als een neusriem niets doet.... waarom dan 1 gebruiken????? Vraag ik me even af waarom het NEUSRIEM heet...riem om de neus... waarom uitgevonden????? voor de sier? denk het niet, ooit VROEGER kon men het geld wel anders gebruiken dan voor de sier.... SPERRIEM strak genoeg dan opent peerd de mond niet omdat peerd dat niet kan. maar mischien wel probeerd... ieder bit, iedere neusriem heeft een doel, is een oplossing voor een probleem... heb je geen probleem gebruik dan ook geen oplossing omdat het zo "leuk" staat... dat is namelijk paardje pesten.
ilufprincess
Geplaatst: 08-01-05 07:58
Ik vind het juiste antwoord er niet bij staan de functionele kant: mensen die mexicaanse neusriems gebruiken hebben met stal reden,bij verzet van het paard(hard door lopen naar een hinders bv.) word er druk op de neus gezet... bij mij is dit namalijk zo.
Passionato
Geplaatst: 08-01-05 13:39
jee als ik dit zo lees hangt er wel een heel negatief kaartje aan die mexicaanse neusriem zeg! Als je hem goed bevestigd (niet te laag, maar echt op het neusbeen) en goed gebruikt is ie echt absoluut niet scherp. Ik gebruik hem voor het springen en in het bos, en om heel eerlijk te zijn, vind ik hem fijner dan zo'n neusriem die helemaal dichtgesnoerd wordt. Die neuriemen doe ik express altijd losser. Bij de mexicaan moet je wel stil zjn in je hand vind ik, omdat het bit net wat meer vrijheid heeft, dan met engelse neusriem en sperriem. Bij sommige paarden is een mexicaan juist net wat fijner. Ik gebruik hem dus in het bos en bij springen omdat hij an net wat heter is, en hij hier net iets meer op reageert. Ik heb dus meer effect met minder doen, vin dik fijner.
Alane
Geplaatst: 08-01-05 23:22
naah aan geen enkel ding hangt een negatief kaartje mits verantwoord gebruikt.... waar de ruiterkunde ophoudt boekt een ruitersportzaak winst.... Het allerprettigste zou zijn dat het paard doet wat de ruiter denkt (niet alles maar wat betreft het rijden)
Ikzelf zou niet naar buiten gaan met een scherpere/andere optoming... dan waar ik mee dressuur hobbel of een poging daar toe doe = basis en alles daarboven (bedenkt een paard op grand prix nivo... die feller is door de zenuwen van de ruiter ... en dan?????) ... paard heter, paard feller.... domme excuses. peerd wordt niet anders maar de ruiter.. ruiter onzeker peerd onzeker, ruiter angstig peerd feller = immers vluchtdier. Voor iedere oplossing is wel een probleem te bedenken ...
Passionato
Geplaatst: 09-01-05 00:28
nah, als ik buiten aan het rijden ben zijn het echt niet mijn zenuwen die het hem doen hoor :-D. Met rijden zal ik er nooit een ander bit/sporen/hulpteugel oid aan hangen om het op te lossen. Het is ook niet dat ik hem zonder deze neusriem het bos niet door kan sturen, maar meer om een wat relaxtere bosrit te hebben.
Alane
Geplaatst: 09-01-05 01:03
en een neusriem is voor de show???? voor het "het staat leuker" een instructeur van mij vertelde... een neusriem is gelijk aan het bit gelijk aan de hand van de ruiter.... Niets maar dan ook niets wat je aan een paard hangt is er voor de sier... zelfs een dekje heeft een nut ...