Mag dit?!> Pensiongeld niet betaald>paard geslacht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 18:17

Verward geen woorden voor... hoe verzin je zoiets...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 18:25

het klinkt heel ongeloofwaardig...

maar als het echt waar zou zijn had de stal eigenaar eerst naar de politie moeten gaan...

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 18:34

ja kijk dit verhaal heeft twee kanten, natuurlijk is het niet goed te praten wat deze man gedaan heeft, maar ik ben zelf pensionhouder en ik heb gelukkig zelf geen klanten die niet betalen, maar het heeft me wel aan het denken gezet wat ik zelf zou doen in zo'n geval.
kijk ik werk met contracten en daar staat heel duidelijk in als een klant 3 maanden achter is met betalen komt er een slot op de stal en komt de eigenaar niet meer bij zijn paard tot hij betaalt heeft, maar vaak als een eigenaar achter loopt met betalen heeft hij het geld later ook niet en geeft hij niet echt om zijn paard anders was hij of zij wel eerder bij me geweest om er over te praten.
maar dan?, er zit een slot op de stal. ik betaal zelf al 3 maanden voer voer het paard en zal in de toekomst de kosten voor het paard op me moeten nemen. kan ik iets met het paard? nee eigenlijk niet het paard vreet, ik rijd er niet op en wil er ook niet op rijden, wat moet ik dan met dat paard? verkopen?, ik heb de eigendoms papieren niet en zal die ook niet krijgen, weg geven? aan wie? een rechtzaak beginnen tegen de eigenaar om of de stalingskosten terug te krijgen of de eigendoms papieren? naar de slacht brengen is dan de enigste oplossing om toch nog iets van je geld terug te zien en van de kosten af te zijn of hem aan een boom binden in het bos tot iemand hem vind.
ik vind dit beide een oplossing, maar..... in mijn hart vraag ik me dan af: mag je een beest straffen voor iets wat mensen hem aan doen? dus vraag ik jullie om hier goed over na te denken hoe een pensionhouder er tegen aan kijkt en als jullie een paard in pension hebben staan en jullie kunnen er niet meer voor zorgen omdat je tijdelijk of er helemaal geen geld meer voor hebben, kom praten met de pensionhouder en overleg er is altijd wel een oplossing.
en pensionhouders die dit lezen, wees wijs en heb contact met je klanten en wees open en eerlijk tegen hun we hebben het wel over onschuldige wezens (dieren) die zich zelf niet kunnen verweren

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 20:17

piggeljay schreef:
mag je een beest straffen voor iets wat mensen hem aan doen?

Ik ben het daar helemaal mee eens! Ok, de stalhouder heeft geld nodig anders hebben alle andere paarden ook geen huisje meer, maar je mag inderdaad het paard niet straffen om wat de eigenaar doet!

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 20:40

Citaat:
De staleigenaar is nogal een ouderwetse vent, analfabeet, ik heb de indruk dat zijn activiteiten niet aan de belasting worden opgegeven en dus niet officieel zijn, dus geen contracten oid.

als dit allemaal "zwart" gaat, kan hij dus ook nooit aantonen dat die persoon achterloopt met betalen lijkt mij.
dus hoe kan hij die paarden dan naar de slacht brengen?

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 20:47

echt heel erg, dat doe je toch niet Verward

Mijn vader had zo ook pensionklanten, die hadden 9 maand niet betaalt en kwamen ook niet. Het bleek dat ze altijd over de weg reden langs de wei om af en toe te chekkken of hun pony s er nog stonden. Dus heeft mijn vader ze op stal gezet. Dus ja konden ze ze niet meer zien ze zijn daarna direct bijna gekomen. Betaald voor 9 maand en nooit weer gezien Bloos Het waren 4 welsh a hengstjes altijd last van uitbreken enz. Dus of ze werden gecastreerd of voor 1 september (vorig jaar) een ander pension adres. Zo kan het ook dus Kan me neit voorstellen dat mijn vader die pony s naar de slacht had gebracht echt vreemd Scheve mond

o0Steffie0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 21:19

pastel schreef:
als dit allemaal "zwart" gaat, kan hij dus ook nooit aantonen dat die persoon achterloopt met betalen lijkt mij.
dus hoe kan hij die paarden dan naar de slacht brengen?

idd..
Ik vind het wel een heel vreemd verhaal hoor,
zou het liever uit de mond van die vent zelf horen.
Maar zoals PiggelJay het beschrijft daar ben ik het wel mee eens.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 21:25

Tja, mijn pony die ik op deze manier heb gekocht stond daar ook zwart. Ik heb ook nooit een contract o.i.d. gehad, ook niet met de koop, ging gewoon zo onderling.......

