[poll]is jullie paard nou gechipt of niet??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

is jullie paard gechipt??

ja.......waarom?
119 (75%)
nee....waarom???
39 (24%)

Totaal aantal stemmen: 158

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 13:32

nog 1:

Daar heb je gelijk in Sugarmiss.
Aan de andere kant kan ik rustig slapen omdat ik me geen zorgen hoef te maken over de chip en of dat ding op de plek blijft zitten waar het hoort. als hij al goed is ingebracht, want ook daarover zijn legio verhalen te lezen dat dat niet goed is gedaan.
Daar komt nog bij dat het altijd goedkoper is dan dat je de dierenarts later moet laten komen omdat je paard allerlei vreemde klachten heeft als niet meer na willen geven of een bult in de hals of altijd zweten op de plek van de chip, of in het ergste geval dat dat kreng in een gewricht is geëindigd waar hij een ontsteking veroorzaakt en je je maatje kunt laten inslapen.

Ik heb in de buurt een paar flyers uitgedeelt waarop mensen geattendeert worden op de ontheffingsregeling en kreeg vlot daarna een telefoontje van iemand die vertelde dat ze een paard heeft laten chippen, maar dat de chip na een half jaar onvindbaar is.
Uit onwetendheid heeft ze hem nog maar eens laten chippen en nu hoorde ze van iemand dat chippen niet veilig is en heeft ze spijt als haren op haar hoofd. Ze vertelde dat als ze dat toch maar eerder had geweten, ze haar paard nooit had laten chippen.
Zoveel voor 'goede' voorlichting door overheid en sportbonden.

Als chippen zo veilig zou zijn moeten ze mij eens uitleggen waarom 'onverzekerbare' paarden niet gechipt hoeven te worden. En waarom het KNHS een verzekering heeft afgesloten enkel en alleen voor als het misgaat en ze aansprakelijk gevonden worden. Óf waarom ze het wel 'verplicht' stellen onder de noemer 'ongevaarlijk' maar ondertussen wel in de voorwaarden schrijven dat het voor risico van de eigenaar gebeurt.
Lekker stel zijn het daar

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 13:54

Mijn paard is wél gechipt omdat 'het moest van de KNHS'. Anders mag je geen startkaart aanvragen.
Ik weet niet hoe het zit met al die enge verhalen van chips die door het lichaam 'wandelen'. Mijn paardje loopt nog lekker gezond op deze aardbol dus ik slaap er niet minder om. Knipoog

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 13:55

Ik heb op "nee" gestemd. Mijn paard is al 14 jaar niet gechipt en ik vertrouw het gewoon niet helemaal. Ik wacht het allemaal nog even af.

Ik heb wel een veulen gekocht dat volgens mij wél gechipt moet worden, wil ik 'm op mogen halen, toch...?
Hier wil ik misschien in de toekomst wél een wedstrijdje mee doen...

Citaat:
Als chippen zo veilig zou zijn moeten ze mij eens uitleggen waarom 'onverzekerbare' paarden niet gechipt hoeven te worden

Dit is niet meer zo, volgens mij.

Smookey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:00

Ik heb de mijne pas laten chippen omdat ik nog steeds in de veronderstelling ben dat het verplicht is!! Maar ik schrok wel van de prijs, geloof dat ik bij elkaar bijna 100 euro kwijt was echt bizar.

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:04

100 euro??? Hier was het incl. overschrijving bij stamboek en dierenartsbezoek.....65 euro!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:06

Ik snap niet zo waarom mensen ertegen zijn... Zie het probleem niet zo. Wat denk je dan van brandmerken en tattoëren?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:07

afgelopen maandag 3 laten chippen. 2 waren er al gechipt.
waarom?
per september 2004 is het verplicht om je paard te registreren en te zorgen voor identificatie. DNA is leuk maar niet waterdicht (teveel schakels tussen haren trekken en DNA bepaling en vermelding op papier en paspoort) daarnaast zit ik niet te wachten op discussie en extra financiële gevolgen bij controles en wil ik ter plekke kunnen zien of ik het juiste paard met de juiste papieren koop.

35 euro voor chippen incl. stamboekpapier en paspoort.
20 euo voor alleen chippen.

SanetJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:09

Mijn verzorgbijrijdpony beest is al gechipt, eigenaresse heeft dat gedaan omdat ze dat veilig vond en de dierenarts het aanraadde..
Als ik een eigen paard zou hebben weet ik nog niet of ik het zou doen... Waarom niet? Ik ben niet zo voor op lichaamsvreemdedingen in mijn paard. En zou eerlijk gezegd liever een tatoeage in het oor laten zetten dan een chip in de hals.. maar ik geloof dat dat niet meer mag of sowieso niet gebeurt bij paarden?? (Onze hond had het wel)
Die tatoeage kun je er niet zomaar afhalen (Tsja, paard zonder oor valt nogal op) maar aan de andere kant kun je het bij paarden ook vaak niet zo goed zien...
Nou ja... ik weet het dus niet helemaal Bloos

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:10

Quellian schreef:
Ik snap niet zo waarom mensen ertegen zijn... Zie het probleem niet zo. Wat denk je dan van brandmerken en tattoëren?

