Eczeem pony verkopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 14:44

@ Alina: Als je weer contact hebt met die mensen hoor ik het graag van je.

@ Anke: Ik heb wel de tijd en geld om haar te behandelen tegen de eczeem. En ik ben ook heel erg aan haar gehecht. Ik denk dus dat ik het toch probeer, zoals Waterkippie ook al zegt. Mocht het echt verergeren kan ik altijd nog een andere beslissing nemen.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 15:06

De Boettdeken is besteld. Lachen Vraagje daar nog over, moet die al gelijk in maart op?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 15:06

weet je wat je eens zou kunnen proberen, begin vanaf maart wat hedra bladeren te voeren. Hedra is ook wel bekend als de gewone klimop die je vaak ziet. Iedere dag bij het voer een handje bladeren (geen takjes, en ook niet te veel, dat is niet goed) en knoflook bijvoeren. Ik verzorgde een oude arabier die echt gek werd van de zomerexceem, schuurde zich helemaal een ongeluk, tot mijn moeder (weet heel veel van homeopathie) hiermee kwam. Was aanvankelijk wat sceptisch, maar ze heeft de hele zomer buitengelopen zonder deken en ik heb geen schuurplekje kunnen vinden! haar manen groeiden weer bij en ze was zoveel relaxter. Misschien kun je dat eens proberen, als je zeker weet dat je de goede plant in de buurt hebt... en anders zelf maar eens planten? wij hadden hem toevallig tegen de muur groeien dus nam gewoon iedere dag een handje mee als ik savonds ging voeren.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 15:16

Was klimop niet giftig? Of ben ik nu in de war met een andere plant?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 15:18

Ik heb drie jaar een shet gehad met eczeem. Eerst was het ook niet zo erg maar eczeem wordt vaak elk jaar erger en dat was bij deze shet ook het geval.
Afgelopen zomer dikke kloven in de manen en jeuken tot bloedens aan toe. Jeuk is vreselijk. Ik heb een aantal mogelijkheden overwogen. Ik heb hem laten behandelen tegen de jeuk maar het resultaat is tijdelijk en bijwerkingen ongezond. Een Boett deken heb ik overwogen maar ik vind een deken erg onnatuurlijk en wil de pony niet in de zomer met een deken op laten lopen (ik gebruik ip helemaal geen dekens). Op stal overdag is een hel voor de pony.
Na veel wikken en wegen toch de moeilijke beslissing gedaan om de pony te verhuizen naar Texel waar hij nu op een manege werkt. Hij heeft daar een goed adres en na een maand was hij zo goed als van de jeuk af. Ik heb het idee dat hij mij dankbaar is geweest voor deze beslissing. Ik mis hem heel erg want hij was een hele goeie pony in mijn span maar dit is het beste voor hem en dat telt eerst.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 17:00

Merens schreef:
Via welk bedrijf/persoon kreeg je die homeopatische korreltjes? Dan kunnen de geintereseerden het in de gaten houden...

Inenten tegen eczeem heeft bij ons niet geholpen maar het verergerd. Ook kreeg ik later te horen dat paarden (die ervoor gevoelig zijn) hoefbevangen kunnen raken.

dat van hoef bevangen heb ik inderdaad ook gehoord. ik denk dat je het best je dierenarts kunt raadplegen hoe groot de kans is op bijverschijnselen. sweet itch werkt bij mijn paard super. op de vakantie in drenthe had ie erg veel last als ik s avonds(beetje schemer) met m ging wandelen. als ik m daarna op stal zette gign ie gelijk staan schuren. als ik m dan insmeerde stopte hij er mee. het5 enige nadeel dat ik eraan vind zitten is dat het witte schilfers achterlaat en dat ziet er niet uit bij een zwart paard maar is veel minder erg dan een paard zonder behang Knipoog en ik waste m dan regelmatig met teer shampoo en zo komen wij de eczeem periode goed door. moet ik er wel bij zeggen dat ik mijn paard geen weide gang kan bieden dus hij loopt niet zomers op het land.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 17:38

Ik ben met je eens dat een shet zonder papieren en met exceem moeilijk verkoopbaar is.
Jij houdt haar voor het leven, een ander misschien niet.
Ik zou niet bij voorbaat al verkopen, misschien blijft het wel heel licht en sommige pony's reageren heel goed op bepaalde middeltjes die verkrijgbaar zijn tegen zomerexceem.
Ik heb ook gemerkt als mijn pony (heeft licht zomerexceem) geen krachtvoer krijgt in de zomer geen last van zijn exceem heeft.
Geef het nog niet op zou ik zeggen, zomerexceem is nog niet het einde, bovendien heb ik al veel gehoord over middeltjes die in ontwikkeling zijn die waarschijnlijk veel kunnen betekenen voor de exceempaarden.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 21:02

Dat is waar.

