Hengstenvlecht 'bovenop'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jorientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 14:21

Als je de link Ryanne aan klikt, komt er een rijtje met topics te staan. In het eerste topic (v/h rijtje) staat het beschreven met de foto erbij Het bericht is van Idra

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 15:40

Dat is meer een soort van vissegraat dan dus... tenminste als ik die foto zie, en de beschrijving, je doet het dan maar met 2 strengen, zoals bij een vissegraat, bij een normale vlecht heb je 3 strengen

Tanjake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 15:56

Ja inderdaad. Het is dan ook niet het topic dat ik bedoelde en ook niet de foto... Ziet er ook leuk uit, maar is dus niet wat ik bedoel. Ik begrijp er ook uit dat het met twee strengen is namelijk...

Sharlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 16:11

het zou nu denk ik 3 jaar geleden zijn dat ik een creatieve ingeving kreeg en besloot om eens anders dan anders te vlechten (we hebben Arabieren op stal, dus allemaal verplicht lange manen die in een hengstenvlecht moeten op concour)
Ik ben op de rug van een paard gaan zitten, de manen verdeelt in gelijke plukjes en die om en om naar links en rechts gehangen. Toen ik dat met de alle manen had gedaan, ben ik gaan invlechten zoals je bij een mens ook invlecht. Dus eerst een plukje van links erbij, dan van rechts, dan weer van links, enz enz.
Als je zo vlecht, dan komt de vlecht dus echt OP de hals te liggen en niet links of rechts ernaast
In het begin is het wel een gepriegel, en je moet het een paar keer oefenen voordat het er echt strak inzit, maar ik ( en medestalgenoten) vinden het veel mooier dan een de "originele" hengstenvlecht.
Is ook al meerdere keren voorgekomen dat ik na een proefje bij de jury(auto) moest komen, omdat ze even goed wouden kijken hoe ik de manen nou precies had gedaan. Clown

Nou, succes en heb geduld OK dan!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 16:15

SANEX schreef:
Dat werkt ongeveer hetzelfde als een invlecht in de staart. Je moet danidd op de rug zitten of met een behoorlijke verhoging boven je beest staan.

Je begint dan met 3 strengen, 2 aan de zijkant, 1 uit het midden. Die vlecht je zoals normaal, elke keer pak je van de zijkanten stukjes mee en vlecht je weer verder.

Dat is toch precies hetzelfde als ik op de eerste pagina al beschreef ? ( zie mn eigen quote ) of niet ?

Kliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 16:17

Jullie moeten Jen eens contacten, die kan dat echt super mooi! En bovenop! Zekersteweten!

Sharlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 16:21

SANEX schreef:
Dat is toch precies hetzelfde als ik op de eerste pagina al beschreef ? ( zie mn eigen quote ) of niet ?

ooh ja, foutje Schijnheilig
Naja, dat bedoel ik dus ook

Tanjake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 09:01

Kliko schreef:
Jullie moeten Jen eens contacten, die kan dat echt super mooi! En bovenop! Zekersteweten!

Jen?

Lampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 22:11

Ik leg het wel op stal uit... Niet zo moeilijk je hebt het zo onder de knie!
Alleen diknek's manen doen gewoon zeer zo dik!! hihih hij heeft zulke bossen (uit ervaring spreek ik) Maar als je straks op stal komt leg ik het wel uit

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 22:20

Het wordt toch ook een 'broodvlecht' genoemt? [Dan kan het dus inderdaad bij alle paarden Haha!.. En ik ga het morgen ook maar eens proberen, kijken of het lukt..

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 22:25

SANEX schreef:
Natuurlijk mag dat bij een merrie, mag bij alle geslachten Knipoog

Waar de temr hengstenvlecht vandaan komt weet ik zo niet, misschien dat iemand anders daar een verklaring voor heeft, maar geslacht doet er niet toe hoor

Is dat niet zodat de hengstennek beter uitkomt, die hebben meestal toch zoveel nek, wat ze blijkbaar ook moeten laten zien Tong uitsteken .

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 00:06

Ik probeer ook vanalles ...deze resultaten heb ik al gehad

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

het beste is..zelf testen denk ik...pff maar de mijne houden niet...

