wie laat zijn paard dag en nacht buiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 22:42

altijd buiten..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 22:47

mijn vuilnisbakje en mijn shet staan ook altijd buiten (nu helemaal ivm verbouwing van hun huis) ze hebben wel een lief schuilhutje en ze krijgen extra hooi enzo, maar gaat ze goed af.

trouwens om op je vraag terug te komen, amber is waarschijnlijk een pony met welshbloed, haar vacht is ook wel wat minder dik dan die van mijn shet. maar ze staat vanaf dat ik haar heb (ze was toen een half jaar oud) buiten, ook met vorst) ze is nog nooit ziek geweest alleen een keertje verkouden en dat in 6 jaar tijd.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 22:52

mijn paarden staan ook altijd buiten

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 22:58

..ik wou dat het kon...altijd buiten. Hij sinds september in een pension stal en daar kunnen ze nu helemaal niet meer op het land. Vorige jaren stond hij alleen in de winter twee maanden 's avonds op stal en voor de rest altijd buiten...

merel1618

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 23:33

mijn haffie staat wel onder dak maar buiten ze heeft ook een dikke vacht en een vetlaag samen met nog een haffie ruime oppotstal van 5 bij 6 ongeveer .

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 00:00

Sheldon staat overdag buiten en s'nachts binnen op een pensionstalletje. Eerder heb ik wel de gelegenheid gehad om de paardjes 24/7 buiten te zetten, ik heb dat nooit gedaan omdat je toch weleens rare verhalen hoort van mensen die gaan joyriden of ergere dingen uitvreten met je paard of ander dieren. Op een nabije kinderboerderij hebben ze ooit de konijntjes doodgegooid tegen de muren, een ezeltje opgehangen (vraag me niet hoe!) enzenz. Dan klinkt t voor mij toch veiliger om de paarden s'nachts (wanneer er weinig toezicht is) in hun stenen stalletje te zetten. Een shetlandponytje hier in de buurt hebben ze ooit levend verbrand in zijn houten stal....

Afijn, behalve mijn "veiligheidsoverwegingen" kunnen paarden best de heel dag en nacht naar buiten -tenzij ze ziek zijn enzo- maar ik heb ze liever in de nacht binnen (met een slotje op de stal)...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 00:34

mijne altijd buiten, de pension in een stal met opening naar buiten zegmaar, windstil/droog maar niet erg veel warmer.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 07:00

DeBeer schreef:
zijn er ook mensen met een "teerder" ( ik weet niet of ik het zo moet noemen) paardje als arabiertje, welshje die hun paard 24/7 buiten hebben staan? En hoe zien de schuilstallen er bij jullie uit?

Ja hoor, ik heb hier 2 Kwpn-ers, 1 dikke Shet en 1 miniappie (ook shet dus Haha! ) en 2 Welshjes met 1 veulen en die staan gewoon dag en nacht buiten.
Een Welshje is overigens niet echt een teerder ras hoor, zijn lekker winterhard (ligt natuurlijk wel aan hoe je ze houdt) en een sober ras net als de shetten.
Onze schuilstal is een grote schuur van 6x12 meter waar ze naar believen in en uit kunnen.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 08:01

DeBeer schreef:
zijn er ook mensen met een "teerder" ( ik weet niet of ik het zo moet noemen) paardje als arabiertje, welshje die hun paard 24/7 buiten hebben staan? En hoe zien de schuilstallen er bij jullie uit?

Ja, ik heb erg slank gebouwde welsh nwr...
Ze gaat dus verhuizen naar een paddock met schuilstal.Doorr de ingnang zitten plastic flappen ter beschereming tegen wind en regen.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 09:23

KWPN-er, dag en nacht buiten met 3 andere paarden, heeft een inloopstal.

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 09:40

de mijne staan dag en nacht buiten en hebben een loopstal waar ze zelf kunnen in gaan liggen en er weer uit willen wanneer ze willen
maar meestal staan ze daar alleen als ze honger in droog voer hebben en voor de hagel Haha!

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 09:53

in de zomer wel.
nu gaat ze om 5 uur naar binnen en om 8 uur sochtends weer naar buiten

DeBeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 10:24

En hoe denken jullie over het deken? Wel of niet? Het verschilt natuurlijk ook per paard maar hebben jullie er nog duidelijke meningen over?

