weiland zonder schuilstal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MaryKate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 17:41

Cinnepin schreef:
shetlanders zijn inderdaad sterk maar een schuilhok vind ik wel degelijk van belang...ook een dikke wintervacht kan door regenen als het alleen maar regent op een dag..en wat dacht je met storm en dergelijke?

Nogmaals, ze hebben flink beschutting van bomen, en staan dus niet helemaal in het open veld. Ze kunnen dus prima schuilen.
Zoals gezegd, in het wild hebben ze ook geen kant en klare stal.

MaryKate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 17:44

ShetFreak schreef:
Als ze een dikke wintervacht hebbe kan het egt geen kwaat..
Aleen moet je ze nie elke dag goed poetse dan gaat de beschermlaag eraf

Poetsen is sowieso niet de bedoeling, als dat eens in de 2 weken gebeurd is dat prima. We laten de paarden lekker paard zijn.

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 17:46

schuildak is id wel belangrijk vind ik persoonelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 17:50

MaryKate schreef:
Nogmaals, ze hebben flink beschutting van bomen, en staan dus niet helemaal in het open veld. Ze kunnen dus prima schuilen.
Zoals gezegd, in het wild hebben ze ook geen kant en klare stal.

Nee maar paarden in het wild kan je absoluut niet vergelijken met tamme paarden...vroeger leefde mensen ook in het wild...zou jij er aan moeten denken om geen dak boven je te hebben?

MaryKate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 18:35

Cinnepin schreef:
Nee maar paarden in het wild kan je absoluut niet vergelijken met tamme paarden...vroeger leefde mensen ook in het wild...zou jij er aan moeten denken om geen dak boven je te hebben?

Ach ik heb weken geleefd zonder dak boven mn hoofd, en dat kan dus prima. (ja ook in de winter ja) Eind deze week komen er 2 shetjes naar het weiland en dan zien we wel hoe het loopt.

ShetFreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 18:36

Ik ken nog zoveel shetjes die gewoon zonder dak in het land staan aleen ze zien er wel wat onverzorgder uit

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 14:47

ach onverzorgder eruit zien is lang niet altijd slecht. De mensen die hier reageren met"schuilstal is belangrijk e.d.' zijn gewoon niet anders gewend dan dat paarden op stal staan en 'weten'niet meer dat paarden erop gebouwd zijn om gewoon buiten te staan. De mens heeft ooit eens bedacht dat het paard maar naar binnen moest in eenhokje van 3 bij 3...

Dus: lekker buiten zetten, overleven ze echt wel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 21:19

SuperSmurf schreef:
ach onverzorgder eruit zien is lang niet altijd slecht. De mensen die hier reageren met"schuilstal is belangrijk e.d.' zijn gewoon niet anders gewend dan dat paarden op stal staan en 'weten'niet meer dat paarden erop gebouwd zijn om gewoon buiten te staan. De mens heeft ooit eens bedacht dat het paard maar naar binnen moest in eenhokje van 3 bij 3...

Dus: lekker buiten zetten, overleven ze echt wel...

Mijn paarden staan dus zeker niet altijd op stal! Overdag staan ze lekker buiten en gaan sávonds laat pas naar binnen en bij enorm slecht weer enzo Lachen

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 12:37

ach, het slaat natuurlijk niet op iedereen, het is maar wie zich aangesproken voelt. Bij mij gaat ie ook snachts niet naar binnen, tenzij het echt enorm slecht weer is..

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 12:51

Kan best hoor! Mijn Tinkerruin en Shetlanderhengstveulen staan ook dag en nacht buiten in een weiland zonder schuilstal! En er hebben altijd hengstveulens/jaarlingen gestaan van allerlei rassen (arabier/appaloosa voornl), dus is goed te doen hoor!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 12:58

