We hebben Annebel ook laten keuren, niet echt met een keuringsrapport en foto's ofzo. Maar de DA heeft haar wel helemaal nagekeken.
Kylan
Geplaatst: 30-12-04 16:02
Mijne is wel gekeurd, alleen klinisch. We hadden afgesproken dat we heb ook rontgenlogisch zouden laten keuren als er aanleiding toe was. We hadden eerst een andere laten keuren, mensen zeiden dat er niets aan de hand was. We hebben al eens een miskoop gedaan dus toch in Emmeloord laten keuren. Was niet goed op de buigproef. Later hoorden we dat die pony twee jaar met een peesblessure had gestaan. We hebben ook al eens een pony wel laten keuren, maar bij een slechte dierenarts. was onze eerste pony, wisten wij veel. Een merrietje was dat. Mn moeder vond haar iets dik in de flanken en vroeg de dierenarts of ze niet drachtig was. De DA lachte haar recht in dr gezicht uit. Paar weken later was die pony kreupel. wij naar de kliniek in Wapenveld. Vraagt die DA: "Is ze drachtig?" even opgevoeld en ja hoor. Laat je pony dus bij een goede dierenarts keuren. Je kan als je een paard koopt wel met de verkoper afspreken dat de kosten van de keuring voor jou zijn als het paard goed is, en voor de verkoper als ie afgekeurd wordt.
vencedor
Geplaatst: 30-12-04 18:29
mijne ook klinisch..alleen na aanleiding van een verbreed spronggewricht 1 foto laten maken. was gelukkig allemaal goed
DunjaR
Geplaatst: 30-12-04 18:31
ja hoewel het altijd een momentopname is maar ja voor mn eigen gemoedsrust bij de aankoop en voor de verzekering 1,5 jaar later...(had ik eigenlijk gelijk moeten doen dom dom)
xxappiexx
Geplaatst: 30-12-04 18:37
Ja ik heb de mijne laten keuren voordat ik haar kocht. Alleen klinisch. Gewoon om er een beetje zeker van te zijn dat ze niets mankeert.
Karamell
Geplaatst: 30-12-04 18:53
wij hebben laten keuren Namen trouwens ook op proef, met omruilrecht ^^
LotusT
Geplaatst: 30-12-04 19:32
ik heb mijn paard klinisch laten keuren zodat je dan toch een beetje een bevesteging hebt dat hij gezond is, en ook voor de verzekering.
Idioteque
Geplaatst: 30-12-04 19:49
Mijn eerste pony heb ik niet laten keuren Beestje had zware artshrose en botslinters + woekeringen Hartsikke afgekeurd om op te rijden...Bleek toen ze na een maand kreupel liep Mijn hudige pony heb ik wel laten keuren dus, ik heb mijn lesje wel geleerd..
Jes
Geplaatst: 30-12-04 20:33
mijn vorige paardje hebben we alleen klinisch laten keuren, bleek later hoefkatrol ontsteking fese 4 te hebben, en op dat moment waarschijnlijk verdoofd geweest........ Proud Lady hebben we klinisch en röntgenologisch laten keuren (beest heeft inmiddels 2x 3 maanden stilgestaan) en ons nieuwe paardje hebben we niet laten keuren......... ze was niet duur en dan zou de keuring bijwijze van spreken duurder zijn, hebben haar in eerste instantie ook als fok merrie gekocht, en nu blijkt dat ze ook erg leuk kan springen en dresuur lopen............. en ook buiten is het een schatje!!! en Zezani is bij ons geboren.......... dus die is ook niet gekeurd....
DunjaR
Geplaatst: 30-12-04 20:42
ja dat doen wel meer verkopers van paarden aso he!! vind het niet normaal er was een paar weken geleden ook een paard bij ons op proef en daar zag je al aan dat hij onder de drugs zat na een week was tie weer uit zn roesje en dat hebben we geweten!!!
heeft de DA bij jou niet gezien dat ze verdoofd was dan??
fresco
Geplaatst: 30-12-04 21:33
Ik heb de mijne niet laten keuren, want je mag een gegeven paard niet in de mond kijken! Ik heb haar voor €1 van mijn schoonpaps gekregen!
nadezda
Geplaatst: 30-12-04 22:12
nee heb ik niet laten doen, heb een veulen gekocht toen ze een maand oud was, wel iemand meegenomen die er kijk en verstand van heeft. Was het een volwassen die had ik deze zeker laten keuren.
Anoniem
Geplaatst: 30-12-04 22:16
Nee, ik heb Lisa en Kodi zelfs ongezien gekocht
Princess
Geplaatst: 30-12-04 22:23
mijn paard heb ik wel laten keuren klinisch en rontgologisch, maar ik denk dat het er maar net aan ligt waar je het paard voor gebruikt en wat het paard heeft gekost. Ik ben actief in de sport bezig en ben niet meer hobbymatig bezig, ik maak er me beroep van en ja als een paard zoals die van mij hard moet werken dan zijn de risicos groter dat als die wat zou hebben er last van krijgt. maar als je het paard puur recreatief gebruikt, en er misschien maar 1 uurtje in de week op rijd, dan zal die egt niet zosnel ergens last van krijgen....dus ik begrijp dat wel, toch zou ik zelf een paard puur voor alleen de recreatie toch nog wel klinisch laten keuren, het geld is het niet, en je hebt toch iets van zekerheid...dat zou ik doen.. daarin tegen ken ik zat paarden die recreatief meelopen nergens last van hebben maar als je ze keurt zijn ze met de buigproef ineens op alle benen kreupel... dus een risico loop je wel... maar ja ook als je je paard helemaal laat keuren loop je nog een risico, je weet het nooit!