Ik ben blij dit allemaal te horen, en ik ga ook zeker vanalles uitproberen.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 22:13

bij de ijslanders is zomereczeem een bekend verschijnsel. 8 van de 10 importijslanders ontwikkeld zomereczeem, soms nog op late leeftijd. Middelen die bij sommige paarden werken, werken bij anderen minder of niet. middelen die bij vrijwel alle paarden werken zijn de boett-deken (die trouwens niet zielig is, het is van dunne sterke stof gemaakt, die een normale vachwerking toelaat) en het opstallen tijdens de schemering uren.

er is nogal wat discussie over de oorzaak van zomereczeem. de meest genoemde oorzaak is een allergie tegen een soort kleine mugjes. deze mugjes zijn voornamelijk in de schemering actief en alleen buiten (dus niet in stal). op plaatsen waar er veel wind staat (dus aan de kust), komen deze mugjes in veel mindere mate voor. naast de mugjes wordt ook vaak een eiwit intoleratie genoemd. bij veel sobere rassen waarbij zomereczeem voorkomt zie je dat het eiwitrijke voer in nederland problemen opleverd. iemand schreef hiervoor dat de eczeem minder is als ze geen krachtvoer (en dus minder eiwitten) meer voert in de zomer.

het verhuizen naar de kust biedt bij 90 % van de paarden uitkomst. zeker als het om één van de eilanden gaat. ik ken een groep ijslanders op een eiland die stuk voor stuk aan de wal ernstig zomereczeem hadden. twee van hen zouden daar al ingeslapen zijn vanwege de ernst. nu hebben ze allemaal een bos manen en staart en hebben sommige slechts tijdens het hoogtepunt van het eczeemseizoen er last van.

hiervoor wordt onder andere knoflook genoemd als middel. dit raad ik af. knoflook is niet goed voor paarden (bij veel voeren ontstaat ernstige bloedarmoede) en het helpt helemaal niet tegen zomereczeem. ook tegen vliegen heeft het geen enkel nut. voor mensen heeft knoflook een zuiverende werking. voor paarden geldt dit niet.

verder zijn er allerlei smeersels. je kunt ze kopen in de winkels en er zijn ook een heel aantal huis, tuin en keukenmiddeltjes. vaak zijn deze smeersels een combi van een insectafwerende geur en een huidverzachtende zalf. middeltjes zie ik gehoord heb zijn babyolie met verschillende etherische olieen. Ik ken de werking van de olieen niet, maar de babyolie maakt de huid wel lekker zacht. zelf ken ik een merrie die werdt behandeld met sanex blauwe bodylotion (zit in een tube en is lichtblauw van kleur). dit hielp bij haar, in combinatie met een boettdeken, geweldig. ze had de hele zomer een hele bos manen.

vaak is het met een combi van smeersels en een boettdeken goed te doen. je moet hier natuurlijk wel tijd voor hebben. de boettdeken gaat in regel op als de temperaturen s' nachts boven de 10 graden blijven (moet nog even opzoeken voor de zekerheid) . dat is dus al in maart.

heel veel succes met je shetje.

Anneke

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 22:37

Heel erg bedankt voor je informatie, hier heb ik echt wat aan!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 12:43

Vind het knap dat je het met haar gaat proberen en met al die tips op bokt, moet het toch eigenlijk wel lukken!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 13:21

Ik hoef naast mijn boettdeken geen smeersels meer te gebruiken hoor! En die van mij heeft het absoluut niet in lichte vorm, dus Loesjuh, ik denk dat jouw shetlander genoeg heeft aan de boettdeken!
Hoop wel voor je dat de mede-weidegangers die heel laten, daar heb ik zelf verder geen ervaring mee. Met hoeveel paarden staat ze in de wei?