Tanjake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 08:59

Lampje schreef:
Ik leg het wel op stal uit... Niet zo moeilijk je hebt het zo onder de knie!
Alleen diknek's manen doen gewoon zeer zo dik!! hihih hij heeft zulke bossen (uit ervaring spreek ik) Maar als je straks op stal komt leg ik het wel uit

Ah jij kan zo'n onderhandse hengstenvlecht maken? Dat is natuurlijk wel erg handig als iemand het even kan voordoen...

In ieder geval heb ik nu in dit topic dan ook al een ander idee opgedaan, namelijk écht bovenop. Ben beneiuwd hoe dat er uitziet

Tanjake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 09:05

cinv schreef:
Ik probeer ook vanalles ...deze resultaten heb ik al gehad

[image]

[image]

[image]

het beste is..zelf testen denk ik...pff maar de mijne houden niet...

Of een gewone hengstenvlecht bij mij houd hangt er van af. Bij sommige paarden die ik gevlochten heb bleef het goed zitten, bij andere paarden zakte het dan weer enorm uit.

Spijtig dat die eerste foto niet helemaal duidelijk te zien is, wat voor hengstenvlecht had je daar gemaakt? De laatste ziet er wel erg netjes uit vind ik, hoe heb je die zo gekregen? Is die onderhands? want ze ziet er toch nog anders uit dan die van die bruine pony's hoger in dit topic, misschien is het de hoek waaruit de foto is genoemen die een ander beeld geeft...

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 12:01

ze is gewoon van vanboven gemaakt heel strak en recht op de hals.

Lampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 20:55

ik heb er ook ooit nog eentje bij invierno gemaakt maar die zware manen.. snik snik hij was er snel uit

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 21:49

ik vlecht gewoon heel strak in, die losse vlechten vind ik maar niets en ze blijven behoorlijk lang zitten

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 20:08

Tanjake schreef:
Jen?

Knipoog

Je moet de manen heel strak aantrekken, dan blijft de vlecht het beste zitten en meestal ook een paar dagen. Ik doe er meestal een half uur over om een mooie hengstenvlecht te maken. Iedere pluk manen die je erbij pakt strak aantrekken tot de manenkam. Net of je de vlecht omhoog schuift. Heel veel blijven oefenen iig.
Zo ziet het er meestal uit bij mn zus dr paard
Afbeelding

Rijo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 21:59

Wat je ook kan proberen om de manen er beter bovenop te laten liggen is de manen naar de andere kant van zijn manenkam kammen (dus niet de kant waar zijn manen normaal hangen, maar de andere kant) en dan vlechten, hij ligt dan automatisch wat dichter tegen de hals aan mits je goed vlecht dan.

succes, oefening baart kunst. Ik krijg altijd behoorlijk lamme armen van het vlechten!

Lampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 22:06

Jen, daar kun je maar 1 ding op antwoorden!!

KWIJL

Tanjake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 19:02

Wow Jen die ziet er wel erg netjes uit. Mooi... En deze is dan gewoon gevlochten, of onderhands?

Makhali, dat is misschien ook een goede tip zal ik eens proberen. Ja oefening baart kunst, hopelijk want ik doe al een half uur om een pony met dunne en niet super lange manen te vlechten Clown Ga nog heel wat mogen oefenen denk ik om bij dikkie zo'n mooie vlechten te verkrijgen *LOL*

Rijo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:52

Ja het is lastig om een mooie vlecht te krijgen en zeker met zwaar dik haar

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 18:24

Wow die van Jen ziet er echt mooi uit!
Mij is het ook eindelijk gelukt andersom te vlechten, na een uur mokken Tong uitsteken
De vlecht zit er dan al wel een week in, dus dat is wel heel handig..

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 16:24

Tanjake schreef:
Wow Jen die ziet er wel erg netjes uit. Mooi... En deze is dan gewoon gevlochten, of onderhands?

Makhali, dat is misschien ook een goede tip zal ik eens proberen. Ja oefening baart kunst, hopelijk want ik doe al een half uur om een pony met dunne en niet super lange manen te vlechten Clown Ga nog heel wat mogen oefenen denk ik om bij dikkie zo'n mooie vlechten te verkrijgen *LOL*

Volgens mij onderhands want hij ligt er bovenop (zou het dus echt niet weten Bloos! ). Dit paard heeft manen van 120 cm lang.