_Marleen_
Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-04 09:27
oke... bedankt allemaal!!
spokey
Geplaatst: 31-12-04 09:41
Ik heb zowel mijn pony als mijn paard niet laten keuren.
Op mijn pony reed ik al twee jaar voordat ik haar kocht, mijn paard heb ik als jaarling gekocht en die kon ik 2 maanden voordat ik hem kocht daarom vond ik het niet nodig.
Lurdes
Geplaatst: 31-12-04 09:48
Ik heb mijn paard van goede kennissen gekocht. Zij stonden erop dat ze gekeurd zou worden om later problemen te voorkomen. Het paard, 4 jaar jong, had nog nooit iets gehad, maar je weet maar nooit.
Uiteraard is ze goedgekeurd, mijn kenissen hebben de keuringskosten betaald. Mocht ze afgekeurd worden zouden we de kosten delen. Dit deden ze bij ieder verkoop van een paard.
Renske_
Geplaatst: 31-12-04 10:37
ik heb 2 paarden die ik bij aankoop helemaal heb laten keuren, ook rontgenoogisch en 1 jaarling die helemaal niet is gekeurd
3x raden wei nu als enige nog gezond is en niet is afgekeurd: juist: de jaarling(oke ik heb haar nog niet zo lang en hoop natuulijk dat ze heel haar leven gezond blijft!!)
de andere2 zijn vblijvend afgeleurd voor de sport, de ene ivm spat&HKO de ander ivm ernstige ataxie, wat een scheef bekken blijkt te zijn wat problemen veroorzaakt, hij knapt nu gelukkig goed op, en hoop daty hij helemaal kan herstellen!
dus tsja, als ik weer een volwassen paard koop(ze waren 6 en 5 bij aankoop) weet ik nog niet prcies wat ik doe qua keuring, kijk duidelijke gebreken haal je er met een foto zo uit, maarj ondanks een goedkeuring is het geen garantie op een gezond paard helaas! en de jaarling was nog geen 1,5 jaar oud toen ik haar kocht, op die leeftijd heeft keuren gewoon nog geen zin, vanaf 1,5-2 jaar is het zinvol om bv een OCD-pakket in je keuring op te laten nemen, dan maken ze foto's van de plaatsen waar OCD het meeste zit, maarja ze was 1 jaar en 4 maanden, erg jong dus, en ik heb het risico genomen, er kan nog zoveel gebeuren in de tijd voor ze onder t zadel kan, dat kan je allemaal niet uitsluiten en ik ga er vanuit dat ik bij mn 3e paard gewoon heel veel geluk ga hebben
we hebben trouwens voor mn moeder een paar jaar terug een 16 jarige gekocht, ook niet laten keuren, niet eens klinisch, die is nooit kreupel! ja iets gevoelig als de smid haar iets te kort heeft bekapt, verder nog nergens last van gehad, inmiddels is ze al bijna 20!
germie
Geplaatst: 31-12-04 10:49
Nee, er valt weinig te keuren aan een jaarling. Dat hart en longen goed zijn is natuurlijk een gok, maar benen zijn nog niet echt te keuren als ze zo jong zijn. Ik heb haar zo uit de wei gekocht, dus niet op harde ondergrond e.d. gezien. Het achterbeengebruik en de ruimte (met zweefmoment) in draf+ galopwissels in galop waren de doorslag om haar te kopen.
Bij een ouder paard zou ik het dier zeker op harde ondergrond willen zien lopen, vrij willen zien springen, en afhankelijk van de prijs laten keuren.
roylinde
Geplaatst: 31-12-04 11:04
ik heb royena wel laten keuren, het paardje voor royena ook, die werd afgekeurt en is nu dood.... vandaar raad ik iedereen aan om paarden te laten keuren, je kunt niet zo van de buitenkant zien of er iets mis is met het paard. en daar kan je erg veel verdriet van krijgen.
Monster
Geplaatst: 31-12-04 11:06
Hij was 9 dagen oud dat ik hem kocht.. Dus heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan hem te laten keuren
boemel
Geplaatst: 31-12-04 11:06
Bij mijn paard zat een klinisch keuringsrapport van 10 dagen oud. Ik heb voor de zekerheid de benen opnieuw klinisch laten keuren. Dit was wederom goed, toen heb ik haar gekocht.
Soph12
Geplaatst: 31-12-04 11:16
ik heb laten keuren!! achteraf erg goed geweest want de pony die ik eerst wou kopen is afgekeurd op de buigproeven, ik zou er niet langer dan een jaar echt plezier van hebben zoals ik zou willen. Die heb ik dus niet gekocht. Toen kwam rikky die heb ik ook laten keuren, alleen klinisch omdat ie niet zo heel duur was en dat was goed!
Shetfan
Geplaatst: 31-12-04 11:29
Mijn pony was al gekeurd toen ik hem kocht (hadden die mensen laten doen toen ze hem kochten). Oke, het is een tijd geleden dan maar volgensmij heeft ie echt geen gebrek .
EvelienH
Geplaatst: 31-12-04 11:31
ja en als we straks een springpaard kopen worden er ook rontgenfotos van gemaakt.. gewoon voor de zekerheid.