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 13:52

Dat is normaal gesproken verschillend, maar ik heb kunnen regelen dat ik een 'eigen' stukje wei krijg. Daar komen mijn twee Shetjes op en twee Fjorden van een stalgenoot. Dat zijn gelukkig geen slopers. Bovendien staat op dat stukje wei de mooiste schuilstal. Lachen

@ Anke: Natuurlijk ga ik het proberen! Ik was alleen heel erg overtuigd van het feit dat ze het ergens anders beter kan hebben. Nu niet meer, dus ik probeer het met alle liefde. Lachen

Klukka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 14:25

Ik heb hier verschillende paarden met eczeem

Het is goed in bedwang te houden met :

een Boettdeken(of andere eczeemdeken)
daarnaast een jeukstillend middel (verschilt per paard waar ze goed op reageren) okozon / Sweet itch / eczemabalsam(het laatste werkt bij mijn merrie het beste)
Voer(brok) met een laag eiwitgehalte en daarnaast doe ik door het voer het hele jaar door knoflookolie(kan volgens mij nooit kwaad)

Ik hoop dat er een paar nuttige tips bij zaten
Sucses OK dan!

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 15:51

Sikiley heeft behoorlijk erge eczeem... Eigenlijk ga ik daar het zelfde mee om als Virkinu met haar ijslanders:
Zij heeft altijd een eczeemdeken op. Die gaat eind maart op en eind oktober weer af.
Daarnaast gebruik ik een jeukstillend middel, eczemabalsam of sweet itch.
Voer met een laag eiwitgehalte.

Ook kun je zo nu en dan de manen wassen met koolteershampoo od betadineshampoo om de schilfers eruit te wassen, want die zorgen ook voor jeuk!

Zorg dat je wei deken-proof is! Dus let op uitsteeksels en dergelijke. Andere paarden wennen ook snel aan 'de nieuwe vacht' van hun weidegenootje en blijven er dan ook wel af.

Veel succes!

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 15:56

De wei waarin ze komt heeft verder geen bomen of struiken. Hoogstens wat aan de rand van de wei, maar dat is zo weggesnoeid. Knipoog 's Zomers krijgt Sammy geen voer (mits er voldoende gras is natuurlijk), alleen wortel of appel. En ik was haar sowieso wel met enige regelmaat zodra het weer het toelaat (koud water..).

Nog een vraag: hoe lang doen jullie gemiddeld met een Boett deken?

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 17:39

1, hooguit 2 seizoenen... met reparaties.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 17:45

Ik heb die van mij nu al 2 seizoenen en heeft het zelfs overleefd toen mijn paard door het lint in haar wei was gelopen en zelfs toen ze in een andere wei door het prikkeldraad heen liep!
Alleen denk ik dat als het veulen er is, mijn boettdeken het niet lang meer vol gaat houden Clown

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 17:45

Het enige wat bij mijn deken begint te verslijten, zijn de stieken. Die beginnen steeds slapper te worden nu.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 18:00

Ik kan mijneczeempaard ook goed jeuk-vrij houden met de boett-deken en een zeer strikt buiten-binnen schema.
Ze staat niet dag en nacht buiten.
Ze heeft danook een heel erge vorm van eczeem.
verder pas ik het voer aan.
Die korrels waarover ik op de vorige blz iets lees, die zijn uitgebreid besproken in dit topic:
[MD] Middel tegen zomerexeem?
En in deze:
[MD] Ervaringen met zomereczeem-middel
MIJN conclusie: Het zoveelste middel met veel beloftes en weinig resultaten.

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 18:05

er zit bij je boettedeken ook een handleiding-kje Tong uitsteken
staat heel veel in en hoe je hem het beste kan gebruiken

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 19:34

Bij ons op de manege staat ook een fjordje met zomereceem.
Alleen zei heeft het eel erg. Ze heeft in de zomer geen staart ( ja alleen het onderste deel( boven schuurt ze alles eraf wat we ook doen) En met de manen hetzelfde. En dat alles tot bloedens toe.

Nu wil de eigenaar van de manege haar geen deken opleggen in de zomer en een binnen-buiten schema maken omdat ze dan van de rest van de manege pony's gescheiden word en dat ze dan gewoon niet te houden is.

De eigenaar zegt ook dat ze haar gewoon willen verkopen aan mensen aan zee waar ze niet zo last heeft van de ecxeem of dat het zelfs helemaal verdwijnt.
Alleen wil het allemaal niet zo snel gaan met de verkoop.

Klukka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 20:01

niet echt aardig voor de pony. Ik hoop dat ze snel een nieuw baasje vindt

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 17:36

Tinne schreef:
Het enige wat bij mijn deken begint te verslijten, zijn de stieken. Die beginnen steeds slapper te worden nu.

Maar dat is toch niet zo'n probleem? Tenminste, ik denk (hoop Knipoog) dat mijn moeder dat wel zou kunnen maken als mij dat overkomt.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 18:51

Virkinu schreef:
niet echt aardig voor de pony. Ik hoop dat ze snel een nieuw baasje vindt

Verward

>;)