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 10:28

Die van ons gaat dag en nacht buiten vaak

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 10:36

Andrew is kruising Engels Volbloed/New Forest. Hij staat ook al voor het tweede jaar dag en nacht buiten, zonder schuilstal. Wel met winter-regendek op. Hij is zo gelukkig (op stal hoesten en erg druk/stalondeugden als hout eten, met hoofd zwaaien en springen voor de opening) en heeft nog maar heel weinig last van zijn stofallergie/chronische bronchitus. Daabij kan hij veel rustig bewegen wat goed is voor zijn spat. (ongezond paardje hè Knipoog )

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 10:56

Al onze paarden (met uitzondering van mijn paard) staan dag en nacht buiten. Dit zijn vier KWPN-ers en twee IJslanders. Eén KWPN-er wordt daarnaast ook zo'n vier keer per week bereden en op springwedstrijden uitgebracht, maar dit levert geen enkel probleem op. Na het rijden wordt ze gewoon weer terug in de wei gezet. Wel heeft dit paard een waterdichte deken op. Ze krijgen uiteraard wel brok en ruim hooi. Ze hebben geen schuilstal. Ook dit gegeven heeft nog geen problemen opgeleverd. Ze hebben een dikke vacht en zijn kerngezond.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 11:25

Mijn merrie staat sinds ruim een maand in een loopstal ivm met een peesblesure ze kan dag en nacht naar binnen en buiten wat ze wil.
Het is een kwpn merrie ze staat wel met een waterdichte deken op ook omdat ik haar jammer genoeg nog geschoren had voordat de blesure ontstond. Ze staat erg veel buiten..

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 11:35

Mijn haflinger staat in de zomer (mei tot oktober 24/7 buiten) In de winter helaas niet maar ze staat dan wel gewoon overdag op het land. Ze staat nu wel onder een waterdichte winterdeken, vanaf september ongeveer heeft ze een ongevoerde waterdichte deken opgekregen om een te dikke wintervacht te voorkomen.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 11:49

Bijna altijd buiten. Twee welshjes en mijn welsh kruising vuilnisbakkenras.

Alleen als het heel erg slecht weer is, haal ik ze binnen. Ik heb er één van 21, die doe ik af en toe een deken om als het echt koud is of een beetje regent of sneeuwt. Ondanks een dikke vacht, maar ze is al oud, vandaar soms wat extra bescherming.

Ik streef ernaar ze zoveel mogelijk buiten te laten, aan die twee welshjes kun je echt zien dat ze zich vervelen op stal.

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 11:59

vanaf april tot september dag en nacht buiten
en vanaf september tot april 's ochtends tot 'savonds buiten

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 12:03

In de zomer staan de paardjes in een grote wei en dan dag en nacht buiten (5 dagen in de week ofzo) en dan krijgen ze wel nog brokken)
In de winter staan ze meestal van 11 tot 5 buiten ofzo. En dan in de bak met hooi ervoor. Soms ook wel in de wei maar niet als het te nat of te hard is.

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 12:29

Mijn Haflinger staat gewoon buiten zonder deken ofzo, maar heeft wel
een stal, waar ze, voor zover ik weet, alleen maar in komt als ze te
eten krijgt Knipoog

Mijn verzorgshetten hebben ook gewoon een schuilstalletje waar ze toch
redelijk vaak instaan.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 14:34

Ik heb een NRPS-pony die zeker als "wat teerder" omschreven kan worden als je haar ziet. Toch heb ik haar zo veel mogelijk buiten, bij regen wel met een dek, omdat ze van die koude nattigheid erg snel rugpijn krijgt. Maar vanaf zo vroeg mogelijk in het jaar (eind april/begin mei) staat ze dag en nacht buiten, dit jaar is ze per 1 november pas voor de nachten op stal gegaan. Nu staat ze "full-time" binnen, hopelijk maximaal 2 maanden. Begin februari gaat ze op de eerste droge dag in ieder geval overdag weer het land in.

Mijn ideaal is een schuilstal en dan zal ik haar echt niet meer verplicht binnen houden. De beweging en de frisse lucht zijn zo gezond voor een paard. Er mogen in het weiland bij onze pensionstal echter geen schuilstallen gebouwd worden, dus dat blijft voorlopig een toekomstdroom...

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 17:13

Aangezien we 3 stallen een een kleine wei bij huis hebben en 4 paarden Scheve mond blijven er 2 dag en nacht in de andere wei.
(alleen staan vind ik niet bij paarden passen, het zijn immers kuddedieren)
Het nieuwe paard staat zonder deken, ze is 3 en heeft altijd buiten gestaan. Ze krijgt alleen eventjes een dekentje om als ze nog een beetje warm is na het rijden, ander vat ze kou. De andere heeft een waterdichte winterdeken.
En in de wei staat een schuilstal, groot genoeg voor 3 paarden.
Met regen staan ze er soms in en loeren ze naar buiten of het weer al beter wordt, en ze eten er hooi en wortels, maar verder zul je ze er niet zo heel veel vinden.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 17:35

Mijn haflinger staat dag en nacht buiten en kan alleen snachts eten en schuilen. Als het slecht weer is gaan de hekken wel open en kunnen ze dag en nacht schuilen...