paardenvoer!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:26

Galaxy ziet er super uit!!!!

XXgalaxyXX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 15:26

ik heb ook niet gezegd dat ik slecht voerde. was alleen benieuwd wat andere vinden van mijn voeding. en niet over iets anders. als jij geen normale reacties kunt geven moet je zelf maar een boekje gaan lezen!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:28

Ik vraag me af waarom je dit topic bent gestart als je zelf tevreden bent hoe je paard er uitziet, over wat hij krijgt en er duidelijk geen inbreng over hebt wat hij te eten krijgt. Wat wil je horen? Dat je het goed doet? Iets anders accepteer je namelijk niet....

XXgalaxyXX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 15:28

thanks love_bianco. dat vind ik ook helemaal!!!!!!!!!!!!!!!!!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:28

XXgalaxyXX schreef:
ik al binnenkort zelf een foto op bokt zetten. krijg hem namelijk niet verkleind. kennen jullie zelf beoordelen hoe hij eruit ziet!!!!!!
want als hij slecht gevoerd zou worden dan kun je dat zien aan het paard. kom er dus op terug!!!!!!!!
en ik wil helemaal niet katten, ,maar ik wil gewone reacties op mijn topic. dingen waar ik wat aan heb. en niet van een andere manege en dergelijke

jij vroeg aan de mensen van bokt of dat je slecht voerde....
maar dat had je beter niet kunnen vragen want je zegt dat je goed voert dus het heeft geen nut om het hier te vragen Verward
en op een foto zie je bijna niks hoe het gedrag is en hoe hij kijkt...foto's kunnen moment-opnames zijn

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:30

Galaxy ken ik persoonlijk, en hij krijgt echt goede voeding, anders voeren ze een hele manege niet zo!!!!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:31

love_Bianco schreef:
Galaxy ken ik persoonlijk, en hij krijgt echt goede voeding, anders voeren ze een hele manege niet zo!!!!

samenspanners Lips are sealed

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:33

love_Bianco schreef:

Dat is geen argument. Ik weet van meer stallen waar men vind dat er weinig of geen ruwvoer gegeven hoeft te worden omdat de paarden het "niet nodig hebben".
En door het plaatsen van het topic geeft de Topicstarter aan toch haar twijfels te hebben.

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:39

Nou dat vind jij ja, maar ze weten immers niet beter dan dat ze 's morgens kuilvoer krijgen. en hij ziet er echt goed uit!!!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:41

ik hoop dat het paard vanbinnen er ook goed uitziet :/

pluimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:41

ik moet er niet aan denken dat mijn pony maar 1keer per dag hooi/kuil krijgt..... mijne zou zich gaan vervelen, en erg veel stro gaan eten, wat ook erg slecht is.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:42

pluimpje schreef:
ik moet er niet aan denken dat mijn pony maar 1keer per dag hooi/kuil krijgt..... mijne zou zich gaan vervelen, en erg veel stro gaan eten, wat ook erg slecht is.

inderdaad

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:43

Beautylover, als het paard een ochtend over zijn kuil doet dan is dat een grotere hoeveelheid dan "wat kuil" dat de TS in haar eerste berichtje aangaf.
Mijn merrie krijgt ook maar een keer per dag kuil, in een hoeveelheid waar ze ook een hele tijd mee bezig is. Ze is gezond, tevreden en glimt als een spiegeltje.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:44

Cassidy schreef:
Beautylover, als het paard een ochtend over zijn kuil doet dan is dat een grotere hoeveelheid dan "wat kuil" dat de TS in haar eerste berichtje aangaf.
Mijn merrie krijgt ook maar een keer per dag kuil, in een hoeveelheid waar ze ook een hele tijd mee bezig is. Ze is gezond, tevreden en glimt als een spiegeltje.

mag ik dan vragen waar dat staat?dat het paard er een hele dag mee doet volgens mij ben ik blind Schijnheilig

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:47

XXgalaxyXX schreef:
hij doet de hele morgen over het kuilgras.

