijkheid. Alle dierenartsen mogen chippen, daar zijn geen uitzonderingen in. Niet iedere stamboek vertegenwoordiger mag chippen, misschien dat men zich hierin hebben vergist. Tevens zijn een aantal stamboek en KNHS vertegenwoordigers ontheven van hun functie om te chippen tgv niet hygienisch werken waardoor een aantal paarden flikse ontstekingen hebben gehad na chippen.

En ja, er zijn wel degelijk gevallen bekend dat tgv chippen paarden helaas zijn afgemaakt. Gelukkig niet veel, maar ze zijn er wel. Een aantal zijn bekend bij de deelnemers van antichip groep, maar worden gewoon weg om privacy redenen niet door de groep zelf vrijgegeven. Momenteel zijn zelfs rapporten bekend van dierenartsen die verklaard hebben de chips op wel heel vreemde plaatsten hebben terug gevonden. En ja, voor de fanatieke chippers onder de bokker, meer dan dit kunnen we gewoon weg niet vrijgeven.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 01:22

voor de duidelijkheid NIET alle dierenartsen mogen chippen.
stamboekvertegenwoordigers zijn er niet in de geest van schetsers.... niet iedere schetser mag chippen en zo zal geen enkel stamboek iemand sturen om te chippen die daar niet toe bevoegd is...
voor de fanatieke antichippers onder de bokkers blijven ze de fabeltjes herhalen waardoor de jonge bokers onder ons vaak ook nachtmerries krijgen,.... helaas om privacy redenen maken die hun naam niet bekend (= meer om niet voor penny uitgemaakt te worden)
heel NL verteld dat mensen steeds mondiger worden behalve bij mistanden bij de chippers.... die voorgenoemde missers zijn alleen gebeurd bij de KNHS chippers en de fokkers/liefhebbers en eigenaren van stamboek dieren hebben er nooit geen last van gehad en er nooit wat over verteld/gezegd omdat het ze niet intresseerde.... Je zal maar een fjord/fries/ ex-draver of renpaard kopen om even een paar te noemen...
sjonge en dan die fransen die besloten hebben om ook maar te gaan chippen..... en die miljoenen amerikaanse paarden die gechipt zijn (amerika is toch land 1 vwb chadeclaims... ook die eigenaren zijn monddood gemaakt door de chipmafia, patent voor de transponder is aangevraagd een AMERIKAANS bedrijf... sjonge wat een sukkels...die schadclaims die ze niet krijgen door al die bange mensen)

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 01:41

Niet een paard, wel een hond met een wandelende chip.
In plaats van bioven in de nek zit hij nu ter hoogte van de elleboog...

Wandelen op die manier vind ik niet erg, maar wat als hij nu in een bloedbaan terecht komt?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 01:46

Sorro schreef:
Niet een paard, wel een hond met een wandelende chip.
In plaats van bioven in de nek zit hij nu ter hoogte van de elleboog...

Wandelen op die manier vind ik niet erg, maar wat als hij nu in een bloedbaan terecht komt?

Bij katten en honden plaatsen ze de chip onder de huid, bij paarden is het de bedoeling dat hij in een spier in de hals wordt geimplanteerd. Onder de huid kunnen ze gaan zakken. De kans dat hij in de bloedbaan komt is 0% als hij onder de huid zit (tenzij hij in een ader is gezet, maar dan had je hond dat al lang gemerkt, hoor!).

Bij mijn verzorgpaard (zie eerder bericht) zit de Nederlandse chip dus onder de huid en is duidelijk voelbaar. Hij vindt het echt niet leuk als je eraan zit.