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 21:31

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 21:37

Als een klant lange tijd niet betaald en ook niet komt opdagen..... zou je dan niet de Dierenbescherming kunnen inschakelen Verward Uiteindelijk wordt het dier toch zomaar achtergelaten. bv. een hond die niet opgehaald wordt bij een dierenpension gaat doorgaans naar het asiel.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 21:41

bij mijn vroegere stagestal was ook een pensionklant die niet betaalde,, de hoeven werden niet gedaan..
hij werd er in de winter neergezet en er werd verteld dat de eigenaren van stal niet de deken af mochten doen,, ondertussen werd t zomer,, 25 graden en dat beest liep maar met die deken,, dus ze hebben hem r gewoon afgehaald!!!
10 maand niks van der gehoord, nooit betaald, dus toen zijn ze langs der huis gegaan..
en toen heeft ze vrijwillig t paard afgestaan aan de stal eigenaar..
en nou loopt ie mee in de lessen..

hesterv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 21:46

Bij de stal waar ik sta zijn vorig jaar twee pony's gestald door een Duits meisje die er eigenlijk ook nauwelijks naar omkeek. De pony's een New Forest en een zwart shet stonden bij elkaar in de stal (logisch want die twee zijn onafscheidelijk). Maar er werd niks aan hun gedaan, en helemaal in de winter een ramp want dan komen ze gewoon niet buiten. Gelukkig deed de staleigenaar ze af en toe naar buiten en hun stal. Maar verder Nu zijn ze al een tijdje verkocht, geen idee waarheen, maar de slacht zou kunnen. Stom dat sommige mensen er gewoon niks aan doen, ze bracht af en toe wel stallingsgeld maar keek niet eens om naar de pony's Scheve mond .

=x=

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 21:53

Het klinkt onmenselijk, maar ik kan zijn standpunt wel begrijpen. Hij moet toch zijn brood verdienen, zijn geld moet niet kwijtraken naar dat paard omdat de eigenaar het stalling & voer niet betaalt.
Naar slacht is nogal cru, ik zou zeggen verkoop dat paard. Maar als dat niet lukt zou ik hem wel naar slacht hebben gedaan.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 22:07

piggeljay schreef:
wat moet ik dan met dat paard? verkopen?, ik heb de eigendoms papieren niet en zal die ook niet krijgen, weg geven? aan wie? een rechtzaak beginnen tegen de eigenaar om of de stalingskosten terug te krijgen of de eigendoms papieren? naar de slacht brengen is dan de enigste oplossing om toch nog iets van je geld terug te zien en van de kosten af te zijn of hem aan een boom binden in het bos tot iemand hem vind.

slachten mag niet zonder bijbehorend paspoort of zonder tussenkomst van de rechter
dus om aan het paspoort te komen, zodat je het paard kan verkopen/slachten zal je de rechter nodig hebben, die geeft in dat geval de pensionhouder gelijk en dan mag de pensionhouder doen met het paard wat hij/zij wil

maar dit mag NOOIT zonder tussenkomst van de rechter of zodner dat de eigenaar er toestemming voor heeft gegeven....

ik snap heel goed dat die stalhouder niet eindeloos op zn geld wil blijven wachten, maar zomaar zonder toestemming de paarden laten slachten, dat doe je gewoon niet, en is dus nog verboden ook!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 22:08

Mijn eerste gedacht is broodje aap

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 15:14

Marliesje schreef:
Mijn eerste gedacht is broodje aap

Ja, dat was de mijne ook.
Maar niet dus.

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 17:13

Ik betaal altijd mijn stalgeld maar mocht het zo zijn dat ik het 1 of 2 maanden niet kan betalen doet hij daar niet moeilijk over maar ik moet het wel betalen maar warneer ik het geld heb.
Mijn stalbaas zou dit echt nooit doen en als hij dat wel zou doen denk ik dat als hij mijn paard weg gebracht zou hebben dat ik heb denk ik de nek zou omdraaien.
Maar zo is hij niet hij helpt ons waar hij kan een betere stalbaas is er niet volgens mijn ECHT SUPER MENSEN OK dan! OK dan!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 17:21

Ik wil alleen iets zeggen over het aantonen dat het je paard is. Ik heb twee ponies naar de slacht gebracht, er is nooit ook maar iets gevraagd, zelfs niet mijn naam! Maar, misschien is dat tegenwoordig anders.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 17:28

dat is nu net wat ik bedoelde renske 20 je kan een paard niet weg brengen als je geen paspoort hebt, dus als je even verder leest kan je zien dat je als pensionhouder uiteindelijk met je rug tegen de muur staat.
en de rijdende rechter ? mensen de rijdende rechter is onecht daar moet je vant te voren een papier ondertekenen dat je akkoord gaat met wat ze uitzenden, dus leuk en aardig WAT ZE UITZENDEN DUS! maar wat is er allemaal uitgeknipt wat ze niet uitzenden maar wel gezegt is tijdens de opname ( ik werkte voor een opname regiseur) dus waarheids getrouw?
maar dat is een andere discusie

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 17:33

Lusitana schreef:
Ik wil alleen iets zeggen over het aantonen dat het je paard is. Ik heb twee ponies naar de slacht gebracht, er is nooit ook maar iets gevraagd, zelfs niet mijn naam! Maar, misschien is dat tegenwoordig anders.

Ik heb geen idee. Maar ik snap in dit verhaal even iets niet. Was de eigenaresse al lang niet meer geweest, of liep ze alleen achter met betalen?