bijrijder....wat verwacht je van iemand?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

myracara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 22:55

O ja, de bijrijdster hoeft echt alleen maar te rijden. Het is een 10 jarige KWPN merrie met goede gangen en een heel eerlijk karakter.

Ik ben redelijk bezitterig over mijn paardje, dus echt een kans opo inpalmen zal ze niet krijgen Knipoog

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 22:56

In de Randstad is het een heel normaal bedrag, hier in het noorden krijg je helemaal geen bijrijder... Ik heb een goed paard 'over', mag helemaal alleen door een bijrijder verzorgd/bereden worden, mag er alles mee doen behalve schoppen/slaan, maar nauwelijks mogelijk er iemand voor te vinden.

Sandra84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 23:02

Ik vind 80 euro een flink bedrag, maar als iemand 3 of meer dagen op jouw paard mag rijden en er veel mee mag doen (dan bedoel ik zelfstandig naar het bos, evt. springen, lessen of wedstrijdjes etc.) nog wel normaal hoor. Ik vind wel dat het paard het waard moet zijn, dus als het gewoon een pony is die nog niets kan zou ik het er niet voor over hebben, hoe lief hij ook is.
Ik heb een tijd geleden op marktplaats gezocht naar een paard om bij te rijden, daar lagen de bedragen voor leuke rijpaarden voor minimaal 3-4 dagen per week toch ook vaak tussen de 60 en 80 euro. Bij manege lessen zou ik met 1x per week lessen ook al 60 euro p/m kwijt zijn, dus dan zou ik liever een paard gaan bijrijden Lachen .
De eigenaar van mijn bijrijdpaard had zelf in de advertentie aangegeven naar iemand op zoek te zijn van minimaal L2 niveau en ook dat ze wilde dat diegene 1x per maand met haar paard les nam. Ik vind het niet raar als jij zulke eisen stelt aan je bijrijder, zo iemand klimt straks wel een paar keer per week op jouw paard. (*Ik zeg niet dat niveau alles zegt over de manier van rijden en hoe goed etc, maar het geeft wel een indicatie van waar je naar op zoek bent. )
Maar ik vind wel dat als je ervoor kiest om zo'n bijdrage te vragen, dat je dan ook iets te bieden moet hebben.
Laatst bijgewerkt door Sandra84 op 04-01-05 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 23:08

Lessen vind ik idd ook heel normaal en dan wel bij dezelfde instructeur als je zelf lest. Een niveau stellen vind ik moeilijk. Je hebt M ruiters doe nog niet normaal op een paard kunnen zitten en je hebt B ruiters die keurig rijden. Dat niveau komt dan vanzelf wel met die lesjes.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 23:09

Ik heb al jaren bijrijdsters.Kan niet zonder eigenlijk.Maar ik vraag er geen geld voor.Ik vind dat ik dat zelf moet betalen.Daar staat wel tegenover dat ze moet doen wat ik wil.Als je er geld voor vraagt en hij is bv een keer kreupel en ze kunnen een paar weken niet rijden krijg je vaak trammelant.
Mijn bijrijdster heeft 3 vaste dagen.Dat betekent niet dat ik die dagen niet ga hoor.Ik hoef dat alleen niet als ik geen zin heb.En mijn paardje komt niks te kort.Met haar erbij komt hij zeker min 2 keer per dag de stal uit.
Maar ik verwacht van haar dat ze netjes met de spullen is.Komt wanneer ze moet komen.En natuurlijk lief voor het paard.
Let op dat wanneer je er geld voor vraagt.Je verhuurt dan als het waren je paard.Je verzekering is dan anders.

myracara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 23:20

Ja dat is allemaal waar. Ook van het niveau ja, er zijn zelfs in de M nog mensen die zagen enzo. Ik ben zelf ook echt geen wereldruiter, maar ik vindt dat iemand in de basis goed bezig moet zijn.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 10:34

ShannaY

--------------------------------------------------------------------------------

mirgino schreef:

en ik wil ook niet elke avond naar stal,ik heb ook een gezinsleven!

Oei... dat vind ik er zo egoistisch uitkomen !

HET LIGT ERAAN HOE JE HET LEEST!

ik heb het beste voor mijn pony over en dat is dat er elke dag iets mee gedaan wordt!

en daarom doen wij het met z`n 2en ik 4 dagen en zij 3 dagen,dan heeft ze de volle aandacht en anders zijn er toch dagen dat er snel snel iets gedaan wordt.

ik vindt het erg jammer dat er zo negatief op een bijrijdster gereageerd wordt....wij willen juist het beste voor ons paard!!
maar dat is moeilijk te begrijpen geloof ik voor sommige onder ons!!

waarom komt het er egoistisch uit?? omdat ik mijn man en kind ook aandacht wil geven??
moet mijn kind lijden onder het feit dat mama een paard heeft dat voor alles! gaat,dus ook voor hem??dat dacht ik niet

DAT ZOU PAS EGOISTISCH ZIJN,dat mijn pony voor alles gaat!

maar goed dat is mijn mening.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 15:23

*Tequila* schreef:
Ik verwacht dat die persoon lief is voor mijn paard, er rustig mee omgaat, idem rijdt en netjes met mijn spullen omgaat. Dit heb ik nu OK dan! en hier hoef ik toch ook echt geen geld voor te hebben hoor! Ze helpt mij met mijn paard, daar zal ze toch niet voor hoeven te betalen??