Moeilijk he, begrijpend lezen?

pluimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:54

en de rest van de dag heeft ie dan helemaal niks, mijn pony krijgt zoveel dat ie minimaal 12 uur per dag bezig is met kauwen op het kuil, verspreid over 3 keer per dag

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 16:06

pluimpje schreef:
en de rest van de dag heeft ie dan helemaal niks, mijn pony krijgt zoveel dat ie minimaal 12 uur per dag bezig is met kauwen op het kuil, verspreid over 3 keer per dag

Noem je 3 keer per dag een kilo biks en dan ook nog wortelen/appels niets? Hmm...ook een manier van bekijken ja...

pluimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 16:10

nou mijn pony heeft zijn biks toch echt wel in 5 tot 10 minuten op terwijl hij met zijn kuil 3 tot 4 uur bezig is. en mijne krijgt daarbij ook nog wortels en appels.

het paard zal er vast goed uitzien, alleen ik vind ruwvoer en bezigheid belangrijker dan kwachtvoer en af en toe wat lekkers

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 16:25

Cassidy schreef:
Moeilijk he, begrijpend lezen?

nee hoor helemaal niet maar dit topic begint me een beetje te irriteren that's why Scheve mond

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 16:36

Lisjuh87 schreef:
Als je paard zich dan maar gaat vermaken met stro heb je een veel grotere kans op koliek...

Dat is een fabeltje.
Goed stro is beter dan slecht hooi. De basis van een paardenrantsoen kan het beste bestaan uit langstengelig grof hooi (het meeste hooi is voor paarden veel te fijn en eiwitrijk) of tarwestro. Gerstestro (dat mooie, glanzende lichtgele stro) geeft wel iets kans op koliek, maar goed tarwestro is het beste ruwvoer wat je kunt geven. Wel lastig als ze hun bed opeten Knipoog
Uit het feit dat je met bekertje zus en zo bezig bent maak ik op dat je je uiterste best doet en nadenkt. Dat is gewoon erg belangrijk.
Over hoeveelheden kan ik niets zeggen omdat ik niet weet wat voor paard je hebt, hoe groot, hoeveel arbeid ('een uur intensief' is heel subjectief...) van wat voor soort/ras/karakter etc, maar ik vind 3 kilo biks heel veel en zou ook veel eerder neigen naar bv 1,5 voerschep (= 1 kilo) muesli per dag, uitgaande van een niet ner. Een paard wat binnen staat verbruikt weinig energie om zich warm te houden, dus daarvoor hoef je het niet te doen. Een nerveuzig of opgewekt/druk paard verbruikt energie met het kijken, erbij willen zijn, etc, dus die moet ook een beetje extra.
Als jouw paard err gezond uitziet, wakkere ogen, opgewekt is, neit te dik of te dun of zich kapot verveelt, dan zou ik me niet druk maken. Dat bekertje muesli is aardig als 'snoepje', maar heeft verder geen nut, integendeel: als je er zo weinig van voert bederft het sneller en dat kan nare gevolgen hebben. Wel aardig als beloning na het rijden of zo, maar dan kan een wortel of boterham ook. Op een grote stal of manege is het niet zo makkelijk om af te wijken van het voerprogramma, dan is granenmix of anders lastiger toe te passen omdat alle paarden basisbrok (of erger: sportbrok) krijgen. Als je het zelf voor het zeggen hebt zou ik dus zeggen 3x daags een flinke portie ruwvoer (hooi, droge kuil of gerstestro) en als krachtvoer ca. 1,5 schep goede muesli (paard ca. 1.60). Als je weet dat mensen met volbloeden klasse 3 en 4 endurance rijden en nog nauwelijks krachtvoer voeren...
Waarom vroeg je dit eigenlijk? Ben je bezorgd errgens om of zomaar om meningen te horen? Zoveel paarden, zoveel meningen hoor *LOL*

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 16:36

Starters? Zijn het er twee dan?
Als ik het aantal berichten van Galaxy zie, en het aanmelddatum, dan zit ze nog niet zo lang op bokt. Ik denk zomaar dat de drang om een berichtje te starten dan nog erg groot is...
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 28-12-04 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 16:38