Als je enige twijfwl is het wel of niet neer kunnen zetten van een schuilstal of afdak, zou ik het doen.
Shets kunnen als ze gezond zijn 24 pd buiten staan, zonder problemen!
Als je later van plan bent om er een grottere pony bij te zetten, een haf of fjord kan ook prima 24 pd buiten.
Het ligt er ook maar net aan waar je je pony aan laat wennen, ze zijn harder als je denkt en een paard wordt niet als watje geboren maar wordt watje gemaakt!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 11:56

cissie schreef:
Als je enige twijfwl is het wel of niet neer kunnen zetten van een schuilstal of afdak, zou ik het doen.
Shets kunnen als ze gezond zijn 24 pd buiten staan, zonder problemen!
Als je later van plan bent om er een grottere pony bij te zetten, een haf of fjord kan ook prima 24 pd buiten.
Het ligt er ook maar net aan waar je je pony aan laat wennen, ze zijn harder als je denkt en een paard wordt niet als watje geboren maar wordt watje gemaakt!

AMEN Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 19:50

kan makkelijk hoor, shetlanders zijn gebouwd op extreme kou, die vacht hebben ze niet voor niets!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 17:41

ja maar als een vaxcht niet kan drogen met winterse buien dan lekt die mooie vacht vanzelf door tot de huid! wat krijg je dan? verkouden paardjes Boos!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 12:58

cinnepin, ik geloof dat je een deel vergeet... Paarden zijn erop GEBOUWD om buiten in de natuur te kunnen leven. En het gaat hier om veulens, dus wanneer die van begin af aan buiten gehouden worden gaat dat prima!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 15:53

De vacht van een paard/pony zorgt ervoor dat de huid niet nat word. Via de haren stroomt het water als het ware van de vacht af. Hierdoor blijft de huid altijd droog en krijgt het paard het niet koud...bovendien hebben ze ook een vetlaag op de huid....
mijn fjord en toen twee shet veulens van my hebben ook een tijdje op een echt open wei gestaan zonder enige beschutting....(ik had wel een stal maar niet in de wei) en dat ging ook prima......

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:25

het komt er zowiezo op neer dat jij vind dat je pony's genoeg schuil hebben(onder bomen)
maar je w8 op onze bevesteging..
maar sommige van ons zijn er niet mee eens...
t'is jouw pony,maar wij gaan jou geen gelijk geven

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:27

ilufprincess schreef:
het komt er zowiezo op neer dat jij vind dat je pony's genoeg schuil hebben(onder bomen)
maar je w8 op onze bevesteging..
maar sommige van ons zijn er niet mee eens...

Verward:?:?

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:27

De meeste pony`s blijve gewoon in de regen buiten staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:30

Als het stortregent gaat mijn haf ook gewoon in de wei staan...
Ze hebben ook nog een vetlaagje op de huid waar geen water door kan... die beesten zijn erop gebouwd, shetlanders al helemaal!

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:35

ilufprincess schreef:

waar vraagt ze dat dan Verward

en ze kunnen makkelijk buiten staan hoor
het zijn geen mietjes Cool

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:38

snowdon schreef:
:?:?:?

ja idd! Waar haal je dat nou weer vandaan? (overigens is het sowieso en niet zowiezo Haha! )

Ze vroeg of jet kwaad kon, heeft vervolgens van velen gehoord dat het best mogelijk is en dus had ze niet per definitie al besloten dat ze ze daar zou zetten.

En daarbij zou ik het heel fijn vinden als je gewoon voor jezelf sprak. Ik (en met mij nog een aantal) geven haar namelijk wél 'gelijk' en vinden dat de paarden naar buiten kunnen.

Oftewel, je reactie voegt niet echt bepaald iets toe in dit topic Knipoog

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:38

Mmmm...
ik moet me eigelijk exuseren ...
had het totaal niet zo bedoelt Scheve mond

had het niet goed gelezen..
nogmaals sorry(men ogen zijn onstoken en volgens mij zie ik niet zo goed Lachen )

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:40

oke het is je vergeven Haha!

(sterkte met je ogen, sorry offtopic)

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:42

ik vershiet nu eigelijk pas wat ik heb geschreven ...Mmm
Ik dacht dat het een ander topic was..
en niet echt goed gelezen..
maar op de 1e pag had ik al iets geantwoord
en nu herinner ik me trug over wat het ging!

Xsrr!