Hier ben ik het mee eens!
Ik ben dan zelf bijrijdster van twee paarden, betaal voor beide niets...
Ik vind het heel normaal dat ik als bijrijdster het paard op die dag verzorg (poetsen etc) en rijd/longeer, netjes met de spullen omgaat lijkt me ook heel normaal... en dan ik eventueel de stal uitmest en dat ik af en toe eens iets koop ofzo... (snoepjes, weet ik veel... dat soort kleine dingetjes)
Het belangrijkste is natuurlijk dat je je bijrijdster kan vertrouwen, dat diegene dus op de opgesproken dagen, ook daadwerkelijk komt eb je paard beweging geeft... (en dat diegene het niet alleen om het rijden doet, maar ook de verzorging leuk vindt) En diegene zich gewoon houdt aan de afspraken die jij maakt met diegene... (bijvoorbeeld ik moet verplicht met cap rijden bij m'n ene bijrijdpony)

Sandra84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 19:18

magic1 schreef:
Hier ben ik het mee eens!
Het belangrijkste is natuurlijk dat je je bijrijdster kan vertrouwen, dat diegene dus op de opgesproken dagen, ook daadwerkelijk komt eb je paard beweging geeft... (en dat diegene het niet alleen om het rijden doet, maar ook de verzorging leuk vindt) En diegene zich gewoon houdt aan de afspraken die jij maakt met diegene... (bijvoorbeeld ik moet verplicht met cap rijden bij m'n ene bijrijdpony)

Dat lijkt me ook ja

myracara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 13:28

Ja, dat is belangrijk. Je moet op iemand kunnen rekenen, maar ik heb zoiets van, als iemand betaald hoeft hij of zij niet perse te komen. Mijn paard staat vol pension gestald, ze hoeft niet elke dag bereden te worden. Ik voel het meer als het delen van de verantwoordelijkheid. Iemand moet er over na kunnen denken wat het beste voor haar is. Het moet iemand ook opvallen of er iets raars met haar is of dat bijvoorbeeld haar drinkbak het niet doet ofzo... Dat vindt ik het belangrijkste.

craz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 17:24

Ik vind 80euro niet veel. Hangt er natuurlijk van af wat je er allemaal mee mag en hoe vaak je mag rijden.
Maar als je zegt dat je nogal bezitterig bent op je paardje weet ik niet of het verstandig is om een bijrijder te nemen.
Die persoon gaat er zich ook aan hechten en het is toch ook een beetje 'zijn/haar' paardje.

Wat ik hier altijd overdreven vind is dat iedereen doet of het is schandalig om geld te vragen voor een bijrijder.
Ik ben ook lang bijrijder geweest, heb altijd met plezier betaald. Het is niet zo dat je de ander 'helpt' als je bijrijder bent, je doet het toch voor jezelf omdat je het leuk vind.
Je bent er gewoon allebei bij gebaat.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 17:39

craz;

fijn dat er ook bijrijdster reageerd!!

en die het meebetalen ook heel gewoon vindt.

in de randstad vragen ze voor 2dagen p/w 150 euro maar dan hebben
ze vaak veel extra`s,een binnenbak,uitmesten enz.

het ligt ook aan de streek waar je woont denk ik.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 17:50

Ik weet bijna wel zeker dat het aan de streek ligt waar je woont...Ik had toch wel even drie keer moeten slikken als ik hoorde dat het rijden op Amber me E80,- zou gaan kosten per maand! Het is maar net wat je gewend bent. Als dat hier normaal zou zijn dan kijk je er niet anders van.

We zitten hier dan ook op Terschelling waar in bijna elke achtertuin een paard staat waar weinig tot niets mee gebeurd... mensen zijn vaak al blij zat dat er iemand iets met hun paard wil doen.

Geloof ook wel dat als er een paard was waar ik echt iets van zou kunnen leren (bv een z-dressuurpaard ofzo)en er werd een bijdrage in de kosten gevraagd ik dat wel zou doen. Maar dan zou ik er meer een soort van leerelement in zien. (Neem niet weg dat het nog fijner is als je een z-paard mag rijden voor nop.)
Wat volgens mij ook een groot verschil is: hier ben je niet een bijrijder maar DE berijder. Ik rijd niet samen met iemand op de paarden, ik ben gewoon de enige die het doet.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 17:58

voor bijrijden vraag ik geld...
en terwijl ik geen top ruiter ben,
maar gewoon Basis netjes en normaal een paard rij!