Cassidy schreef:
Starters? Zijn het er twee dan?
Als ik het aantal berichten van Galaxy zie, dan zit ze nog niet zo lang op bokt. Ik denk zomaar dat de drang om een berichtje te starten dan nog erg groot is...

ff denken volgens mij zijn galaxy en love bianco zussen Scheve mond

Miepje1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 17:40

Ik vind dat je moet voeren op het oog en niet volgens vaste regels. ieder paard is anders.
Ik voer mijn 9 jarige merrie, volbloedtype het volgende:
's ochtens 7.00 uur: hooi, 2 kilo musli en 1 kilo brok
's middags 12.00 uur: hooi en wat anders lekkers, meestal wortels
's avonds 17 .00 uur : hooi, 2 kilo musli en 1 kilo brok
's avonds 21.00 uur : hooi
Mijn enter krijgt hetzelfde als dea nder, maar die krijgt 1 kilo musli en 1 kilo brok en bijna onbeperkt hooi.
Ik voer alles van PAVO, en jullie?
Mijn paarden hebben de hele dag beschikking over vers water!
heb ook nog een paard in ppension stalling staan ,deze krijgt als volgt:
's ochtends: kuil of hooi
's middags : musli 1,5 kilo
's avonds : musli 1,5 kilo
's avonds laat : hooi of kuil
Ik ben beniuwed wat jullie hier van vinden , ik respecteer elke mening ! en ik zou het leuk vinden om te horen wat jullie zoal voeren !
groetjes

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 18:27

1 Arabisch Volbloed van 14, matige arbeid (per week ca. 4 uur buiten met gem. snelheid 10 km/uur en ca. 2-3 uur dressuurarbeid), loopstal, weide, nooit binnen, krijgt in de winter 3x daags zeer droge, uitgebloeide langstengelige kuil en 1 schep (3/4 kilo) EquiArabian muesli (eiwitarm, zonder haver). Mijn andere paardje, een IJslander X Tennessee Walker, ca. 1.50, 8 jaar, krijgt hetzelfde maar 3/4 schep, voor iets meer arbeid.
De twee IJslanders bij ons in pension krijgen elk een halve schep PAVO brok voor IJslanders. Dat voerde ik eerst ook, ging prima, maar geen glans over de paarden. Nu weer wel, EquiArabian lijkt dus beter.
Ik heb 10 jaar EquiArab gevoerd, maar de IJsWalker reageert nogal op haver (vliegerig) en de EquiArabian heeft geen haver. Ik ben erg enthousiast over de EquiSanum voeren.
in de zomer krijgen ze alleen weidegang, en een handje Pavo Vital (vit/mineralenmengsel voor weidepaarden).

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 18:57

Mijn fries van 8 en 1.70 word 6 dagen in de week gereden waarvan 2x in de week een half uur zware les. Voor de rest staat hij 7 uur per dag buiten. Hij krijgt sóchtends hooi of kuil...smiddags een kilo basisbrok en hooi of kuil en savonds krijgt hij nog 1 en een kwart kilo sportbrok en een halve kilo sport muesli. Daarna krijgt hij nog het hooi wat hij over had van smiddags. Die 7 uur dat ze op wei staan krijgen ze geen hooi wei. In de zomer krijgt hij minder omdat de wei dan vol staat en als ze in de winter niet naar buiten kunnen (gebeurt zelden) krijgen ze op stal gewoon extra hooi en als je wilt kun je ze sochtends en smiddags meer hooi laten voeren (mijn paard krijgt meer hooi als hij invalt want hooi zet aan krachtvoer niet).

Als supplementen krijgt hij electrocyten (om de energie te herstellen na het werken) en zeewier/knoflook.

Hij staat overigens zonder deken en zijn vacht is niet echt gigantisch dik vandaar dat hij nu extra hooi krijgt voor wat meer vet zodat hij zichzelf goed warm kan houden.