Ik heb nog nooit een brandmerk of tattoe zien verplaatsen op een lichaam. Een chip kan gaan zwerven in het lichaam, al hoewel de kans wel klein is.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:10

Alane schreef:

35 euro voor chippen incl. stamboekpapier en paspoort.

Das een koopje!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 14:11

Tessebes schreef:
Ik heb nog nooit een brandmerk of tattoe zien verplaatsen op een lichaam. Een chip kan gaan zwerven in het lichaam, al hoewel de kans wel klein is.

ik ook niet.. Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:12

Mijn paarden zijn niet gechipt omdat ik er niet van overtuigd ben dat de chip veilig is. En als ik de verhalen hoor dat paarden twee keer gechipt zijn omdat de eerst chip onvindbaar is (of was de afleesapparatuur defect?) krijg ik toch echt de kriebels...

Ik heb ontheffing aangevraagd en ook gekregen, paspoort is inmiddels binnen, DNA is aangevraagd en ik verwacht ook ieder moment de uitslag terug.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 29-12-04 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:12

is een normale prijs... en aan huis

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 14:12

Cassidy schreef:
Mijn paarden zijn niet gechipt omdat ik er niet van overtuigd ben dat de chip veilig is. Ik heb ontheffing aangevraagd en ook gekregen, paspoort is inmiddels binnen, DNA is aangevraagd en ik verwacht ook ieder moment de uitslag terug.

dus als je een ontheffing aanvraagt hoef je niet te chippen??

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:14

nee, maar je moet dan wel DNA laten bepalen trekken. En bij eventuele controle wederom, waarbij vooralsnog de kosten voor de houder van het paard zijn.
Deze ontheffing kun je aanvragen tot feb. 2005.
Laatst bijgewerkt door Alane op 29-12-04 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:15

Alane schreef:
is een normale prijs... en aan huis

Daar hebben we het volgens mij al een over gehad. Haha! Ik ben voor de chip alleen al 35 euro kwijt, geloof ik.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:15

Idd, dan hoef je niet te chippen, maar kunt DNA laten bepalen. De sticker met de code komt dan in je paspoort te staan. Als je later wedstrijden wilt rijden en er wordt gecontroleerd moet er dan weer DNA worden afgenomen. De kosten voor deze DNA bepalingen zijn dan wel voor jouw rekening.

Ontheffing kun je nog maar aanvragen tot eind van dit jaar. Daarna vervalt de mogelijkheid om ontheffing aan te vragen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:20

@Cassidy: is dat alweer veranderd met die ontheffingsaanvraag? ik dacht dat het tot febr. 2005 is en daarna alleen voor veulens uit merries met ontheffing.....

@Tessebes: Volgens mij ook Haha! ik heb vorig jaar ook 35 euro betaald voor alleen de chip en registratie

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 14:23

Cassidy schreef:
Idd, dan hoef je niet te chippen, maar kunt DNA laten bepalen. De sticker met de code komt dan in je paspoort te staan. Als je later wedstrijden wilt rijden en er wordt gecontroleerd moet er dan weer DNA worden afgenomen. De kosten voor deze DNA bepalingen zijn dan wel voor jouw rekening.

Ontheffing kun je nog maar aanvragen tot eind van dit jaar. Daarna vervalt de mogelijkheid om ontheffing aan te vragen.

heb je het adres van hun?? Bloos

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:26

Ik heb gestemt op ja ik heb gechipt, tegenwoordig moet je b.v bij het nrps eerst gechipt hebben anders krijg je de papieren niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:45

Alane schreef:
@Cassidy: is dat alweer veranderd met die ontheffingsaanvraag? ik dacht dat het tot febr. 2005 is en daarna alleen voor veulens uit merries met ontheffing.....

Correctie, mijn fout, is idd Feb 2005.

Ontheffingsprocedure staat hier:

http://www.invisio.nl/antichip/Ontheffingsprocedure.pdf

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 14:45

thanks

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 14:49

uhm...dus dan zou de dierenarts eens langs moeten komen voor een DNA test??
kan je even uitleggen hoe het in zijn werk gaat Bloos

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:52

Hij trekt gewoon wat haren uit de manen, zet een handtekening dat het monster echt van dat paard komt. Aansluitend stuurt hij of stuur jij het haarmonster op naar het van Haeringenlaboratorium in Wageningen, samen met een machtiging dat het VHL het bedrag voor de DNA bepaling van je rekening kan afschrijven.
Je moet zelf even contact opnemen met de afdeling van de rasvereniging waar je je paspoort moet aanvragen. De sticker die je van het VHL krijgt opgestuurd plak je in je paspoort, en klaar is klara...

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:54

Ach ja als je wedstrijden wilt rijden moet het wel. Mijn pony was al gechipt toen wij hem kochten. Vanwege de HK en al die dingen.