En ik krijg het ook!!

zelfs toen ik 12 was deed ik het al voor een stel uit de buurd,
een paar pony's doorrijden van groen naar wedstrijdklaar en verkeersmak en normaal handelbaar.. en dan kreeg ik al 50 gulden per maand,, en dat is als 12jarige best veel

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 20:03

Mijn bijrijder rijdt normaalgesproken 2 dagen per week. Hij hoeft daar niks voor te betalen. Hij rijdt vooral omdat ik iemand op mijn paard wilde die beter reed dan ik, van mij leert 't diertje niet veel, ik rij nog geen jaar.
Op het moment rijdt hij zelfs bijna alle dagen, omdat ze lange tijd stilgestaan heeft en weer opnieuw opgepakt moet worden. En ik moet zeggen, dat gaat tot nu toe erg goed. Om zichzelf te verbeteren en zijn eigen inspanning te belonen, ga ik hem 1 privélesje per maand betalen. Kan hij ook weer dingen leren met 't paard waar ik zelf nog niet aan toe ben. Als het goed blijft gaan mag hij er ook een keertje mee gaan springen, buitenrijden enz. (de laatste twee weet ie nu nog niet, verassing). Dus: zowel het paard als ik gaan er alleen maar op vooruit, dus ik vind het onzin om daarvoor te laten betalen. Ik kan er ook goed tegen als hij erop zit en ik langs de kant sta, als het goed gaat ben ik alleen maar dolblij! Ik ben dolgelukkig met m'n bijrijder en ik hoop dat dat zo blijft!

(Waar vind ik een goede bijrijder : ik heb hem een poosje zien rijden op jonge pony's/paarden en dat zag er goed uit, dus maar eens gevraagd of ie interesse had in die van mij.)

Amberto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 20:58

Ik ben ook bijrijdster (per half juni WAS, maar goed). Ik betaal 57 euro per maand en vind dat redelijk )ik rijd dan 2/3 dagen. 80 euro vind ik persoonlijk erg veel. Ik denk dat je dan heel hoge verwachtingen schept. Immers, zo'n bedrag vraag je niet voor niets!
Wel ben ik voor het vragen van een bijdrage, ik heb namelijk het idee dat er dan minder "losse flodders" komen. Ik denk dat als men moet betalen, ook voorzichtiger is met de eigendommen e.d. Het voelt dan idd meer als jouw paardje... (ik hoop dat je me begrijpt, ben weer eens niet héél duidelijk Bloos)

_Wieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 21:03

Als ze elke dag mag rijden dan is het een redelijk goedkoop bedrag, hangt er vanaf hoeveel ze mag rijden enzo. Het is natuurlijk belangrijk dat het klikt met haar en de pony maar ook met haar en jij zelf. En hoe ze moet rijden moet je denk ik zelf beslissen, maar het is natuurlijk wel belangrijk dat ze wel nieuwe dingen wil leren enzo en dat ze het ook gewoon leuk vind. Maar ik denk dat je dit echt zelf moet beslissen

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 21:18

Toen ik voor de eerste keer zwanger was moest ik kiezen, een bijrijder of mijn pony weg doen.
Nou die keuze was snel gemaakt.
In het begin had ik een meisje die hem regelmatig voor me deed.
Later toen ik op een andere stal (dichter bij huis) terecht kwam heb ik een vaste betalende bijrijder gezocht en gevonden.
Wat ik belangrijk vind aan een bijrijder is dat zij met mijn paard omgaat alsof het haar eigen paard is.
Als er iets is wordt dat besproken en grote beslissingen worden samen genomen.
Met mijn bijrijder heb ik later samen een paard gekocht en nu hebben we er zelfs twee en een jaarling, we doen alles samen en ze zijn nu ook van ons samen.
Zo kan het ook gaan. Succes ermee!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 21:36

maar om hoeveel dagen per week gaat het dan? of lees ik er nu overheen Haha!

ik vind dat het ook overlegd moet worden met de bijrijdster. belangrijkste vind ik dat er goed met [paard] en de spulletjes omgegaan wordt. Daarnaast overleg ik dan met de bijrijdster wat er bijgedragen kan worden.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 21:58

Hoeveel dagen staat er niet bij, maar als ze drie dagen per week heeft en het paard die dagen dus ook echt voor zichzelf heeft, vind ik het wel netjes..... Aangezien je een paard deelt, dan ook de kosten..., wel zo eerlijk.
Discussies over wel of niet laten betalen, tja daar heeft toch ieder een eigen mening over.
Neetm de bijrijdster les van 30,- per les, dan zou ik de bijdrage verlagen..., ligt gewoon aan veel dingen, ook aan haar eigen niveau etc.

Denk dat inzet en motivatie heel belangrijk zijn en dat ze zich aan de regels houdt.
Weet niet of je mijn topic bij VMR al gelezen hebt...., ik heb dus een hele slechte ervaring achter de rug!

myracara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 16:41

Ow, nee heb ik nog niet gelezen. Ga ik nu doen.

Wat leuk om ineens zoveel mensen te horen die er positief over zijn.
Het is inderdaad voor 3 dagen per week, dan rijd ik niet en ze mag gewoon zelf weten wat ze dan met haar doet. Dat van die les is een goed idee, anders wordt het wel erg duur voor iemand.

Fijn ook om te horen dat het zo goed kan gaan Jolynn. Ik wil ook graag met iemand op een golflengte zitten zeg maar. Dat geeft wel moed.